Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110818
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 09:23

http://www.trouw.nl


Afbeelding
foto door bokker Ania

Hoogoplopende discussie over kruisen Friese paarden met andere rassen

Om te voorkomen dat het Friese paard aan inteelt ten onder gaat, is kruisen met andere rassen een optie, vindt een Friese paardenarts. Dat is tegen het zere been van het stamboek Friese paarden.

Veulentjes met waterhoofden, eten dat door de neus weer naar buiten komt, dwerggroei. Het komt bij alle paarden voor, maar opvallend vaak bij Friese paarden. Voor dierenarts Siebren Boerma aanleiding de noodklok te luiden.

Boerma, die een paardenkliniek in het Friese Garyp heeft, deed dat onlangs op een bijeenkomst in Leeuwarden ter gelegenheid van een door de sectorraad Paarden uitgebrachte welzijnsnotitie over paarden. Boerma plaatste vraagtekens bij het gesloten foksysteem.

Kruisen met andere rassen is voor de Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek (KFPS) taboe. Men is als de dood dat er in plaats van het karakteristieke pikzwart bijvoorbeeld een bruin paardje ter wereld komt. Experimenten waarbij gekruist wordt met Arabisch of Andalusisch bloed vinden geen genade in de ogen van het KFPS.

Ander bloed binnenhalen is in andere stamboeken heel gebruikelijk, stelt Boerma. En wat is er mis mee, als je daardoor gezondheidsproblemen kunt voorkomen?

De kwalenlijst is ondertussen aardig lang. De Friezen hebben ook relatief vaak staart- en manen-eczeem. En bij ruim vijftig procent van de dieren komt na het werpen de nageboorte niet spontaan.

De paardendokter veroorzaakte flinke consternatie in de wereld van het Friese paard. Hij begrijpt dat wel. „Dit is geen gezellig onderwerp voor bij de koffietafel.” Fokkers en hengstenhouders treden niet graag naar buiten met imperfecte en zwakke dieren.

Het KFPS, dat wereldwijd veertigduizend dieren heeft ingeschreven, reageerde ogenblikkelijk met een pittig weerwoord op de website. Boerma zou een ’onwerkelijk, ongenuanceerd en gedateerd beeld van de werkelijkheid’ geven.

Het stamboek stelt dat het vroegtijdig opsporen en uitbannen van ongewenste eigenschappen speerpunt is in de fokprogramma’s. In nauwe samenwerking met dierenartsen en de universiteiten van Utrecht en Wageningen wordt geprobeerd DNA-testen te ontwikkelen.

Momenteel is de zoektocht naar het gen dat dwerggroei oplevert in een vergevorderd stadium, aldus Wim Back, arts aan de diergeneeskundige faculteit Utrecht. Back vertelt dat fokkers inmiddels een premie krijgen als zij de geboorte van een veulentje met een waterhoofd melden en materiaal van het dode dier afstaan.

Back, die nauw betrokken is bij het DNA-onderzoek, vindt dat niet zomaar ander bloed in het Friese stamboek moet worden gefietst. „Dan ben je de mooie gang kwijt en het mooie plaatje.”

Het KFPS voorspelt dat binnen enkele generaties het ras op orde zal zijn. Dat duurt Siebren Boerma te lang. Negen jaar geleden stuurde hij als eerste een gehandicapt veulen naar Back en er is in de praktijk nog niet een test beschikbaar. Er is nog veel geld nodig.

Boerma vraagt zich hardop af waar dat vandaan moet komen. Als de individuele leden van de KFPS het moeten ophoesten, heeft hij er een hard hoofd in. „Ze hebben een keer een waterhoofd en denken dan: toe maar, volgend jaar fokken we wel weer een ander. We moeten echt voortvarender te werk gaan en het ras zo gauw mogelijk gezond fokken.”

Verwant artikel:

[VN] Inteelt verzwakt het Friese paardenras

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruizen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:30

Mijn kennis heeft zijn Fries met een zwarte Threkener hengst laten dekken. Dát is me toch een geweldig dier geworden. Nou moet ik er wel eerlijk bij vermelden dat de Fries wel een wat 'moderner' type is. Maar lopen....... En maat.

vlekske

Berichten: 40
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruizen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:41

ik heb een tinker x fries en ben er ook helemaal gek mee maar zo met mij nog meer die het een geweldig geslaagde kruising vinden
het was dan wel een ongelukje maar wel een mooi ongelukje ;)

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:43

@margrietjonk: Hé leuk! Heb je daar foto's van?

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruizen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:48

dat het ras gezond(er) moet worden is waar. en daarvoor dienen fokkers gewoon alles door te geven. Maar kruisen?? dat zie ik niet gebeuren hoor

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:49

Embe schreef:
@margrietjonk: Hé leuk! Heb je daar foto's van?



Nee sorry.. |(

Het is een moderne Fries x Kasparow. Echt een geweldige hengst... :~

kmvreter

Berichten: 710
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:18

Het friese ras is toch ooit ook door kruisen ontstaan?

