PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:55

tja, zolang er (veel) geld in deze wereld verdiend wordt, zullen de economische belangen helaas vaak boven het welzijn van het dier komen.

Ik vind het wel goed dat er in ieder geval aandacht aan besteed gaat worden, dat er over nagedacht wordt. het zal niet van vandaag op morgen goed geregeld kunnen worden, maar langzaam komen we er ook wel (hoop ik)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:32

Kan best wezen dat de sportmensen juist hun paarden op stal houden, maar het gaat om zo veel meer dan de grootte van de stal, het aantal uur weidegang en het al dan niet hebben van een vriendje!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:34

dat is waar, maar dat is wel de basis. En aan die basis ontbreekt het nogal met regelmaat.
Kun je verder nog zo goed zijn voor je paard, maar dan sla je m.i.. wel de plank mis.

Als ik jou fantastisch verzorg en je verder geen contact hebt met anderen, in een klein kamertje zit en alleen naar buiten mag om te luchten gaat het binnen korte termijn ook niet goed met je.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:50

Ik vind het prima dat er steeds meer bewustzijn komt voor het paardenwelzijn. Zit alleen nog te wachten op de concrete acties ervan. Ik vind het prima dat er regels komen. Liever gisteren dan vandaag. :j

Verder vind ik het ongelofelijk dat sommige bokkers altijd weer zo negatief zijn. Zegt in mijn ogen genoeg over hoe zij hun paarden blijkbaar houden. ;(

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:05

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het prima dat er steeds meer bewustzijn komt voor het paardenwelzijn. Zit alleen nog te wachten op de concrete acties ervan. Ik vind het prima dat er regels komen. Liever gisteren dan vandaag. :j

Verder vind ik het ongelofelijk dat sommige bokkers altijd weer zo negatief zijn. Zegt in mijn ogen genoeg over hoe zij hun paarden blijkbaar houden. ;(


Ik denk dat dit meer zegt over het vertrouwen in ons kikkerlandje van regels. Mensen zijn bang want wie weet wordt het hen onmogelijk gemaakt door de regeltjes om hun dier hun alles te kunnen behouden. Gelet op het verschil tussen pony`s en paarden heb je al heel snel een onduidelijk punt. De stallen dienen minimaal 3x3 te zijn maar voor een pony van 1.25? ik vind van niet voor een paard van 1.65? zeker te weten. Maar wie bepaalt wat goed is, het kabinet? die weten niet eens waar ze over praten. Ruim 70 procent van die mensen denkt bij paarden aan rookvlees of iets dergelijks, het zal ze worst wezen om in die termen maar verder te praten. Dat er iets moet gebeuren staat boven kijf, eerst sex met dieren verbieden, dan de broodfok met de hengst van de buren aan banden, dan het beleid mbt het buitenstaan van paarden en opgeschaald per regio gelet op grondsoorten. B.v. wanneer het zo nat is als nu kun je een paard niet in een weide met een klei ondergrond laten lopen. Te gevaarlijk ze liggen meer onderuit dan dat ze normaal kunnen lopen met alle gevolgen van dien, dan is het waarschijnlijk veiliger om ze op stal te hebben hoe zielig dan ook en per dag even de benen te strekken in een paddock, de boxmaten op schalen naar grootte van de paarden? misschien een idee voor veel hobbyisten. Weidegang hoeveel paarden per hectare?. Wat hebben we nog meer, ontwormen verplichten via? controleren via?. Fokkerij punten, alle grotere fokkers een restrictie opleggen zodat er geen over capaciteit blijft komen. per geregistreerde fokker maximaal 5 veulens.? zo maar wat ideetjes iemand nog wat anders? ik hoor het graag.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:09

En ook in dit topic blijkt weer dat als je niet net als alle naturals moord en brand schreeuwt, je gelijk een dierenbeul moet zijn want een andere mening en TOCH goed voor je paarden zorgen, dat is bij voorbaat onmogelijk.
Het enge is dat bij de PVdD net zulke doordravende dierenbeschermers zetten die ook niet rationeel kunnen denken maar alles gelijk in het extreme trekken.
En ja, dan ben je dus een dierenbeul als je paard 4 uur per dag in een hok van 2.90 x 2.90 staat en iemand die geweldig voor zijn dieren zorgt als je paard 20 uur per dag in een hok van 3 x 3 staat. Tuurlijk joh, dat zou ik ook vééél liever hebben als ik paard was, die tien cm kun je dan toch weer een hoop drollen op kwijt als je zo lang op stal staat! ;)

(By the way, mijn boxen zijn 3.5 x 4 meter, maar wie weet is dat straks ook niet genoeg!)

