PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110824
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:56

www.nieuwsbank.nl


De Partij voor de Dieren organiseert aanstaande maandag een hoorzitting in de Tweede Kamer met diverse experts op het gebied van de paardenhouderij en de paardensport. Deskundigen als Medy van der Laan (Vereniging Eigen Paard), Machteld van Dierendonck (Universiteit Utrecht), Kathalijne Visser (Animal Schiences Group, WUR) en Emiel Voest (Freestyle trainer) krijgen hierbij de mogelijkheid de verschillende partijen in de Kamer rechtstreeks te informeren over hun ervaringen met en visie op de omgang met paarden. De hoorzitting dient als voorbereiding op een overleg met minister Verburg van LNV over het welzijn van paarden dat volgende week donderdag zal plaatsvinden. De Partij voor de Dieren zal tijdens dit overleg pleiten voor het wettelijk vastleggen van basisvoorwaarden om het welzijn van paarden te kunnen garanderen.

Zowel op het gebied van huisvesting en verzorging van paarden, als in de handel, op maneges en in de (top)sport zijn vele misstanden en schrijnende toestanden te vinden. Het aantal meldingen van verwaarlozing neemt volgens de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming jaarlijks toe. Om hierin verandering te kunnen brengen en daadwerkelijk te kunnen ingrijpen is volgens de Partij voor de Dieren wet- en regelgeving nodig. Esther Ouwehand: "Paarden en pony's vormen een van de (vele) vergeten groepen in het dierenwelzijnsbeleid van de overheid. De Partij voor de Dieren wil dat veranderen. We willen huisvestingsnormen die tegemoet komen aan de natuurlijke behoefte van het paard, zodat eenzame opsluiting tot het verleden behoort. Dieronvriendelijke trainingsmethoden moeten worden verboden, net als hulpmiddelen die schadelijk zijn voor het paard."

Minister Verburg van LNV wil de aanpak van deze problemen echter overlaten aan de sector die hiervoor een plan van aanpak heeft opgesteld. De Partij voor de Dieren is zeer kritisch over dit plan van de Sectorraad Paarden: de voorgestelde maatregelen gaan lang niet ver genoeg en zijn bovendien vrijblijvend. Daar komt bij dat de meeste maneges en (particuliere) paardenbezitters helemaal niet zijn aangesloten bij de sectorraad. Ouwehand: "Veel paardenbezitters hebben het beste voor met hun paard. Zij zullen geen enkel probleem hebben met basisnormen op het gebied van huisvesting en verzorging omdat zij hier allang aan voldoen. Wat belangrijk is, is dat paarden die in handen vallen van mensen die geen zin hebben om goed voor hun dieren te zorgen, niet aan hun lot worden overgelaten."

xxStitchxx

Berichten: 852
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:02

wel goed dat ze er wat aan gaan doen, ben benieuwd wat voor basis regels er komen en of dat goed gecontroleerd gaat worden.
en er mag ook wel wat gebeuren aan het passpoort, ook al staat je naam er op ben je officieel nog geen eigenaar, maar degene die de meeste rekeningen betaald. erg krom!
maar dit is wel een stap in de goede richting :D

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:08

Eerste indruk: Prima

Alleen was het niet de PVVD die plannen had om het houden van een paard alleen te verbieden? >;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:10

Dit is een "disaster waiting to happen". Als zij beslissen dat alle stallen minstens 3 x 3 meter moeten zijn en jij hebt vier stallen staan van 2.85, dan kun je dus de hele boel afbreken.
Hoe meer dingen je in regels vastlegt, hoe moeilijker het wordt. Een paard van 1.80 heeft bijv. meer ruimte nodig dan een pony van 1.10, dan moet je dat ook allemaal apart gaan beschrijven.

Welzijn van dieren is niet in centimeters en andere regeltjes uit te drukken!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:17

Wat ik me afvraag is wat emiel voest in het deskundigenlijstje doet :+ En wat is het Animal Schiences Group en WUR?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:18

Ja, dat wilde ik ook nog typen maar ik wist niet zeker op dat echt klopte O:) Maar bij deze sluit ik me ook aan bij horseyfries :))

WUR is toch de universiteit van Wageningen?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:24

Dit gaat volgens goed nederlands gebruik weer doorslaan in een onwerkbare regelgeving waar niemand meer iets van snapt.

Dat er exessen zijn waar wat aan gedaan moet worden is helaas een voldongen feit maar hiervan gaan weer heel veel goedwillende paardenliefthebbers de dupe worden

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:28

Waarschijnlijk kletsen die het meeste in het straatje van de pvdd.
Als er dan dingen verboden moeten worden laten we dan maar beginnen met een verbod op de pvdd, de meest geld verslindende partij in Den Haag.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:28

prima....maar pak eerst de gevallen van verwaarlozing eens aan....voordat je de stallen gaat vergroten....die paarden krijgen eten en worden verzorgd.
Veel schrijnender vind ik gevallen van de eeuwige waarschuwingen naar mensen die toch hun beesten niet voeren....nu niet en na drie waarschuwingen en een sterfgeval verder nog steeds niet....

