Shock Wave blijkt waardevol voor Osteoarthritis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Shock Wave blijkt waardevol voor Osteoarthritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:27

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie


Extracorporeal Shock Wave Therapy (ESWT) vermindert aanzienlijk de kreupelheid van paarden met Osteoarthritis, maar verandert de oorzaak van deze aandoening niet, laten verslaggevers van de Equine Orthopaedic Research Center van de Universiteit in Colorado (VS) weten. Zij zeggen dat ESWT waardevol kan zijn bij de behandeling van Osteoarthritis, zeker wanneer het toegepast wordt in combinatie met een behandeling die invloed heeft op de effecten van het verloop van deze aandoening.

ESWT is een voor het paard niet belastende medische procedure die pulseringen van geluid produceert door de huid. Bij paarden wordt ESWT gebruikt bij aandoeningen aan de weke delen, maar ook bij ontstoken gewrichten of gewrichten waarbij arthritis de oorzaak is.

Om ESWT bij paarden met Osteoarthiritis te kunnen evalueren, hebben Docter David Frisbie en zijn collega's 24 paarden geƫvalueerd, allen met Osteoarthritis in een van de kniegewrichten. De onderzoekers hebben deze groep paarden gesplitst in drie groepen: een ESWT groep, een ESWT Placebo groep en een derde groep paarden die polysulfated glycosaminoglycaan (PSGAG) toegediend kregen. ESWT werd twee keer toegepast (op de 14e dag en op de 28e dag post-operatief) en PSGAG werd via een injectie in de spieren elke 4 dagen tijdens een periode van 28 dagen toegediend.

De onderzoekers keken naar de mate van kreupelheid en naar de gewrichtsvochtanalyse, maar ook naar de globale en microscopische evaluatie van kraakbeen en synoviale membranen.

Volgens Frisbie vertoonden de paarden die een ESWT behandeling hadden ondergaan een aanzienlijke verbetering van de kreupelheid vergeleken met de Placebo en de paarden die de injecties met PSGAG hadden gehad.

Hoewel er bij geen van de groepen effect op de onderliggende aandoening kon worden aangetoond, laat deze nieuwe wetenschappelijke studie wel zien dat ESWT verbetering kan betekenen voor paarden die aantoonbaar Osteoarthritis hebben. Dit is zeker het geval wanneer de behandeling gecombineerd wordt met een supplement waarvan bekend staat dat ze de effecten van de aandoening bestrijden.

Frisbie gaf aan dat er geen nadelen aangetoond zijn bij de paarden voor zowel de PSGAG als de ESWT behandelingen.

De studie, "Evaluation of the effect of extracorporeal shock wave treatment on experimentally induced osteoarthritis in middle carpal joints of horses," werd gepubliceerd in de editie van April 2009 van het American Journal of Veterinary Research.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Shock Wave blijkt waardevol voor Osteoarthritis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:58

Ik ben hier niet verbaasd van. Een aantal jaar terug hebben we dit bij mijn paard met halsartrose ook gedaan, was eigenlijk ook een experiment en mijn paard is hier toen erg goed van opgeknapt.

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:15

Geinig dat ik dat hier tegenkom, mijn vader heeft dit ook gebruikt nadat hij herstelde van een operatie voor een soort artrose in zijn pols. Het zou de (aan)groei van bot stimuleren.
Jammer dat het de oorzaak niet kan veranderen, want nu worden eigenlijk alleen maar de symptomen behandeld. Het paard voelt zich dan misschien wel minder ellendig, maar verder kan het (nog) niets doen.