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:39

Vind het goed dat ze het welzijn van de paarden willen verbeteren, alleen ze moeten wel reeël blijven met wat kan en niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:56

horseyfries schreef:
En ook in dit topic blijkt weer dat als je niet net als alle naturals moord en brand schreeuwt, je gelijk een dierenbeul moet zijn want een andere mening en TOCH goed voor je paarden zorgen, dat is bij voorbaat onmogelijk.
Het enge is dat bij de PVdD net zulke doordravende dierenbeschermers zetten die ook niet rationeel kunnen denken maar alles gelijk in het extreme trekken.
En ja, dan ben je dus een dierenbeul als je paard 4 uur per dag in een hok van 2.90 x 2.90 staat en iemand die geweldig voor zijn dieren zorgt als je paard 20 uur per dag in een hok van 3 x 3 staat. Tuurlijk joh, dat zou ik ook vééél liever hebben als ik paard was, die tien cm kun je dan toch weer een hoop drollen op kwijt als je zo lang op stal staat! ;)

(By the way, mijn boxen zijn 3.5 x 4 meter, maar wie weet is dat straks ook niet genoeg!)


Volgens mij niet hoor....
Ik denk echt dat aan de basisvoorwaarden voor het houden van paarden nog wel wat mag veranderen. De sectorraad is daar i.i.g. niet mee bezig. Niets over verplichte weidegang of voldoende grote stallen :n

Maar paarden zijn groepsdieren en hebben de weidegang/beweging ook nodig om hun voedsel fatsoenlijk te kunnen verteren. Elkaar hebben ze nodig om sociale psychisch gezonden dieren te kunnen zijn en blijven.
Niemand ligt er wakker van als jij je paard een uur of 4 in een net iets te krappe stal zet als datzelfde dier ook kan voorzien in behoefte aan beweging en groepsgedrag.

Anders ligt het als iemand een paard 20 uur in een stal opsluit en verder fantastisch verzorgt. Dan ontbreekt de basis. En daar mag wel paal en perk aan gesteld worden. Net zo goed als een pony alleen in een modderveld zonder enige schuilmogelijkheid 'natural' houden niet oke is.

Ik denk echt dat jij te zwartwit denkt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:58

Het ontgaat me even waarom mensen die voorstander van dit soort regels zijn, als 'natural' betiteld worden?
Als 'natural zijn' betekent dat je het welzijn van het paard voorop stelt, ben ik ook graag een 'natural' ;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:59

tessii1991 schreef:
Vind het goed dat ze het welzijn van de paarden willen verbeteren, alleen ze moeten wel reeël blijven met wat kan en niet.

En wat kan er hieraan volgens jou niet?

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:12

Ik denk dat je het op manegebedrijven nooit voor elkaar gaat krijgen om alle paarden in een box te zetten die voldoet aan de regel 2x de schofthoogte in het kwadraat.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:42

tessii1991 schreef:
Ik denk dat je het op manegebedrijven nooit voor elkaar gaat krijgen om alle paarden in een box te zetten die voldoet aan de regel 2x de schofthoogte in het kwadraat.

en waarom niet?

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:53

ze zouden met uitgeven van vergunningen bijvoorbeeld kunnen kijken of er voldoende ruimte per paard op een bedrijf aanwezig is. En daar dan een aantal te houden paarden bij berekend. Bijv. 5 paarden per hectare oid?

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:13

madamX schreef:
tessii1991 schreef:
Ik denk dat je het op manegebedrijven nooit voor elkaar gaat krijgen om alle paarden in een box te zetten die voldoet aan de regel 2x de schofthoogte in het kwadraat.

en waarom niet?

