Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Semmetje

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:32

Dat is mijn oude pony op de foto :D
De super shet :Y)

Wel een leuk idee die cursus

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:01

Ook ik heb een jaar geleden de "cursus" gevolg, jeeeeh wat viel dat tegen zeg! Zelf ben ik IL jury en had gehoopt een hoop op te steken over het jureren van juist deze rubrieken, maar het was tijdverdoening....... Niets opgestoken en mezelf verbaasd dat er dus mensen zijn, zonder enige achtergrond als jury of instructeur, zitting mogen nemen als Bixie jury en dus de jeugd mag gaan vertellen hoe het juist wel moet :(

Verder ben ik nog nooit gevraagd om een bixie rubriek te jureren.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:24

miep1979 schreef:
Ook ik heb een jaar geleden de "cursus" gevolg, jeeeeh wat viel dat tegen zeg! Zelf ben ik IL jury en had gehoopt een hoop op te steken over het jureren van juist deze rubrieken, maar het was tijdverdoening....... Niets opgestoken en mezelf verbaasd dat er dus mensen zijn, zonder enige achtergrond als jury of instructeur, zitting mogen nemen als Bixie jury en dus de jeugd mag gaan vertellen hoe het juist wel moet :(

Verder ben ik nog nooit gevraagd om een bixie rubriek te jureren.


Je moest minimaal L dressuur zijn en ik denk dat juist het laagdrempelig houden van deze cursus een bewuste keuze is geweest van de KNHS aangezien heel veel "sport"juryleden de Bixie-wedstrijden echt NIET willen jureren. Aan de andere kant kan een kind van 6 jaar op een shetje ook weinig met de kreten "moet meer door de kaak", "meer stelling en lengtebuiging in de wendingen", "beter rechtrichten tussen de balken" van een jury die zelf niets met kinderen heeft en 6 paarden de afgelopen 2 jaar naar de Z2 heeft gereden (en geloof mij, die zijn er die dit tegen die kinderen zeggen).
Ik ben zelf ook FNRS jury en afgezien dat de proefjes iets anders zijn opgezet is het vrijwel hetzelfde jureren, misschien zijn wij daarin in het voordeel.

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:52

@Daniella en daarom ben ik naar deze dag gegaan.....
Hoe verwoord je je het beste tegen zo'n bixie ruiter, hoe leg je ze uit hoe het dan wel moet..... Helaas is dat hetgeen wat ik voornamelijk heb moeten missen.....

Dat van min L dressuur was volgens mij niet aan de orde correct me if i'm wrong) want een vriendin van mij, die zelfs nog nooit een wedstrijd gereden had, was ook toegelaten maar vanwege prive omstandigheden moest zij afzeggen.

Ik vind het een hele goede beslissing van de KNHS deze rubrieken over te laten aan mensen die hiervoor een opleiding gevolgd hebben!

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:54

miep1979 schreef:
Ook ik heb een jaar geleden de "cursus" gevolg, jeeeeh wat viel dat tegen zeg! Zelf ben ik IL jury en had gehoopt een hoop op te steken over het jureren van juist deze rubrieken, maar het was tijdverdoening....... Niets opgestoken en mezelf verbaasd dat er dus mensen zijn, zonder enige achtergrond als jury of instructeur, zitting mogen nemen als Bixie jury en dus de jeugd mag gaan vertellen hoe het juist wel moet :(

Verder ben ik nog nooit gevraagd om een bixie rubriek te jureren.


Ik ben het deels met je eens, maar als ik naar mezelf en naar mijn moeder kijk, ik denk dat wij erg leuk jureren samen.
We hebben echt wel verstand van paarden en van hoe paarden op een vriendelijke manier gereden horen te worden. Kinderen die echt rijden, en dus niet alleen 'meeliften' krijgen bij ons hogere punten. Ook wordt teveel met de handen sturen, of abrupt sturen niet positief gewaardeerd door ons. Dat vind ik trouwens nu bij de nieuwe proeven wel goed te beoordelen :)
Mijn moeder kan goed met kinderen omgaan, wat denk ik ook wel erg belangrijk is in de bixie. De kinderen moeten met een fijn gevoel naar huis gaan.

Wat ik laatst heel positief vond, was dat wij hadden gejureerd, en dat na de tijd, een moeder van 2 kinderen die wij hadden gejureerd, ons vroeg of we op hun concours willen jureren. :) Als ze niet tevreden zou zijn over ons, zou ze het niet vragen.

