Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 08:45

http://www.nieuwsblad.be


Als de gemoederen tussen de ruiters en boswachters van het Bulskampveld niet bedaren, bestaat de kans dat de provincie het traject van het ruiterpad verlegt. Dat zegt West-Vlaams gedeputeerde Jan Durnez.

De ruiters van het Bulskampveld zijn niet te spreken over de houding van de boswachters in het natuurdomein. Naar eigen zeggen worden ze geviseerd en bij de minste overtreding door de boswachters op de bon gezwierd. 'Hoewel de paden op sommige plaatsen hersteld werden, liggen ze er op andere plaatsen nog steeds zo slecht bij dat we niet anders kunnen dan ze verlaten', zegt ruiter Luc Gordier. 'Galopperen of draven mogen we ook al niet, hoewel dat perfect mogelijk moet zijn op een goed onderhouden ruiterpad. De boswachters zien niets door de vingers en liggen op de loer om overtredingen vast te stellen. Ze zijn voor geen enkele rede vatbaar en geven direct een bekeuring. Ik begrijp dat er regels zijn en dat die moeten worden gerespecteerd. Maar wij vragen aan de andere kant ook wat begrip voor onze situatie. We kunnen onze rijdieren toch moeilijk door de modderpoelen jagen en ze risico laten lopen op letsels?'

De spanningen tussen ruiters en opzichters zijn nog hoger opgelopen sinds de provincie de ruiterpaden met paaltjes en dwarsbalken heeft afgegrendeld voor koetsen. 'De doorgangen zijn zo nauw dat ook gewone ruiters problemen ondervinden om te passeren', stelt Luc Gordier. 'Vooral jonge, onervaren paarden hebben er problemen mee en dat zal volgens ons nog verergeren als de begroeiing zal toenemen. De paaltjes zijn bovendien op kniehoogte, wat niet zonder gevaar is voor passerende ruiters op kleinere paarden. In plaats van paaltjes te plaatsen, hadden ze beter hun tijd geïnvesteerd in het onderhoud van de paden.'

Afgelopen winter klaagden de ruiters de erbarmelijke toestand van de provinciale ruiterpaden in het Bulskampveld aan. Op sommige plaatsen zakten hun paarden tot aan de knieën weg in de modder. De provincie begon hierop de paden te herstellen. Vorig jaar werd 250meter pad nabij de Heirweg op een duurzame wijze hersteld met steenslag, zand en een onderliggende filterdoek. De kostprijs bedroeg 18.000euro. Dit jaar wordt 800 meter pad aangepakt nabij de hoeve Loca Labora. De werken worden geraamd op 36.733 euro en zullen nog voor het bouwverlof worden uitgevoerd. Voor een volgende herstelfase wordt nog gezocht naar bijkomende financiële middelen.

'Hopelijk kunnen de herstellingswerken de gemoederen bedaren', zegt West-Vlaams gedeputeerde Jan Durnez. 'Toch moeten de ruiters goed beseffen dat het ruiterpad door natte delen gaat, waardoor enkel wandelruiterij kan worden toegestaan. Door draven of galopperen, zal het pad steeds weer stukgaan, hoe goed we het ook herstellen. Ook koetsen zijn wat dat betreft uit den boze. Vandaar de paaltjes. Wat de boswachters betreft, zij passen enkel het reglement toe. Het gaat trouwens maar om enkele ruiters, die keer op keer de regels aan hun laars lappen en uitdagend de paden verlaten. Ik roep op tot redelijkheid langs alle kanten. Als de problemen blijven aanhouden, sluit ik niet uit dat het huidige pad dichtgaat en verlegd zal worden langs een ander traject. We zullen de komende weken de toestand van dichtbij opvolgen en evalueren.'

Klik hier voor een foto van een van de ruiterpaden.

fox16

Berichten: 121
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:54

nou lijkt mij inderdaad niet echt fijn om daat buiten te gaan rijden.
vooral op de foto met dat ene paaltje je zou er maar met je knie tegen aankomen.

Anoniem

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:34

persoonlijk vind ik de foto van de paaltjes nou niet écht heel erg nauw hoor. iets breeder was idd prettiger geweest maar zoals ik op de foto kan zien moet je daar écht niet over gaan lopen mekkeren. met mijn (jonge en eerst onervaren) paard ga ik weleens door nauwere doorgangen dus het is makkelijk te doen.

