FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 17:35

http://www.horses.nl



De FNRS, paardenmagazine Bit en paardenforum Bokt.nl denken dat zij een belangrijke rol kunnen spelen in het verbeteren van kennis op het gebied van paardenwelzijn. De redactie van Horses.nl vroeg deze partijen om een reactie naar aanleiding van het onlangs verschenen rapport ‘Passie voor paarden’.

Het rapport ‘Passie voor paarden’ is in opdracht van minister Gerda Verburg samengesteld door onderzoekers van het LEI en de Animal Sciences Group van Wageningen. De Sectorraad Paarden en het onlangs opgerichte Nationaal Hippisch Kenniscentrum kunnen het rapport gebruiken bij het concretiseren van de plannen om het paardenwelzijn in Nederland te verbeteren.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de ruiters voor het eerst met paarden in aanraking komt via de manege. Verder is Bit het populairste paardentijdschrift en Bokt.nl de populairste website. Het onderzoeksteam adviseert om de informatievoorziening aan paardenhouders te laten verlopen via de veel gebruikte kanalen. Wat vinden deze partijen daar zelf van?

Paardenmagazine Bit
,, Bit en welzijn, dat hoort bij elkaar,'' aldus Marjan Tulp, hoofdredacteur van paardenmagazine Bit en Dressuur. ,,Wat we in de veertien jaar dat we bestaan doen in onze informatievoorziening is meerdere meningen en gezichtspunten naast elkaar zetten zodat je als ruiter en paardeneigenaar zelf je mening kunt vormen, maar dat je daar wel alle informatie voor krijgt om die te kunnen vormen. Wetenschappelijk onderzoek naar het welzijn van paarden vormt daarbij altijd de basis. De nieuwste wetenschappelijke informatie van het Nationaal Hippisch Kenniscentrum brengen wij ook graag naar buiten, zodat je er als paardeneigenaar en ruiter iets mee kunt doen.''

Meerdere meningen en gezichtspunten over paarden kunnen dus ook botsende meningen zijn. Marjan krijgt daar graag een reactie op. ,,Op zich vind ik het dus leuk als je het ergens niet mee eens bent. Dat maakt je wakker! Een voorbeeld? Kijk, mijn persoonlijke mening is dat ik tegen ben op slofteugels. Ik vind namelijk dat alleen de ruiters die een slofteugel niet nodig hebben, goed genoeg rijden om ermee te kunnen rijden. In de Welzijnsnota van Bit (nr 165) stond dat ik tegen ben op hulpteugels. Maar ik plaats dus ook gerust een artikel over hoe je wél met slofteugel moet rijden. Zo'n artikel hebben we ooit met Albert Voorn gedaan. Het is feitelijk zo dat erg veel mensen ermee rijden, dan heb ik (en Albert dus ook, het was zijn eigen idee om er een artikel over te maken) liever dat je het op de meest juiste manier doet. Ben je, net als ik, tegen op de slofteugel, laat me dat dan vooral weten via bit@reedbusiness.nl. Het lukt niet altijd maar ik probeer zoveel mogelijk antwoord te geven op alle mail die binnenkomt.''

Website Bokt.nl
,,Het belangrijkste doel van Bokt.nl is het voorzien in de communicatie tussen paardenliefhebbers”, zegt Bokt.nl-eigenaar Bart van Bragt. ,,Ik denk dan ook dat er in het geven van voorlichting over welzijn een grote rol voor ons is weggelegd. We hebben bovendien een flink bereik waardoor we het kennisniveau van een grote groep paardenliefhebbers kunnen verhogen. Zeker als je meeneemt dat iedere bezoeker bijvoorbeeld op stal in contact staat met een flink aantal andere paardenliefhebbers.”

Een tijd geleden richtte Bokt.nl de Bokt Wiki op, dit met als voornaamste doel het organiseren van de enorme hoeveelheid kennis die al aanwezig is bij de duizenden gebruikers van Bokt.nl. ,,Op dit moment bestaat onze Bokt Wiki voor een groot deel uit ‘encyclopedische’ kennis, maar we gaan ons de komende tijd sterker concentreren op artikelen als ‘hoe koop ik een paard’ en ‘waar let ik op bij het zoeken van stalling’. Wij willen in de toekomst graag refereren naar bijvoorbeeld onderzoeken van het Nationaal Hippisch Kenniscentrum.”

