leren omgaan met verkeer.
foto door bokker Klien
Meer aandacht voor paarden in het verkeer, meer veiligheid en dus weer meer ruiters die met hun edele viervoeters de weg op durven.
Met die insteek heeft de Nederlandse paardensportbond KNHS een werkgroep in het leven geroepen die momenteel de mogelijkheden bekijkt tot aanpassing van huidige wet- en regelgeving. "We zijn net begonnen, dus er valt nog niet zoveel te melden, maar één van de dingen is bijvoorbeeld de plek op de weg. Gebruik van het fietspad mag nu officieel niet, maar je kunt je voorstellen dat dat in sommige situaties wél veiliger is", zegt Lonneke Braun van de KNHS-afdeling Recreatiesport. "De werkgroep kijkt ook naar opleidingen en communicatie en komt uiteindelijk met een rapportage. "
De KNHS werkt samen met onder meer het CBR en Veilig Verkeer Nederland. De werkgroep is een vervolg op de campagne 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet' die sinds 2005 loopt. De aandacht richtte zich vorig jaar specifiek op regionaal verkeer zoals agrariërs, loonwerkers, bromfietsers en fietsers. "Uit marktonderzoek is gebleken dat ruiters minder vaak een buitenrit durven maken. Vanwege gevaarlijke verkeerssituaties, maar ook omdat de route van stal naar ruiterpad lang en lastig is. We zijn een klein landje, op de weg is het steeds drukker geworden en mensen zijn ook in het verkeer steeds gehaaster. Sommigen hebben weinig andere keus dan thuisblijven."
Geleiders van rij- en trekdieren en vee zijn volgens de letter van de wet evenzeer bestuurder als automobilisten, fietsers, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs. Van de 450.000 ruiters komen er zo'n 360.000 op de openbare weg. Het Letsel Informatie Systeem van de Stichting Consument en Veiligheid meldt dat naar schatting 9100 mensen jaarlijks op de spoedeisende hulp belanden met letsel opgelopen tijdens het paardrijden. Het merendeel (85 procent) vrouw, de helft tussen de 10 en 25 jaar. Uit eerdere schattingen blijkt dat twaalf procent van de ongevallen op de openbare weg plaatsvindt. De meeste slachtoffers komen ten val, wat in één op de drie gevallen tot botbreuken leidt. Ook is er relatief vaak sprake van hoofdletsel.
Braun: " Het werkt twee kanten op. Zowel de ruiters als de overige weggebruikers kunnen hun rijgedrag aanpassen en zodoende de veiligheid vergroten."
Doe een quiz om te kijken hoeveel jij weet over paarden in het verkeer.
Klik hier voor het rapport 'ongevallen tijdens paardrijden' van Stichting Consument en Veiligheid.