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:49

Idd alhoewel die paaltjes niet altijd fijn zijn :) ben ooit op een ruiterpad dat ook met palen afgezet was, met mn knie tegen zo'n paaltje aangevlogen :) geloof me... auwtch.
Verder moet ik zeggen dat sommige ruiterpaden hier idd ellendig zijn. Aan de andere kant zijn er ook weer goeie en mooie ruiterpaden. Zo is er hier vorig jaar een nieuw aangelegd, wat echt heel mooi is. Maar mss net wat overdreven. Kan nog erger, ik weet paden die door boeren afgezet zijn met prikkeldraad :)

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:04

Ik weet helemaal waar ze over praten. Enkele jaren geleden dachten we er met de vereniging lekker te gaan rijden! Nou we hebben 7 km gereden en hebben daar meer als 2 uur over gedaan. De paden waren erbarmelijk.
De boswachters zijn nog erger, dat hebben we ook gemerkt. We waren op een ruiterpad (of beter modderbad) aan het rijden met daarnaast een mooi breed fietspad van asfalt. We wisten al dat we daar absoluut niet op mochten. Dus wij waren aan het ploeteren op het ruiterpad. Om toch wat beter te kunnen rijden, reden we zo dicht mogelijk bij de bomen, waar (ondanks de bovenliggende wortels) toch iets beter rijden was.
En ja hoor, daar waren de boswachters die vrij onbeleefd kwamen te zeggen dat we in het midden van het pad moesten rijden, want dat we de bomen beschadigden :( . Toen we vroegen of op het asfal konden rijden (waar 2 auto's konden kruisen, zo breed), dreigden ze meteen met boetes.

De paaltjes stonden er toen nog niet en persoonlijk trek ik mij daar ook niets van aan. Maar de paden waren gewoon niet te berijden, gevaarlijk zelf! En de boswachters waren idd heel onbeleefd op het groffe af. En wij waren daar voor de eerste keer, en nu nooit meer.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:04

Anoniem schreef:
persoonlijk vind ik de foto van de paaltjes nou niet écht heel erg nauw hoor. iets breeder was idd prettiger geweest maar zoals ik op de foto kan zien moet je daar écht niet over gaan lopen mekkeren. met mijn (jonge en eerst onervaren) paard ga ik weleens door nauwere doorgangen dus het is makkelijk te doen.


ja dat van die doorgang vind ik ook overdreven, maar de rest is wel terecht hoor... op een paar plaatsen na is er in België helemaal nx voor ruiters en dat terwijl hun aantal steeds maar toeneemt. Integendeel, meer en meer boeren sluiten de veldwegjes af of gooien ze vol met steenpuin... Ik heb dan een blosodomein achter mn tuin, maar ook daar hebben ze helaas een heel pad vol met steenpuin gegooid. Kan er te voet niet over want het zit vol kuilen en losse brokken , met de fiets uiteraard ook niet en te paard al zeker niet... ja lekker dan he...
bovendien komt alles hier uit op een dijk (omdat we ingesloten zitten tss 2 rivieren die hier wat verder samenkomen) en op de dijken mag je niet met een paard... ook niet in de zijbermen

dat is net het hele probleem... er wordt vrijwel enkel meer en meer afgesloten voor ruiters, maar ze krijgen geen enkel goed pad waar ze dan wèl eens mogen galoperen met hun paard...

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:31

Ja wij hebben hier (ook belgie :)) jarenlang discussies gevoert met de gemeente zodat wij met paard en wagen over de fietsroutenetwerken mochten rijden. Het heeft echt iets van 4 jaar geduurd en zijn nog wezen protesteren met een hele club incl. paarden bij de gemeente! Nu mag het dan toch na al die jaren. Misschien idee voor hun?

danflo

Berichten: 41
Geregistreerd: 02-06-08

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:56

Gemopper en geklaag blijft er altijd van welke partij dan ook, eigenlijk mogen ze blij zijn dat er genoeg rijmogelijkheden zijn met ruiterpaden, hier in het hoge noorden is geen stukje bos met ruiterpad te bekennen en de uitrijmogelijkheden zijn bar en boos.

groeten

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:13

Het is lastig oordelen als je niet de hele situatie kent.
Maar ik kan begrijpen dat je er als ruiter niet vrolijk van wordt. :\ Aan de andere kant denk ik wel dat in gesprek blijven gaan meer op gaat leveren dan de kont in de krib blijven gooien.
Natuurlijk is het erg vervelend, maar ik heb niet het idee dat de boswachters/gemeenten meer met ons mee gaan denken als we recalcitrant onze eigen dingen blijven doen.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:15

yvonvdam schreef:
Gemopper en geklaag blijft er altijd van welke partij dan ook, eigenlijk mogen ze blij zijn dat er genoeg rijmogelijkheden zijn met ruiterpaden, hier in het hoge noorden is geen stukje bos met ruiterpad te bekennen en de uitrijmogelijkheden zijn bar en boos.

groeten


Dan ben jij daar nog nooit gaan rijden ;) . Ik ben al op vele plaatsen geweest. De ene keer zijn de paden wat beter dan de andere keer, maar deze modderpaden slagen alles. Tot daaraan toe, maar die boswachters ..., dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Mensen die daar wekelijks rijden, die mogen het van mij hebben, mij zien ze daar niet meer.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:19

Dat van dat paaltje zie ik het probleem echt niet.
Ik ken de rest van de paden uiteraard niet, maar als daar net zo overdreven wordt als met het paaltje?