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:57

@Pansy..... zoals jij het beschrijft prima! Maar er zijn imo ogen grenzen, neem bijv het voorbeeld hierboven over mijn vriendin.
Zulke mensen kunnen in 1 dag niet genoeg informatie opdoen en in praktijk brengen als jury zijnde.

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:10

Dat is inderdaad zo. Maar dat is moeilijk te bekijken voor de KNHS, dus ik denk dat ze daarom deze regels hebben opgesteld.
En dan is het jammer dat er denk ik best veel jury's afvallen..
Ik ben zelf meerdere keren L geweest, maar mijn moeder heeft nooit op een paard gezeten. Ze is wel vanaf mijn 8e jaar altijd met me mee geweest naar les en met rijden, en ze is mee geweest naar alle concoursen. We praten veel samen, de kennis die ik heb, deel ik met haar. Dus ze weet echt veel van paarden. Maar ze durft niet te rijden :+ En dan is het jammer dat dit dan ook niet meer kan.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:17

Semmetje schreef:
Dat is mijn oude pony op de foto :D
De super shet :Y)

Wel een leuk idee die cursus

Ik was al benieuwd of die herkend zou worden :D

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:56

Ik vind dat er een speciale regeling zou moeten komen voor mensen die dit al jaren doen (en goed) om ze te behouden voor de Bixie, vooral gezien dat de Bixie het vooral moet hebben van mensen die met kinderen kunnen omgaan. Ik denk alleen dat omgaan met kinderen in je moet zitten, tot op zekere hoogte is het natuurlijk te leren maar je moet wel echt van kinderen houden om Bixie en FNRS te jureren.

Wat tips voor mensen die de communicatie met kinderen willen verbeteren:
- roep er altijd een ouder bij
- in een persoonlijk gesprek zorg dat je op ooghoogte van het kind bent
- gebruik geen moeilijke termen maar Jip en Janneke taal (dus niet contragesteld maar scheef of paard kijkt naar de verkeerde kant)
- neem het kind serieus en praat serieus in J&J taal
- stel het kind beetje gerust (een jury is eng)
- vraag het kind wat het zelf van de proef vond en geef dan pas jouw mening
- indien zaken extra aandacht verdienen bspreken met de ouders
- houdt het gesprek kort, jonge kinderen kunnen zich maar kort concentreren

Zeg bijv niet:
je zit als een zoutzak maar nog meer rechtop zitten
volte te klein en niet rond maar volte mag nog veel groter en ronder
gebroken lijn te klein maar nog meer naar X rijden
je trekt aan de teugels maar probeer wat rustiger te zijn met je handjes want nu doe je de pony pijn in zijn mond

I

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:02

Persoonlijk vind ik het geen goede zaak dat ze nu "echte" dresuurjuryleden gaan inzetten om Bixie te jureren omdat de ideeen en insteek compleet verschillend zijn. Ik moet echt anders gaan denken als ik Bixie jureer tov gewone dressuur.

Er wordt bv pas vanaf Bixie B op stelling, buiging en lichtrijden op het juiste been gelet. De klasses hieronder beoordeel je alleen maar het netjes rijden, beenligging, handen en zit. Er is met de nieuwe protocollen niet eens de mogelijkheid om te beoordelen of de figuren mooi afgewerkt worden, alleen of er wel degelijk tussen balkjes doorgereden wordt.
Dit gaat geen IL/IM jurylid doen dat niets met de Bixie heeft, gewoon omdat je alleen maar vakjes aankruist maar verder geen onderscheid kan maken.
Mij lijkt dat je nu juist wel mensen zonder juryopleiding zou kunnen inzetten voor de Bixie, alles staat preceis omschreven en je hoeft weinig tot geen referentiekader te hebben ....

schorppie

Berichten: 315
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:29

Ibonn schreef:
Mij lijkt dat je nu juist wel mensen zonder juryopleiding zou kunnen inzetten voor de Bixie, alles staat preceis omschreven en je hoeft weinig tot geen referentiekader te hebben ....


