Vechthond valt paard aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lelle

Berichten: 106
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:38

Je moet er toch niet aan denken dat het je overkomt!!!

Bij ons lopen ook heel veel honden los, maar moet zeggen dat ik het altijd wel wat enger vindt als er een zogenaamde waak/verdedigingshond op ons af zie stormen.
Het aanval instinct is veel meer ontwikkeld.
Het ontzag voor wat groters is ook vaak minder en de schade is waarchijnlijk ook aanzienlijk.
Dus ik vindt het risico dan ook veel groter!!!.
Iedereen mag/kan voor zich zelf bepalen wat verantwoordt en veilig is, aan de eventuele gevolgen wordt vaak vooraf niet gedacht.


Hoop dat de paarden en de ruiters er niks aan overhouden :(:)

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:39

guccio schreef:
Verder weer een discussie over (vecht)honden, ik vind dat iedere hond (ras en leeftijd maakt niet uit) naar zijn baas moet luisteren en anders niet los mag lopen. Ik vind het gewoon gevaarlijk.



Juist dat ben ik helemaal met je eens.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:43

Arm paard en arme meisjes.
Serieus, het maakt me niet uit hoeveel ik van honden houd, als een hond dit bij mijn paard had gedaan. Had ik hm helemaal in elkaar geramt met een tak ofso, wannneer de eigenaar niks zou doen, is die nou helemaal gék zeg..

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:51

Het maakt niet uit wat het ras is, een hond heeft gewoon niet uit het niets aan te vallen.
Dat is in mijn ogen onacceptabel. Ook ik had een tak gepakt en hem geramd, daarbij had ik mn hond ook laten afmaken.
Hoeveel je dan ook van hem houdt.
Veiligheid boven alles.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:58

Een hond in zo'n geval slaan met een stok kan ook juist aanmoedigend werken daar komt ook bij dat het paard in kwestie vast niet dood stil gestaan zal hebben.

Rose21

Berichten: 222
Geregistreerd: 14-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:00

Mijn verzorgpaard heeft precies het zelfde meegemaakt. Hond ontdeed zich van zijn halsband en greep m. Ruiter viel eraf en toen is hij in volle galop over de drukke autoweg naar stal teruggerend. Gelijk kreupel (pees) En hij had een grote bijthond in zijn voorbeen die gehecht moest worden.

Jammer dat het woord vechthond weer naar boven moet komen alsof het aan het ras ligt. een golden, labarador of een jackrussel kan net zo goed in een been van een paard gaan hangen. alle hondenrassen kunnen aggresief zijn! Zelf heb ik een amstaff echt een schat van een beest zo mak als een lammetje! Jammer dat dit soort honden weer de schuld krijgen... Bovendien vind ik het een beetje overdreven om te zeggen afmaken. Zo'n hond zou gemuilkorfd moeten worden. Als hij nou ook nog mens-agressief zou zijn is het een ander verhaal...

jammer weer voor de naam van dit soort honden....

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:04

Toch is er geen ongelijk over dat een labrador of een goldie of iets 'veiliger' is ivm kaakkracht.
@cyrano: daar heb je wel gelijk in maar, zoiets doe je uit wangedrag, dat je helemaal niks probeert vind ik uiterst teleurstellend en zwak.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:11

aardbeitje_ schreef:
Toch is er geen ongelijk over dat een labrador of een goldie of iets 'veiliger' is ivm kaakkracht.
@cyrano: daar heb je wel gelijk in maar, zoiets doe je uit wangedrag, dat je helemaal niks probeert vind ik uiterst teleurstellend en zwak.



Je eerste zin begrijp ik niet helemaal, ben blonT namelijk :+ .

Je weet niet wat je doet in zo'n geval, als dat paard om zich heen staat te schoppen kan je niet eens in de buurt van zowel paard als hond komen.

Rose21

Berichten: 222
Geregistreerd: 14-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:12

Als je trouwens naar de lijst meest agressieve honden kijkt dan staat de rottweiler bovenaan met gelijk daaronder de labrador en de golden! De stafford staat bijna onderaan in de lijst om nr.20!

