Vechthond valt paard aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:45

bron: http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.p ... 46447.html
Vrij vertaald.

HOLSTEBRO - 3 meisjes kregen vanmiddag de schrik van hun leven en een paard is opgenomen in een paardenkliniek in Ansager na een ontmoeting met een bijtgrage vechthond in Holstebro.

"Plotseling kwam de hond op ons afgerend. De eigenaar kon de hond niet tot zich roepen en deze beet zich vervolgens vast in een voorbeen van 1 van de paarden", vertellen Mai Toft en Pernille Jakobsen. De 2 meisjes hadden samen met een derde vriendin een buitenrit gepland om vanaf een paardenrug van de zon te kunnen genieten. Het lekkere ritje veranderde in een nachtmerrie.

"De hond ging helemaal door het lint en bleef maar bijten", vertellen de 2 meisjes. "Telkens als het paard de hond van zich af had geschopt, kwam hij weer terug. De amazone (19) was inmiddels al van het paard gevallen en uiteindelijk besloot het paard weg te rennen - weg van die wilde hond, die de achtervolging inzette."

Volgens dierenarts Marie Raundal, die het paard onderzocht heeft vlak na de aanval van de hond, waren de verwondingen zo ernstig dat het paard opgenomen moest worden in de kliniek en heeft het meerdere huidtransplantaties nodig.

"Er zijn stukken huid en vlees van beide voorbenen afgescheurd", vertelt zij.
De politie heeft contact gehad met de eigenaar van de hond maar, weet nog niet wat er in deze zaak besloten wordt.
De amazone heeft er geen letsel aan overgehouden.




Ik kan op internet helaas geen foto's vinden van het paard. Op tv lieten ze het net wel zien. Het ene voorbeen heeft een wond van ongeveer 5x10 cm (schat ik) en het andere voorbeen ligt van knie tot hoef open.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:49

Tja, wat moet je hier nu op zeggen!?
Als je je negatief over de vechthonden uitlaat krijg je het halve land over je heen, en andersom is ook niet goed.
Typisch is echter wel dat het kennelijk weer een loslopende
(vecht-) hond zonder muilkorf was.....

Meisjes en paarden: Beterschap!!!!!!

Sanderrr
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:37

Waarom moeten ze die honden nou zou agressief maken?!

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:40

Vechthond?
bedoelen ze hiermee een bepaald ras of echt een hond die bij gevechten word ingezet?


Is natuurlijk zeer vervelend wat er is gebeurd....

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 07:50

De hond in kwestie heeft nog nooit eerder iets verkeerd gedaan en ook de eigenaar is niet bekend bij de politie dus ik vraag mij af of de eigenaar de hond opzettelijk vals heeft gemaakt.
Om te kijken of dit een eenmalig foutje was van de hond of dat er duidelijke gedragsproblemen zijn, moet de hond nu naar een psycholoog en die moet dan een advies geven of de hond ingeslapen moet worden of de rest van zijn leven een muilkorf om moet hebben.

Ik weet niet welk ras het is maar, met "vechthond" worden vaak diverse bullterriers en dergelijke bedoeld.

Mienky_23

Berichten: 318
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: Ommen

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:00

of pitbulls. en deze honden worden ervoor getraind zelfs( kijk veel naar animal cops houston)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:02

@mienky_23: maar als je een pitbull, en elke andere hond niet traind om te vechten zullen ze ook niet vechten.
of het moet echt al een gevaarlijke/niet opgevoede hond zijn.

vind het trouwens heel erg vervelend voor het paard wat is aangevallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:08

Vrezelijk om zoiets mee te maken.
Als ik het verhaal zo lees zou ik zeggen afmaken dat beest want deze hond heeft nu wel bloed geproeft en dat is niet een goed teken.
Het zal mij een worst wezen als ik met die uitspraak half hond liefhebbend Nederland over me heen krijg.
Eigenaren van zulke honden weten dat ze een hond bezitten die dit soort gedrag KAN vertonen.
De verantwoordelijkheid ligt dan ook bij hen om dit soort honden zo wie zo al niet los te laten lopen en iig geval te muilkorven als er ook maar enigsinds enige opgewondenheid op treed bij de hond.
Wat voor een trauma moet dit zijn voor de meiden die op de paarden reden.
Zoiets brengt niet alleen lichamelijk schade maar ook psychische geestelijke schade en niet alleen bij de ruiters maar ook bij het paard.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:16

@illegra: mij krijg je iig niet over je heen...
er bestaat een verschil tussen bijten en bijten, je kan van je afbijten, en niet doorbijten.
maar je kan ook aanvallen en doorbijten.
en dat is bij deze hond volgens mij wel gebeurt...

zou mijn hond dit gedaan hebben, dan zou ik hem waarschijnlijk ook af laten maken..