Dat gaat aardig wat kosten voor die maneges, denk niet dat die er zomaar aanwillen.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:29

tessii1991 schreef:
Dat gaat aardig wat kosten voor die maneges, denk niet dat die er zomaar aanwillen.


En dat 'willen' is nu juist het probleem en de reden waarom we regels nodig hebben..

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:39

Dat snap ik wel, ik ben zelf ook voor die regels met minimale stokmaat. Maar ik denk dat die manege eigenaren dat niet zomaar slikken.
Dus dat zal nog best wel wat voeten in de aarde hebben...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:00

sflj schreef:
Het ontgaat me even waarom mensen die voorstander van dit soort regels zijn, als 'natural' betiteld worden?
Als 'natural zijn' betekent dat je het welzijn van het paard voorop stelt, ben ik ook graag een 'natural' ;)


Als een aantal van deze mensen zich zelf altijd in deze afdeling van Bokt bevinden dan plaatsen zij zichzelf daarmee in dat hokje,
niet ik. Als jij daar graag bij wilt horen dan zal ik je niet tegenhouden hoor. Welzijn van paarden heeft daar echter bijzonder weinig
mee te maken, dat heb ik al vaak genoeg gezien.....

@ Anya, ik zeg juist dat ik het niet zo zwart wit zie, zie mijn eerste opmerking laatste zin. Juist als er regels voor gemaakt worden dan wordt het zo zwart wit gesteld als ik hier schets.

En voor iedereen die denkt dat het zo simpel is en het wil vergelijken met Duitsland: wel eens gedacht aan het verschil in oppervlakte wat wij in ons sterk bebouwde landje ter beschikking hebben vergeleken met dat van Duitsland? Gaan jullie allemaal met plezier jullie manegepaarden uitzwaaien, waarschijnlijk richting slacht, als de maneges in steden moeten opdoeken omdat ze niet kunnen voldoen aan de eisen?
Oh wat zijn we blij dat er regels zijn gemaakt door de PVVD voor "paardenwelzijn"??

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:01

Het gaat nog een hele tijd duren voor er iets verbetert. Het ministerie van Landbouw was te lui om zelf uit te zoeken wat het beste is en dus heeft die gezegd: "Laat die paardenlui zelf maar bepalen wat het best is".

'Die paardenluí' dat is de Sectorraad Paarden. Daarin zitten bijvoorbeeld de KNHS en de FNHO (organisatie voor ondernemers in de paardenwereld). Die hebben er geen belang bij om alle paarden een groot weiland te geven, dus die brengen ook de verhalen in de wereld dat 'dit niet zomaar in regels te vatten is'.

Het ministerie van Landbouw heeft al aangegeven zelf met regels te komen als het plan van aanpak van de Sectorraad Paarden niet ver genoeg gaat, maar er gaan dus jaren overheen voordat hier enige schot in de zaak komt. Maar iedere vooruitgang is er alvast eentje.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:14

Ik vind het een beetje triest dat mensen die voorstander zijn van dit soort acties, meteen in het hokje 'naturals' gezet worden, terwijl genoeg 'traditionals' er precies hetzelfde over denken, naar mijn idee. En dan die schampere opmerkingen over hoe slecht natural gehouden paarden het wel niet hebben.... Over stemming maken gesproken. :roll:

Waarom weer alles zo zwart/wit, waarom weer in twee kampen denken, waarom niet gewoon eens denken aan de dieren waar we allemaal zo dol op zijn, de paarden?

Ik zal vast ook iets moeten veranderen aan mijn manier van mijn paard houden en als dat zijn welzijn bevordert, ben ik de eerste die er wat aan zal doen. :j

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:18

Waar lees jij dat?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:21

Ik las net de post van sflj even en jouw opmerkingen daarop. ;)

Verder ben ik het ook wel oneens met je argumentatie over de maneges en de eventuele slachtpaarden. Als zo'n 'offer' (als dat al zo zou zijn, he ;) ) kan betekenen dat het daarna beter wordt voor de volgende generatie manegepaarden e.d., dan zie ik dat liever dan wat ik nu om me heen zie.

