Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:55

Nieuwsredactie


In Nederland wordt er volop gesjoemeld met afgekeurde paarden. Verzekeringsgeld wordt geïnd en daarna gaat datzelfde afgekeurde paard gewoon het handelscircuit in. Terwijl het betreffende paard eigenlijk afgemaakt had moeten worden of op zijn minst lekker van de wei mag genieten.
Iedereen die in de paardenwereld zit heeft ooit wel eens een soortgelijk verhaal gehoord. De meeste mensen kijken er ook niet meer van op en vinden het een veel voorkomend verschijnsel. Een enkeling zal beweren dat het slechts om uitzonderingen gaat. In beide groepen gaan echter geluiden op dat je er toch niks aan kan veranderen.
De dierenbescherming heeft in november 2008 op de voorpagina van www.bokt.nl een oproep geplaatst waarbij er gevraagd werd naar persoonlijke ervaringen van mensen die hun 'afgemaakte' paard tegen kwam of er over gebeld werd. In korte tijd ontvingen zij meerdere verhalen waarbij al snel duidelijk was dat de afhandeling van het afgekeurde paard te wensen overliet.

Hierbij gaat het om paarden en pony’s die door een dierenarts afgekeurd zijn als rijpaard. Deze dieren kunnen enkel nog in de wei staan, ze zijn bijvoorbeeld nog geschikt als gezelschapsdier. De ernstigere gevallen behoren eigenlijk afgemaakt te worden. Deze paarden worden vaak om financiële redenen verkocht als slachtpaard. In goed vertrouwen worden deze paarden meegegeven aan een handelaar, hij belooft het dier bij de slacht te brengen. Echter, de betreffende handelaar verkoopt meer dan eens het afgekeurde paard door als gezond rijpaard aan een andere handelaar of rechtstreeks aan een particulier. Soms voor wel drie tot zeven keer de slachtwaarde. Het meegeven van je afgekeurde paard aan de verzekeraar blijkt ook niet zonder gevaar. Zij verkopen de afgekeurde paarden vaak aan de hoogste bieder, zonder na te denken over de eventuele gevolgen. In een enkel geval zelfs heeft het doorverkochte paard de nieuwe eigenaar ernstig letsel toegedaan, terwijl de handelaar en verzekeraar volledig op de hoogte waren van de kwaal van het paard. Ook zijn gevallen bekend waarbij het paard voor weinig geld doorverkocht werd als weidemaatje, waarbij de nieuwe eigenaar, die op de hoogte was van het gebrek, na korte tijd het betreffende paard doorverkocht als gezond rijpaard.

De meeste paarden die in dit circuit terecht zijn gekomen worden ook vaak niet of onvoldoende behandeld voor hun kwaal. De nieuwe eigenaar probeert eerder zijn geld terug te krijgen dan extra kosten te maken aan het, in hun eigen ogen zijnde, nutteloze paard. Hiermee wordt het risico vergroot dat het paard telkens wordt doorverkocht, waardoor de kwaal onbehandeld blijft en veelal erger wordt.
Sjoemelen in de paardenhandel is van alle tijden. Het in 2004 verplicht geworden paardenpaspoort heeft hier geen verandering in gebracht. Samen met een chip is het de bedoeling dat het paspoort meer inzicht biedt in de herkomst en identiteit van het paard of de pony die het vergezeld. De handel in afgekeurde paarden gebeurt vooral in de goedkopere categorie tot €2.000,--. Dit goedkope segment is vrij lucratief en er is makkelijk in te handelen. Aan de ene kant omdat in het paspoort geen diagnose of de reden voor afkeuring is genoteerd. In de gevallen dat er wel notities gemaakt zijn, is hier niks van terug te vinden omdat soms de pagina’s met de medische notities eruit zijn geknipt. Aan de andere kant voldoen veel particuliere kopers, al dan niet bij gebrek aan de juiste kennis, niet aan hun onderzoeksplicht. De paarden in dit goedkope segment worden veelal gekocht zonder schriftelijke koopovereenkomst, zonder proef te rijden en zonder een aankoopkeuring door een dierenarts. Met alle gevolgen en risico’s van dien.

