Paard testen op insulineresistentie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:36

www.horses.nl


De GD voerde onlangs samen met een voerproducent onderzoek uit naar insulineresistentie bij paarden. Uit dit onderzoek bleek dat meer dan 30% van de onderzochte paarden en pony’s in goede tot zeer goede conditie een te hoge insulinespiegel in het bloed had. De GD heeft nu een test ontwikkeld waarmee je met een eenvoudig bloedonderzoek kunt controleren of je paard of pony insulineresistent is. Vraag ernaar bij je dierenarts.

Uit het onderzoek bleek dat de aanleg voor insulineresistentie bij sommige rassen duidelijk aanwezig was en bij andere rassen vrijwel niet. Vooral shetlanders, IJslandse paarden, Welsh pony’s en Welsh cobs bleken gevoelig, terwijl insulineresistentie bij warmbloedrassen en bij Friezen nauwelijks voorkwam. Paarden met insulineresistentie lopen een aanzienlijk groter risico op hoefbevangenheid.

Verwant artikel
[VN] Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:34

voornamelijk bij de sobere rassen dus(mijn paard is dan een uitzondering)
Ik denk zelfs dat als een paard 1x hoefbevangenheid heeft gehad grote kans heeft IR te krijgen of te ontwikkelen....als hij het al niet had....
Volgens mij ligt de grootste oorzaak bij de manier van voeren....teveel biks/muslies....veel te koolhydraatrijk....
Vezels zou beter zijn....en zorgen dat ze niet te vet worden.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:34

Fijn, ik hoor het ook telkens vaker, terwijl veel mensen er niet bekend mee zijn..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:43

Geen biks of muesli's bijvoeren, geen appels en wortels. Paarden zijn geen zaad-eters (biks en mueli's bestaan vooral uit granen = zaad), ze graven ook geen oranje wortels op en staan niet onder appelboompjes appels te plukken.

Paarden zijn GRAS eters en dan eigenlijk niet het groene gras wat we hier kennen, maar van dat dorre lange stengelige hooiachtige gras.

http://justcountry.files.wordpress.com/ ... acity1.jpg

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:48

Ik heb zo'n extreem sober typje, die vorig jaar door de natte, warme zomer en daardoor teveel gras, ineens met zo'n harde manenkam rondliep, geen zin meer had om te werken, ineens houterige gangen had..... Ik vermoed zeer zeker een vorm van insuline resistentie. Mijn paard krijgt geen biks, brokken of muesli :n en ook geen wortels en appels vanwege het suikergehalte. Hij eet alleen maar ruwvoer (gras en kuil in de winter). Zou liever hooi willen voeren, maar bij ons krijgt de kudde kuilvoer, dus ik kan lastig als enige hooi gaan voeren, helaas....

Dit jaar is de kudde gelukkig groter en hou ik hem heel goed in de gaten. Ik laat hem dagelijks bewegen en hoop te dik worden voor te zijn. Als de DA weer eens komt, zal ik haar om zo'n test vragen.......

Overigens staat hij ook op onbemest land wat bij droogte echt 'schraal' kan zijn..... Ik geloof dat ik niet veel meer kan doen, dan ik nu doe of heeft iemand nog een idee?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:50


Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:53

Ja, hartstikke leuk, Arabesk, maar dat is geen mogelijkheid hier, helaas.... ;)

Als ik het geld en de ruimte had.... :D

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:17

Citaat:
Overigens staat hij ook op onbemest land wat bij droogte echt 'schraal' kan zijn..... Ik geloof dat ik niet veel meer kan doen, dan ik nu doe of heeft iemand nog een idee?


Juist in kortgegraasd onbemest land kan het fructosegehalte heel hoog worden, omdat het zich ophoopt in die korte blaadjes.
Ken dus ook verschillende gevallen van paarden die, zeker om deze tijd, bevangen worden op bijna kaal land.

Mest (en natuurlijk zonneschijn en water) bevordert de groei en dan wordt de fructose gebruikt, bij mijn weten.

