Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:15

www.horses.nl / www.dierenbescherming.nl


'Als het aan de minister ligt, laat een goed geregeld paardenwelzijn nog even op zich wachten...', aldus reageert de Dierenbescherming op het debat in over paardenwelzijn in de Tweede Kamer op 8 april. De Dierenbescherming vindt de opstelling van de minister bedroevend en teleurstellend. De invoering van het ideaal van de Dierenbescherming, regelgeving via een Paardenbesluit,zoals door de PvdD en de SP voorgesteld, ziet Verburg tot grote teleurstelling van de Dierenbescherming al helemaal niet zitten.

De Dierenscherming vindt de minister 'onwillig' en reageert verder: 'Ze heeft zelfs een aantal plannen en voorstellen van de Sectorraad (SRP), die gesteund werden door de Tweede Kamer en de Dierenbescherming, niet overgenomen en lijkt niet van zins om ook maar iets voor het paardenwelzijn te regelen. Binnenkort zal de Kamer een aantal moties indienen en hopelijk komt er dan een Kamermeerderheid die de minister dwingt zich wel in te spannen voor het welzijn van paarden.'
De Dierenbescherming deelt de zorg van vrijwel de gehele Tweede Kamer over de paarden die niet vallen onder de plannen van de paardensector, zoals paardeneigenaren die niet aangesloten zijn bij bijvoorbeeld de KNHS, maneges die niet aangesloten zijn bij de FNRS en bijvoorbeeld de polosport. Ook de zorg van Waalkens (PvdA) en Nepperus (VVD) over de concreetheid van de plannen van de SRP was door de Dierenbescherming al eerder geuit.

Verwant artikel

[VN] Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden
[VN] Concrete voorstellen SRP overboord gegooid door Verburg

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:57

Citaat:
maneges die niet aangesloten zijn bij de FNRS


nee het welzijn bij de maneges die wél aangesloten zijn bij de FNRS is gewéldig. Je kunt nog best een ster krijgen van de FNRS terwijl je stands hebt voor je paarden.

En ook zonder weiland kan je tot heel veel sterren komen. Zolang er maar een verwarmde kantine is, komt het allemaal wel goed.

-:(-

Het aantal sterren zegt vooral iets over het comfort en gemak voor de mens als ruiter, paardenwelzijn is slechts bijzaak.

Een greep uit de eisen voor sterren:

1 ster *

* instructeurs geven altijd les in correcte kleding
* paarden staan op voldoende stro/zaagsel
* geen stands aanwezig

2 sterren **

* ordentelijke en overzichtelijke opslag harnachement (dit is de énige eis voor 2 sterren!)

3 sterren ***

* verwarmde kantine
* teminste één binnenrijbaan (ook weer de enige twee eisen)

4 sterren ****

* gestructureerde opslag van harnachement
* overdekte wasplaats (ook weer de enige twee eisen)

5 sterren *****

* minimaal één overdekte wasplaats met warm water
* opleiding van paarden en ruiters tot minimaal Z-niveau (ook weer de enige twee eisen) Verder kan de manege punten verkrijgen voor de aanwezigheid van een stapmolen, weiland en paddock. Vreemd genoeg telt de aanwezigheid van een stapmolen even zwaar als de aanwezigheid van paddocks.

Wat betekent dat de aanwezigheid van een stapmolen, vergaderruimte, overnachtingsaccomodatie en inbraakpreventie méér punten oplevert dan de aanwezigheid van weidegang en paddocks!


Hier in de buurt is een manege met stands én een FNRS ster en de direct naastgelegen manege heeft drie sterren, maar géén weiland voor hun paarden. _-:(

Ik begin er zo langzamerhand een beetje genoeg van te krijgen dat telkens het vingertje richting de recreatieruiter/particulier gaat, terwijl de meeste misstanden bij erkende organisaties en topruiters zitten!

Citaat:
De Dierenbescherming deelt de zorg van vrijwel de gehele Tweede Kamer over de paarden die niet vallen onder de plannen van de paardensector, zoals paardeneigenaren die niet aangesloten zijn bij bijvoorbeeld de KNHS, maneges die niet aangesloten zijn bij de FNRS en bijvoorbeeld de polosport.


