Een goed paard kiezen is net als een goede vrouw kiezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Een goed paard kiezen is net als een goede vrouw kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:42

www.ed.nl


Mooi weer, honderden bezoekers en een tiental tophengsten. Dat bleek gisteren het recept voor een geslaagde dag bij Hengstenhouderij Van Bommel uit Aarle-Rixtel. Deze hield haar jaarlijkse hengstenshow.

Tijdens deze show worden de beste spring- en dressuurhengsten getoond aan fokkers uit het hele land. De dekking, ofwel het zaad, gaat vervolgens heel de wereld over.

Een voor een rennen de paarden hun rondjes op het buitenterrein van de Aarle-Rixtelse hengstenhouderij. De dieren worden aandachtig bekeken door dagjesmensen, maar zeker ook door fokkers. Want een nakomeling van een goede hengst levert al snel veel geld op.

Jos Corsten uit Mariahout is een van die bezoekers. Hij kijkt vooral beroepsmatig naar de paarden. "Ik heb een eigen fokkerij." Waar hij zoal op let bij het selecteren van het juiste paard? "Eigenlijk kun je dat het beste vergelijken met het kiezen van een geschikte vrouw", lacht hij. "Je kijkt naar de uitstraling en de bouw van het beest. Die zijn van groot belang."

Ook Piet van den Berg uit Bakel geniet van de voorbijrennende paarden. "Ik ben een echte paardenfan" , vertelt hij. "Mijn zoon heeft een eigen fokkerij in Arcen. Het zijn prachtige beesten. Je raakt er nooit op uitgekeken."

Claartje Ruis is mede-eigenaar van hengstenfokkerij Van Bommel. Ze kijkt na afloop tevreden terug op de dag. "Dit is voor ons de belangrijkste dag van het jaar. Hier kunnen wij onze tophengsten tonen aan fokkers uit het hele land. In deze periode maken zij de keuze van een goede dekking voor hun vruchtbare merries."

Volgens Ruis staan de hengsten van de Aarle-Rixtelse fokkerij bekend om hun goede bloedvoering. "Het komt erop neer dat de ouders en voorouders van deze paarden ook toppaarden zijn. Dan is de kans op een goede nakomeling dus groot."

corinne1981

Berichten: 2604
Geregistreerd: 11-11-05

Re: Een goed paard kiezen is net als een goede vrouw kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:10

Ja! Ik was er ook!
Erg leuk om een keer te zien, was voor mij de eerste keer dat ik er was.
En wat een knappe paardjes kwamen voorbij!
Rubiquil en Ollright waren voor mij toch wel de toppers!