Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:36


___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:51

Arabesk, zag dat de manege die ik bedoelde met 5 sterren en zonder wei/paddock maar met stands al in jou 0+ lijstjes staat ;)

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:28

ik vind jouw lijstje zwart/wit omdat je daardoor het idee geeft dat 95% van de stallen en maneges niet oke zijn als ze niet 365 dagen per jaar hun paarden en pony´s (buiten?) in groepshuisvesting houden. Je houdt daarmee geen rekening met individuele verschillen van paarden waarbij het soms voor het paard, of de andere paarden beter kan zijn een paard af en toe apart te zetten (maar dan wel met zicht en contact mogelijkheden natuurlijk.)

Maar goed, moet iemand anders daar dan maar weer een beoordelingssysteem voor bedenken ;)

Terug naar de kern:
Van mij mag er best bepaalde regelgeving komen. En het valt me tegen dat de minister nu sommige gewenste regelgeving overboord zet.
Wie je jouw paard zijn hoeven laat verzorgen is aan jou, maar je zou de titel hoefsmid of bekapper kunnen beschermen door regelgeving dat iemand zich alleen zo mag noemen als hij lid is van 1 van de verschillende erkende beroepsverenigingen zoals ook bij Psychologen, pedagogen etc. waarbij gekeken is naar opleiding en een minimale praktijk-kwaliteit-ervaring.

En datzelfde geldt voor gebitsverzorgers. Mondhygiëniste en tandarts mag men zich in Nederland toch ook pas noemen na een erkende opleiding? Waarom dan niet bij dieren? Bij fysiotherapeuten is dat al zo. Je bent pas dierfysiotherapeut als je zowel de opleiding humane fysiotherapeut hebt gedaan, gevolgd door de opleiding dierfysiotherapie.

Een officiële dierenpolitie zou misschien wel beter zijn (ipv van grotendeels afhankelijk zijn van een vrijwillige goede doel organisatie) die waakt over de minimale basisvoorwaarden waaraan voldaan moet worden bij het huisvesten van dieren, zoals het voorzien van voldoende ruwvoer, schoon water en een "schone" leefomgeving met mogelijkheid om droog te liggen, lijken me toch wel controleerbaar. Aantal uren buiten en vrije beweging (of aantal keer en tijd laten bewegen van honden bijv) is veel moeilijker te controleren en te handhaven, maar het aanwezig zijn van voldoende mogelijkheden daartoe is weer wel te controleren.
Er zijn landen waarbij je een bepaalde hoeveelheid grondoppervlakte moet hebben voor een bepaald aantal te houden dieren.

Rani007

Berichten: 323
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:18

Arabesk schreef:
En ook zonder weiland kan je tot heel veel sterren komen. Zolang er maar een verwarmde kantine is, komt het allemaal wel goed.


Klop helemaal, en ik snap zoiets niet. Ik ken maneges met 3 sterren waar de paarden dus echt nooit in de wei komen. Ze mogen niet grazen tijdens een buitenrit. Ze mogen zelfs helemaal niet grazen ... :+

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:22

Dit heb ik naar de dierenbescherming gestuurd. Want ik ben het zat dat de vinger naar de individuele eigenaar wordt gewezen, terwijl de hier aanwezige fnrs-maneges niet uitblinken in dierenwelzijn en 4 van de KNHS-hallen die ik ken maneges zijn waar de paarden ook al niet buiten komen. Triest.

Goedendag,

Ik draag de dierenbescherming een warm hart toe, maar er moet mij desondanks iets van het hart.
Ik heb namelijk sterk de indruk dat uw organisatie de oren teveel laat hangen naar de uitspraken van de sectorraad paarden. Uw uitspraken dat paarden die niet onder de KNHS-aangeslotenen of onder de FNRS aangesloten bedrijven vallen, niet onder regels van dierenwelzijn zouden vallen, wijzen daar op.

Met enig afgrijzen volg ik de laatste jaren de escapades van KNHS en FNRS waar het gaat om dierenwelzijn. Sterren die bij de FNRS maneges gehaald kunnen worden, hebben vooral te maken met 'veiligheid' van de ruiter, verwarmde kantines en meer op mensen gerichte activiteiten. Daar komt geen dierenwelzijn aan te pas. Kleine boxen, geen of zeer weinig weidegang, allemaal zaken waar de FNRS niet van wakker ligt, waar de KNHS niet over rept. Nee de investeringen van de laatste jaren (ook opgelegd aan rijhallen waar wedstrijden worden georganiseerd) richtten zich vooral op het veiligheidscertificaat. Niet op de dieren zelf. Geen voorschriften voor voeding, beweging, licht, stalmaten, groepgedrag mogelijk maken.. Niets van dat al. Ook de nota paardenwelzijn rept niet of nauwelijks van deze zaken, anders dan een verbod op prikkeldraad langs de wei (als er al weidegang mogelijk is) en/of wat vage opmerkingen over elkaar kunnen zien (dat kan ook fraai vanuit de afzonderlijke stallen kennelijk). Want dat is de praktijk van de gemiddelde FNRS manege.