:(

De KNHS en FNRS zouden juist als éérste aangepakt moeten worden mbt welzijn van paarden. Géén ster meer als je stands hebt, of eigenlijk pas een ster als je manegepaarden of pensionpaarden dagelijks minimaal acht uur op de weide of paddock komen. Dan praten we wel weer verder :Y)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-04-09 22:04, in het totaal 3 keer bewerkt

milkystar

Berichten: 61
Geregistreerd: 04-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:58

Hmm, ik lees steeds allemaal tegenstrijdigheden.
Tot nu toe raak ik er alleem maar van in de war.
Ik ben benieuwd wat de invloed van DB zal zijn aan het einde van de rit.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:00

De DB heeft geen invloed. Nooit gehad en zal het ook nooit krijgen.
Sterren zeggen inderdaad niets anders dan of het voor de ruiter goed is.
En elk wel voelend mens weet dat het andes moet, alleen voelen de euro's bij vele harder dan het welzijn.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:03

De minister kan wel enig druk leggen op stamboeken die couperen blijven toestaan. Door dit na te laten keurt ze deze mishandeling en de overtreding van de Nederlandse wet impliciet goed. "Bedroevend" is, vind ik, zwak uitgedrukt.

rkvdh

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:03

De DB moet zich eens met zijn eigen zaken gaan bemoeien. Er zijn al genoeg regels in dit land. Als ze nu eens de echte verwaarloosde dieren gingen helpen en de volmacht kregen om deze bij hun eigenaren weg te halen. Dan doen ze de taak waarvoor ze, destijds, zijn opgericht!!!!!!!!!!!!!

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 07:46

Het komt erop neer dat als men daadwerkelijk veranderingen wil, er heel veel stallen moeten sluiten (omdat er geen aanpassingsmogelijkheden zijn of dat er geenkennis aanwezig is, of beide), en dat wil de FNRS en co niet; kan me voorstellen dat de minister dan terughoudend wordt.
Van mij mogen de strenge eisen wel doorgaan, dat zuivert een boel en de rotte appels verdwijnen dan; dat de populatie stallen gehalveerd wordt is alleen maar goed en zal in de verdere toekomst wel weer aangroeien; het belangrijkste is dat dan de toekomstige stallen alleen maar geleid kunnen worden door de echte vaklui, met oog voor paardenwelzijn.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:32

rkvdh schreef:
De DB moet zich eens met zijn eigen zaken gaan bemoeien. Er zijn al genoeg regels in dit land. Als ze nu eens de echte verwaarloosde dieren gingen helpen en de volmacht kregen om deze bij hun eigenaren weg te halen. Dan doen ze de taak waarvoor ze, destijds, zijn opgericht!!!!!!!!!!!!!

En daarvoor zou het dan belangrijk zijn als die slappe minister er eens regels doorvoert. Doordat die er nu niet zijn kan de DB niets.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:34

Arabesk: Je hebt idd gelijk, ik ken een manege met het maximaal aantal sterren, zonder paddock/weiland en met stands.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:18

Idd Arabesk, helemaal gelijk.

Het krijgen van een ster zegt helemaal niks over het paardenwelzijn alleen maar over de faciliteiten voor de ruiter.
Ja die zijn natuurlijk belangrijker dan de paarden voor die mensen.
Ik zat vroeger op een niet aangesloten manege maar ik leerde wel dat het paard voor mij ging. Als we van buitenritten terug kwamen was het eerst je paard verzorgen en dan pas jezelf.
Dit wordt weer gewoon een lachtertje als ik het zo lees allemaal. Wanneer komt er nu eens iemand met echte plannen en met een echte aanpak en wanneer begint dat dan...
Dit wordt niks zo.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:14

ik ga denk ik de DB even een email sturen, misschien realiseren ze zich niet wat de sterren inhouden, of liever gezegd wat ze níet inhouden. :roll:

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:24

Denk dat dat een goeie is idd Arabesk :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:35

Citaat:
Beste dierenbescherming,

Op http://www.bokt.nl las ik het volgende nieuwsartikel, waarin stond "De Dierenbescherming deelt de zorg van vrijwel de gehele Tweede Kamer over de paarden die niet vallen onder de plannen van de paardensector, zoals paardeneigenaren die niet aangesloten zijn bij bijvoorbeeld de KNHS, maneges die niet aangesloten zijn bij de FNRS en bijvoorbeeld de polosport."