Rody01

Berichten: 3176
Geregistreerd: 07-08-07

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:19

Whahaaa, dit is onze paardenarts :D

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:22

kmvreter schreef:
Het friese ras is toch ooit ook door kruisen ontstaan?


:P :D

vind ik een hele goede!!!


het Friese paard van nu lijkt al niet eens meer op het friese paard van 20 jaar gelden vind ik.
toen waren het kleine brede stevige dieren, en nu zie ik ze van 1m70 rondlopen die uberslank zijn.
dus heb zo het idee dat er wel al flink wat af gekruisd is

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:28

hij heeft echt een punt, ik krijg het idee dat het Friese Stamboek niet inziet wat een gevolgen hun koppigheid kan hebben...

Ik rij zelf een kruising fries, met meer dan genoeg voordelen :
1. bijna niemand ziet dat het een kruising is, alleen zijn "bruine zwart" verraadt het een beetje
2. hij is veel sportiever gebouwd
3. hij is veel veelzijdiger : leuke gangen, springt erg goed en is beresterk
4. hij is op wat licht schuren na kerngezond

ok ja, zijn zwart gaat altijd heel snel verbruinen, en hij heeft een ieniemienie kolletje, maar het is wél een goed paard.

Beetje Andalusisch of zelf vol/warmbloed kan imo zéker geen kwaad, kijk naar de arabofriezen die het toch ook allemaal goed doen in de sport.

en om even te reageren op hierboven : inderdaad, als je de "originele" Fries vergelijkt met die van nu dan zou je denken dat het een ander ras is.

Annette017
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:37

Ja ik vind het ook wel een goeie! erg leuk

Rhendera
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-10-08
Woonplaats: Raleigh, NC, USA

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:43

Ik vind dat het stamboek veelste koppig is, een klein beetje bloedmengen moet kunnen imo, vooral als je de gezondheid van het ras wil redden! Anders heb je nog vele hogere procenten over 20jaar, en wat dan? Dan staat de fries niet meer bekend zoals hij nu staat, maar als een paard dat je beter niet kunt kopen vanwege de vele gezondheids problemen!

Vind deze koppigheid een beetje nutteloos.

ElCid

Berichten: 9246
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:49

Wij hebben wel het juiste type hengst om mee te kruisen en het "barokke" type en de kleur te behouden. Een ( homozygooth) zwarte Lusitano, die overigens vaak voor Fries wordt "uitgescholden". Hij heeft maat, type en is vorig jaar kampioen geworden op de hengstenkeuring.

Ondanks dat we niet graag buiten het ras laten dekken, zouden we hier best aan mee willen werken omdat hiermee wel "vers" bloed in de Friezen komt, maar het type niet drastisch zal veranderen. Zie profiel voor foto's.

Vroeger waren er overigens ook Friezen in andere kleuren dan zwart, grote kans dat juist die "kleurfokkerij" het ras zo verzwakt.

Rhendera
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-10-08
Woonplaats: Raleigh, NC, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:55

ElCid schreef:
Wij hebben wel het juiste type hengst om mee te kruisen en het "barokke" type en de kleur te behouden. Een ( homozygooth) zwarte Lusitano, die overigens vaak voor Fries wordt "uitgescholden". Hij heeft maat, type en is vorig jaar kampioen geworden op de hengstenkeuring.

Ondanks dat we niet graag buiten het ras laten dekken, zouden we hier best aan mee willen werken omdat hiermee wel "vers" bloed in de Friezen komt, maar het type niet drastisch zal veranderen. Zie profiel voor foto's.

Vroeger waren er overigens ook Friezen in andere kleuren dan zwart, grote kans dat juist die "kleurfokkerij" het ras zo verzwakt.


even offtopic, :~ Wat een mooi paard isdat zeg!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:59

Misschien zijn ze bij het KFPS wel zo "koppig" omdat ze allang hebben bekeken wat het effect zou zijn van het één malig invoeren van vreemd bloed en dat dat TOTAAL NUTTELOOS is!
Daar wel eens aan gedacht?

Ga maar na: men neme de hengst van Elcid, kruist die met enkele friese merries, keurt een hengst goed die daaruit voortkomt, kruist die weer met een heleboel friese merries, en wat krijgen we? Ineens een topras?
Welnee, een nieuw inteeltprobleem want op den duur hebben alle paarden de hengst van Elcid in hun bloedlijn!

Boerma ontkent niet dat het ook binnen het ras gaat lukken, alleen dat gaat HEM niet snel genoeg. Dan gaat HIJ toch lekker kruisen? Ik houd hem niet tegen hoor. Maar je bent wel heel erg dictatoriaal als je dan gelijk wilt dat een heel stamboek hun beleid verandert omdat JIJ het sneller wilt dan in de praktijk mogelijk is.
Kiezen voor éénmalig kruisen is geen oplossing, het enige wat naast het uitgekiende beleid van het KFPS werkt (wat zelfs volgens topmensen als Back bevestigd wordt!!) is constant vreemd bloed blijven inmengen. En dan is het dus gedaan met het Friese ras als zodanig.
En aangezien uit een enquete onder de leden bleek dat behoud van de rastypische kenmerken op nummer één stond kan het stamboek daar niet aan beginnen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:59

Ik weet niet of kruisen de oplossing is. Wél bewuster fokken.
Maar helaas heb ik te weinig verstand van fokken.
Wij zijn gelukkig gezegend met twee fijne friezen.