Maar ja, hieraan heb je waarschijnlijk ook niet veel.. ;(

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:22

ja maar hoe zit dat dan in de natuur?...in de steppe in amerika bijv.?
daar is het gras alleen maar gestresst en vol met fructaan,en niet bemest....ik heb het dan niet over die evengoed malse weilanden(door genoeg regen) in nederland waar we dan een fjord of ijslander op gaan zetten die hier natuurlijk eigelijk niet horen

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:27

Goeie vraag.

Ik kan me voorstellen dat de dieren daar vaker lang uitgegroeid gras eten omdat ze rondtrekken, maar misschien ook wel niet.

Of dat in een bepaalde biotoop alleen die dieren overblijven, die zeg maar aangepast zijn aan het voedsel.
Dat zouden dan in fructaanrijk grasland warmbloeden en Friezen worden. :D

Maar dit is natuurlijk eroplosgespeculeer.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:30

randalinpony schreef:
Citaat:
Overigens staat hij ook op onbemest land wat bij droogte echt 'schraal' kan zijn..... Ik geloof dat ik niet veel meer kan doen, dan ik nu doe of heeft iemand nog een idee?


Juist in kortgegraasd onbemest land kan het fructosegehalte heel hoog worden, omdat het zich ophoopt in die korte blaadjes.
Ken dus ook verschillende gevallen van paarden die, zeker om deze tijd, bevangen worden op bijna kaal land.

Mest (en natuurlijk zonneschijn en water) bevordert de groei en dan wordt de fructose gebruikt, bij mijn weten.

Maar ja, hieraan heb je waarschijnlijk ook niet veel.. ;(


De overige weides bij ons worden wel bemest en daar staat dus van dat groene, lange gras. Je wilt niet weten hoeveel pony's er insuline resistentie en/of hoefbevangen zijn geweest de afgelopen jaren, die daar op staan. En nee, het zijn mijn paarden niet, dus ik kan daar weinig aan doen, behalve de aandoening 'insuline resistentie' bekender maken bij die eigenaren.

Mijn paard loopt met zijn kudde op een enorm stuk grond. Op een bepaald stuk is het 'schraal' op de 3 uitlopende weides kan het gras heel hoog worden. Verder eten ze alles wat los en vast zit, van takken tot riet tot noem maar op..... Mijn paard heeft eigenlijk vrij weinig voeding nodig en veel beweging. Dat krijgt hij naast zijn training ook wel op dat stuk land, maar ik hoop stiekem toch dat het een droge, hete zomer wordt, want zoals vorig jaar met al dat extra grasgroei door de regen, werd hij wat te vol en kreeg hij insuline resistentie verschijnselen. De jaren ervoor heeft hij nooit ergens last van gehad.....

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:37

Er is ook nog een verschil met gekweekte grassen en inheemse grassen. Ook in het fructaangehalte. Dus je kunt het Nederlandse gras niet erg vergelijken met de steppegrassen. Er kan eeen behoorlijk verschil zitten in de verschillende soorten grassen. Ook 'onkruiden' kunnen behoorlijk vol met fructaan zitten, o.a. paardenbloemen. Op onbemeste schrale landjes zie je die ook vaak de kop op steken, zo zijn er wel meer vandie plantjes.
Ook de temperatuur heeft invloed op het fructaangehalte, als er koude nachten zijn dan groeit de grasplant niet en blijft het fructaangehalte hoog, de suiker wordt niet afgebroken maar zit de volgende ochtend nog steeds in het gras. Onder invloed van de zon wordt er vervolgens weer suiker aangemaakt in de grasplant.
Bij onbemest land raakt de grasplant onder stress ( tekort aan o.a. Kalium, fosfaat en stikstof) dan kan het gras dus niet goed groeien. Als het gras wel goed kan groeien wordt ook de suiker benut en omgezet in celwanden. Het beste is dus een bodemmonster te laten nemen en de bemesting gericht aan te pakken zodat het gras gezond kan groeien. Dan heb je automatisch ook minder stress in dat gras.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:56

Wat leuk, ik werk bij GD! ;)

