Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:20

Een paard kan best even flink schrikken van zo'n gebeurtenis. Maar als je paard een dag later nog van slag is, dan ligt dat toch echt aan de ruiters of verzorgers. Wanneer de omgeving en de mensen bij zo'n paard weer gewoon normaal doen, is de stress er bij een paard ook snel af.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:43

knooopje schreef:
sorry maar van de ruiters kan ik me het voorstellen dat ze er een trauma aan over houden,maar dat de paarden nu nog niet de oude zijn...?en 60 kilo afvallen omdat het paard geschrokken is?sorry maar als je paard zo....gevoelig is moet je hem niet mee laten lopen met koninginnendag staan toch ook allemaal mensen aan de kant te schreeuwen met vlaggetjes en weet ik wat!
van de ruiters kan ik me het natuurlijk helemaal voorstellen,maar de paarden kom op zeg!



mischien voor jou een idee om de filmpjes op youtube te bekijken. die paniek die er uitbreekt overal gillende mensen die niet meer weten wat ze moeten doen. ik weet niet hoe slim jij een paard schat maar die voelt heel goed aan hoe de stemming is. als er zoiets gebeurd worden mensen bang en raken in paniek en een paard doet dan gewoon mee. en het heeft net als mensen dan even de tijd nodig om het te verwerken. niet aanvallend bedoeld hoor maar denk dat je niet te makkelijk moet denken over de gevoelens van een paard.

ik vind wel heel knap dat de ruiters de paarden in bedwang hebben kunnen houden. als die er nog is vandoor waren gegaan waren er mischien nog wel meer mensen omgekomen. ik vraag me toch altijd af wat mensen bezielt om zoiets verschrikkelijks te doen.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:45

Anoeska schreef:
Een paard kan best even flink schrikken van zo'n gebeurtenis. Maar als je paard een dag later nog van slag is, dan ligt dat toch echt aan de ruiters of verzorgers. Wanneer de omgeving en de mensen bij zo'n paard weer gewoon normaal doen, is de stress er bij een paard ook snel af.



ik wil jou nog wel eens de volgende dag helemaal normaal zien doen als je zoiets hebt gezien :Y)

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:05

Dat zegt ze net, paarden zijn geen mensen. Paarden 'denken' heel anders dan mensen. Kunnen slecht verbanden leggen. Alleen simplistische dingen als 'ik geef voetje, ik krijg een snoepje. ik bijt, ik krijg een klap' Maar pas na herhalen herhalen herhalen. Dingen die op hun instinct werken, dat is weer een ander verhaal. een paard wat eens met vuur in contact is gekomen blijft er voor altijd bang voor. Natuurlijke reacties op grote dieptes, water en roofdieren is iets wat je er niet zomaar uit krijgt, dus dat die paarden paniekeerden toen er zoveel herrie was en gillende mensen, kan ik me zo indenken. (dat ze de dood hebben geroken vind ik overigens bullsh*t, ze stonden er EN tever van af EN verwijderden zich direct van de plek des onheils)
Die paarden weten echt niet meer wat er gebeurd is, wel kan ik me voorstellen dat ze een zware dag hebben gehad toen, maar ben ook van mening dat het vooral aan de ruiters ligt hoe de paarden zich NU voelen. In hun eigen veilige stal. tuurlijk zullen ze die dag minder gegeten hebben, maar 60 kilo afgevallen, ammehoela, wegen zij dagelijks hun paarden?
Overigens neem ik aan dat deze paarden voorlopig geen menigtes meer in hoeven (over terugkerende paniek gesproken)

Het is een heel heftige dag geweest en als je erbij bent geweest zal je het niet snel vergeten (als je het op tv hebt gezien ook niet, maar in reallife... oei!) en dat geld ook voor de ruiters maar dit vind ik een klein beetje aandachttrekkerij (zet zich schrap voor heftige reacties:)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:07

carolalisa schreef:
Anoeska schreef:
Een paard kan best even flink schrikken van zo'n gebeurtenis. Maar als je paard een dag later nog van slag is, dan ligt dat toch echt aan de ruiters of verzorgers. Wanneer de omgeving en de mensen bij zo'n paard weer gewoon normaal doen, is de stress er bij een paard ook snel af.



ik wil jou nog wel eens de volgende dag helemaal normaal zien doen als je zoiets hebt gezien :Y)

Heb je helemaal gelijk in. Maar ik bedoelde eigenlijk dat paarden (naar mijn idee) een schrikmoment niet zo lang onthouden. Dat ze een dag later nog helemaal van slag zijn, komt (denk ik) dus eerder omdat hun omgeving nog van slag is.

