Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110739
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:44

http://www.brabantsdagblad.nl


Afbeelding
leren omgaan met verkeer.
foto door bokker Klien

Meer aandacht voor paarden in het verkeer, meer veiligheid en dus weer meer ruiters die met hun edele viervoeters de weg op durven.

Met die insteek heeft de Nederlandse paardensportbond KNHS een werkgroep in het leven geroepen die momenteel de mogelijkheden bekijkt tot aanpassing van huidige wet- en regelgeving. "We zijn net begonnen, dus er valt nog niet zoveel te melden, maar één van de dingen is bijvoorbeeld de plek op de weg. Gebruik van het fietspad mag nu officieel niet, maar je kunt je voorstellen dat dat in sommige situaties wél veiliger is", zegt Lonneke Braun van de KNHS-afdeling Recreatiesport. "De werkgroep kijkt ook naar opleidingen en communicatie en komt uiteindelijk met een rapportage. "

De KNHS werkt samen met onder meer het CBR en Veilig Verkeer Nederland. De werkgroep is een vervolg op de campagne 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet' die sinds 2005 loopt. De aandacht richtte zich vorig jaar specifiek op regionaal verkeer zoals agrariërs, loonwerkers, bromfietsers en fietsers. "Uit marktonderzoek is gebleken dat ruiters minder vaak een buitenrit durven maken. Vanwege gevaarlijke verkeerssituaties, maar ook omdat de route van stal naar ruiterpad lang en lastig is. We zijn een klein landje, op de weg is het steeds drukker geworden en mensen zijn ook in het verkeer steeds gehaaster. Sommigen hebben weinig andere keus dan thuisblijven."

Geleiders van rij- en trekdieren en vee zijn volgens de letter van de wet evenzeer bestuurder als automobilisten, fietsers, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs. Van de 450.000 ruiters komen er zo'n 360.000 op de openbare weg. Het Letsel Informatie Systeem van de Stichting Consument en Veiligheid meldt dat naar schatting 9100 mensen jaarlijks op de spoedeisende hulp belanden met letsel opgelopen tijdens het paardrijden. Het merendeel (85 procent) vrouw, de helft tussen de 10 en 25 jaar. Uit eerdere schattingen blijkt dat twaalf procent van de ongevallen op de openbare weg plaatsvindt. De meeste slachtoffers komen ten val, wat in één op de drie gevallen tot botbreuken leidt. Ook is er relatief vaak sprake van hoofdletsel.

Braun: " Het werkt twee kanten op. Zowel de ruiters als de overige weggebruikers kunnen hun rijgedrag aanpassen en zodoende de veiligheid vergroten."

Doe een quiz om te kijken hoeveel jij weet over paarden in het verkeer.
Klik hier voor het rapport 'ongevallen tijdens paardrijden' van Stichting Consument en Veiligheid.


corinne1981

Berichten: 2604
Geregistreerd: 11-11-05

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:52

Heel goed die campagne, jammer dat ik er vanaf de tijd dat deze loopt, nog nooit iets van in de media heb gezien.
(misschien kijk ik dan wel te weinig tv?)

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:07

corinne1981 schreef:
Heel goed die campagne, jammer dat ik er vanaf de tijd dat deze loopt, nog nooit iets van in de media heb gezien.
(misschien kijk ik dan wel te weinig tv?)

Ik heb er ook nog nooit iets over gehoord in de media; tenminste, niet via 'niet-paardgerelateerde' media, terwijl het me lijkt dat je die toch wel nodig hebt als je ook de weggebruikers zonder paard wilt bereiken.

Heb ook even voor de lol die quiz van de KNHS gedaan die in de link onder het artikel staat. Zelfs ik, als iemand die (bewust) geen auto rijdt, kan de vragen met enkel mijn gezond verstand goed beantwoorden, dus ik vraag me af waarom het dan zo vaak fout gaat. (Hoewel ik natuurlijk zelf met paarden omga en er daardoor misschien meer vanaf weet dan de gemiddelde automobilist)

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar de mate waarin in de theorieboeken voor het rijbewijs aandacht wordt besteed aan ruiters en koetsiers in het verkeer, kan iemand mij dat vertellen? En kom je tijdens het theorie-examen voor het rijbewijs wel eens vragen tegen over situaties met paarden in het verkeer? Misschien is het dan ook een idee om hier meer informatie in op te nemen, als dat nog niet zo is...

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:10

Tot nu toe heb ik er ook nog niets van gehoord, maar ook vind het goed. Voor mij ook erg herkenbaar. Ik vind buitenrijden langs de weg vreselijk. Zeker nadat ik op polderweggetjes heb ervaren hoe mensen totaal geen rekening met ruiters willen houden. Met 80 langs als je max 60 mag rijden, vlak langs je passeren en toeteren in 1 ritje heb ik het allemaal meegemaakt. Mijn paard schrok gelukkig niet, maar een fijne ervaring was het niet.
Dus voor een buitenritje ga ik liever met de trailer op pad richting bos of duinen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:12

Perfect moment en terechte actie.