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 08:29

Net weer een stuk erover op tv.
Het was een volwassen (geen exacte leeftijd genoemd) Staffordshire bullterrier.
Er is inderdaad flink doorgebeten. Na de aanval hebben die meisjes stukken vlees en huid op straat zien liggen. Het paard staat nu nog steeds in de kliniek waar ze er alles aan doen om infecties tegen te gaan.

De hond luisterde niet naar de eigenaar en deze durfde tijdens de aanval ook niet bij de hond in de buurt te komen mede omdat het aangevallen paard flink stond te trappen en de andere 2 paarden ook in paniek waren.
Morgen wordt de hond onderzocht door een psycholoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:32

Citaat:
Typisch is echter wel dat het kennelijk weer een loslopende
(vecht-) hond zonder muilkorf was.....


Weer wat gemist, ik wist niet dat honden verplicht waren een muilkorf om te hebben?

Ik vind het te gek dat de hond nog voor de psycholoog moet komen, mijn hond was per direcht af gemaakt. Apart dat het ras weer zo nadrukkelijk moet worden bekend gemaakt. Een jack russel of een labrodor hoor je nooit, terwijl die ook vaak genoeg bijten en aanvallen. (al zijn hun kaken 'veiliger' en minder sterk)

Sterke voor het meisje en het paard.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:38

verkeerde mensen met de verkeerde honden...dat is soms het probleem...arm paard,arme meiden....

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:41

afmaken indd.
hij had de hond los neem ik aan?

arme meiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:26

Tegen woordig mag je in iig niet meer je hond zomaar loshebben.
En daarin is deze hondeneigenaar al strafbaar.

Natuurlijk zijn er bijt insidenten met andere hondenrassen maar begrijp wel goed dat de kaak van een rotdweiler, bulterrier, Bulmastief, Pibul etc. wel even wat meer schade kunnen aanrichten en ook op slot kunnen gaan.
Ik vind het niet meer dan normaal dat dit soort honden aangelijnt lopen en met een muilkorf.
Muilkorven is ook niets zielig aan en voorkomt een hoop ellende.

Overigens zijn het idd van die typische honden eigenaren die zo'n vecht hond hebben.
Zo'n hond geeft dan bepaalde status.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:31

wat ik kwalijker vind is dat de baas van de hond niet ingrijpt, wat mij betreft pak je een stok om je hond te raken. En geloof me ik heb zelf hond en hij is alles voor me, maar als je je hond niet onder appel kunt houden of ingrijpt, verdien je wat mij betreft een zuur lesje. loslopen prima, dat doet de mijne ook, maar zodra er paarden, kinderen voorbij komen, hoort je hond bij je te blijven. twijfel je daarover, dan moet ie vast...(vecht) hond of niet (want geef me de kost niet voor alle schattige labradors en weet ik het die achter paarden aanstormen).

hoop dat paard er goed vanaf komt...ruiters ook!

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:42

Als eerste vreselijk voor het paard en ik hoop zo dat het er weer bovenop komt.

Ten tweede een correctie op een aantal opmerkingen namelijk een "de hond heeft bloed geproefd" en " ook op slot kunnen gaan" als je een beetje in honden gedrag en anatomie verdiept zou hebben had je geweten dat dit dus weer indianenverhalen zijn.

Ongeachte welke hond je hebt ze kunnen dit allemaal zo maar uit het niets doen. Het blijven tenslotte toch nog steeds dieren al wil ik het hiermee niet goed praten natuurlijk.
Vind ook wel dat als er een stafje, bulletje, rotje, mastiefje, enz. bij betrokken is dat het dan weer extra in het nieuws word gebracht in tegenstelling tot andere rassen.
Laatst bijgewerkt door cyrano op 13-04-09 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:48

arm paard,en wat zullen de meisjes geschrokken zijn.

hoewel ik liefhebber van bepaalde rassen ben,als mijn hond vanuit het niets zou aanvallen(gaan we vanuit)dan zou ik hem ook laten afmaken denk ik.
(en een hond is pas een 'vechthond' als de eigenaar dat ervan gemaakt heeft)

sologirl

Berichten: 2718
Geregistreerd: 25-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:14

Judith_ schreef:
Citaat:
Typisch is echter wel dat het kennelijk weer een loslopende
(vecht-) hond zonder muilkorf was.....


Weer wat gemist, ik wist niet dat honden verplicht waren een muilkorf om te hebben?

Ik vind het te gek dat de hond nog voor de psycholoog moet komen, mijn hond was per direcht af gemaakt. Apart dat het ras weer zo nadrukkelijk moet worden bekend gemaakt. Een jack russel of een labrodor hoor je nooit, terwijl die ook vaak genoeg bijten en aanvallen. (al zijn hun kaken 'veiliger' en minder sterk)

Sterke voor het meisje en het paard.