De dierenbescherming wil diverse maatregelen gaan treffen om deze wanpraktijken in de toekomst te voorkomen. Een belangrijke maatregel is onder andere de verplichting om de medische status van het paard in het paspoort te noteren, dit moet dan worden gedaan door een erkende paarden- of dierenarts. Het paspoort wordt op deze manier inzichtelijk gemaakt, waarbij duidelijk wordt wat het paard heeft gemankeerd en in sommige gevallen wanneer en voor welke functie het is afgekeurd. Daarnaast is het ook van belang dat mensen die een paard willen kopen, hoe goedkoop ook, zich inlezen en voorbereiden op deze aankoop. Niet alleen op financieel en medisch gebied, waarbij gedacht wordt aan onderhoud, huisvesting en verzorging, maar ook dient er gedacht te worden aan hoe de aankoop het best geregeld kan worden. Zolang paarden en pony’s te gemakkelijk worden verkocht, blijft het handelen in het goedkope segment een lucratieve handel. Het moge duidelijk zijn dat het welzijn van het betreffende dier hierbij in het geding komt.

Voordat je een paard gaat kopen kunnen onderstaande links je van meer informatie voorzien:

http://www.bokt.nl/wiki/Keuring
http://www.bokt.nl/wiki/Paspoort
http://www.bokt.nl/wiki/Overlijden
http://www.bokt.nl/wiki/Koop

Verwant artikel

[VN] Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:59

Lijkt me een heel verstandig idee om een aantekening in het paspoort te plaatsen.

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:01

Dat mogen ze van mij per direct invoeren

Zwaantje1985

Berichten: 321
Geregistreerd: 21-02-09

Re: Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:04

Waar een mens al wel niet toe in staat is voor een paar centen!!
Kotsneigingen

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:07

In de gevallen dat er wel notities gemaakt zijn, is hier niks van terug te vinden omdat soms de pagina’s met de medische notities eruit zijn geknipt.
Dit is dus ook weer moeilijk te controleren.
De kopers letten hier dus kennelijk niet op?
Persoonlijk zou ik nooit een paard kopen met een paspoort waar gewoon een stuk uit is.......

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:14

ik vind het een beetje dubbel,het is een heel goed punt,maar er zijn ook paarden die afgekeurt worden,maar waar je niet van kunt bewijzen dat ze er ook daadwerkenlijk kreupel aan worden!
deze paarden horen bij de groep risico,en de ene dierenarts keurt een paard met een mindere foto goed en de andere keurt het paard af.b.v een paard wat de hoefcatrol niet helemaal mooi heeft maar klinich er super door heen loopt,de ene keurt het paard af de andere keurt hem goed met een bemerking.
kan er echt van afhangen welke dierenarts je hebt,dat ze alles in het paspoort vermelden is prima dan weet je waar je aan toe bent,maar dierenartsen zelf zijn nogal verschillend in hun oordeel!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:14

Alle paarden zijn op het moment toch al verplicht om een chip te hebben. Wat mij betreft worden alle medische gegevens over het paard aan de chip gekoppelt zodat iedere dierenarts dit uit kan lezen.

Tanald
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:17

Ik wist dat dit gebeurde, ook dat mensen hun paard willens en wetens doorverkopen... |(
en dat noemt zich dan ook nog vaak paardenliefhebber %)