En wat yvonvdam ook schrijft, ben blij met uitrijmogelijkheden.Ik heb ze hier ook niet. Algemeen verbod voor paarden in het bos.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:32

Dat geldt hier ook op diverse plaatsen en is erg jammer.
Ik moet ook met trailer weg als ik fatsoenlijk buiten wil rijden, als ik te paard weg wil blijft het beperkt met rijden in de berm langs plattelandswegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:04

Ik heb het ook jaren moeten doen zonder ook maar een klein stukje bos.
Heb nu de mazzel dat het bos in mijn achtertuin ligt bij mijn paard haar stal!
Hier liggen erg fijne paden en kan je echt perfect rijden.

Ik kan mij erg goed voorstellen dat de lol van het buitenrijden er snel van af gaat als de paden erg slecht zijn. Kans op blessures en gevaarlijke situaties vermijd ik liever!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:20

Citaat:
De provincie begon hierop de paden te herstellen. Vorig jaar werd 250meter pad nabij de Heirweg op een duurzame wijze hersteld met steenslag, zand en een onderliggende filterdoek. De kostprijs bedroeg 18.000euro. Dit jaar wordt 800meter pad aangepakt nabij de hoeve Loca Labora. De werken worden geraamd op 36.733euro en zullen nog voor het bouwverlof worden uitgevoerd. Voor een volgende herstelfase wordt nog gezocht naar bijkomende financiële middelen.


Joh... nooit over nagedacht dat onderhoud van bospaden zoveel moeite koste! Schrik er van :?

Miss_m

Berichten: 1837
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:35

Bij ons zijn er nog wel smallere doorgangen waar je soms doorheen moet.
het is wel eens lastig maar bijna niemand heeft er veel problemen mee, hooguit koetsiers.
Het is ook een beetje voor onze bestwil anders rijden er allemaal auto's op onze ruiterpaden.

Ik vind het wel belachelijk dat je zo snel een boete krijgt.
Maar het onderhoud is natuurlijk zo duur wat denk je van al die machines dat die zo makkelijk het bos ingaan enzo...
Het heeft een beetje 2 kanten het verhaal.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:53

Betalen de ruiters geld voor het onderhoud van de paden (bijv. door een boskaart te moeten kopen om gebruik van het gebied te maken?).

Zo ja: dan hebben ze recht om betere paden te eisen.
Zo niet: wees blij dat de provincie uberhaupt aan de ruiters denkt en ruiterpaden heeft aangelegd en onderhoudt.

Bij ons (regio H'sum/Lage Vuursche) is een ruiterbewijs en boskaart verplicht. Kost wel wat geld, maar de paden zijn echt uitstekend!

Heb niets te klagen (behalve dan na dagen regen, dan ontstaan er veel plassen. Maar dat is niet te voorkomen).

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:42

Idd Laetitia. Ik moet wel zeggen het nieuw aangelegde ruiterpad hier in de buurt wordt heel netjes onderhouden. Paard en kar kunnen er ook op. Ene kant is een heel brede grasstrook, andere kant een half verhard gedeelte. Wegbermen zijn verbreed zodat je ook daarop kan. Twee nieuwe bruggen laten zetten zodat je ook daar over kan. Een deel loopt door grasland dat swinters vaak overstroomt. Maar in principe kun je het ergste stuk omlopen via een landweg die geasfalteerd is. Szomers worden de grasbermen (=/-25km lang) netjes kort gehouden. Dus wegen blijven overzichtelijk. Er moet geen geld worden betaald en vind het dus een heel knap pad.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:22

laetitia schreef:
Betalen de ruiters geld voor het onderhoud van de paden (bijv. door een boskaart te moeten kopen om gebruik van het gebied te maken?).


Volgens mij betaald (bijna) iedereen belasting. Naar mijn idee zijn fietpaden, wegen, wandelpaden en ruiterpaden gelijk.
Bij de Drunense duinen kun je dagkaart kopen, ook prima.

Mijn tip: Doe iets goed of doe het helemaal niet.
Dit betekent voor
- de boswachter/beheerder, wel ruiterpaden in het bos betekend veilige paden
- voor de ruiters, wat doe je daar in vredesnaam nog als he zo slecht is, dan maar niet in het bos rijden.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:30

Ik zou graag een ruiterpad hebben, ik moet het hier mee doen:
Afbeelding
en
Afbeelding

Maar ik ben van mening dat als er een ruiterpad ligt het ook goed onderhouden en veilig moet worden gemaakt...

