Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:09

Ook mee eens, maar toch...
Zonder die motorrijder was het beest niet op hol geslagen. Actie geeft reactie!
Je moet de oorzaak aanpakken!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:35

Tja, ik zal eerlijk zeggen..

Er zijn natuurlijk al wat acties geweest van 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' e.d. maar ik heb er werkelijk nog nooit wat van mee gekregen en met mij waarschijnlijk half nederland niet. Dat soort acties moeten heel anders aangepakt worden, via reclames op tv of radio bijvoorbeeld.

Mijn stal zit trouwens aan een weg met veel stallen en een grote manege, en hoe vaak mensen ook te hard rijden, nog steeds zie ik ruiters zich vaak veel gevaarlijker/asocialer gedragen dan de automobilisten.

(gaat dit te veel off-topic? vanwege de ruiters en omdat dit over menners gaat? nou ja, paard in verkeer toch...)

hafjegek

Berichten: 793
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:50

walgelijk dat soort mensen, ik zou ze het liefst allemaal levenslang opsluiten, ik had net mijn hafje 8 jaar geleden, was zelf 17. en ik reed de eerste keer buiten was heel nerveus, en was net voor het eerst aangedraafd, en ineens komt er een vrachtwagen de bocht om gescheurd recht op mij af en begint met zijn lichten te knipperen en te toeteren, ik kreeg zowat een hartaanval van angst, maar dat super brave geweldige beestje van me knipperde niet eens met haar ogen en draafde stug door. ik heb haar de hemel ingeprezen dat ze zo kalm bleef. maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren!
het is zo walgelijk al die mensen die geen greintje rekening houden met een paard, ze gunnen echt niemand een centimeter op de weg. ik hoef alleen maar in de auto te stappen en de randstad door te rijden (nu niet meer, woon nu wat verder weg, maar vorig jaar nog wel) en kijk maar hoeveel asso's er rondrijden en idiote stunten uithalen. en trouwens niet alleen daar, heb ze hier ook al vaak genoeg gezien.

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:01

Ik woon niet zo ver bij HIO vandaan, maar hier rijden de motorrijders over het algemeen wel hard, maar veel van hen laat het gas even los als ze mij met paard aan zien komen. Om het gas vervolgens naast mijn peerd weer vol open te draaien. Gelukkig is de mijne er helemaal niet van onder de indruk, maar ik kan me voorstellen dat andere dieren dit wel zijn.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:57

griebels schreef:
Ook mee eens, maar toch...
Zonder die motorrijder was het beest niet op hol geslagen. Actie geeft reactie!
Je moet de oorzaak aanpakken!


Geen paarden op de weg?

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:01

Van weekend heb ik zelfde ook mee gemaakt.
Jongelui zat rond te racen op brommer en scooters. Wij nog seinen even vaart verminderen maar nee ze trokken zich er totaal niks van. De Shet versnelde wel even van de schrik maar viel gelukkig mee.

Maar daar bleeft het niet bij aangezien ze wel leuk vonden om nog keer te proberen. Wat geluk dat de Shetlanders zich niet voor een tweede keer beet laten nemen, want de twede keer trokken ze zich er niks meer van aan waardoor ze er niks meer aan vonden.
Maarja kan zeker voorstellen dat er door dit soort dingen erge nare ongelukken kunnen gebeuren.

En zeg nou zelf sommige motoren maken wel zoveel geluid dat er bijna wel elk paard voor opzij deinst.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:39

MarChak schreef:
En hc, vluchten is gedrag, maar het afleren van de natuurlijke respons om te vluchten na schrik is niet bij ieder paard even makkelijk (laat staan dat iedere eigenaar daar goed in zou zijn).


Euh ja en?

Blíjft de verantwoordelijkheid én de taak van de eigenaar/ruiter en NIEMAND anders :)*

Geberek aan kennis, kunde, ervaring is geen excuus. Los het op, huur dat in, maar het mag NOOIT in risico voor de samenleving ontaarden. De paardenhobby is dat wel in toenemende mate aan het worden en de ruiterij schiet zichzélf daarmee in de voet.

hc

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:46

Gevaar voor de samenleving, zo weet ik er nog wel 1, hoeveel duizend verkeersdoden ook al weer per jaar in nl?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:52

en al die automobilisten zijn allemaal hobbiematig aan het autorijden???????????