Bovendien is er een fabeltje waar veel mensen nog in geloven en dat is dat deze honden hun kaken 'op slot' kunnen zetten. Dit is ten eerste anatomisch gezien niet mogelijk en ten tweede als je logisch zou nadenken zou dat betekenen dat als deze honden bijvoorbeeld een tak vastpakken die ze niet meer los willen laten omdat ze de kaken op slot gezet hebben, deze kaken letterlijk moeten breken om de tak eruit te krijgen. Bij dit voorval zou dat dus betekenen dat de kaken van deze hond nu gebroken zouden moeten zijn anders had je hem immers niet los kunnen krijgen van het paard :n

Ze hebben gewoon sterke kaken en dit in combinatie met een sterke wil... Ik hoop dat mensen realiseren dat dit wel degelijk hele lieve honden kunnen zijn :j

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:19

Het kunnen zeer zeker lieve honden zijn.
Mijn vriend heeft een stafford en het is een heerlijk dier.
Maar dit dier is gewoon sterker dan een labrador, weet ik zeker.
Het op slot zetten klopt inderdaad niet, ik vind dat je het goed zegt, sterke kaken in combi met sterke wil. Dit is gewoon de waarheid.
Maar in zekere zin is het misschien 'logisch' dat steeds zulke honden in het nieuws komen met dit soort incidenten en ze een slechte naam krijgen.
Als een labrador zoiets had gedaan was het ook in het nieuws gekomen. Alleen helaas zijn het vaker de 'vechthonden' die dit soort gedrag vertonen. Maar in mijn ogen kun je de hond eigenlijk niet de schuld geven. De eigenaar voedt de hond op, en maakt hem tot wie die is.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:21

over dat op slot zetten, ik denk dat je dat meer geestelijk moet zien: ze willen gewoon niet loslaten....
maar ik vind het maar een rare term dat opslot zetten...

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:22

cyrano schreef:
aardbeitje_ schreef:
Toch is er geen ongelijk over dat een labrador of een goldie of iets 'veiliger' is ivm kaakkracht.
@cyrano: daar heb je wel gelijk in maar, zoiets doe je uit wangedrag, dat je helemaal niks probeert vind ik uiterst teleurstellend en zwak.



Je eerste zin begrijp ik niet helemaal, ben blonT namelijk :+ .

Je weet niet wat je doet in zo'n geval, als dat paard om zich heen staat te schoppen kan je niet eens in de buurt van zowel paard als hond komen.



Een labrador heeft minder sterke kaken dan een bv. stafford.
Dat bedoel ik ermee.
Maar als mijn hond een paard zo dusdanig zou toetakelen, reken maar dat ik er alles aan doe om mijn hond bij dat dier weg te krijgen.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:24

aardbeitje_ schreef:
Het kunnen zeer zeker lieve honden zijn.
Mijn vriend heeft een stafford en het is een heerlijk dier.
Maar dit dier is gewoon sterker dan een labrador, weet ik zeker.
Het op slot zetten klopt inderdaad niet, ik vind dat je het goed zegt, sterke kaken in combi met sterke wil. Dit is gewoon de waarheid.
Maar in zekere zin is het misschien 'logisch' dat steeds zulke honden in het nieuws komen met dit soort incidenten en ze een slechte naam krijgen.
Als een labrador zoiets had gedaan was het ook in het nieuws gekomen. Alleen helaas zijn het vaker de 'vechthonden' die dit soort gedrag vertonen. Maar in mijn ogen kun je de hond eigenlijk niet de schuld geven. De eigenaar voedt de hond op, en maakt hem tot wie die is.



Maar leg eens uit dan hoe het kan dat de lab in de top 2 staat van bijtincidenten en die zelfde bijtincidenten bijna nooit in het nieuws komen?
En als bv een staf bijt (die op de 20e plaatst staat) wel volop in het nieuws gebracht word?

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:26

Nou als een labrador of eender welke hond doorbijt is het ook gelijk flink hoor. Die heb ik ook al eens aan een paard z'n been weten hangen en dat zag er niet fraai uit. De hond toen trouwens ook niet, die had nl. een flinke tik van het paard gekregen. Ik vind het echt zonde dat zulke beesten weer een slechte naam krijgen...

Ik lees hier verschillende keren dat de baas de hond dan maar met een stok moest gaan meppen. Naast het feit dat dat aanmoedigend kan werken zoals cyrano schrijft, zou ik wel eens willen weten wie er vlak bij zijn hond gaat staan om die eens flink op z'n mieter te geven, terwijl er een paard staat te stuiteren, gericht meppend naar de hond. Ik denk dat de kans wel eens vrij reëel is dat je zelf een flinke tik kan krijgen van dat paard... En waar sta je dan, wat ga je dan nog doen?