Zorg eerst eens dat de db meer bevoegdheden krijgt en veel eerder over kan gaan tot inbeslagname.....en dan pas je druk maken over de opp. van de stallen....maar goed...zo denk ik erover....

Overigens staan mijn paarden overdag buiten en s'nachts in een stal van 3.50 bij 3.50....

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:41

horseyfries schreef:
Dit is een "disaster waiting to happen". Als zij beslissen dat alle stallen minstens 3 x 3 meter moeten zijn en jij hebt vier stallen staan van 2.85, dan kun je dus de hele boel afbreken.

Een dergelijke regel kan je geleidelijk invoeren. Zoals vaker gebeurt. Bijvoorbeeld vanaf een bepaalde datum moeten nieuwe stallen aan de nieuwe voorwaarden voldoen. En na - ik noem maar wat - vijf jaar moeten alle stallen een dergelijke afmeting hebben.

Ben helemaal voor een wettelijk vastgelegde minimale afmeting van stallen! Als ik sommige stalletjes zie, zou bovenstaande regeling nog erg coulant zijn...

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:44

Ik had de DB uitgenodigd om te kijken wat nu juist die schrijnende gevallen idd zijn. Dat zit 'm meestal niet in een stal die wat aan de krappe kant is: Wie zegt dat het betreffende dier daar de hele dag in staat? En die stallen van zeecontainers dan? Die zijn waarschijnlijk dan ook de smal en te laag? Terwijl dat als schuilstal best wel heel redelijk kan dienen in mijn ogen.
Laat ze inderdaad liever kijken naar me MENSEN die veel te vaak de fout in gaan, 3x waarschuwen is gewoon veel te vaak. Boetes omhoog, 1x waarschuwen en daarna serieuze maatregelen lijkt me een stuk beter!!

Fitch

Berichten: 1242
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:50

Raar toch altijd, een forum als bokt... paardenliefhebbers... je denkt dat bokkers 't goed voor hebben met paarden. De PVDD komt met een goed voorstel, laat verschillende partijen aan het woord zodat er een objectief rapport kan worden opgesteld... Lijkt me alleen maar gunstig voor het welzijn van paarden. Maar weer allemaal kritiek... maar ook kritiek als er weer eens een paar mishandelde paarden in een of andere zielige schuur worden gevonden in een ander nieuwsbericht. De PVDD wil dit juist aanpakken. Waarom is het nou nooit goed? Zij hebben alleen maar het beste met dieren voor!

Fitch

Berichten: 1242
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:52

Petulan schreef:
Ik had de DB uitgenodigd om te kijken wat nu juist die schrijnende gevallen idd zijn. Dat zit 'm meestal niet in een stal die wat aan de krappe kant is: Wie zegt dat het betreffende dier daar de hele dag in staat? En die stallen van zeecontainers dan? Die zijn waarschijnlijk dan ook de smal en te laag? Terwijl dat als schuilstal best wel heel redelijk kan dienen in mijn ogen.
Laat ze inderdaad liever kijken naar me MENSEN die veel te vaak de fout in gaan, 3x waarschuwen is gewoon veel te vaak. Boetes omhoog, 1x waarschuwen en daarna serieuze maatregelen lijkt me een stuk beter!!


Je kunt alleen bepalen of MENSEN in de fout zijn gegaan als je bepaalde regels hebt... anders doen die mensen niets fout volgens het recht. En de PVDD wil deze regels juist vaststellen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:55

Fitch schreef:
Raar toch altijd, een forum als bokt... paardenliefhebbers... je denkt dat bokkers 't goed voor hebben met paarden. De PVDD komt met een goed voorstel, laat verschillende partijen aan het woord zodat er een objectief rapport kan worden opgesteld... Lijkt me alleen maar gunstig voor het welzijn van paarden. Maar weer allemaal kritiek... maar ook kritiek als er weer eens een paar mishandelde paarden in een of andere zielige schuur worden gevonden in een ander nieuwsbericht. De PVDD wil dit juist aanpakken. Waarom is het nou nooit goed? Zij hebben alleen maar het beste met dieren voor!


precies mijn gedachte!
Ik juig het allemaal toe. Plan van aanpak van de SRP, de DB, nu de PvDD, vechten met zn allen!!
Ik vind het altijd zo'n K*Tredenatie: "er zijn ergere gevallen dus waar maken we ons druk om". Komop mensen, dat er iets ergers is, wil toch niet zeggen dat er niks moet worden gedaan? Ik vind al die paarden die de hele winter in een stalletje staan in hun uppie ook een punt wat zeker aangepakt moet worden. Paarden zijn kuddedieren die geen verwarming nodig hebben maar hooi en vriendjes. Dat moeten blijkbaar veel mensen nog in gaan zien... ik sta af en toe versteld van de reacties in zulke topics!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:56

Inderdaad Fitch! Straffen kun je pas als de wet overtreden is.