Het is natuurlijk logisch dat de ruiters nog goed van de rel zijn!

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:08

juist Anoeska en daar heb ik ook alle begrip voor. Mijn god, je zou het voor je ogen zien gebeuren, bah!

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:11

zet je maar schrap binita-bon!
maar ik ben het met je eens.

Macusa
Berichten: 871
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:00

Alleen al het feit dat dit zijn nawerking heeft op de ruiters die erbij waren, is al genoeg om te zorgen dat de paarden ook nog niet in hun normale doen zijn. Ik geloof ook niet dat die paarden nog in de stal staan met beelden in hun hoofd van het drama. In tegenstelling tot bij de mens, geloof ik wel, wat al door anderen gezegd is, dat als de stress eraf is de paarden meteen weer normaal kunnen doen. Echter, een paard heeft een perfect geheugen en vergeet niets.

marsmars

Berichten: 1288
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Hengelo

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:39

Die paarden worden getraind op zulk soort voorvallen, kan me het niet voorstellen dat een paard hierdoor binnen 2-3 dagen 60 kilo kwijt raakt, ga dan ook mee in het verhaal van knooopje!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:59

Sonja schreef:
Ik sluit me aan bij knoooopje, ik denk ook eerder dat het de reactie van de paarden op de spanning/het trauma van de ruiters en verzorgers is dan dat de paarden zelf nou zo'n trauma van even goed schrikken te pakken hebben.

Maar dat maakt e.e.a. niet minder erg of minder lastig.
Het blijft afschuwelijk wat daar gebeurd is.


Tja sluit me er ook bij aan. Ik denk dat de paarden meer reageren op de stress en spanning van de ruiter in de dagen erna dan van hun eigen emotie. En 60 kilo afvallen is volgens mij ook een beetje overdreven.

Het blijven wel dieren we moeten het niet halve mensen gaan maken met de manier waarop ze reageren op emoties.

Vind soms dat we echt de dieren teveel mens maken.

Suz24

Berichten: 97
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:11

marsmars schreef:
Die paarden worden getraind op zulk soort voorvallen, kan me het niet voorstellen dat een paard hierdoor binnen 2-3 dagen 60 kilo kwijt raakt, ga dan ook mee in het verhaal van knooopje!


Deze paarden hebben alleen getraind op drukte op straat en vlaggen en zo. Zeker niet voor dit soort voorvallen. We hebben het gewoon over pensionpaarden en manegepaarden die normaal lekker in de bak of in het bos lopen, dus vindt het niet zo raar dat ze van slag zijn nadat er zo'n chaos is losgebroken.
Het paard dat zo afgevallen is, is wel een behoorlijk gevoelig type. Ze is wel gehoorzaam met rijden, maar ze kan op stal snel van slag zijn. Het verbaast mij dus niet dat ze zoveel is afgevallen in korte tijd.

marsmars

Berichten: 1288
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Hengelo

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:15

Ken jij de paarden persoonlijk dan?

Miranda06

Berichten: 755
Geregistreerd: 06-09-08
Woonplaats: Muntjeziel (Munnekezijl) (Fryslan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:16

knap zeg dat ze de paarden in bedwang konden houden
Maare 60 kilo afgevallen vind ik wel erg veel

Suz24

Berichten: 97
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:04

marsmars schreef:
Ken jij de paarden persoonlijk dan?


Ik ken de paarden persoonlijk ja, want ik heb op de manege gewerkt waar ze staan.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:40

dit waren "gewone" paarden, geen paarden die hiervoor getraind zijn ?? Dan vind ik het nóg knapper van de ruiters, dat er geen ongelukken gebeurd zijn.

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:41

Dat paarden niet zolang last hebben van het moment sluit ik me bij aan en dat ze reageren op de ruiters ook. Want die zullen de schrik goed te pakken hebben en ik kan het weten,... was er ook bij namelijk,... het werkt erg lang door wat je daar gezien hebt. De paarden zullen dus nog best een poos op de emoties reageren van de ruiters. Erg knap dat ze de paarden rustig hebben kunnen houden, want als dat niet was gelukt, wat zal het drama dan compleet zijn geweest zeg,.......

