Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:33

Ik ben het met jullie allemaal eens,en inderdaad de verhouding kracht-ruwvoer is erg belangrijk.Ik ben heel benieuwd wat er uit het onderzoek gaat komen!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:14

d'oh!! Dat is bij mensen toch ook zo? Wat is dit voor iets zinloos?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:14

welnee dat is helemaal niet belangrijk :) :)

alsof minder krachtvoer en meer ruwvoer een zenuweleider minder zenuwachtig maakt....... das zo een onzin.

ik ben van mening dat een paard onbeperkt ruwvoer moet hebben, maar daar worden de neuroten niet minder neurotisch van

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:30

Stress heeft niks te maken met neurotisch zijn. Of in ieder geval maar heel weinig.

Ook de meest coole paarden kunnen enorm veel stress hebben. De hoeveelheid stress wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid stresshormoon (cortisol) in het bloed of het speeksel, en niet aan de hand van nerveus gedrag. Die twee staan niet in direct verband met elkaar.

EDIT: gelijk maar even uitgelegd
Laatst bijgewerkt door LindyH op 08-04-09 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:33

joh......... onee? waarom niet?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:53

Het voer heeft invloed op de hoeveelheid stresshormoon omdat het voer de bloedsuikerspiegel bepaalt en daarmee ook het stresshormoon cortisol. Door regelmatig langzame koolhydraten (hooi) te voeren en minder snelle koolhydraten (brok) blijft de bloedsuikerspiegel constant. Hierdoor wordt er minder stresshormoon geproduceerd en is er dus minder stress in het paardenlichaam.

Als er wel veel stresshormoon geproduceerd wordt, dan worden bepaalde stoffen in het spijsverteringsstelsel niet meer geproduceerd en dat verlaagt de weerstand van de maag. Hierdoor krijgt de Heliconbacterie (die maagzweren veroorzaakt) meer kans.

Naast het voer zijn er nog veel meer factoren die de hoeveelheid stresshormoon bepalen. Paarden die perfect gevoerd worden met uitsluitend langzame koolhydraten kunnen toch nog een maagzweer krijgen.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:11

boeiend lindy !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:23

dat is zo een koeienpoep :D :D een stresskikker krijg je niet minder stresserig door alleen ruwvoer te geven.......... de prikkel blijf namelijk :) Je krijgt ze wel minder explosief, minder druk...... maar de stress blijft hoor....... dat zit namelijk in het koppie niet in een suikerspiegel :) :)

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:34

Misschien dat er daarom ook veel dikke mensen zijn die eten de hele dag hun stress en maagzweer weg??????? Nee dat geloof ik dus niet net zo min dat het paard heel veel ruw voer moet hebben.
Bij ons eten ze nieteens al het ruwvoer op, maar wat zeker mee telt is dat paarden veel naar buiten in het weiland MET gras moeten lopen en dat geeft minder stress en maagzweren.
Het probleem bij de meeste wedstrijd paarden is dat ze in een paddock naar buiten mogen met misschien een hapje hooi. Wij hebben ook renpaarden, bij ons komen deze paarden zoveel mogelijk naar buiten in het land en je ziet ze hard veranderen van neurotische magere luchtzuigers tot paarden in een goede conditie die helaas toch wel wat blijven zuigen. Maar met de zweren gaat het een stuk beter!! Ik weet niet of kuilvoer ook een slechte invloed heeft...sterk gekruid eten bij mensen kan ook maagaandoeningen geven dus.......

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:34

KiWiKo, meer ruwvoer geven word het niet beter van. Maar minder ruwvoer en meer krachtvoer word het wel degelijk minder van.
Krachtvoer word namelijk heel anders afgebroken en bestaat uit hele andere stoffen dan ruwvoer. Daardoor verhoogt krachtvoer de pH veel meer dan ruwvoer (word zuurder dus).
Bovendien word er bij krachtvoer veel meer maagzuur aangemaakt dan bij ruwvoer, omdat er in verhouding minder massa is en wel evenveel stoffen waar het maagzuur mee bezig is. (ligt nog iets gecompliceerder dan dat maar oke). Gevolg is dat een tekort aan ruwvoer en teveel aan krachtvoer wel degelijk een maagzuur probleem kan geven.
Ook een probleem is dat een paard altijd wel wat maagzuur aanmaakt (anders dan bij bijvoorbeeld honden en katten, die alleen maagzuur aanmaken op het moment dat ze wat eten) en bij tekort aan ruwvoer.. Dat het maagzuur een paar uur per dag niets anders te doen heeft qua voer, wat dus ook slecht is voor de maag.

