Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 07:44

www.destentor.nl


Negentien paarden stonden op Koninginnedag vlakbij de Naald toen de zwarte Suzuki er dood en verderf zaaide.
Met moeite hielden de ruiters van Manege Pothoven ze in bedwang en voorkwamen dat ze in de ontstane paniek op hol sloegen. Eenmaal terug in hun stal lieten de paarden hun voer staan, stonden in een hoek of liepen doelloos rondjes.

Op de Amersfoortseweg werden de paarden die in de historische optocht zouden meelopen, los gereden door ruiters van Manege Pothoven. Op het terrein bij Paleis het Loo was het volgens commandant Rita van Straaten veel te druk en konden de dieren zich niet genoeg ontspannen. Op de verlaten straat liepen de paarden in colonne heen en weer en toen na enige de tijd de open bus met leden van de koninklijke familie in zicht kwam, hielden ze halt achter het publiek zodat de ruiters van het historische ogenblik konden genieten. Na de doffe knal van de aanrijding en de uitgebroken paniek kwamen de paarden omhoog, steigerden en wilden er vandoor. Agnes de Bruijn: ,,Met grote moeite hield ik mijn paard Treasure in bedwang en volgde de bevelen van de commandant op. Die schreeuwde zo hard ze kon: 'In colonne, iedereen op zijn plaats en achter mij blijven!''' De Bruijn: ,,De paarden reageerden gespannen maar gehoorzaamden wel. Het leed zou niet te overzien zijn geweest als ze op hol waren geslagen en tussen de in paniek op ons af komende mensen terecht waren gekomen.''

Treasure viel 60 kilo af, at niets en liep doelloos door haar stal; Hertogin Eugenie van Rita van Straaten bleef stil in een hoek en at in het begin ook helemaal niets. Volgens de ervaren amazones voelden paarden de schrik van hun berijder meteen aan en reageerden onafhankelijk daarvan ook op de paniek in de menigte.

Inmiddels hebben de paarden weer hun normale dagritme hervat en eten hun ruiven leeg, maar nog steeds zijn ze niet helemaal de oude, vinden de amazones die ook zelf nog moeite hebben om het drama bij de Naald te verwerken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:08

toch knap dat ze ze in bedwang wisten te houden....het moet vreselijk zijn geweest...de paniek.
het lijkt mij dat je een trauma oploopt als je zoiets meemaakt...ook de paarden.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:10

sorry maar van de ruiters kan ik me het voorstellen dat ze er een trauma aan over houden,maar dat de paarden nu nog niet de oude zijn...?en 60 kilo afvallen omdat het paard geschrokken is?sorry maar als je paard zo....gevoelig is moet je hem niet mee laten lopen met koninginnendag staan toch ook allemaal mensen aan de kant te schreeuwen met vlaggetjes en weet ik wat!
van de ruiters kan ik me het natuurlijk helemaal voorstellen,maar de paarden kom op zeg!

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:15

knooopje. Een paard voelt zijn ruiter feilloos aan. Het verhaal zegt ook dat de ruiters vreselijk geschrokken zijn. Dit os overgegaan op het paard die dus ook van slag raakt.

Dus de vergelijking met vlaggetjes snap ik niet helemaal. Als een paard daarop getraind is en zijn ruiter blijft ontspannen dan is er niets aan de hand, maarja met zo'n ongeluk is het gewoon logisch dat jouw afgrijzen/paniek en ontsteltenis overgenomen word door het paard.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:17

knooopje schreef:
sorry maar van de ruiters kan ik me het voorstellen dat ze er een trauma aan over houden,maar dat de paarden nu nog niet de oude zijn...?en 60 kilo afvallen omdat het paard geschrokken is?sorry maar als je paard zo....gevoelig is moet je hem niet mee laten lopen met koninginnendag staan toch ook allemaal mensen aan de kant te schreeuwen met vlaggetjes en weet ik wat!
van de ruiters kan ik me het natuurlijk helemaal voorstellen,maar de paarden kom op zeg!



ik denk dat je niet te licht moet denken over z'on massale paniek....

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:19

Allemensen, wat sneu..
Arme dieren.
Ik denk ook dat men het effect van zoiets traumatisch op de dieren niet moet onderschatten.

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:19

Dat heeft niets met gevoeligheid te maken, knoopje.

Een dier dat de dood heeft geroken is altijd van slag. Tel daarbij alle paniek op die daar heeft geheerst.

