Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:34

http://www.telegraaf.nl


Minister Gerda Verburg (LNV) komt voor 1 augustus met voorstellen voor een identificatie en registratie voor paarden en pony's. Ze gaat met de sector overleggen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Dat zegde ze woensdag toe tijdens een debat met de Tweede Kamer over het houden van paarden en de aanpak van verwaarlozing en mishandeling van deze edele dieren. Registratie van de eigenaar kan goed zijn en volstaan, maar ten tijde van crisisbestrijding (dierziekten) is soms wat anders nodig, aldus Verburg. Dan is het handig als ook bekend is waar de dieren zijn.

Op verzoek van de Kamer komt ze ook met een oproep om geen Jakobskruiskruid meer te stoppen in zaaimengsels voor bermen. Paarden kunnen doodgaan aan het kruid. Uitroeien van Jakobskruiskruid is volgens Verburg niet mogelijk. In de suggestie om bijvoorbeeld prikkeldraad te verbieden en zo te voorkomen dat de paarden zich bezeren, ziet de minister helemaal niets. De eigenaar is zelf verantwoordelijk voor een veilige weidegang, meent de minister.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:44

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl


Registratie van de eigenaar kan goed zijn en volstaan, maar ten tijde van crisisbestrijding (dierziekten) is soms wat anders nodig, aldus Verburg. Dan is het handig als ook bekend is waar de dieren zijn.


waarom krijg ik hier een unheimlich gevoel bij ? >;)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:55

... of bedoelt ze soms met 'crisisbestrijding' het voorbereiden van de belasting op paarden als bron van extra inkomen voor onze landbestuurders?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:57

Er gaat toch echt geen chip extra meer in mijn paard. :n

Taniya
Berichten: 1094
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: around the stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:59

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl


Minister Gerda Verburg (LNV) komt voor 1 augustus met voorstellen voor een identificatie en registratie voor paarden en pony's. Ze gaat met de sector overleggen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Dat zegde ze woensdag toe tijdens een debat met de Tweede Kamer over het houden van paarden en de aanpak van verwaarlozing en mishandeling van deze edele dieren. Registratie van de eigenaar kan goed zijn en volstaan, maar ten tijde van crisisbestrijding (dierziekten) is soms wat anders nodig, aldus Verburg. Dan is het handig als ook bekend is waar de dieren zijn.

Op verzoek van de Kamer komt ze ook met een oproep om geen Jakobskruiskruid meer te stoppen in zaaimengsels voor bermen. Paarden kunnen doodgaan aan het kruid. Uitroeien van Jakobskruiskruid is volgens Verburg niet mogelijk. In de suggestie om bijvoorbeeld prikkeldraad te verbieden en zo te voorkomen dat de paarden zich bezeren, ziet de minister helemaal niets. De eigenaar is zelf verantwoordelijk voor een veilige weidegang, meent de minister.


Geldklopperij weer iets nieuws verzinnen!!!!!
Maar prikkeldraad niet verbieden?????
O.ja dat levert voor de minister niets op natuurlijk!!!!!

Waar gaat het weer allemaal over?????GELD, GELD, GELD!!!!!!

Vladie
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:05

Ik denk dat we eerst even moeten afwachten wat ze precies wilt gaan doen.
En ik ben het met haar eens over het prikkeldraad het is je eigen verantwoording of je dat gebruikt ja of nee.
Ook vind ik niet dat zij het alleen maar voor de staatskas doet, het is namelijk een paardenvrouw in hart en nieren die alleen maar het beste over heeft voor de paarden.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:30

Nederland gaat ook aan de Centrale Databank denk ik. In Belgie moet je ook opgeven waar je paarden gestald staan en wie de sanitair verantwoordelijke is. Ik heb overigens gewoon mijn huisadres opgegeven, no way dat ik steeds die hele administratieve rompslomp ga doen als ik van stal wissel!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:39

freespirit schreef:
Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl


Registratie van de eigenaar kan goed zijn en volstaan, maar ten tijde van crisisbestrijding (dierziekten) is soms wat anders nodig, aldus Verburg. Dan is het handig als ook bekend is waar de dieren zijn.


waarom krijg ik hier een unheimlich gevoel bij ? >;)


'k Zou het níet weten O:)


Let op, straks moeten we iedere beweging melden. Wedden? Net zoals dat met de schapen moet.
Je krijgt een soort deel 3 bij paarden en op het postkantoor kun je, uiteraard tegen een billijk tarief, een paard laten overschrijven.