FNRS
Ook de FNRS, met 290 aangesloten maneges, denkt dat ze een belangrijke rol (kunnen) spelen in het geven van welzijnsinformatie. ,,Eigenlijk doen de wat al heel veel”, aldus Jannie van den Brink van de FNRS. ,,Welzijn speelt een belangrijke rol. We gaan heel anders met welzijn om dan twintig jaar geleden.” FNRS-directeur Wilfred Franken vult aan: ,,De FNRS heeft zich zo’n acht jaar geleden gerealiseerd dat een goede opleiding begint aan de basis. En die basis begint op het moment dat iemand de allereerste keer geconfronteerd wordt met een paard. Daarvoor hebben wij een hele basisopleiding gemaakt voor de ruiter zonder paard of pony. Dat doen we via het FNRS-Ruiterpaspoort, waarin we in kleine stapjes de ruiter begeleiden om te komen tot een goede opleiding voor de ruiter, zodat die daarna kan doorgroeien tot een goede combinatie met (zijn) paard en pony. Daarvoor hebben we drie dingen ontwikkeld: een spreekbeurtpakket (gratis aan te vragen via onze site), het boekje 'Ponyrijden, een goede start' (te verkrijgen op alle FNRS-ruitersportcentra) en het boek 'Leer paardrijden met plezier', dat ook bij de FNRS-centra te verkrijgen is.

We hebben het sterrensysteem van de maneges verbeterd, in dat verbetertraject hebben we onder andere de welzijnseisen voor de paarden meegenomen. Wat we ook heel actief doen is een gesprek aangaan met alle opleidingsinstituten, waarin wij vinden dat vooral in de basisopleiding van de instructeur minder belang moet worden gehecht aan de eigen rijtechnische vaardigheden en meer naar de didactische eisen van de instructeur moet worden gekeken. Sinds twee jaar verzorgen we de opleiding Medewerker manegeinstructeur, waarin de cursist de basis leert om te kunnen lesgeven aan groepen.''

Lees hier het rapport "Passie voor Paarden".

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:41

Leuk!

Een goede ontwikkeling dat het welzijn van het paard op steeds meer plaatsen een onderwerp van gesprek wordt :j

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:47

wat een wijze woorden van bart! super dat we met elkaar op deze manier een steentje kunnen bijdragen aan het vergroten van de kennis.
waar wel voor gewaakt moet worden, is de waarheid van wat hier geplaatst wordt. niet alles is de juiste of beste manier tenslotte.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:06

Hardstikke leuk, en voor de bokt correspondenten en de wiki redacteuren weer een taak erbij :D

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:13

leuk dat er nu eens met de echte kanalen word overlegd
misschien dat ze dan eens snappen dat je niet van alles moet gaan verbieden of gebieden maar adviseren zo bereik je veel meer

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:29

Wat leuk.
Idd verwijs ik regelmatig mensen (voornamelijk jonge meisjes of mensen die pas komen kijken) naar bokt om ook hier info te kunnen opzoeken, enz

_Madelon

Berichten: 4760
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:50

Goed artikel.

Bart, wijze woorden en geheel waar. Hopen dat we verder kunnen uitbreiden door kennis van velen hier op bokt.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:38

Ik denk dat als iedereen voor die les mag nemen 5 poetslessen heeft en de ouders er verplicht bij je al heel wat kan verhelpen. Tijdens die lessen kun je ook de stallen laten zien, waarom, etc. Laten zien dat een paard meer is als iets wat je uit stal pakt en op gaat rijden.
Maar erg realistisch is het niet.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:27

Zeer goed initiatief +:)+

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:41

Ik denk dat www.paardnatuurlijk.nl meer kan bijdragen en meer heeft bijgedragen aan bewustwording op welzijnsgebied. :7

CoonArt

Berichten: 23295
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: FNRS, Bit en Bokt willen kennis paardenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:42

Ha leuk, Bokt alweer in het nieuws!!!! En ja: wijze woorden van het Opperhoofd! (ugh!)

Marijee

Berichten: 6532
Geregistreerd: 07-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:42

Super goed idee! :)