Mijn merrie is ook altijd enkele dagen van slag als er een paard op stal is overleden. Op welke manier dan ook, ik merk het aan haar.

Het zijn dieren en dieren hebben ook gevoel! Misschien anders dan mensen, maar het zijn levende wezens.
Daarnaast voelen ze nog steeds de spanning van hun ruiters, dat wakkert de spanning bij de paarden ook aan.

Ik hoop dat zowel ruiters als paarden snel weer de oude zijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:21

volgens mij vangen dieren heel sterk spanningsvelden op....nou die waren er in apeldoorn.....

Rijan_

Berichten: 1429
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:24

zo dan ! die paarden zouden dat in derdaat aan gevoelt hebben ! sterkte met de paarden !

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:24

Precies. Ik denk dat ze prikkels soms nog sterker ervaren dan wij, tel er bij op dat het vluchtdieren zijn..

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:26

Sabbientje schreef:
Dat heeft niets met gevoeligheid te maken, knoopje.

Een dier dat de dood heeft geroken is altijd van slag. Tel daarbij alle paniek op die daar heeft geheerst.


Inderdaad paarden reageren hier heel heftig op, ook op de dood van mensen als ze dat meemaken. Ik denk niet dat je de paniek kan voorstellen als je er niet bij bent geweest, het moet verschrikkelijk chaotisch zijn geweest. Kan me best voorstellen dat de paarden hier van van slag zijn.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:36

geerke schreef:
knooopje schreef:
sorry maar van de ruiters kan ik me het voorstellen dat ze er een trauma aan over houden,maar dat de paarden nu nog niet de oude zijn...?en 60 kilo afvallen omdat het paard geschrokken is?sorry maar als je paard zo....gevoelig is moet je hem niet mee laten lopen met koninginnendag staan toch ook allemaal mensen aan de kant te schreeuwen met vlaggetjes en weet ik wat!
van de ruiters kan ik me het natuurlijk helemaal voorstellen,maar de paarden kom op zeg!



ik denk dat je niet te licht moet denken over z'on massale paniek....


nee dat blijkt! :D

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:37

mochten de ruiters superrelaxt op hun paarden blijven zitten zijn, zouden ze mss niet zo fel van slag zijn nee. Maar het is doodnormaal dat die mensen evenzeer afgrijzen voelden als ieder ander, en het lijkt mij dat die paarden dat idd hard over nemen. Ik hoop dat zowel ruiters als paarden zo snel mogelijk weer in hun gewone doen kunnen geraken. :(:)

Verder, petje af voor de ruiters dat ze hun paarden in die horror toch onder controle wisten te houden.

Anoniem

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:40

Ik sluit me aan bij knoooopje, ik denk ook eerder dat het de reactie van de paarden op de spanning/het trauma van de ruiters en verzorgers is dan dat de paarden zelf nou zo'n trauma van even goed schrikken te pakken hebben.

Maar dat maakt e.e.a. niet minder erg of minder lastig.
Het blijft afschuwelijk wat daar gebeurd is.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:48

Ik kijk hier niet van op! Heb dat direct gedacht, na het zien van de beelden! Paarden zijn veel sensibeler als nog gedacht wordt.
Tip: Misschien Bachbloesems Resue voor de betrokkenen?

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:00

ik ben met met voorgaande meningen eens dat paarden veel gevoeliger zijn dan mensen, ze pikken haarfijn signalen op van stress, paniek en andere frequenties. Een paard denkt niet aan gisteren en aan morgen (geen een dier trouwens) maar leeft in het nu, maar er kan iets voorgevallen zijn in het verleden wat ze "opslaan op de harde schijf" en dat kan ineens opzettenw aardoor het paard gedrag vertoont wat daar mee te maken heeft. Als een paard dus zoiets als Apeldoorn heeft meegemaakt moet het dat zeker verwerken (of misschien verwerkt het dat wel niet zonder een steuntje in de rug als rescue of animal freedom waar ik veel mee werk) en dat doet ieder paard verschillend. Zlefs coole paardenm waarvan je denkt nou die heeft nergens problemen mee en ik merk er helemaal niks van, kan op een gegeven moment onbegrijpelijk gedrag gaan vertonen wat met een trauma in het verleden te maken heeft...beetje lang verhaal geworden, maar hopelijk heb ik het een beetje goed verwoord, zoals ik het dagelijks ervaar!