Niet alleen jij als eigenaar moet bekend zijn maar ook de verblijfplaats van je paard.
Niet alleen handig als de paardenbelasting wordt doorgevoerd maar ook als er een heeeeeele enge paardenziekte uitbreekt en er geruimt moet worden.

Ze zijn doorzichtig in Den Haag.
Ik ben die bemoeizieke houding over alles en iedereen meer dan spuugzat :( _-:(

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:28

ranna schreef:
Niet alleen handig als de paardenbelasting wordt doorgevoerd maar ook als er een heeeeeele enge paardenziekte uitbreekt en er geruimt moet worden.

Even een 'domme' vraag; maar is het dan beter om geen registratie te hebben en maar te hopen op het beste als er idd een hele enge paardenziekte uitbreekt?

Ik en Eline waren vandaag bij het overleg van de 2e kamer met de minister en het was iig een, eeh, interessante ervaring :D Erg is veel gezegd maar weinig gezegd zeg maar...

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:22

Ze blijven maar roepen over enge paardenziektes! Bangmakerij als je het mij vraagt...
Het enige wat ze intresseert is geld, het welzijn van paarden of eigenaren zal ze worst wezen! Mocht er ooit een enge ziekte uitbreken, dan is het handig als bekend is waar welk paard staat, maar ik vertrouw dit land en de regering niet. Die ruimen gerust honderden, zo niet duizenden dieren, omdat ze vinden dat dat nodig is. Met allerlei achtelijke bureaucratische regels. Ik vertrouw dan nog liever op de natuur en hoop dat die enge ziektes hier nooit komen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:32

Dat is in verband met de oprukkende paardenziektes; alles geregistreerd? Dat ruimt veel gemakkelijker................. :(

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:45

laura1986 schreef:
Ze blijven maar roepen over enge paardenziektes! Bangmakerij als je het mij vraagt...
Het enige wat ze intresseert is geld, het welzijn van paarden of eigenaren zal ze worst wezen! Mocht er ooit een enge ziekte uitbreken, dan is het handig als bekend is waar welk paard staat, maar ik vertrouw dit land en de regering niet. Die ruimen gerust honderden, zo niet duizenden dieren, omdat ze vinden dat dat nodig is. Met allerlei achtelijke bureaucratische regels. Ik vertrouw dan nog liever op de natuur en hoop dat die enge ziektes hier nooit komen.

Dat laatste is wel erg naïef. Die natuur, ons vele reizen naar exotische oorden en, niet te vergeten, de import uit verre landen zorgen er nu eenmaal voor dat al die "enge ziektes" heel dichtbij komen. Ook het feit dat de noordelijke streken warmer worden werkt er aan mee.
Verder denk ik diep in mijn hart wel dat er een verborgen agenda is; bijv. toekomstige belastingheffing op het bezit van een paard/pony oid. En niet te vergeten, contrôle op de handel.

starjo
Berichten: 2009
Geregistreerd: 28-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:07

linky schreef:
Dat is in verband met de oprukkende paardenziektes; alles geregistreerd? Dat ruimt veel gemakkelijker................. :(


:( dat denk ik dus ook, dat dit de opzet is.
Makkelijk als alle paarden te traceren zijn waar ze staan , op het moment dat er een paardeziekte uitbreekt.

