Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 09:47

www.ad.nl


Die Flardingha Ruiters zijn gestopt met de paardrijlessen voor kinderen met een beperking.
Bedrijfsleider Marcel Dijkman vindt het jammer, want er was veel belangstelling voor.

Maar in de praktijk bleek dat de paardrijvereniging er niet voldoende op was toegerust. ,,De gemeente Vlaardingen dacht dat je klaar bent als je de kinderen op een paard zet, maar zo werkt het niet,'' zegt Dijkman. ,,Er moeten altijd vrijwilligers naast het paard lopen om ze te begeleiden en ook het doorstromen naar de reguliere les lukte niet. De paardrijles wordt dan toch aangepast voor de andere kinderen en daarmee wordt de les voor hen veel te makkelijk.''

De paardrijlessen waren een onderdeel van Aangepast In Beweging, die met steun van het Sportservicebureau van de gemeente Vlaardingen werden gegeven. De kinderen krijgen nu paardrijles in Rotterdam. Hiervoor moesten ze afscheid nemen van de paarden in Vlaardingen, wat ze erg moeilijk vonden. Dijkman: ,,De kinderen waren gek op die paarden.''

Andere onderdelen lopen wel goed zoals kanovaren bij Natsec, sporten bij AV Fortuna en zwemmen in De Kulk.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:55

Allereerst: zou het een idee zijn om ook een directe link te vermelden? Ik kan het artikel niet vinden, zoeken op 'paardrijden' geeft niets, niet op de voorpagina en niet via het zoekscherm.

Daarnaast denk ik dat het doorstromen naar reguliere lessen inderdaad geen reeel doel is. Maar ik zie niet in waarom je geen aparte lessen kunt hebben. Veel maneges voor gehandicapten geven ook lessen aan valide ruiters, en daar zijn geen problemen mee.

Het is in elk geval jammer, want er is al niet zo heel veel gelegenheid, de wachtlijsten zijn soms erg lang.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:31

Precies in Rotterdam zijn de wachtlijsten al overvol. Je moet het ook per kind bekijken of doorstroming naar de reguliere lessen mogelijk is. Zo niet dan niet. Ze laten genieten van de paarden, dat is toch het doel?

Kendera

Berichten: 892
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:53


haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:02

Wat jammer dat ze er niet mee door kunnen gaan, denk dat het voor veel kidneren met een beperking toch erg goed is om op deze manier met dieren om te gaan. Hopelijk kunnen ze in Rotterdam snel terecht!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:08

Kan me wel voorstellen dat het ook een extra investering is om het mogelijk te maken en te houden. Ik ben wel bij manege's geweest die aangepast rijden aanbieden en daar was toch vaak speciaal materiaal aanwezig en bijv een verhoging en of til lift om op de paarden te komen. Je hebt zeker wel vrijwilligers nodig die helpen, maar of je er genoeg krijgt?????? meestal niet helaas.
Bij andere sporten zoals zwemmen heb je ook vrijwilligers nodig en vaak een lift etc, dus snap niet waarom het bij andere sporten eigenlijk wel lukt?

Mijn broer is al 31jaar zwar gehandicapt en het is wel zo ontzettend goed om te bewegen, in een zwembad te kunnen, met dieren bezig te zijn etc..........Toen mijn ouders nog werkten en mijn oma te oud werd, kwam er een vrijwilligster met hem zwemmen, maar ze hadden 2 mensen nodig om hem in het zwembad te krijgen, aan en uit te kleden etc.

Misschien kan er nog naar een oplossing gezocht worden en is dit ook een signaal.

Juul_sintha

Berichten: 335
Geregistreerd: 19-10-08
Woonplaats: In Brabant

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:39

Jammer zeg, hopelijk komt er nog een andere oplossing.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:25

tjee zonde.
hier doen ze lessen geven ook aan valide kinderen, deze mensen houden en het paard in conditie en geven toch de club wat meer geld om de spullen aan te kunnen schaffen die men nodig heeft.

het zijn erg goede instanties, en dit zou ook gemeentelijk gesponserd moeten worden.
heel veel kinderen help je hier psygisch mee, maar er zijn ook heel wat kinderen met een lichamelijke beperking die hier heel veel baat bij hebben het is een onderdeel van hun therapie.

ze hadden ook scholen kunnen aanschrijven voor stage plekken.
zo heeft mijn zusje stage gelopen op manege de blijde ruiters in zaandam en is daar een hele tijd blijven hangen als vrijwilliger.
en zo heb ik in mijn vakantie periode ook heerlijk geholpen met de manege lessen.

al met al jammer voor de kids.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:30

Ik geloof dat ze op de Hoeve in Naaldwijk ook aangepaste lessen hebben? Weet niet of dat nog zo is maar er staat mij zoiets bij.

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:43

jammer!

botjes
Berichten: 129
Geregistreerd: 10-10-08

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:29

Toch erg jammer, voor alle enthousiaste vrijwilligers maar met name voor alle kinderen. Ik snap dat het lastig is om genoeg vrijwilligers te vinden, maar toch... En persoonlijk denk ik dat doorstromen naar een gewone les een nobel idee is, maar niet haalbaar, rekening houdend met alle beperkingen. Toch jammer dat er dan geen aangepaste lessen zijn.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Paardrijden voor kinderen met beperking gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:33

echt zonde zeg :n
ik maak het in mijn werk als therapeut met paarden ook heel veel mee.
voornamelijk kids met bv Autisme die niet in manegegroepen meekunnen draaien en dus nergens kunnen rijden omdat ze 1 op 1 begeleiding nodig hebben met extra aandacht/aanwijzingen.
zie ze altijd in de lessen hier zo opleven!
zonde dat er een mogelijkheid wegvalt, en vooral om deze reden