Dit lijkt mij juist geen goed idee. Bij ons in de regio is 1 bixie jury die dus totaal niet weet waar ze mee bezig is. Ze zoekt het leukste combinatie uit, en die wint ook elke keer ( moeder van de winnaar is het hier gelukkig ook mee eens) Qua rijden, loopt dit meisje echt achter op sommige anderen maar wordt dus niet afgestraft op zit of tempo fouten. (pony dribbelt in een noodtempo de bak rond)Terwijl dit wel haar grootste probleem is. Ze scoort nu maximaal in kruisjes, waardoor ze dus zelf denkt dat ze mega goed is. Ze krijgt ook steeds als commentaar: super, ik heb niks toe te voegen) Nu wil ze dus gewoon B gaan rijden, maar dan zou ze nog niet de helft van een winstpunt bijelkaar rijden. Geen goede opstap dus. Helaas is ze te jong om goed uit te leggen waarom de B nog lang niet in zicht is voor haar. Ze snapt het ook niet, want de jury vind het immers geweldig.

Vorig weekend won er in de AA dressuur een jongetje die sinds 2 weken rijd ( wou meedoen omdat zuslief ook mee deed) Maar kon nog niet lichtrijden of sturen. Logisch ook als je nog maar 2 weken rijd, maar hij scoorde op houding en zit dus veel hoger als andere kindjes die netjes ( zelfstandig) hun pony door de baan stuurden en wel konden lichtrijden.
In mijn ogen klopt er dan iets niet. En zou ik liever een jury zien die meer kijkt op het rijden, en hier ook in ieder geval verstand van heeft.

Mijn dochter bv krijgt steevast als commentaar: Jah, je pony is te groot. Alsof mijn dochter hier wat aan veranderen kan?? En bovendien ben ik echt niet van plan om een kleinere pony te kopen om bixie te kunnen rijden. De pony die ze heeft is geweldig braaf, daar heeft ze dus meer aan als een pony die past maar waar ze geen klik mee heeft.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:37

Dit soort gevallen heb je helaas ook bij de "echte" dressuurjury's en is wrs niet te voorkomen. En het kan ook niet de bedoeling zijn dat complete nitwits mogen Bixie-jureren maar ervaren pony-ouders of dergelijken mogen niet aan de kant gezet worden. Desnoods een toetsingsexamen zoals ze nu ook doen bij de reguliere juryopleidingen.

Ik vrees echt dat dit geen vooruitgang is meer juist een teruggang, zeker hier waar volop Bixie gereden wordt en het echt werkt ...

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:41

Nu wordt er geen enkele eis gesteld, behalve die dag aanwezig geweest te zijn. Er kan toch wel iets van een selectie in zitten? Van mij hoeven het geen IL jurys te zijn, maar een toetsing moet toch mogelijk zijn?

Ik ken serieus mensen die de Bixiedag willen doen, niet omdat ze nou zoveel met kinderen hebben, maar om te kunnen zeggen dat ze jureren.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:51

En wat is de toegevoegde waarde van het jureren voor deze mensen vraag ik mij dan altijd af ;).
Beetje sneue types maar het zal idd jouw kind maar jureren met allerlei fantastische kreten.

Voor wat betreft het jureren op de schattigheidsfactor, dit is moeilijk te voorkomen in eerste instantie. Je zou een 3-jaarlijks selectiemoment kunnen invoeren. Een jury staat op de lijst van de KNHS, jureert dus 3 jaar en als de 3 jaar voorbij zijn wordt er een evaluatie gemaakt over klachten over deze jury en dient de groep die geen of weinig klachten gekregen heeft opnieuw een jury examen te doen. Je kan hier tevens een bijscholing aan koppelen. Eventueel kan er steekproefgewijs door de KNHS een vereniging worden benaderd hoe de Bixie jury is bevallen. Hoe je het echter ook went of keert, het is heel veel werk voor de KNHS en misschien moeten we ook beetje vertrouwen op de zelfregulering binnen het Bixie-gebeuren.

schorppie

Berichten: 315
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:57

Ibonn schreef:
Dit soort gevallen heb je helaas ook bij de "echte" dressuurjury's en is wrs niet te voorkomen. En het kan ook niet de bedoeling zijn dat complete nitwits mogen Bixie-jureren maar ervaren pony-ouders of dergelijken mogen niet aan de kant gezet worden. Desnoods een toetsingsexamen zoals ze nu ook doen bij de reguliere juryopleidingen.


Ben ik met je eens.
Maar er zijn inderdaad weinig bixiejury's en hier rijden ze dus constant bij dezelfde. gelukkig ben ik niet de enige die zo over haar denkt. En ik vind ook echt niet dat mijn dochter de beste is en dat ze winnen moet. Maar ik zou wel graag een eerlijke beoordeling willen waar ze wat mee kan.
Nu is het zo dat wij onze kinderen niet eens het commentaar laten lezen wat er bij geschreven staat omdat het vaak echt nergens op slaat.
Ook denken we eraan om met onze groep ( een stuk of 5 kinderen) naar haar toe te gaan en te vragen wat ze aan het doen is. Maar dat is natuurlijk ook hardstikke zinloos want dressuur blijft gewoon een jurysport.
We zitten er ook aan te denken om maar niet meer voor de bixie in te schrijven.