Krijg je net als de BSE , en varkenspest,vogelgriep enz enz. bedrijven en hobbyvee in een straal van zoveel km wordt geruimd. _-:(
Er zijn nl op dit moment meer paarden dan koeien , dus de kans op een paardeziekte wordt steeds groter.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:16

Couperen en I&R waren een van de weinige punten waar alle partijen het over eens lijken te zijn. Grote kans dus dat iig I&R er op termijn gaat komen.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:20

BartVB, weet jij dan ook waarom ze niet met echte regels gaan komen?
In alle andere sectoren met dieren zijn er wel wettelijke verplichtingen betreffende grondopppervlakte per dier, de lucht in de stal en een heleboel meer.
Waarom is dat in de sector voor de paarden dan zoveel anders om die regels in te voeren?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:33

Twiggy2008 schreef:
Er gaat toch echt geen chip extra meer in mijn paard. :n


Sterker nog, er komt helemaal geen chip in mijn paard!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:41


milkystar

Berichten: 61
Geregistreerd: 04-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:35

Ik zal wel onnozel zijn, maar we hebben toch al een registratiesysteem?
En anders gaan we gewoon weer brandmerken, ieniemienie lammetjes lopen met mega bellen in de oren, zo'n brandmerk heeft een paard minder last van.

Afbeelding

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:43

In NL bestaat alleen een identificatie systeem voor (nieuwe) paarden. De chip + paspoort geeft aan 'wie' een paard is, niet van wie het paard is of waar het paard gehouden wordt, als ik het allemaal goed begrepen heb iig. Dat laatste wil men nu gaan regelen.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:57

Dat aan elkaar verbinden lijkt me niet zo moeilijk en dat had ik zelfs al meteen verwacht. Maar dan met het idee van paardenbelasting erachter.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:30

Milkystar, heb jij wel eens gezien hoe dieronvriendelijk dit is bij het labelen? Een bloederig werkje, kan ik je vertellen.
Gebeurt bij ons elk jaar weer op de boerderij en wij worden er niet vrolijk van, kan ik je vertellen. Maar ja, het moet, anders krijgt de boer een boete. Heel vervelend en dat hoor ik van meer mensen met schapen in deze omgeving.

No way dat mijn paard zulke onzindingen in zijn mooie oortjes krijgt. :n
En ook geen brandmerk. Ze verzinnen maar iets administratiefs, als het zo nodig moet, maar ik wil geen toeters en bellen meer aan mijn paard, alsof het een product is. Mijn paard is een levend wezen en al die onzin die ze alleen maar gaan gebruiken voor belasting en/of voor ruiming als er zo'n nare paardenziekte uitbreekt.......

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:31

BartVB schreef:
ranna schreef:
Niet alleen handig als de paardenbelasting wordt doorgevoerd maar ook als er een heeeeeele enge paardenziekte uitbreekt en er geruimt moet worden.

Even een 'domme' vraag; maar is het dan beter om geen registratie te hebben en maar te hopen op het beste als er idd een hele enge paardenziekte uitbreekt?


Als er een ziekte uitbreekt wil ik zelf beslissen of mijn paarden al dan niet afgemaakt wordt.
Dat gel*l over ziektes is puur bangmakerij net als het gezever over de zogenoemde terreuraanslagen en dreigingen.
Maar ze moeten een dergelijke registratie van alles en iedereen toch kunnen goedpraten dus wordt er een ziekte bijgehaald. In de hoop dat wij zo bang worden dat we alles maar wat graag laten vastleggen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:35

Inderdaad. Enig idee hoeveel gezonde dieren er geruimd zijn bij al die ziekte-uitbraken?
No way, dat ze mijn gezonde paard in handen krijgen, als het aan mij ligt. Is hij ziek, dan is het een ander verhaal.
Ik maak het ook graag zelf uit en verder moeten we maar zien of het uberhaupt ooit gaat gebeuren.......

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:43

Goh, waarom moet ik er meteen aan denken dat men in Den Haag geld aan de paarden wil verdienen? Straks kunnen we belasting gaan betalen, net als hondenbelasting, of is het makkelijk om paarden te ruimen bij uitbreken van ziektes.
Ik krijg hier toch wel een vervelend gevoel bij. Als het echt om het paardenwelzijn gaat dan zou prikkeldraad ook meteen verboden moeten worden maar nee, dat ligt aan de verantwoording van de paardenbezitter.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:45

Dat van dat prikkeldraad snap ik ook niet. Dat is toch gewoon te verbieden? Maar nee, men richt zich liever op iets wat centen op kan leveren..... Nou, ze doen maar, ik doe niet mee met die onzin. :P

Ken ook zat paarden die nog steeds niet gechipt zijn en geen haan die daarnaar kraait.