Labrador hoor je nooit wat over, omdat het niet het type hond is dat aanvalt of uberhaupt doorbijt, met nadruk op doorbijten. Elke hond kan bijten, maar juist de terrier (Jack russel is bij mijn weten ook een terrier-soort) staan erom bekend dat ze snel van zich afbijten, waar juist een labrador bekend staat als familiehond.

Het maakt in dit verhaal, vind ik, niet uit wat voor een hond nou aanvalt, het gaat erom dat de hond zich flink heeft laten gaan op het paard, het is maargoed dat hij niet verder is gegaan op het meisje. Ik vraag me nu alleen af wat de hond zover dreef dat hij aanviel?

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:17

Wist je trouwens dat stafjes eigenlijk ook gewone gezinshonden zijn?

De enigste echt als vechthond gefokte hond zijn boxers.

sologirl

Berichten: 2718
Geregistreerd: 25-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:17

celticpony schreef:
wat ik kwalijker vind is dat de baas van de hond niet ingrijpt, wat mij betreft pak je een stok om je hond te raken. En geloof me ik heb zelf hond en hij is alles voor me, maar als je je hond niet onder appel kunt houden of ingrijpt, verdien je wat mij betreft een zuur lesje. loslopen prima, dat doet de mijne ook, maar zodra er paarden, kinderen voorbij komen, hoort je hond bij je te blijven. twijfel je daarover, dan moet ie vast...(vecht) hond of niet (want geef me de kost niet voor alle schattige labradors en weet ik het die achter paarden aanstormen).

hoop dat paard er goed vanaf komt...ruiters ook!


Misschien had de hond al vaker aangevallen en was de eigenaar bang van de hond? Ikzelf zou op zo'n moment ook wel twee keer nadenken voor ik me voor een aanvallende hond gooi, want ik geloof niet dat zo'n beest ook maar iets van een stok voelt hoor. Je weet dat er honden op het strand zijn en dat die loslopen, dan moet je niet op het strand gaan rijden ;) De meeste honden vinden paarden alleen maar geweldig en gaan er daarom achteraan.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:18

Afmaken
Een hond die dat zo gemakkelijk doet doet het vrolijk nog weer een keer.
En de baas een honden verbod. Deze heeft duidelijk geen overwicht.

Ik hoop echt dat het arme paard er boven op komt. Honden beten is niet niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:30

cyrano schreef:
Als eerste vreselijk voor het paard en ik hoop zo dat het er weer bovenop komt.

Ten tweede een correctie op een aantal opmerkingen namelijk een "de hond heeft bloed geproefd" en " ook op slot kunnen gaan" als je een beetje in honden gedrag en anatomie verdiept zou hebben had je geweten dat dit dus weer indianenverhalen zijn.


Indianen verhalen????? Heb ooit gezien hoe de bek van een bulmastief niet meer losliet, zulke honden kunnen hun kaak op slot zetten en bijten dus door. (Of blijven vast houden als je het zo liever leest)
Mijn schoonvader is er bijna zijn hond door kwijtgeraakt omdat die vanuit het niets werd aangevallen door een bulmastief.
Hij moest met een stok (want ja mijn schoonvader sprong er wel tussen) de bek open wrikken.
En dat is geen indianen verhaal.
Okay de rotdweiler doet dat overigens niet maar kan wel vrezelijke rijtwonden aanbrengen.

W.b.t. bloedproeven elke dierenarts zal het beamen.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:33

Ach hou toch op met op slot schieten, het is de wil om vast te houden maar lang niet elke hond met een brede kop heeft die wil.
Maar als mensen zoals jij dit vol blijven houden, houden al deze honden de naam die ze hebben door een handje vol verkeerd opgevoede honden.
En bloed proeven is allang achterhaald, een beetje jachthond valt je toch ook niet aan of wel?

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:37

Zelf ben ik in het bezit geweest van een Fila Brasileiro (ga maar fijn op google zoeken) en als je het over honden hebt met een speciaal karakter dan zijn het deze wel maar de mijne liep dus gewoon los op de manege, op het strand, in het winkelcentrum enz. enz..
En als ze boos werd was het nooit voor niets maar doorbijten zou ze nooit gedaan hebben. Sterker nog ze is ooit aangevallen door een mechelaar in het park, die muts kwam naar me toe lopen met de mechelaar op haar rug zo van "baas kijk nou wat hij doet" geen grommetje geen lipje omhoog niets. Kan aan mij liggen hoor maar ik heb een labje nog nooit zo zien reageren bij een aanval.
Laatst bijgewerkt door cyrano op 13-04-09 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:38

ik zeg ook afmaken die hond :j
Hoe kun je je hond nu verder nog vertrouwen?

Verder weer een discussie over (vecht)honden, ik vind dat iedere hond (ras en leeftijd maakt niet uit) naar zijn baas moet luisteren en anders niet los mag lopen. Ik vind het gewoon gevaarlijk.