Overigens is de fries van origine smal. Daarna zijn ze zwaarder gefokt doordat ze moesten werken op het land.

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:01

Das mijn dierenarts ;)
Maar inderdaad het Fries ras moet wel sterker worden! Maar misschien moeten ze gewoon de Friese dekhengsten op meer punten gaan scoren?

Albert

Berichten: 5737
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:03

ElCid schreef:
Wij hebben wel het juiste type hengst om mee te kruisen en het "barokke" type en de kleur te behouden. Een ( homozygooth) zwarte Lusitano, die overigens vaak voor Fries wordt "uitgescholden". Hij heeft maat, type en is vorig jaar kampioen geworden op de hengstenkeuring.

Ondanks dat we niet graag buiten het ras laten dekken, zouden we hier best aan mee willen werken omdat hiermee wel "vers" bloed in de Friezen komt, maar het type niet drastisch zal veranderen. Zie profiel voor foto's.

Vroeger waren er overigens ook Friezen in andere kleuren dan zwart, grote kans dat juist die "kleurfokkerij" het ras zo verzwakt.


Hij is inderdaad indrukwekkend en heeft een super karakter!

ElCid

Berichten: 9246
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:09

@Albert; thanks!

@ Horseyfries: Ik geloof ook niet dat dat zo makkelijk gaat en dat je iets dergelijks maar met 1 hengst zou moeten doen. Dan zouden er meerdere hengsten, die aan een bepaald exterieur/ evt. kleur voldoen, geselecteerd moeten worden. Er zijn bijv. ook zwarte Andalusiers ( PRE's ).
Maar het is maar een idee, er zal niet voor niets aan de noodklok getrokken worden. Als ik het artikel lees op de site van Boerma zelf vind ik de erfelijk overdraagbare ziektes binnen het ras wel iets om koud van te worden en dat zal, doe dan ook, verbeterd moeten worden. Het liefst natuurlijk met paarden binnen het ras, maar als iets dergelijks niet haalbaar is zal er wel degelijk vers bloed in moeten, anders is het ras straks ten dode opgeschreven. Niemand zit te wachten op zieke paarden.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-03-09 11:15, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:14

Laatst bijgewerkt door horseyfries op 28-03-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15434
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:14

Iedereen is in ieder geval weer even wakker geschud :D Dat inteelt een probleem is bij Friese paarden wordt in ieder geval niet ontkent en dat er een oplossing moet komen ook niet.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:16

"Wakker geschud"?? We zijn hier al jaren en jaren mee bezig, volgens mij moet er maar één wakker worden en dat is Boerma zelf, als hij daar nu pas achter komt heeft hij wel een heel lange winterslaap gehouden.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:23

Ik denk dat kruisen met de PRM pura raza menorcina de ideale oplossing zou kunnen zijn .
De PRE en Lustitano inkruisen is een optie maar de kleur schimmel komt te vaak voor en zal dan voor gekleurde friezen zorgen. Ik kan me voorstellen dat je als friezenliefhebbber dat niet wilt.
De kleur zwart blijft in stand en is een stabiele factor ,
de karaktereigenschappen matchen de stokmaat blijft gehandhaaft en de wat luxere rijtypische fries is erg in trek .

Zonder inkruisen gaat ons prachtige friese ras aan }:0 koppigheid }:0 ten onder.........
Dus als je het mij vraagt : de PRM
Laatst bijgewerkt door Carantona op 28-03-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

laaaura
Berichten: 191
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:27

Ik ben voor het kruisen met andere rassen!
Als het het ras ermee kan redden.. waarom dan niet?


ElCid schreef:
Wij hebben wel het juiste type hengst om mee te kruisen en het "barokke" type en de kleur te behouden. Een ( homozygooth) zwarte Lusitano, die overigens vaak voor Fries wordt "uitgescholden". Hij heeft maat, type en is vorig jaar kampioen geworden op de hengstenkeuring.

Ondanks dat we niet graag buiten het ras laten dekken, zouden we hier best aan mee willen werken omdat hiermee wel "vers" bloed in de Friezen komt, maar het type niet drastisch zal veranderen. Zie profiel voor foto's.

Vroeger waren er overigens ook Friezen in andere kleuren dan zwart, grote kans dat juist die "kleurfokkerij" het ras zo verzwakt.


Ik wou nog even zeggen dat jou Lusitano echt geweldig is :~ :~

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paardenarts doorbreekt taboe over kruisen van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:31

Een RAS wordt niet gered door te kruisen, een RAS verdwijnt door te kruisen!
Weten jullie trouwens de inteeltpercentages van de pura raza menorca en hoe die zich verhouden tot de inteeltpercentages bij het Friese ras?