Kijk, als dit vaker voorkomt, zou ik er toch ook serieus over nadenken die hond te laten afmaken. Maar wat als het eenmalige actie is en de hond is verder een doetje, een lieve brave gezinshond, nóóit problemen mee gehad? Wij kunnen honden, en alle andere dieren, wel domesticeren, maar aan instinct kan je echt nooit wat veranderen. :n Je kan proberen bij te sturen d.m.v. opvoeding, maar ooit komen we allemaal wel eens in contact met een situatie waarbij niet wij, maar hun instinct de bovenhand haalt... Dat is natuurlijk gedrag.

Maar dat is mijn mening. ;) Ik vind het verder wel héél erg voor het paard en het meisje, dat wens je natuurlijk niemand toe.

Schuur_

Berichten: 4904
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:27

Omdat als een staff bijt, de wonden erger zijn dan bij de beet van een lab.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:28

Misschien omdat, een labrador als een gezinshond word gezien.
Als dit van de labrador constant in het nieuws gebracht zou worden, zouden er duizenden gezinnen hun labrador laten afmaken of naar het asiel brengen ivm veiligheid voor hun kinderen.
Bij een stafford denken de meesten wel 2x na, waardoor deze minder gauw in het asiel terechtkomen.
En ik denk niet dat het asiel op 2000 labradors zit te wachten.

Nee, ik weet het niet :Y)

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:30

aardbeitje_ schreef:
Misschien omdat, een labrador als een gezinshond word gezien.
Als dit van de labrador constant in het nieuws gebracht zou worden, zouden er duizenden gezinnen hun labrador laten afmaken of naar het asiel brengen ivm veiligheid voor hun kinderen.
Bij een stafford denken de meesten wel 2x na, waardoor deze minder gauw in het asiel terechtkomen.
En ik denk niet dat het asiel op 2000 labradors zit te wachten.

Nee, ik weet het niet :Y)



Juist omdat je schrijft dat je het niet weet geef je wel eerlijk jouw visie hierover en dat komt puur en alleen omdat deze honden in zulk slecht daglicht geplaatst worden door de media.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:31

reininglover schreef:
Omdat als een staff bijt, de wonden erger zijn dan bij de beet van een lab.


Maar maakt het feit dat een Lab je paard aanvalt dan minder erg als wanneer een Staf het doet?

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:32

een bijtincident, en een bijtincident zijn misschien ook niet altijd hetzelfde...
ik ken best een aantal van die kleine hondjes( chiwawa, jack russel, teckels e.d.) die bijten.
maar de gevolgen staan niet in vergelijking met die van een staff( of een labje)
meestal worden ernstige bijtincidenten genoemt, maar niet de minder ernstige

overigens zou ik zelf ook liever een lab of staff hebben(voorkeur toch staff).
alles beter dan die kleintjes

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:34

Er zijn simpelweg meer ernstige bijt incidenten met dat soort honden dan met labrador.
Niets media, gewoon waar.
En dat ligt niet aan de honden maar aan de domme bazen, die een dergelijke hond kopen zonder overwicht te hebben. Zichzelf overschatten.
Een Labrador is algemeen een minder pittige hond en daar kan een minder kundige baas dan ook mee omgaan. Zonder rare incidenten.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:34

Ilegra schreef:
Natuurlijk zijn er bijt insidenten met andere hondenrassen maar begrijp wel goed dat de kaak van een rotdweiler, bulterrier, Bulmastief, Pibul etc. wel even wat meer schade kunnen aanrichten en ook op slot kunnen gaan.
Ik vind het niet meer dan normaal dat dit soort honden aangelijnt lopen en met een muilkorf.
Muilkorven is ook niets zielig aan en voorkomt een hoop ellende.

Overigens zijn het idd van die typische honden eigenaren die zo'n vecht hond hebben.
Zo'n hond geeft dan bepaalde status.

Meid laat je eerst eens informeren over de rassen voordat je een hoop poeha gaat schreeuwen
waarschijnlijk heeft jouw vader net een verkeerde getroffen (1 op de heel veel)
overigens slaan kaken niet op slot,dat is reinste onzin...

en by the way...het is bullmastiff ;)
als je ergens over praten wil met grote mond dan moet je het wel goed doen :Y)

en wel makkelijk he om weer de eigenaren over 1 kam te scheren :roll:
wel eens in de spiegel gekeken juffer?

Jammer dat de titel weer bestempeld moet worden met vecht
hond valt paard aan is hetzelfde nieuws maar een veel betere titel!