Overigens, waarschijnlijk is vooral krachtvoer voor het rijden daardoor ook problematisch. Je krijgt dan namelijk flinke maagzuur productie, en dat gaat klotsen bij het rijden. Daardoor komt het maagzuur hoger dan het normaal gesproken komt, en daar kan een paard dat er gevoelig voor is last van krijgen. Ruwvoer geeft dat probleem veel minder omdat daarvoor minder maagzur word aangemaakt, en het ruwvoer het klotsen wat dempt.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:50

Studies have shown that the prevalence of gastric ulcers in foals ranges from 25-51%; 67-76% of mares at pasture (66.6% pregnant mares and 75.9% nonpregnant mares); and 11-93% of performance horses.

The risk factors for ulcers are exercise, feeding management, stress (physical and behavioral), and use of non-steroidal anti-inflammatory drugs. Research has shown something as simple as hauling your horse to a show or trail ride can incite equine gastric ulcer syndrome.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=13808

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:22

Airborn schreef:
Daardoor verhoogt krachtvoer de pH veel meer dan ruwvoer (word zuurder dus).

Dit klopt niet.


pH 7 is neutraal, daarboven is het basisch, hoe hoger de pH, des te basischer het wordt.
Beneden pH 7 is het zuur, hoe lager de pH, des te zuurder het wordt.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:47

oh lol, was al aan het bedenken dat ik volgens mij dingen doorelkaar haalde. Word iig zuurder :P dat klopt wel. sorry.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:32

Ik heb zo'n situatie meegemaakt met een Fries. Dat was een schoolpaard (ik doe MBO Paardenhouderij op het Clusius College in Alkmaar) en die zat duidelijk niet lekker in haar vel, ze had het niet naar haar zin op school. Ze gedroeg zich niet vervelend ofzo, maar het was echt een paard die zich een beetje op de achtergrond en niet opviel, erg terug getrokken. Zij had duidelijk last van stress, daarom gedroeg ze zich zo. Maar ze bleek ook maagzweren te hebben waardoor ze uiteraard ook stress zou hebben door de pijn. Best zielig voor het paard eigenlijk, en zoiets verwacht je niet bij elkaar. Kan dus best even duren voordat je erachter bent (als je er ooit achter komt), best naar voor het paard dus. Ik weet niet echt de details van het verhaal, maar ze is nu verkocht naar een rustigere plek. Ik neem aan dat de maagzweren behandeld zijn. Maar dit is dus typisch zoiets als waar dit topic over gaat, het kan dus idd met elkaar te maken hebben.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:13


liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:27

@airborne: De maag van het paard is van nature zuur het is juist zaak om het zuur te neutraliseren dmv speeksel productie. Bovendien heb ik geleerd dat paarden in principe altijd maagzuur aanmaken, en ook altijd even veel maagzuur. En dat de maag dus niet reageerd op binnen komend voedsel.
Krachtvoer voor het rijden is ook problematisch omdat je eerst een suikerpiek krijgt en daarna en suiker dip. Eerst heeft je paard dus teveel energie en daarna te weinig omdat het lichaam overcompenseerd. bij ruwvoer is dit niet het geval en hoeft dus alleen gewacht te worden tot maag iets minder vol is (ongeveer 1uur(hangt er natuurlijk wel vanaf of het paard rustig heeft staan grazen of een plak hooi naar binnen heeft geschrok) en bij krachtvoer moet je eigenlijk 3 uur wachten omdat de suiker dip tussen het tweede en het derde uur valt.

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:43

wil nog even toevoegen dat de maagzweer heel vaak ontstaat in het eerste deel van de dunne darm.. aangezien het paard geen galblaas heeft druppelt gal continue in de darm, dit tast de wand aan wanneer het paard langere tijd niet eet (dus te weinig ruwvoer) dit samen genomen met de te zure maag is het circeltje snel rond.
denk dat het ene paard er wel gevoeliger voor is dan de ander ivm stress gevoeligheid. de heliobacterbacterie is bij mijn weten bij een paard nog nooit gevonden :n