Oudere paarden en pony's, sommigen nog in stands, geen weidegang. Maar wel gediplomeerde instructie en overal een brandblusser.

Geen wonder overigens dat de sectorraad met zulke vage opmerkingen komt en de vinger wijst naar de 'niet aangesloten pensionhouders'. De eigen doelgroep heeft geen weidegang, het ontbreekt ze zeker wel aan kennis en aan voldoende mogelijkheden om echt iets aan het welzijn van hun dieren te doen. De helft van deze stallen zouden dicht moeten als dierenwelzijn echt een eis is.

Tegelijkertijd ken ik legio niet aangesloten pensionstallen waar de paarden dagelijks van ochtend tot avond buiten komen, in groepen. Waar goede kwaliteit hooi wordt gevoerd, niet teveel brok. Waar ruimte en licht en lucht is. Maar waar inderdaad geen sprake is van het zo geprezen 'veiligheidscertificaat'. Zelf rij ik 20 km heen en 20 km terug om mijn paarden zo'n pensionstal te bieden. En dat geldt voor zeker 60% van mijn mede-eigenaren die om die reden hun paard op zo'n plek stallen.

Ik moet er werkelijk niet aan denken mijn paard te moeten stallen in de vieze te kleine altijd te drukke fnrs-manege in de buurt. Terwijl de KNHS-hallen in mijn buurt niet eens weidegang bieden. 24 uur op stal is echt geen uitzondering. En losgooien mag een half uurtje buiten in de bak. Alleen want ze zouden zich eens kunnen bezeren die paarden. En dit zijn de clubs waar u naar wijst als de verdedigers van paardenwelzijn.

Triest.

Ik hoop dat u gewoon onvoldoende op de hoogte bent van de praktijken van de gemiddelde FNRS-manege. Of de maneges waar KNHS-wedstrijden plaatsvinden.

Zoniet, dan stel ik voor dat u er eens een paar bezoekt en met eigen ogen gaat kijken hoe fraai het gesteld is met het dierenwelzijn aldaar. Ik kan u wat stallen in de Randstad aanraden.

Met vriendelijke groet,

Anya xxxx

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:34

Zeer goede brief Anya. Precies zoals ik het dacht heb jij het verwoord :j +:)+
Alleen heb je dat XXX er ook bijgestuurd :+

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:35

nee dat is mijn achternaam, die heb ik even weggehaald voor bokt.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:39

Ow okee, ik dacht al :P

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:02

dat iedreeen brieven gaat schrijven is wel goed :D misschien moeten we bokt maar gewoon oproepen als gezamenlijk brieven te gaan schrijven.. dan zal de dierenbescherming misschien wel gaan nadenken :P

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:11

Hele mooie brief! Echt heel netjes. En helaas erg waar.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:18

Inderdaad een hele goede brief!
Opvallend is ook het feit dat de stallen/maneges die welzijn van het paard wel hoog in het vaandel hebben staan, helemaal geen lid zijn van de FNRS of dat ze juist helemaal niets van de FNRS willen weten.....

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:05

Ben blij dat ik de keuze kan maken voor geen weide.
Mijn paard gaat er aan kapot.
Hij heeft een stofwisselingsprobleem en wordt ziek van het gras.
En hij zal zeker niet de enige zijn.
Ben je dan eerlijk als je het niet op een weide zet, maar in een paddoch en stapmolen.
Een heerlijke box met stro en op tijd zijn natje en zijn droogje.
Ik vind sommige mensen gemener, die hun paard in een wei zetten met een muikorf om.
Die mogen er wel aan ruiken maar eten ho maar.
Goh wat diervriendelijk
Zet je zelf een taartje voor je mond en je kan er niet in happen.
Dit noem ik ook geen dierenliefde.
Altijd maar dat gezeur over die mutsen die het maar over een weitje hebben.

Ik vind zelf de dierenbescherming bedroevend, maar dat is ieders ervaring en mening.
Ik moest het even kwijt, en wil zo even mijn mening geven.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:13

Dát is een andere situatie... een paard dat ziek wordt van gras kan nieet op gras. En dan neem je de maatregelen die nodig zijn om je paard gezond te houden. Jij noemt paddock. Dat is dan al meer dan het gemiddelde FNRS-paard kan verwachten.