Als mijn hond op dusdanige wijze een paard aanvalt is het gelijk einde verhaal voor hem

Roihi

Berichten: 2906
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:35

ik hoop eigenlijk dat die eigenaar doet wat juist is en de dierenartsrekening en kliniekkosten van het arme paard op zich neemt.
Dat lijkt mij al een flinke straf voor deze, hoogstwaarschijnlijk heel erg geschrokken, hondeneigenaar.
Afwachten wat ze met de hond in kwestie gaan doen.

whisperramse

Berichten: 2719
Geregistreerd: 31-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:42

Ilegra schreef:
cyrano schreef:
Als eerste vreselijk voor het paard en ik hoop zo dat het er weer bovenop komt.

Ten tweede een correctie op een aantal opmerkingen namelijk een "de hond heeft bloed geproefd" en " ook op slot kunnen gaan" als je een beetje in honden gedrag en anatomie verdiept zou hebben had je geweten dat dit dus weer indianenverhalen zijn.


Indianen verhalen????? Heb ooit gezien hoe de bek van een bulmastief niet meer losliet, zulke honden kunnen hun kaak op slot zetten en bijten dus door. (Of blijven vast houden als je het zo liever leest)
Mijn schoonvader is er bijna zijn hond door kwijtgeraakt omdat die vanuit het niets werd aangevallen door een bulmastief.
Hij moest met een stok (want ja mijn schoonvader sprong er wel tussen) de bek open wrikken.
En dat is geen indianen verhaal.
Okay de rotdweiler doet dat overigens niet maar kan wel vrezelijke rijtwonden aanbrengen.

W.b.t. bloedproeven elke dierenarts zal het beamen.

Pitbullachtigen kunnen hun kaak niet op slot zetten, wel hun onderkaak achteruit brengen, waardoor ze pezen en vlees van het bot scheuren.
Het is de "wil" om niet los te laten dat het hem doet.

Overigens; Was dit MIJN hond geweest, sorry helaas, einde verhaal.
Een hond hoort nooit zo uit z'n dak te gaan.
En wat betreft de eigenaar; zeer laf dat ze er zelfs niet tussin in durft komen, ookal staat er daar een paard te draaien, het is jouw hond, jouw verantwoordelijkheid, doe dan toch IETS dan daar maar te gaan gapen...
Moest het mijn stafford zijn die zulk iets uithaalt, zou ze nogal de dag van haar leven meemaken.
Maar dat zal ook nooit gebeuren want 1. ze staat wél onder appel, en 2 ze is altijd aangelijnd.
Zulke honden houden, prima; maar zorg er dan voor dat de anderen er geen last van hebben.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Vechthond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:53

Iedereen zegt hond afmaken maar ik vind toch echt dat de eigenaar de grote schuldige is! Maarja eigenaar afmaken is geen optie. Iemand die zn honden niet in de hand heeft moet ze opvoeden of gewoon geen honden houden.
Imo is er niks mis met de pitbulls maar met de eigenaren daarvan. Het zijn geweldig lieve gezinshonden, ze kunnen fel zijn naar anderen honden maar dit zal ook deels opvoeding zijn. Alsnog zit er in zo'n pup geen kwaad.
Ik zeg natuurlijk niet dat alle eigenaren van vechthonden slecht zijn en hun hond niet opvoeden maar het is gewoon een klein groepje wat idd zo'n hond neemt en die verpesten het gewoon voor de rest...Zonde zonde zonde :n :n

Uiteraard vind ik dat de eigenaar voor alle schade op kan draaien, lullig dat het paard de dupe hiervan wordt

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:55

Laf omdat je niet tussen een bijtende hond en een trappend paard gaat staan? Sorry, ben ik niet met je eens. :n Ik vind dat heel wijs... Ik wil wel eens zien wie er tussen zou gaan staan, volgens mij doen de helft van de mensen in dit topic al in hun broek als ze er nog maar aan denken. En geef ze eens ongelijk? Is overigens niet alleen op jouw bedoeld hoor whisperramse, zag dat nl. al vaker voorbij komen, vandaar ook mijn post. :)

Ben het er mee eens dat je móet ingrijpen, in de mate van het mogelijke. Je wil toch meerdere gewonden voorkomen? Tenminste dat mag ik hopen. Als je een trap krijgt, of gebeten wordt, dan sta je verder van huis. Wat gebeurd er dan? Of is het dan eigen schuld dikke bult, boontje komt om zijn loontje...?
Lekkere samenleving leven we in... :)