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:11

Ha, zat op die opmerking te wachten, nee is economisch belang natuurlijk (hoewel ik laatst las dat er in de paardensector evenveel omgaat als in de bloembollen, is nogal wat)

Nee, het ging mij er puur om dat ik de opmerking gevaar voor de samenleving nogal vergezocht vind. Hoeveel mensen overlijden jaarlijks door ongelukken veroorzaakt door/met paarden in het verkeer?

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:10

Huertecilla schreef:
griebels schreef:
Ook mee eens, maar toch...
Zonder die motorrijder was het beest niet op hol geslagen. Actie geeft reactie!
Je moet de oorzaak aanpakken!


Geen paarden op de weg?

hc


Dan heb ik liever geen motors op de weg en tegen bromfietsen heb ik helemaal iets... Als je rustig bent aan het wandelen in het bos (te voet) dan ruik je gewoon de stank van die dingen als ze jou passeren... Die dingen zijn nog niet goed voor het millieu ook... Maar ok... Daar gaat dit niet over :).

En over je oplossing, geen paard op de weg gesproken... Is het niet beter dat iedereen rekening houdt met iedereen?

Trouwens... volgens mij zijn motorrijders ook meestal hobbymatige rijders...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:36

Huertecilla schreef:
griebels schreef:
Ook mee eens, maar toch...
Zonder die motorrijder was het beest niet op hol geslagen. Actie geeft reactie!
Je moet de oorzaak aanpakken!


Geen paarden op de weg?

hc


geen motoren op de weg?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:40

Ik persoonlijk vind als je je niet kunt gedragen in het verkeer moet je er weg blijven.
Paarden zijn de oudste weggebruikers die er bestaan, en nu zouden ze moeten opkrassen omdat veel andere gemotoriseerde weggebruikers zich niet kunnen aanpassen aan al het andere verkeer??

Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Begrijp me goed hoor, mijn vriend is ook zo'n scheurneus op de motor en ik zit geregeld achterop, maar hij heeft wel van mij moeten leren dat je met dieren op moet passen ;)

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:20

lindake schreef:
En over je oplossing, geen paard op de weg gesproken... Is het niet beter dat iedereen rekening houdt met iedereen?



Ach, zou dat niet een ideale wereld zijn? :z helaas kunnen we daarover alleen maar dromen. Zeker aangezien iedere gek tegenwoordig zijn rijbewijs kan halen, als je het geld er maar voor hebt. Hoe je je gdraagd nadat je je papiertje (inmiddels pasje) dan binnen hebt, daar wordt toch niet meer op gelet. Want hoeveel agenten zijn in verhouding tot al die weggebruikers? Veeeel te weinig. Ik zou zeggen, meer flitspalen. Zeker op de sluiproutes zoals de weg waar mijn stal aan ligt, het is gewoon een weg om de drukke ochtendspits te omzeilen en mensen knallen even lekker door.
1 boete en ze denken wel beter na.

Nou ja, op mijn oude stal reden ze ook ruim 80 op de weg waar 50 gereden mocht worden, en na heel veel smeken en ongelukken kregen we dan eindelijk een drempel... Aan het einde van de weg voor een groot kruispunt waar je toch al moest remmen :n

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:10

...en ondertussen blijft de puur verkéérde en hoogst subjectieve titel gewoon staan. Over tendentieuze breichtgeving gesproken 8)7

Geen wonder dat de ruiterij niet eens lijkt te beseffen dat ze een eigen boezem hééft!

hc

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:14

Ididit schreef:
Ik zou zeggen, meer flitspalen. Zeker op de sluiproutes zoals de weg waar mijn stal aan ligt, het is gewoon een weg om de drukke ochtendspits te omzeilen en mensen knallen even lekker door.
1 boete en ze denken wel beter na.


Denk je. Moet je hier op Bokt maar eens lezen op topics over 90 met een trailer rijden. Als je niet de máximum snelheid rijdt ben je een moraalridder en een gevaar op de weg omdat je alles ophoudt en snelheidsverschillen veroorzaakt :D
Let wel, degenen die dat schrijven zijn ruiters die dan toevallig achter het stuur zitten en zo hard als mogelijk/mag willen rijden....

hc

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:58

Dat is waar HC, maar met een trailer rijd je over het algemeen wat minder vaak. Het gaat hier ook niet over snelwegen, waar de hele 90km discussie over gaat, aangezien je daar niet rijd met je paard :)

Een tijd terug werd er ergens hier in de buurt dan eindelijk een flitspaal geplaatst. (heel gemeen achter een boom, niet direct te zien als je er niet op let) De eerste tijd had het weinig effect. Maar na een tijdje merkte je wel degelijk dat het hielp (toen begonnen de boetes binnen te stromen), en over de gehele weg omdat de meeste mensen geen flauw idee hadden waar dat ding nou zat :)

Daar hielp het dus blijkbaar wel.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:09

Ididit schreef:
Dat is waar HC, maar met een trailer rijd je over het algemeen wat minder vaak. Het gaat hier ook niet over snelwegen, waar de hele 90km discussie over gaat, aangezien je daar niet rijd met je paard :)



Ah.. en dat laatste is het criterium of is het een algeméne mentaliteitskwestie?

hc

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:13

...ik bespeur dat e.e.a. off-topic gaat...