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:29

Ook een waarschuwing voor eigenaren van afgekeurde paarden: geef ze niet uit handen en begeleid ze tot het laatste moment, of je ze nu naar de slacht brengt, of in laat slapen. Zorg dat je eigenaar blijft en de eigenaar is wettelijk gezien degene die het onderhoud betaalt.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:30

knooopje schreef:
ik vind het een beetje dubbel,het is een heel goed punt,maar er zijn ook paarden die afgekeurt worden,maar waar je niet van kunt bewijzen dat ze er ook daadwerkenlijk kreupel aan worden!
deze paarden horen bij de groep risico,en de ene dierenarts keurt een paard met een mindere foto goed en de andere keurt het paard af.b.v een paard wat de hoefcatrol niet helemaal mooi heeft maar klinich er super door heen loopt,de ene keurt het paard af de andere keurt hem goed met een bemerking.
kan er echt van afhangen welke dierenarts je hebt,dat ze alles in het paspoort vermelden is prima dan weet je waar je aan toe bent,maar dierenartsen zelf zijn nogal verschillend in hun oordeel!


als ik kijk naar mijn paard die door 2 dierenartsen was afgekeurd ivm vergevorderde artrose
(was op adres waar hij was als leerpaard) zo ernstig dat er geen foto;s nodig waren (vind ik wel knap )

paard is toen als weide maatje verhuist met de mededeling dat het "ons" paard zou blijven

deze dame heeft m verkocht , na 14 maanden er niet naar omgekeken te hebben
paard was meer dood dan levend
maar paard was dus verkocht voor de dood
paard is als zodanig MEERDERE MALEN doorverkocht van handelaar naar handelaar
iedere keer voor de dood (en heel eerlijk zoals die er uit zag gaf je m ook geen meer waarde meer
maar tussen de 1e verkoopster en de laatste koper zat er toch nog een behoorlijke soms geld )

we hebben m 2 uur voor zijn dood gevonden ,
ondertussen aardig opgeknapt en we rijden er weer mee
paard is 20 , zal vast wat artrose zitten , maar is absoluut niet kreupel
erger nog vd week er nog heerlijk vandoor gegaan met mijn bijruiter
liep al een halfuurtje te stuiteren en in een onbewaakt ogenblik
in vliegende ren galop langs de dijk :D

kon daar geen kwaad dus kon/kan er de lol wel van inzien ;)

als alles geregistreerd was in een van zijn 2 chips of paspoort
en iemand had m gekocht , stond die dus als niet rijdbaar in de boeken
terwijl die dat wel is ..

aan de andere kant .. in belgie op de belgische papieren
moet de geen die m verkoopt ook als eigenaar in de papieren staan
dat blijkt dus wassen neus ..

zolang paspoort geen eigendoms bewijs is zal er gesjoemeld kunnen worden
die chip veranderd er helemaal niks van en mag van mij afgeschaft worden
veel te veel ellende gezien met de chip en veel te weinig voordelen van gemerkt

maak het maar zoals het is bij honden bv , een vrijwillig iets
laat het paspoort maar eigendoms bewijs zijn
dan zijn mensen er een stuk zuiniger op
en is er veel minder gesjoemel mogelijk

Alja

Berichten: 25624
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:32

Kaka schreef:
Ook een waarschuwing voor eigenaren van afgekeurde paarden: geef ze niet uit handen en begeleid ze tot het laatste moment, of je ze nu naar de slacht brengt, of in laat slapen. Zorg dat je eigenaar blijft en de eigenaar is wettelijk gezien degene die het onderhoud betaalt.

niet alle verzekeringen laten dit toe, jammer genoeg...

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:32

knooopje schreef:
ik vind het een beetje dubbel,het is een heel goed punt,maar er zijn ook paarden die afgekeurt worden,maar waar je niet van kunt bewijzen dat ze er ook daadwerkenlijk kreupel aan worden!
deze paarden horen bij de groep risico,en de ene dierenarts keurt een paard met een mindere foto goed en de andere keurt het paard af.b.v een paard wat de hoefcatrol niet helemaal mooi heeft maar klinich er super door heen loopt,de ene keurt het paard af de andere keurt hem goed met een bemerking.
kan er echt van afhangen welke dierenarts je hebt,dat ze alles in het paspoort vermelden is prima dan weet je waar je aan toe bent,maar dierenartsen zelf zijn nogal verschillend in hun oordeel!