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:06

Ik ken het bos en de paden goed, dus ik weet waarover ik spreek. Ja het pad is allesbehalve perfect maar in het artikel staat dat er aan gewerkt geweest is en er zijn nog meer plannen tot verbetering dus ... . Kennissen zijn recent gaan rijden en hebben mij gemeld dat de staat momenteel zeer goed is op enkele slechte plaatsen na. Er is gewoon een structureel probleem in dat bos dat de waterspiegel zo hoog staat waardoor je defacto natte paden hebt. De paardenhoeven drukken de grond verder dicht en je komt in een gesloten cirkel. Het beste dat ze in Beernem kunnen doen is af en toe pad voor tijd verleggen zodat de ondergrond zich hersteld en werken aan beken naast de paden zodat de afwatering verbeterd (wat ze in het verleden op diverse trajecten reeds gedaan hebben trouwens).

Dat van die paaltjes vind ik sterk overdreven maar het kan inderdaad veiliger mits dat ze hoger zijn. Maar als je daar niet tussen kan rijden met uw paard kun je beter eerst wat lessen dressuur volgen.

Dat de boswachters niet vriendelijk zijn en altijd met boetes dreigen dat vind ik ook niet zo gepast. Heb ook één keer last van gehad jaren geleden pad lag toen ook zo slecht dat we de asfalt op gingen gaan en lap we hadden prijs. Een volwassen gesprek gehad met die mens en we zijn beiden tevreden verder gegaan. Dit bewuste traject is intussen herlegd want dat was inderdaad gevaarlijk.

Oorlogje voeren is geen oplossing, dialoog en zoeken naar oplossingen lijkt mij meer de te volgen weg. Helaas is de sfeer tussen menig ruiter en de boswachters al jaren verziekt en het gevolg zal zijn als dit zo verder gaat dat er straks geen pad meer is ... en dan ... kunnen we op de beton gaan rijden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 01:09

Wat ik niet snap is dat er niet gedraafd en gegalloppeerd mag worden, daar is een ruiterpad toch voor?

En waarom zou je als ruiter niet op een openbare weg mogen rijden? Bij mijn weten is dat helemaal niet verboden.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:12

jeetje wat een gezeur weer van die boswachters over niks, willen ze graag mensen dwarszitten ofzo :?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:02

laetitia schreef:
Betalen de ruiters geld voor het onderhoud van de paden (bijv. door een boskaart te moeten kopen om gebruik van het gebied te maken?).

Zo ja: dan hebben ze recht om betere paden te eisen.
Zo niet: wees blij dat de provincie uberhaupt aan de ruiters denkt en ruiterpaden heeft aangelegd en onderhoudt.


...en overtreed je de regels, dan krijg je een prent. Geldt OOK voor ruiters :)*

Tel je zegeningen. De ruiterij krijgt een vermógen uit de algemene middelen. Dat kan een stuk effectiever meer mensen ten goede komen.

hc

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Ruiters en boswachters vechten oorlog uit om ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:25

Inderdaad. Je betaalt toch ook wegenbelasting als je een auto hebt?

Als je een hond hebt betaal je hondenbelasting om al die hondenstront en andere shit op te laten ruimen.

Ik vind het logisch om een boskaart te moeten kopen als ik in het natuurgebied van de ruiterpaden gebruik wil maken.

Nu heb ik het geluk dat ik een bijrijdpaard heb en de eigenaresse dus de boskaart betaalt (+/- 40,00)
(je ontvangt dan 2 gele plaatjes die je zichtbaar aan het tuig moet bevestigen).

Afbeelding

Echter als er door de overheid geboden wordt dat ruiters op de ruiterpaden blijven en het verboden is om op de fietspaden, in de berm of de openbare weg te rijden, moeten die ruiterpaden echter wel goed begaanbaar zijn.

Hoe zit dat eigenlijk met het paard aan de hand? Ik wandel regelmatig met het paard over de hei bij ons maar ik vind het te zwaar voor mijzelf om over de ruiterpaden te lopen en neem dus de smalle bospaadjes en slingerweggetjes (vind paard ook errug leuk, allerlei 'onbekende nieuwe routes' ;-).
Mag dat?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:22

laetitia schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met het paard aan de hand? Mag dat?



Met een paard aan de hand ben je ook ´bestuurder´.
Het antwoord = nee.

De logica is dat jij en jouw paard nog steeds niet-compatibel zijn met fietsers en voetgangers dus hoor je niet in hun domein.
Verder is het vaak niet goed voor de ondergrond om buiten de daarvoor bedoelde paden te stappen met paardenhoeven. Je veroorzaakt bodembeschadiging = erosie. Het is niet voor niets véle malen duurder om een ruiterpad aan te leggen dan een voet- of fietspad :)*

Het ´beste´ is om op de rijbaan te blijven, paard op het wegdek, jij er rechts naast, eventueel in de berm.
Hang iets fluoriscerends over de kont van het paard.

hc