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:57

Animal Sciences Group(zit een spelfout in) is een deel van de Wageningen Universiteit en Research Centrum.
Animal Science Group

Verder denk ik dat het goed is, dat er meer onderzoek/ maatregelen komen maar ik denk dat heel moeilijk in regeltjes vast te leggen valt......

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:02

Meer onderzoek meer regeltjes meer controles.
Allemaal goed voor de werkgelegenheid, watnou crisis

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:09

Toch zou ik graag ook wat sport experts willen zien die daar wat komen vertellen over het houden van sportpaarden. Want ik heb het idee dat die ook wel iets kunnen vertellen.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:14

Maar dat past niet in het plaatje van de pvdd

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:15

Heel goed! Ik ben blij met de pvdd.
En wie zei dat dat de meest geldverslindende partij is? Hoe kom je aan die wijsheid?



Zwerte schreef:
Fitch schreef:
Raar toch altijd, een forum als bokt... paardenliefhebbers... je denkt dat bokkers 't goed voor hebben met paarden. De PVDD komt met een goed voorstel, laat verschillende partijen aan het woord zodat er een objectief rapport kan worden opgesteld... Lijkt me alleen maar gunstig voor het welzijn van paarden. Maar weer allemaal kritiek... maar ook kritiek als er weer eens een paar mishandelde paarden in een of andere zielige schuur worden gevonden in een ander nieuwsbericht. De PVDD wil dit juist aanpakken. Waarom is het nou nooit goed? Zij hebben alleen maar het beste met dieren voor!


precies mijn gedachte!
Ik juig het allemaal toe. Plan van aanpak van de SRP, de DB, nu de PvDD, vechten met zn allen!!
Ik vind het altijd zo'n K*Tredenatie: "er zijn ergere gevallen dus waar maken we ons druk om". Komop mensen, dat er iets ergers is, wil toch niet zeggen dat er niks moet worden gedaan? Ik vind al die paarden die de hele winter in een stalletje staan in hun uppie ook een punt wat zeker aangepakt moet worden. Paarden zijn kuddedieren die geen verwarming nodig hebben maar hooi en vriendjes. Dat moeten blijkbaar veel mensen nog in gaan zien... ik sta af en toe versteld van de reacties in zulke topics!


Veel bokkers geven meer om paardrijden en de status (als het dat nog heeft want tegenwoordig heeft iedereen een paard, lijkt het wel ;) ) dan om de paarden op zich.
Als het paardrijden morgen verboden zou worden, zou ik dat jammer vinden maar er mijn paarden niet om wegdoen, om maar eens wat te noemen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:15

NatasjavE schreef:
Toch zou ik graag ook wat sport experts willen zien die daar wat komen vertellen over het houden van sportpaarden. Want ik heb het idee dat die ook wel iets kunnen vertellen.

Wat is daar anders aan dan? Een paard is een paard.

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:16

Idd was mijn idee ook Stoffel......



slfj, de PVDD stelt zoveel vragen etc dat ze hierdoor zowat extra mensen aan moeten nemen omdat allemaal goed te laten verlopen.
Het het iig eerder gehoord

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:16

stoffel schreef:
Maar dat past niet in het plaatje van de pvdd


Nee dat denk ik ook niet nee. Maar daar zouden ze wel een groter gedeelte van de paardensector in NL met zich mee krijgen.

Odieta

Berichten: 345
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:20

NatasjavE schreef:
Toch zou ik graag ook wat sport experts willen zien die daar wat komen vertellen over het houden van sportpaarden. Want ik heb het idee dat die ook wel iets kunnen vertellen.


Mijn idee, Je hoort soms ook verhalen dat dressuur/springen slecht is enzv..
Nu is het natuurlijk niet zo dat in alle sporten het welzijn van het paard voor op staat.. maar vind dressuur daar wel een voorbeeld van mits je met verstand bezig bent. het verbeteren van de basis gangen en niet verzieken natuurlijk

Om een beter inzicht te krijgen over het welzijn van de paarden in de sport lijkt het mij zowiezo van belang om bijv een Bartels uit te nodigen of andere experts op dit gebied.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:21

Precies Odieta..dat bedoel ik.