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:57

Samm schreef:
Wat leuk, ik werk bij GD! ;)


Hahaha ja daar heb ik even snel gebruik van gemaakt, heb er wel meer over Engelstalig maar dit ging even handiger ;-)

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:24

Weet iemand hoeveel zo'n onderzoek kost?
Mijn Dierenarts was vorig jaar nazomer hiervan nog niet op de hoogte. Die verwees mij door naar Utrecht als ik dit wilde laten testen.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:29

geerke schreef:
ja maar hoe zit dat dan in de natuur?...in de steppe in amerika bijv.?
daar is het gras alleen maar gestresst en vol met fructaan,en niet bemest....ik heb het dan niet over die evengoed malse weilanden(door genoeg regen) in nederland waar we dan een fjord of ijslander op gaan zetten die hier natuurlijk eigelijk niet horen

Ik denk toch dat dat surfival of the fittest is hoor: mijn haflingermerrie kan ik echt van de een op de andere dag op 10 kilo biks zetten (heb het wel eens gedaan, niet voor herhaling vatbaar maar ga niet uitleggen waarom) en er gebeurt helemaal niks. Ze gaat misschien nog iets harder rennen maar ze wordt er totaal niet ziek van. Terwijl mijn lieve ruintje niet tegen te vers gras of teveel eten kon. Hij werd dat spierbevangen. Het was een heel ielig typje, maar het was altijd oppassen geblazen ;)

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:51

IJslands gras bevat nauwelijks fructaan, vandaar dat ze daar ook bijna nooit hoefbevangenheid hebben. Het bevat wel heel veel eiwitten, vandaar dat je daar soms ook van die hele dikke ponies ziet lopen op een land waar niets lijkt te groeien.

Mijn paard is trouwens bevangen geraakt op lang uitgebloeid gras. Paar uurtjes per dag erop, met strookbegrazing ook nog, en ook nog drie a vier keer in de week flink werken.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:54

mijn da komt morgen bloed prikken. wat zou hij moeten testen (welke gehaltes?) voor ir? en zijn bij ir paarden altijd te dik? of soms ook te dun?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:00

glucose in het bloed...ir paarden zijn niet altijd te dik...
kenbaar is de vette manekam en bulten rond de staartinzet.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:07

insuline in het bloed staat in het stuk hierboven?????????

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:08

ikenindi schreef:
mijn da komt morgen bloed prikken. wat zou hij moeten testen (welke gehaltes?) voor ir? en zijn bij ir paarden altijd te dik? of soms ook te dun?


Ik denk dat je d.a. het beste even zijn licht op kan steken bij de GD. Weet in elk geval dat de GD Deventer kant en klare tests aan dierenartsen levert.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:28

dus eigenlijk is het gewoon 't beste om dit soort gevoelige paarden op een kaal stuk land te zetten met her en der een oer-grasje en droog, geel hooi voeren.... (even kort door de bocht nu, ik weet dat er ook met hooi veel te doen is. ;))

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:23

Ook hooi kan veel fructaan bevatten. Dood gras kan ook veel fructaan bevatten. Het beste is de paarden op gras te zetten dat voldoende voeding bevat en goed kan groeien en het grazen te beperken en veel bewegen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paard testen op insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:26

en moet dat dan hoog of laag zijn? was vorige keer bij indi namelijk te laag vergeleken met t gemiddelde va gezonde paardne... (glucose)

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:10

Arabesk schreef:
Geen biks of muesli's bijvoeren, geen appels en wortels. Paarden zijn geen zaad-eters (biks en mueli's bestaan vooral uit granen = zaad), ze graven ook geen oranje wortels op en staan niet onder appelboompjes appels te plukken.

Paarden zijn GRAS eters en dan eigenlijk niet het groene gras wat we hier kennen, maar van dat dorre lange stengelige hooiachtige gras.

http://justcountry.files.wordpress.com/ ... acity1.jpg


Paarden zijn PLANTEN eters van huis uit ;) gras is nog te zacht voor ze, alleen maakt gras het voor ons makkelijker, maar oerpaarden aten planten, geen gras.