Per 1 mei gaat de mx. snelheid voor aanhangers (/op de snellweg) omhoog naar 90 vanwege ´haast´ die nu tot opduwen leidt.
Haast is een probleem.

hc

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:15

mairead schreef:
Heb ook even voor de lol die quiz van de KNHS gedaan die in de link onder het artikel staat. Zelfs ik, als iemand die (bewust) geen auto rijdt, kan de vragen met enkel mijn gezond verstand goed beantwoorden, dus ik vraag me af waarom het dan zo vaak fout gaat. (Hoewel ik natuurlijk zelf met paarden omga en er daardoor misschien meer vanaf weet dan de gemiddelde automobilist)

Vooral onnadenkendheid. Verder heb ik het idee dat het bij jongere mensen patserigheid is (kijk maar eens hoeveel auto's met beukende speakers bij een stoplicht staan en hoeveel er te hard gereden wordt). En frustratie. Degene die in het geval dat ik heb meegemaakt een beuk op zijn toeter gaf bij het passeren van het 3e en laatste paard, was een man op leeftijd in een keurige auto. Iemand waarvan ik het niet zou verwachten.
En mensen menen dat een paard alles moet kunnen incasseren omdat je anders niet de weg op hoort te gaan met hem.

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:25

Niet alleen onnadenkendheid is het probleem. Maar ook onwetendheid. Heel veel mensen, zeker in de stad, komen niet meer met vluchtdieren in aanraking. Ze hebben werkelijk geen idee, dat een paard kan schrikken en dan vluchten wil.

Verder merk ik, zelfs op Bokt, dat ook ruiters weinig verstand hebben van paarden in het verkeer en verkeersregels. Er is in de opleiding op maneges ook weinig aandacht voor gedrag in het verkeer en verkeersregels. Helemaal met koetsen. Ik ben dan ook een groot voorstander van het koetsiersbewijs en ruiterbewijs.

Een wegvluchtend koetspaard kun je nu eenmaal niet op een korte volte trekken zoals je een rijpaard kan doen. En met een koets in het verkeer neem je nu eenmaal meer ruimte in dan met een paard onder het zadel. En even de berm in trekken is met een koetspaard meestal ook niet een geweldige oplossing.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:30

corinne1981 schreef:
Heel goed die campagne, jammer dat ik er vanaf de tijd dat deze loopt, nog nooit iets van in de media heb gezien.
(misschien kijk ik dan wel te weinig tv?)

Ik iid ook niet :n

Popstra
Berichten: 13792
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:26

Vind ik idd ook jammer dat je het niet op TV ziet ofzo! Als ik met mn paard op de weg bij ons stap rijden de auto's je vol gas voorbij op een afstand van hooguit 2 meter naast je!! Het is echt pure onwetendheid van de personen achter het stuur want ze kijken je nog zo schaapachtig aan ook!! Er gaat bij mij dus regelmatig een dikke middelvinger omhoog!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:49

rapido schreef:
Er gaat bij mij dus regelmatig een dikke middelvinger omhoog!


???
Dat is asociaal gedrag, roep agressie op en geeft geen positief beeld naar de vólgende ruiter. Geen rústiger rijgedrag bij het passeren daarvan; die is je daar vast dankbaar voor.

Op twee meter afstand = nul probleem.

Een paard mag schríkken, dat is normaal. Dat is dan liefst geen, mogelijk 1, hooguit 2 stappen.
Wat erna gebeurt = gedrag = bewust. Het hoort bij goed beleren om een paard te leren om ná de reflex de ruiter om leiding te vragen.

Haast is ook bij de ruiterij een probleem. Haast om een paard onder het zadel te krijgen, haast om te rijden, haast waarbij ZELF kennis/kunde/vaardigheid vergaren ook geen tijd krijgt.

Ja, haastige verkeersdeelnemers zijn een risico. De verantwoordelijkheid voor het paard goed te beleren ligt bij..... de ruiter.
De rest van de verkeersdeelnemers horen er geen rekening mee te moeten houden dat een paard een gevaar op de weg is. Als dat zo zou zijn hoort het niet in de openbare ruimte.

´Haast´ is ook een aspect wat méér kanten heeft : bij goed ruiterschap is er geen substituut voor kwalitijd (bewuste woordkeuze).

hc

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:04

Grappig dat filmpje.
Dat stukje waar ze 'verkeersles' geven daar is één van mijn ponies vorige maand aangereden door een auto.

Hij kwam té snel langs scheuren en gaf ons nog geen 30cm tussen de auto en de ponies in.