Daarbij vind ik dat de mens met zijn zogenaamde 'intelligentie' van tevoren ook wel had kunnen bedenken, dat paarden houden op die manier het welzijn van die dieren behoorlijk aantast. Ik kan niet begrijpen dat je dat als manege-houder/paardenliefhebber uberhaupt kunt doen. Net zo min als dat ik niet kan begrijpen dat je als bokker problemen hebt met verbetering voor het welzijn van paarden in ons land.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:46

horseyfries schreef:
sflj schreef:
Het ontgaat me even waarom mensen die voorstander van dit soort regels zijn, als 'natural' betiteld worden?
Als 'natural zijn' betekent dat je het welzijn van het paard voorop stelt, ben ik ook graag een 'natural' ;)


Als een aantal van deze mensen zich zelf altijd in deze afdeling van Bokt bevinden dan plaatsen zij zichzelf daarmee in dat hokje,
niet ik. Als jij daar graag bij wilt horen dan zal ik je niet tegenhouden hoor. Welzijn van paarden heeft daar echter bijzonder weinig
mee te maken, dat heb ik al vaak genoeg gezien.....

@ Anya, ik zeg juist dat ik het niet zo zwart wit zie, zie mijn eerste opmerking laatste zin. Juist als er regels voor gemaakt worden dan wordt het zo zwart wit gesteld als ik hier schets.

En voor iedereen die denkt dat het zo simpel is en het wil vergelijken met Duitsland: wel eens gedacht aan het verschil in oppervlakte wat wij in ons sterk bebouwde landje ter beschikking hebben vergeleken met dat van Duitsland? Gaan jullie allemaal met plezier jullie manegepaarden uitzwaaien, waarschijnlijk richting slacht, als de maneges in steden moeten opdoeken omdat ze niet kunnen voldoen aan de eisen?
Oh wat zijn we blij dat er regels zijn gemaakt door de PVVD voor "paardenwelzijn"??

Ik woon op een flatje van 20m2, ben de hele dag weg maar laat 's morgens en 's avonds mijn dog met schofthoogte van een Shetlander een half uur uit. De rest van de dag zit (ligt, eigenlijk. Voor zitten is de bench te klein) hij in z'n bench. Dat vindt hij niet erg want hij slaapt toch alleen maar. Kan ik niks aan doen dat mijn huis te klein is maar ik wil hem ook niet weg doen! Egoistisch? Ach... Hij heeft een goed leven hoor, verder. Krijgt duur voer, zit lekker warm enz.

Voor wie het niet snapt; die paarden kunnen het niet helpen dat Nederland te klein is voor hun aantal en de mensen te egoistisch!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:51

Ach welnee, er gaan echt geen paarden naar de slacht. Welke regel er ook komt, er komt altijd een overgangsregeling. Bedrijven krijgen een bepaalde tijd om iets voor elkaar te krijgen, dan komt er eens inspectie, dan een aanzegging, dan komt handhaving langs e.d.

En ik ben oprecht van mening dat er inderdaad wel een aantal stallen en maneges dicht mogen of hun paardenbestand mogen halveren als ze niet in staat zijn om te voorzien in de basisbehoeften van de dieren waar ze hun geld mee verdienen. En nee ik ben geen natural ;)

Maar ik vind het echt van de gekke dat ook mensen die wel de mogelijkheden hebben, hun paard anno nu rustig binnen mogen houden want ze zouden eens stuk kunnen gaan op de wei. Koop een fiets, neem een andere hobby. Want ik vind persoonlijk het 23 uur op stal houden van een paard echt dierenmishandeling. En dan een uurtje eruit, zwaar trainen, peerd loopt Z natuurlijk. Slof eraan en bewondering oogsten want je bent zo'n goede ruiter. Dat gaat alleen om eigenbelang. En daar mag best iest aan gedaan.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:26

Ik geloof ook niet dat die paarden naar de slacht gaan, hoor. ;)
Maar dit 'argument' wordt vaak gebruikt door bepaalde bokkers en eigenlijk altijd door dezelfden.

Ben het verder helemaal eens met de laatste twee posten. :j

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: PVDD organiseert hoorzitting over de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:27

Nee, het is gemakkelijker om in een droomwereld te leven dan de harde werkelijkheid te leren zien, dus blijf maar geloven en laat ondertussen onze minister maar haar werk doen, die ziet het tenminste allemaal iets realistischer dan de PVDD.