Ik heb geen aanvullend nieuws meer kunnen vinden in de lokale weekkranten over wat er precies gebeurd is.

Wel van horen zeggen (voor de liefhebbers) van mensen die ik persoonlijk ken en die op hun beurt de koetsier persoonlijk kennen dat zowel de brommer als de motor te hard zijn gepasseerd en dat de koetsier heel goed bekend is ter plekke omdat hij op enkele honderde meters afstand van de plek woont.
Paard staat met been in het verband, verder kan ik niets nuttigs melden.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:26

Huertecilla schreef:
...en ondertussen blijft de puur verkéérde en hoogst subjectieve titel gewoon staan. Over tendentieuze breichtgeving gesproken 8)7


Lijkt mij ook niet aan bokt om dit te veranderen. Het bericht is in zijn geheel overgenomen van een andere bron.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:31

Luckystory schreef:
Huertecilla schreef:
...en ondertussen blijft de puur verkéérde en hoogst subjectieve titel gewoon staan. Over tendentieuze breichtgeving gesproken 8)7


Lijkt mij ook niet aan bokt om dit te veranderen. Het bericht is in zijn geheel, inclusief de titel, overgenomen van een andere bron.


Ah, en omdat een ander een bok(t) schiet moet je dat klakkeloos overnemen?!
Lijkt me zeker op Bokt waar toch al blind naar bevooroordeelde conclusies gesprongen wordt olie op het vuur gooien.
De redactie hier bepaalt ZELF wat ze in de titel zet en heeft dat FOUT gedaan. Iets foutiefs klakkeloos overnemen is geen excuus.

´Menner verliest controle.´ is neutraal en correct.

hc

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:33

Er is hier maar een verantwoordelijke en dat is de koetsier! Als je je combinatie niet ten alle tijde onder controle kunt houden zou je er niet de weg mee opmogen.

En om nou alle motorrijders over een kam te scheren: Ik reed paasmaandag met Bronco langs de weg, een groep (ongeveer 12 á 13) motorrijders paseerdde mij uiterst kalm en beheerst. Een van de laatste motoren van het type buikschuiver;) (Harley oid) backfirede de man stopte een stuk verder en bood zn verontschuldigingen aan.

Hij kon hier niets aan doen en Bronco heeft nog geen oor bewogen! (ik daarentegen hing zo ongeveer onder mn peerd van schrik;) Tuurlijk zijn er asociale weggebruikers, maar ook zeker onder de ruiters!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:33

MarChak schreef:
...ik bespeur dat e.e.a. off-topic gaat...

Ik heb geen aanvullend nieuws meer kunnen vinden in de lokale weekkranten over wat er precies gebeurd is.

Wel van horen zeggen (voor de liefhebbers) van mensen die ik persoonlijk ken en die op hun beurt de koetsier persoonlijk kennen dat zowel de brommer als de motor te hard zijn gepasseerd en dat de koetsier heel goed bekend is ter plekke omdat hij op enkele honderde meters afstand van de plek woont.
Paard staat met been in het verband, verder kan ik niets nuttigs melden.

Dan zal het inderdaad wel waar zijn. 8)7
Je hebt gehoord van mensen die er ook niet bij waren dat ze van één van de betrokkenen hebben gehoord hoe diegene persoonlijk ervoer dat de andere betrokkenen hem passeerden.
De koetsier die dat vertelde was zelf slachtoffer, dus hij heeft op zijn minst een enigszins gekleurde bril op. Al dan niet bewust, heeft hij er bovendien belang bij om de 'tegenpartij' bij dit ongeluk zwart te maken.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:39

'Menner verliest controle' is ook subjectief. Weet jij zeker dat hij voor het ongeluk controle had?

Ga dan voor "Aanspanning tijdens rit op openbare weg omgeslagen met schade aan geparkeerde auto's ". Dat zijn feiten.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:40

oomens schreef:
Dan zal het inderdaad wel waar zijn. 8)7

Daarom zet ik er ook bij (voor de liefhebbers) :D