Het welzijn van paarden bij de maneges die wél aangesloten zijn bij de FNRS is slecht geregeld. Je kunt nog best een ster krijgen van de FNRS terwijl je stands hebt voor je paarden.

En ook zonder weiland kan je tot heel veel sterren komen. Zolang er maar een verwarmde kantine is, komt het allemaal wel goed.

Het aantal sterren zegt vooral iets over het comfort en gemak voor de mens als ruiter, paardenwelzijn is slechts bijzaak.

Een greep uit de eisen voor sterren:

1 ster *

* instructeurs geven altijd les in correcte kleding
* paarden staan op voldoende stro/zaagsel
* geen stands aanwezig

2 sterren **

* ordentelijke en overzichtelijke opslag harnachement (dit is de énige eis voor 2 sterren!)

3 sterren ***

* verwarmde kantine
* teminste één binnenrijbaan (ook weer de enige twee eisen)

4 sterren ****

* gestructureerde opslag van harnachement
* overdekte wasplaats (ook weer de enige twee eisen)

5 sterren *****

* minimaal één overdekte wasplaats met warm water
* opleiding van paarden en ruiters tot minimaal Z-niveau (ook weer de enige twee eisen) Verder kan de manege punten verkrijgen voor de aanwezigheid van een stapmolen, weiland en paddock. Vreemd genoeg telt de aanwezigheid van een stapmolen even zwaar als de aanwezigheid van paddocks.

Wat betekent dat de aanwezigheid van een stapmolen, vergaderruimte, overnachtingsaccomodatie en inbraakpreventie méér punten oplevert dan de aanwezigheid van weidegang en paddocks!


Hier in de buurt is een manege met stands én een FNRS ster en de direct naastgelegen manege heeft drie sterren, maar géén weiland voor hun paarden. De paarden komen nog geen vier uur per dag buiten!

Als tegenhanger van de FNRS heb ik een website opgezet met een puntensysteem waarbij het welzijn van het paard centraal staat http://www.freewebs.com/paardvriendelijk/ Helaas zijn er in Nederland bijna geen maneges te vinden die werkelijk tegemoet komen aan het welzijn van de paarden.

Met vriendelijke groet,
***



Hopelijk geven ze antwoord :Y)

Ik ben benieuwd. Hopelijk gaan ze de FNRS pushen om het sterrensysteem te veranderen waarbij welzijn van paarden meer centraal komt te staan, ipv gemak en luxe voor de ruiter.

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:40

ik ben benieuwd!!

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:46

Ben benieuwd naar het antwoord (als je überhaupt antwoord krijgt).

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:56

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord.
Overigens heb ik het idee dat het sterren systeem wel cumulatief bedoeld is, dus eerst voldoen aan de eisen van 1*, en om er meer sterren bij te verdienen moet je voldoen aan die aanvullende eisen voor dat aantal sterren. Dus eisen van ster 1 plus aanvullende eisen van ster 2 geeft **. als je dan ook nog de eisen van ster 3 erbij hebt, krijg je *** enz.

Ik heb toen onze manege toendertijd verhuisde naar nieuwbouw, begrepen dat stands niet meer mochten en de manegepaarden en pony's kwamen toen in boxen te staan. Helaas tussen 3 dichte muren en een dichte traliedeur en ook minder weidegang, dus of ze zoveel beter af waren betwijfel ik, maar de manege verdiende wel meer sterren...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:14

@ arabesk,
Misschien zou je wat meer maneges op je lijst hebben als je iets minder extreme eisen stelt voor de lagere plussen, en eisen als 24/7 groepshuisvesting, compleet bitloos en compleet ijzerloos bewaart voor het hoogste aantal plussen?
Er zit een hoop grijs tussen wit en zwart...