Maar deze muts vindt dat haar paarden allereerst paard moeten zijn en in een groep in de wei horen. En dan pas worden ze sportpaard een uurtje per dag. Voor mij. Niet voor henzelf, gewon voor mij. En daarbij doe ik mijn best dat voor hen ook leuk te maken.

Mijn paarden zijn gezond, krijgen niets van gras en er is dus geen enkele reden om ze niet op gras te zetten.

Nogmaals: jouw paard is een uitzondering

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:26

Nee, mijn paard is geen uitzondering.
Mijn vorige paard is hier aan dood gegaan, die had het ook.
Ik had het nu door en kon op tijd ingrijpen.
Als ik dat niet had gedaan, had hij binnen 2 maanden ook dood geweest.
Ik heb vele ervaringen, en heb nu gekozen voor een 5 sterren hotel voor mijn paard.
Het is ook een manege, en ze zijn hier vreselijk goed voor alle paarden.
Hier is het dier nog echt edel.
En dat kan ik niet vaak beamen bij anderen.
Maar er zijn er ook daar wil ik mijn paard absoluut never zetten.
Maar op sommige fronten gaat de DB wel een beetje te ver.
Ze moeten inderdaad eens beter kijken naar de welzijn van het dier, en niet naar de mensen.
Die kunnen zelf kiezen waar ze heen willen.
De paarden zijn afhankelijk van ons. ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 23:29

Dan heb/had je twee paarden die een uitzondering vormen ...

Een 'normaal' paard moet tegen gras kunnen, in de natuur hadden die allang het loodje gelegt.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:42

Inderdaad, normaal is dat zeker niet. Zulk paard zou in de natuur snel dood zijn.
Overigens ken ik ook geen 1 van die paarden, terwijl ik wel veel weide paarden ken en heb gekend. Dus een uitzondering is het zeker.
En precies wat Anja omschrijft heb ik ook.
Paard mag eerst paard zijn, dan ga ik daarna mijn ding ermee doen als rijden. Een paard is al lief genoeg dat hij mij dat al laat doen, dan ben ik voor mijn gevoel verplicht aan hem ook wat te doen wat hij graag wil.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:55

Dat zijn echt wel uitzonderingen hoor.....
En onze haf heeft ook zoals jij het noemt een 'muilkorf' om.
Daar lijkt het in eerste instantie op maar er zit een gat onderin zodat ie niet te snel kan eten en moeite moet doen voor z'n gras, maar wel de hele dag op het land kan staan
Dit is mijn inziens een betere oplossing dan hem 4 uur gras laten eten en dan de rest van de dag op de paddock zetten.

MJTulp
Berichten: 244
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:33

Mooi dat jullie de Dierenbescherming het sterrensysteem uitleggen. Dan leren ze nog es wat :+

In het bericht gaat het niet om het welzijn in maneges die aangesloten zijn bij de FNRS.
Wat de DB volgens mij (maar wie ben ik?) bedoelt is dat als maneges (of paardeneigenaren) nergens bij aangesloten zijn, dat er dan geen regels zijn waar ze zich aan moeten houden. Er is immers vorige week door de universiteit Wageningen een grote groep paardeneigenaren geconstateerd (25 procent), die nergens bij aangesloten is.
http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/96 ... rganisatie

De minister wil geen 'paardenbesluit', geen wetgeving voor paarden. Ze wil dat het welzijn vanuit de sector zelf geregeld wordt. Dat wil zeggen dat jij, als paardeneigenaar, de regels krijgt opgelegd via je stamboek of bijv de KNHS.
Voor manegehouders moet dat dus via de FNRS gebeuren.

Als manegehouders bij de FNRS zijn aangesloten, dan kan de FNRS regels opstellen. Zoals ze nu bijv doen met verwarmde kantines ;)
Zijn maneges nergens bij aangesloten én er is geen wetgeving voor paardenwelzijn in maneges opgesteld door de minister, dan kan een manege-eigenaar ermee doen wat ie wil. (Tóch een koude kantine)

k Heb het hele bericht van de DB even opgezocht. Dat is dit:
http://www.dierenbescherming.nl/dierenb ... ieuws/2143

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:41

Maar hoe kun je de DB dan nu serieus nemen om de FNRS te noemen als het daar nu zo slecht gesteld is met de regels.
Dan hadden ze beter eens met de FNRS om de tafel kunnen gaan zitten, andere sterren regels kunnen bedenken en dan pas ermee aankomen dat je je als bedrijf daat beter aan kunt gaan sluiten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:54

kataklopje schreef:
De minister wil geen 'paardenbesluit', geen wetgeving voor paarden. Ze wil dat het welzijn vanuit de sector zelf geregeld wordt.