Maar om deze redenen zou ik het prettiger vinden als er een jury zit die misschien gewoon wat meer verstand heeft van het hele paardrijden. Deze heeft het duidelijk niet.
Laatst bijgewerkt door schorppie op 08-04-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:58

goed hoor, leuk!!
ik hoop dat er dan ook wat meer Bixie wedstrijdjes georganiseerd zullen gaan worden! Het is echt jammer dat er zo weinig zijn hier in de regio (utrecht)

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:05

schorppie schreef:
Ibonn schreef:
Dit soort gevallen heb je helaas ook bij de "echte" dressuurjury's en is wrs niet te voorkomen. En het kan ook niet de bedoeling zijn dat complete nitwits mogen Bixie-jureren maar ervaren pony-ouders of dergelijken mogen niet aan de kant gezet worden. Desnoods een toetsingsexamen zoals ze nu ook doen bij de reguliere juryopleidingen.


Ben ik met je eens.
Maar er zijn inderdaad weinig bixiejury's en hier rijden ze dus constant bij dezelfde. gelukkig ben ik niet de enige die zo over haar denkt. En ik vind ook echt niet dat mijn dochter de beste is en dat ze winnen moet. Maar ik zou wel graag een eerlijke beoordeling willen waar ze wat mee kan.
Nu is het zo dat wij onze kinderen niet eens het commentaar laten lezen wat er bij geschreven staat omdat het vaak echt nergens op slaat.
Ook denken we eraan om met onze groep ( een stuk of 5 kinderen) naar haar toe te gaan en te vragen wat ze aan het doen is. Maar dat is natuurlijk ook hardstikke zinloos want dressuur blijft gewoon een jurysport.
We zitten er ook aan te denken om maar niet meer voor de bixie in te schrijven.

Maar om deze redenen zou ik het prettiger vinden als er een jury zit die misschien gewoon wat meer verstand heeft van het hele paardrijden. Deze heeft het duidelijk niet.


Maar waarom stel je dan niet met de hele groep ouders een brief over haar functioneren op en stuur die naar de KNHS? Niet dat ik voorstander ben van klikken maar als haar jureren zo beneden alle peil is dat een groep ouders deze mening over haar heeft, is er misschien toch iets mis met de manier waarop ze jureert.

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:06

schorppie; erg jammer dat er zo'n jurylid is. En dat er verder niet veel juryleden in de buurt zijn.
Volgens mij zijn er bij ons in de regio best veel juryleden, en volgens mij ook leuke (Overijssel/Drenthe). :)
Onze club (rsv-millenniumruiters uit Zuidwolde) organiseert altijd een grote bixie-wedstrijd, super leuk is dat! De kinderen krijgen ook allemaal leuke prijzen.

schorppie

Berichten: 315
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:19

Dat zou evt ook een idee zijn. Alhoewel ik zelf ook gewoon vind dat je zulke jury's dus altijd wel tegen zal komen.
Op zich is dat ook niet erg, en moeten kinderen ook maar leren incaseren dat ze een keer slecht beoordeeld worden op een goeie proef, maar het wordt lastig als ze altijd bij dezelfde jury rijden omdat er geen andere is.

Ik geef zelf ook les en zie dus nu dat kinderen dingen willen gaan veranderen in hun rijden omdat de jury dat gezegd heeft. Je ziet op zulke momenten hun hele basis die ze al gelegd hebben verdwijnen. Nu ben ik dus vooral weer bezig met uitleggen dat de hele basis veel belangrijker is dan als een kleine anky op de pony te zitten en verder niks meer te doen.
Ze willen bv niet meer drijven, omdat hun onderbeen dan nog niet helemaal stil ligt. Waardoor de pony's langzamer gaan of een gang terugvallen. En ik maar uitleggen dat dat onderbeen wel weer wat stiller word als de pony doorloopt. Bovendien is het bixie en geen Z dressuur.
Maar ipv dat de jury zegt: wat goed van je dat je voelde dat je pony terugvallen wou in tempo zegt ze: je moet je onderbeen wel stilhouden hoor, waardoor er 2 kruisjes ingehouden worden, 1 op houding en 1 op hulpen. ( terwijl ze niet zitten te schoppen ofzo, maar het drijven is dan nog wel zichtbaar)
Het lijkt op deze manier of de basis van het rijden helemaal in het niet valt, en dus totaal niet belangrijk is bij het bixierijden. Terwijl de basis toch echt het begin is van het verdere rijden.
Dat vind ik wel jammer
Laatst bijgewerkt door schorppie op 08-04-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