Ik kende vroeger toch wel een aantal maneges die de paarden in principe op blote voeten liet lopen, tenzij het paard in de ogen van veearts of hoefsmid beter wel ijzers kon hebben. (en veel hoefsmeden hier adviseren bekappen ipv ijzers, ook al zouden ijzers beter zijn voor hun portemonnee, in hun eigen woorden gezegd, evenals slechts seizoenmatig beslaan, en dan rest van het jaar blootvoets om de hoeven weer te laten herstellen) en waar de paarden zomers 24/7 buiten liepen/lopen in groepen, en in de winter een paar uur los werden/worden gelaten in binnen of buitenbak of paddocks. (Bijkomend voordeel was dat de paarden ook in de winter rustiger bleven voor de beginnende ruiters en geen rangorde problemen onder de les uit gingen vechten)

Dat komt in mijn ogen al een flink eind meer in de richting van de welzijnseisen en is denk ik een mooi begin voor de eerste plussen...

Anoniem

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:17

De dierenbescherming moet maar eens handelen in plaats van vergaderen, ben dagen bezig geweest om een geval van zware verwaarlozing onder hun aandacht te brengen en van het kastje naar de muur gestuurd. Het gaat om uitgehongerde ponies die in hun eigen stront rondlopen en de wintervachten niet kunnen kwijtraken. Dierenbescherming gaf telkens nul op het request, vandaar dat ik en nog een aantal mensen maar aan de bel hebben getrokken bij de LID.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:14

Die sterren slaan idd nergens op, beetje vreemd. Er gebeurd maar weinig op dat gebied.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:23

joyce B schreef:
@ arabesk,
Misschien zou je wat meer maneges op je lijst hebben als je iets minder extreme eisen stelt voor de lagere plussen, en eisen als 24/7 groepshuisvesting, compleet bitloos en compleet ijzerloos bewaart voor het hoogste aantal plussen?


Nee ik heb bewust gekozen voor zwart wit.

Je krijgt pas een plus als het welzijn van de paarden 100% in orde is. Klaar punt uit. Is het niet in orde, dan heb je wat om aan te werken. Eventuele andere plussen zijn voor bitloos/ijzerloos.

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:10

is wel begrijpelijk hoe jij het zwart op wit wilt.. maar er zijn ook heel veel stallen die nu al wel aan de beterende hand zijn, war de paarden dus wel het hele jaar door dagen naar buiten gaan nog wel op ijzers lopen en gewoon met bit en 'normaal' zadel lopen. Deze stallen zijn kennelijk nog nergens te vinden op internet..

@ Abaresk er zit in vogelezang ook nog een pensionstal die groepshuisvesting heeft, heeft alleen ook nog gewone boxen. Deze kan dan dus niet op de site ??

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:11

Ze kunnen wel bij de pensionstallijst :j

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:14

ik weet alleen echt niet meer hoe hij heet :P vond het alleen echt prachtig om te zien hoe (terwijl het echt een enorme stal was) de paarden daar zelfs toen het keihard regende gewoon lekker buiten liepen..

ik was meer benieuwd hoe zwart wit uw site is :)

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:23

Bitloos of ijzerloos vind ik echt onzin voor sterren. Ik kan me niet voorstellen dat ze je daarmee serieus kunnen gaan nemen.
Goede huisvesting is uiteraard wel het belangrijkste. Maar met een opstelling dat een bit bijvoorbeeld niet mag, gooide ik een mailtje snel weg. Bitloos kan ook geheel verkeerd gebruikt worden.

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:26

elke methode kan verkeerd gebruikt worden.. zo zijn er ook al mensen met een aversie tegen het hele NH gebeuren en zijn er de mensen die het gebruiken van een bit verafschuwen..

zo zullen er altijd mensen zijn die het voor de rest verpesten met hun manier van handelen, daarom vind ook ik dat het gebruik van bitten niet overheersend mag meetellen in de sterrenlijst.. t is natuurlijk niet mijn lijst hoor :) meer als advies