Maar hier bedoelen ze niet direct paarden die zijn afgekeurd op een klinische- of rontgenologische keuring denk ik. Hier bedoelen ze paarden die zo slecht waren dat ze afgekeurd werden door de verzekering en dat is echt voor de dood! Paarden waar dus echt verder niets meer mee gedaan kan worden (denk aan peesproblemen die niet meer over gaan, rugproblemen, etc!)

Ik zou zelf mijn paard voor een symbolisch bedrag terugkopen en dan zelf laten inslapen of slachten. Ook kan je bij sommige verzekeraars vragen of je bij het afmaken mag zijn.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:44

[/quote]niet alle verzekeringen laten dit toe, jammer genoeg...[/quote]

Dat was voor mij dan ook een reden om mijn paard niet in een verzekering te willen hebben.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:45

Kaka schreef:

niet alle verzekeringen laten dit toe, jammer genoeg...[/quote]

Dat was voor mij dan ook een reden om mijn paard niet in een verzekering te willen hebben.[/quote]
Inderdaad, daarom heb ik mijn paard dus ook niet verzekerd!

foxy80

Berichten: 7893
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:56

Mijn pony heb ik ook gekocht via een handelaar, achteraf (na chipcontrole en zoektocht via bokt) leerde ik van haar laatste baasje dat deze haar persoonlijk aan de slager had verkocht voor 150 euro omdat ze gevaarlijk was!
Hier kwam dan wel geen verzekering aan te pas, maar ook hier: slachtgesjoemel!

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:58

wat mij nog veel meer stoort is dat er dus zoveel dure paarden afgekeurd moeten worden. als mensen nu eens wat voorzichter met hun paarden omgaan en ze een normaal leven bieden en niet moeten laten presteren op jonge leeftijd verkom je al die beenproblemen.

denk daar eerst maar eens goed overna

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:00

Ik zie in dit bericht toch nergens staan dat er extreem veel paarden afgekeurd worden? Alleen wel dat er veel gesjoemel mee is.
Ben met je eens wat je zegt Juline, maar dat is een compleet andere discussie.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:01

juline schreef:
wat mij nog veel meer stoort is dat er dus zoveel dure paarden afgekeurd moeten worden. als mensen nu eens wat voorzichter met hun paarden omgaan en ze een normaal leven bieden en niet moeten laten presteren op jonge leeftijd verkom je al die beenproblemen.

denk daar eerst maar eens goed overna


Dat is nog geen reden om een paard dat eigenlijk niet meer geschikt is voor een actief leven (hoe zeg je dit zo politiek correct mogelijk?), te verkopen als gezond. Hoe ze ook aan hun blessures gekomen zijn.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:01

Nickyu schreef:
als alles geregistreerd was in een van zijn 2 chips of paspoort


Tot 1 juli kun je nog steeds DNA aanvragen en hoef je niet te chippen maar dat terzijde.

Een chip doet niets anders dan een nummer uitzenden (in het gunstigste geval). Ze zijn niet te programmeren.

En hoezo heeft jouw paard 2 chips?

Babel schreef:
Alle paarden zijn op het moment toch al verplicht om een chip te hebben. Wat mij betreft worden alle medische gegevens over het paard aan de chip gekoppelt zodat iedere dierenarts dit uit kan lezen.


Dat lukt alleen als je een (inter)nationale databank hebt en die is er niet en komt er ws ook niet.

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:04

Kaka schreef:
juline schreef:
wat mij nog veel meer stoort is dat er dus zoveel dure paarden afgekeurd moeten worden. als mensen nu eens wat voorzichter met hun paarden omgaan en ze een normaal leven bieden en niet moeten laten presteren op jonge leeftijd verkom je al die beenproblemen.

denk daar eerst maar eens goed overna


Dat is nog geen reden om een paard dat eigenlijk niet meer geschikt is voor een actief leven (hoe zeg je dit zo politiek correct mogelijk?), te verkopen als gezond. Hoe ze ook aan hun blessures gekomen zijn.



nee daar heb je gelijk in.
maar het is wel voor de toekomst beter om zulke gevallen te voorkomen anders blijft dit nog 100 jaar zo doorgaan

Sjoukie1305
Berichten: 351
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:06

Vind het zo triest he, en helemaal van die verzekeringen! Je betaald een hoop geld ieder jaar en hoopt uiteraard dat je paard nooit afgekeurd wordt. Indien dat wel het geval is, heb je hier al een hoop verdriet van en dan nog is de lijdensweg van het paard niet ten einde..