schorppie

Berichten: 315
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:23

_Pansy_ schreef:
schorppie; erg jammer dat er zo'n jurylid is. En dat er verder niet veel juryleden in de buurt zijn.
Volgens mij zijn er bij ons in de regio best veel juryleden, en volgens mij ook leuke (Overijssel/Drenthe). :)
Onze club (rsv-millenniumruiters uit Zuidwolde) organiseert altijd een grote bixie-wedstrijd, super leuk is dat! De kinderen krijgen ook allemaal leuke prijzen.


Ja vind ik ook jammer. We waren in eerste instantie erg blij met de komt van wat meer bixie wedstrijden. Met name omdat de kinderen zo leuk kunnen leren hoe het allemaal gaat op wedstrijden enz enz.
Maar ik begin er aardig van af te komen.
We hebben inderdaad ook zitten denken om eens in Overijssel te starten, dit is nog redelijk in de buurt. Maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat je naar een andere provincie gaat terwijl er in de buurt ook wedstrijdjes zijn.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:51

Iemand misschien een link waar je je kan inschrijven??

johanne

Berichten: 906
Geregistreerd: 20-02-05

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:38

Ik heb gemaild met de knhs.
Helaas is er geen vrije inschrijving,
maar de regio's hebben een brief gekregen en die schrijven mensen in.
Dus hebben wij helaas pech.
vind het echt jammer

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:40

johanne schreef:
Ik heb gemaild met de knhs.
Helaas is er geen vrije inschrijving,
maar de regio's hebben een brief gekregen en die schrijven mensen in.
Dus hebben wij helaas pech.
vind het echt jammer


Waarom pech? Is een gebruikelijke manier van inschrijven. Stuur even een leuk motivatiebriefje naar de kring, meestal komt het dan wel goed.

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:33

Idd als je graag wil en dat in je motivatie brief schrijft, zul je vastwel in aanmerking komen!

Ik kijk altijd of de basis er een beetje goed inzit.
daarmee bedoel ik te zeggen dat het ruitertje weet wat ze moet doen als er iets gevraagd word.
Nu heb ik hierboven iets gelezen van een dribbelende pony...
Het is niet de bedoeling om te gaan kijken hoe de pony erbij loopt, het gaat in dit geval om degene die erop zit.
(en natuurlijk zal een pony die netjes nageeft meer kruisjes verdienen dan een pony die met het hoofd omhoog loopt)

Ik wil graag zien dat deze kinderen plezier beleven aan hun rijden, en wat voor pony ze rijden...maakt mij niet uit.
Na de proef vraag ik ook altijd eerst even wat ze er zelf van vonden.
Meestal zijn ze wel erg verlegen en blijft het bij "wel goed"
maar sommige kunnen ook al een heel verhaal ophangen wat er wel en niet goed ging.
Zo kwam er zaterdag een meisje naar mij toe, voordat ik iets kon zeggen begon ze al...dat ze de galop super vond gaan en dat ze heel goed haar best had gedaan op de voltes maar dat ze nog wel meer op de balkjes moest oefenen en dat ze nog beter door de hoeken wilde rijden!
Dat vond ik nou leuk om te horen!

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:51

Opleiding Bixie juryleden
Door het groeiend aantal Bixie wedstrijden is er binnen onze Regio behoefte aan terzake kundige Bixie juryleden.
Tot 1 april 2010 geldt een overgangsregeling en mogen Bixie rubrieken behalve door Bixie juryleden, ook beoordeeld worden door reguliere juryleden en instructeurs niveau 3. Vanaf 1 april 2010 is dit echter niet meer toegestaan.
De KNHS organiseert in mei of juni 2009 een Opleiding voor Bixie juryleden. Duur van de cursus is 1 zaterdag en de cursus in kosteloos.
Voor de cursisten geldt dat zij moeten voldoen aan één van de volgende toelatingscriteria:
* IL jurylid of hoger;
* Springjurylid;
* Instructeur niveau 2 of
* uitkomen in de L dressuur of
* springen met winstpunt;
* FNRS jurylid.

Dit stond vandaag trouwens op de site van Groningen!