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:02

Niet zo gek dat de paarden nog van slag zijn, het zijn super gevoelige dieren. Bovendien zijn de mensen die aanwezig zijn geweest ook
nog van slag. Dus dan kunnen we moeilijk van de paarden verlangen dat ze gewoon doorgaan met hun normale leven toch.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:04

knooopje schreef:
sorry maar van de ruiters kan ik me het voorstellen dat ze er een trauma aan over houden,maar dat de paarden nu nog niet de oude zijn...?en 60 kilo afvallen omdat het paard geschrokken is?sorry maar als je paard zo....gevoelig is moet je hem niet mee laten lopen met koninginnendag staan toch ook allemaal mensen aan de kant te schreeuwen met vlaggetjes en weet ik wat!
van de ruiters kan ik me het natuurlijk helemaal voorstellen,maar de paarden kom op zeg!


Mee eens!

Ik vraag me af of de paarden zo van slag zijn door de aanslag, ik vermoed dat het feit dat ze daar in de drukte hebben rondgelopen veel meer invloed heeft.
Met andere woorden ook zonder aanslag waren ze waarschijnlijk van slag geweest.
Nu wordt het aan de paniek onder de mensen toegeschreven, maar niemand weet hoe de paarden zich gedragen hadden na afloop wanneer er niks gebeurd zou zijn....

Persoonlijk vind ik dat er veel te veel menselijke eigenschappen aan paarden worden toegeschreven.

Macusa
Berichten: 871
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:11

Complimentje voor de commandant, die ondanks de paniek zo helder was om iedereen terug de colonne in te praten.

Paarden voelen dingen al op afstand haarfijn aan. Zelfs al waren hun ruiters kalm of zelfs emotieloos gebleven zou dit nog een effect op ze gehad hebben, daar ben ik van overtuigd.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:30

Petje af voor de ruiters die hun paarden toch weer terug in colonne hebben kunnen zetten! Lijkt me een hele klus geweest te zijn in de massale paniek die eruit brak!
Verder ga ik mee met iedereen die zegt dat paarden gevoelig zijn en hier dus best van slag over kunnen zijn! Ze voelen dingen haarscherp aan, dus kan heel goed effect op ze hebben gehad.
Hopelijk gaat het snel weer beter met ze!

silfie35

Berichten: 2025
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Lunteren

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:58

Petje af voor de ruiters hoor! Het zal een hele kunst zijn geweest om die paarden in bedwang te houden (mij was het in ieder geval niet gelukt).... Hoop dat de paarden gauw weer hun normale ritme terug krijgen!

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:04

De Koningklijke Marechaussee met paarden liepen op 200 meter achter de bus! Het is dat ze af en toe halt moesten houden, anders waren de paarden op dat moment er ook bij betrokken.
Deze mensen en paarden moesten door de slachtoffers rijden om een rustig plekje te zoeken...


Uiteraard, ook netjes dan de ruiters van de manege hun paard netjes terug konden houden..

marrlinde
Berichten: 4277
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:10

ik vind het sowieso nog knap dat ze ze in bedwang hebben kunnen houden! als ik daar had gereden dan was ik volgens mij zo geschrokken dat ik niet eens meer had geweten wat ik met mn paard aanmoest..

sterkte! :(:)

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:11

kan me absoluut voorstellen dat de paarden van slag waren!
vooral door de paniek er omheen hoogstwaarschijnlijk, maar dat maakt het voor de paarden niet anders....
gelukkig hebben ze de paardjes onder controle weten te houden!


maar, kan een paard in 5 dagen 60 kilo aan gewicht verliezen :oo , en ze zeggen dat die beestjes nu wel weer lekker eten, dus laten we zeggen in 2 a 3 dagen 60 kilo verliezen?
dat lijkt me toch echt wel een beetje raar....

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:16

Een paard kan niet denken en geen verbanden leggen zoals mensen dat doen.
Tuurlijk zullen ze op dat moment paniek gevoeld hebben en geschrokken zijn van de klap.
Maar ik heb er mijn sterke twijfels bij of dat zo lang doorwerkt....
Als je een paard op een bepaald moment moet straffen, moet de dat niet een minuut later doen omdat hij het anders niet meer snapt. En van zoiets zouden ze wel een week later nog last hebben?
Kan het me haast niet voorstellen.