Dan kunnen we wachten tot we een ons wegen :+

Volgens mij geeft ze de sector een aantal jaren de kans om het zelf te regelen, wat natuurlijk niet gaat lukken. En dan...

komen de regels :Y)

en is het huilen geblazen. Nu al staan de Hoefslag en horses.nl vol met sportmensen die blèren dat de DB en partij voor de dieren straks gaan verbieden om op je paard te rijden. Dat is natuurlijk flauwekul en emotioneel geleuter en ze blijven maar een bord voor hun kop hebben waar het nu werkelijk om draait: huisvesting!

Nu proberen ze nog weg te komen met 'ja maar

- fokmerries kunnen niet...
- sportpaarden kunnen niet...
- hengsten kunnen niet...
- veulens kunnen niet...

Niet?! Yes we can!!!!!

natuurlijk kunnen fokmerries, sportpaarden, hengsten en veulens in een vorm van groepshuisvesting geplaatst worden.

Kritiek op huisvesting en trainingsmethodes zien ze nu nog als 'verzoek tot meer uitleg'.

"He verdorie die domme dierenbescherming/pvdd wil maar niet begrijpen waarom sportpaarden nou eenmaal zo gehuisvest en getraind móeten worden, we moeten het ze nóg een keer uitleggen."

Maar meer en meer mensen, óók paardenmensen worden kritischer op welzijn van paarden. :Y)

MJTulp
Berichten: 244
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:42

Citaat:
Dan kunnen we wachten tot we een ons wegen :+


nou, iets eerder. 1 augustus om precies te zijn. Dan moet het Plan van Aanpak (voor het welzijn van paarden) van de Sectorraad (SRP) praktisch/concreet zijn gemaakt van de minister. En vervolgens moeten alle overkoepelende organisaties ervoor zorgdragen dat het uitgevoerd wordt.

* zoekt naar passende oneliner van Obama *

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:16


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:21

Ik klik gewoon de eerste aan. Die hebben het zó goed voor elkaar :n

Citaat:
Accomodatie:
Wij beschikken over een binnenrijbaan van 20 m. x 40 m., een overdekte rijbaan van 16 m. x 32 m. en een verlichte en gedraineerde buitenrijbaan van 20 m x 40 m.

Overige Faciliteiten:
Tevens hebben wij een omheinde longeercirkel, een overdekte stapmolen, een overdekte én verlichte longeercirkel, een solarium voor uw paard, twee kleedkamers en is er op onze spuitplaatsen warm- en koud-stromend water.


Ze hebben echt ALLES om te rijden. Lekker veel banen. En ook nog een stapmolen en een longeercirkel. Paardenhemel zo goed verzorgd.

Geen grassprieten natuurlijk, maar daar mogen ze naar kijken als ze een keer een ritje door dat amsterdamse bos mogen maken. Dus geen enkel probleem daar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dierenbescherming vindt opstelling van minister bedroevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:24

Ja kijken is natuurlijk al voldoende. Zo was ik laatst bij iemand die een paardje alleen in een donker stalletje had. Dus ik wees op het belang van sociaal contact met andere paarden.

Maar ze gingen 2x per week buitenrijden samen met het paardje van de buren, dat was toch zeker wel genoeg en bovendien heeft het paardje geen stalondeugenden, DUS is het gelukkig, nietwaar?

-O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:27

Anya schreef:
Ik klik gewoon de eerste aan. Die hebben het zó goed voor elkaar :n

Citaat:
Accomodatie:
Wij beschikken over een binnenrijbaan van 20 m. x 40 m., een overdekte rijbaan van 16 m. x 32 m. en een verlichte en gedraineerde buitenrijbaan van 20 m x 40 m.

Overige Faciliteiten:
Tevens hebben wij een omheinde longeercirkel, een overdekte stapmolen, een overdekte én verlichte longeercirkel, een solarium voor uw paard, twee kleedkamers en is er op onze spuitplaatsen warm- en koud-stromend water.


Ze hebben echt ALLES om te rijden. Lekker veel banen. En ook nog een stapmolen en een longeercirkel. Paardenhemel zo goed verzorgd.

Geen grassprieten natuurlijk, maar daar mogen ze naar kijken als ze een keer een ritje door dat amsterdamse bos mogen maken. Dus geen enkel probleem daar.


En met zo'n manege krijg je dus vijf f.cking veren in je reet gestoken dat je zooooo geweldig bent

:(