We hebben het hier over LEVENDE WEZENS, die ook GEVOEL hebben, ik vind dat ze die verzekeringsmaatschappijen hele hoge boetes op mogen leggen, indien ze het dan nog niet verleerd zijn, meteen sluiten die tent!!

Wat ik erg opvallend vind, is dat het vaak de grotere maatschappijen zijn, ken veel van dit soort verhalen, en meestal zijn dit de bekende verzekeringsmaatschappijen... Wat een goede tip voor iedereen is, knip de staart en manen zo kort mogelijk, dat is een teken dat het paard voor de slacht bestemd is!

Wij zitten bij een relatief kleine verzekering, indien onze paarden ooit iets overkomt, mogen wij ze zelf naar de slacht brengen, dat vind ik zelf een erg fijn gevoel.. Hoe moeilijk dat ook zou zijn, ik zou zeker willen weten dat ze gedood zijn en er niet meer mee geleurd gaat worden!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:08

Babel schreef:
Alle paarden zijn op het moment toch al verplicht om een chip te hebben. Wat mij betreft worden alle medische gegevens over het paard aan de chip gekoppelt zodat iedere dierenarts dit uit kan lezen.


Dat lukt alleen als je een (inter)nationale databank hebt en die is er niet en komt er ws ook niet.[/quote]

Maar aan de chip zijn toch ook al gegevens gekoppeld over het paard zelf? Welk paspoort nr e.d.?
Dan lijkt dit mij toch een simpele manier om het erbij te vermelden, en hoezo zou die databank er niet komen dan? Is veel werk maar je moet ergens beginnen als je dit probleem wilt verhelpen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:10

Toen mijn Aileen is afgekeurd, drongen de verzekeringsagent en de tussenhandelaar erop aan dat ik op stal 'afscheid zou nemen'. Want zo'n slachthuis is zo naar....
Heb ik niet gedaan, ik ben met haar meegegaan en heb haar zelf vastgehouden met het schieten.

2 maand later is de verzekeringsagent uit de verzekering geknikkerd omdat hij paarden heeft 'gered' (lees: doorverkocht) zonder medeweten van de oude eigenaar...

ik ben zo blij dat ik zelf ben meegegaan, nu hoef ik nooit te twijfelen of ze misschien ook in het grijze circuit zou zijn beland.

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:16

Yvette26 schreef:
Wij zitten bij een relatief kleine verzekering, indien onze paarden ooit iets overkomt, mogen wij ze zelf naar de slacht brengen, dat vind ik zelf een erg fijn gevoel.. Hoe moeilijk dat ook zou zijn, ik zou zeker willen weten dat ze gedood zijn en er niet meer mee geleurd gaat worden!


Ik denk dat je als eigenaar hier dus ook een morele verplichting toe hebt! Zorg dat je dit goed afspreekt met je verzekering.
Mijn eerste paard heb ik ook terug gekocht en zelf weggebracht.

Nu verzeker ik zelfs niet meer zodat ik ten alle tijden zelf kan beslissen wat er met mijn paard gebeurd. Ik houd zelf wel een potje bij indien de paarden iets overkomt.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:19

Daarom koop ik ze altijd terug van de verzekering. Heb er ook mijn verzekering op uitgekozen. Heb er nu een staan waar ik al 10 jaar niet meer op rij en die heerlijk buiten staat. Als de dag daar is zal ik hem ook zelf wegbrengen.