Verschrikkelijk die polderwegen terwijl ik 2 super brave ponies heb buiten.

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:55

Ik herkende op de voorpagina de foto :D Is ook mijn koetsiersbewijs paard geweest :D

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:17

gelukkig word er in de theorie boeken en met rijlessen wel aandacht aan besteed om even te reageren op mairead.

toch nog is het meestal onwetendheid. mensen hebben echt geen idee hoe een paard kan reageren of hoe er mee om te gaan. en zitten vaak ongeduldig te wachten als je op een een smal weggetje gewoon even midden op de weg gaat rijden tot je ergens aan de kant kunt met een jong paard.

goed dat er meer over geïnformeerd word! en ook die regel aan passing voor het fiets pad! goed idee :)

Monatoetke

Berichten: 964
Geregistreerd: 18-07-08

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:28

hopelijk doet het ook nog wat in de praktijk. Ik word zo vaak gewoon asociaal hard ingehaald door auto's en ja daar schrikt ie van. Meestal spring hij verder de berm in maar heel soms gooit hij ook zijn kont richting de straat en dus de auto....

Ik snap niet dat mensen geen rekening houden met paarden op de weg.

Goed initiatief, hopelijk hebben we er wat aan.

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:13

Van de week reed ik een bruidspaar, dus alom auto getoeter, daar kan het paard wel tegen. Maar toen vlak echt vlak achter toet toet van een vrachtwagen, paard schrok zich een hoedje en sprong weg. Gelukkig een braaf paard en na 3 passen stapte hij weer, maar wat een idioot, die vrachtwagnchauffeur!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:19

Helaas kom ik op onze 50 km dijk, vooral automobilisten tegen die gewoon 80 of nog veel harder rijden. De vele flitspalen daar doen het al jaren niet. En dan heb ik het nog niet over het asociale rijgedrag wat er regelmatig ook nog eens mee gepaard gaat: toeteren, rakelings langs scheuren of juist even gas geven. Echt heel erg en zo levensgevaarlijk. Reken maar dat ik met mijn paard op het fietspad (zo eentje met onderbroken lijntje) wandel. Want rijden, dat doe ik pas in het bos, het eerste stuk wandel ik vanwege deze idioten.

Niemand die me aanhoudt, omdat ik op het fietspad met mijn paard loop, hoor. Je moet wat, op de weg is het te gevaarlijk.

Het zou erg fijn zijn als men eens wat doet aan deze situatie: voorlichting geven, het opnemen in de rij-examens, campagnes e.d. Prima!!! Maar eigenlijk lees ik dit al jaren, maar er gebeurt niets. :\

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:47

Prima boodschap en het filmpje vind ik ook correct. Ook de kant dat ruiters hun verantwoording moeten nemen. Jemig, ik heb al vaak meegemaakt op buitenrit dat medeweggebruikers geen idee hebben hoe ze moeten reageren op paarden. Ik reed een keer een viaduct af, kwam er een groepje jongens langs met piepende banden en keihard toeterend. Of het hun bedoeling was weet ik niet, maar de pony waar ik op zat die zette het toen wel even op een rennen!

Ik denk dat het filmpje prima wel eens op de tv uitgezonden zou kunnen worden, hoe meer mensen dit weten des te beter.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:48

Ipsilonka schreef:
Ik herkende op de voorpagina de foto :D Is ook mijn koetsiersbewijs paard geweest :D



Haha, ja 't is Jan hè :j.

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:38

Hmm. Tja, waar ik rijd valt het wel mee, paard schrikt ook niet zo gauw van verkeer (wel van het hockeyveld waar we langs moeten :+ ) Ik kan me nog herinneren dat ik een paar maanden geleden langs het CBR in Amsterdam reed, er kwam net een afrijder het terrein af gereden en die gaf paard netjes voorrang, dus ze kúnnen het wel in de grote stad. Zal er ook wel mee te maken hebben dat de examinator er naast zat }> Ik heb aardig wat rondjes gemaakt door de hoofdstad en afgezien van die ene tram die ineens luid bellend achterop kwam :( kan ik me zo gauw maar één situatie voor de geest halen waarvan ik stiekum toch wel een klein beetje zenuwachtig werd. Wat verkeer betreft dan. Honden (en vooral veel baasjes) is weer een héél ander verhaal, en naar mijn idee ook een veel groter probleem :(

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Re: Haast houdt veel paarden en ruiters van de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:10

Leuk om dat filmpje te zien, is namelijk bij mij in het dorp. Vind het goed dat het wat meer in de media komt. ik denk dat het gedrag van mensen ook soms uit onwetendheid komt en niet altijd uit asociaal gedrag. hopelijk steken veel mensen er wat van op! waar gaat het filmpje eigenlijk vertoond worden?