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:25

ik heb t meegemaakt met mijn eigen paardje, die is in zn stal gewond geraakt, toen ik m even daarin zetten raakte die in paniek. paarden kunnen naar mijn mening dus echt wel een trauma hebben en kunnen ook verbanden leggen met dingen

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:25

Goed dat de paarden in bedwang gehouden zijn! Ik kan me voorstellen dat de paarden zelf een hoop van het gebeuren hebben meegekregen, en natuurlijk ook van de mensen daarna op stal een hoop spanning mee krijgen. Dat dat ene paard zoveel is afgevallen zal vast met een combinatie van beide te maken hebben. Al is 60 kilo in een paar dagen wel erg veel...

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden na koninginnedag nog steeds helemaal van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:06

ik geloof er niets van dat een paard in een paar dagen 60 kilo kan afvallen hoor!
wat eet een paard per dag? als je het lekker vol stopt denk ik 15 kilo, dan nog een paar kilotjes water,
maar dan nog, 60 kilo is toch al gauw 15% van het lichaamsgewicht... dat krijg je er niet zomaar af, en zeker niet weer zomaar aan..

ik denk trouwen ook niet dat de spanning zomaar weg is, dat zal nog wel ff duren

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:47

Paarden kunnen makkelijk zoveel afvallen. Wij hebben een hengst op stal staan die na elke buitenrit zo'n 50 kilo kwijt is omdat hij zich zo enorm opfokt. En als hij gedekt heeft, dan is hij dat ook kwijt. Hij mag dus ook op dierenarts advies maar zeer beperkt naar buiten, want daar moet hij echt van bij/aankomen. Ik denk dat mensen flink onderschatten wat impact dat soort dingen op paarden hebben.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:49

willemieke schreef:
Paarden kunnen makkelijk zoveel afvallen. Wij hebben een hengst op stal staan die na elke buitenrit zo'n 50 kilo kwijt is omdat hij zich zo enorm opfokt. En als hij gedekt heeft, dan is hij dat ook kwijt. Hij mag dus ook op dierenarts advies maar zeer beperkt naar buiten, want daar moet hij echt van bij/aankomen. Ik denk dat mensen flink onderschatten wat impact dat soort dingen op paarden hebben.


Even puur uit nieuwsgierigheid: hoe weet je dat? Weeg je dat paard ervoor en erna?

Verder ontopic: ik ben het helemaal eens met wat hiervoor gezegd is. Ja, de paarden kunnen wel degelijk nog van slag zijn, maar niet wegens die gebeurtenissen, maar wellicht wegens de emoties van de mensen om hun heen. Ze zijn gevoelig, dat klopt. Dat weet elk paardenmens wel denk ik.

Mijn paard voelt feilloos aan als ik wat gespannen ben of ik ben wat gehaast. Dan mest hij tijdens het zadelen. En dan doe ik in mijn ogen niets anders als anders! Maar hij voelt het, en reageert daarop.

Maar 60 kg afvallen... ik vind het behoorlijk 'sensationeel' klinken eigenlijk.

dym_whis2

Berichten: 381
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:52

die mensen hebben gwn een hele goeie band met een paard dat ze gwn een zijn, dus het is logisch dat ze van slag zijn.
en het ene paard valt sneller af dan het andere paard. maar misschien is 60 wat overdreven, ik denk gwn dat hij wat ingevalen is geworden en magerde, maar een paard weegt 500 kilo ongeveer dus dan is 60 best veel.
ik hoop dat het nu weer wat beter met de ruiters en paarden gaat en egt heel goed van ze dat ze de paarden onder controkle onden houden.

dym_whis2

Berichten: 381
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:54

maar ik vind het egt zielig van de mensen die daarbij zijn overleden
je bent dan gwn door zo'n stom iemand iemand van je familie kwijty en dat op koninginnedag

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:21

Super dat die mensen hun paarden bij zich hebben kunnen houden! Ik weet zo net nog niet of mij dat zou lukken in die totale paniek...
Een paard dat een dag niet eet, valt rap af, dan is 60 kl niets. Dat ze een paar dagen later nog steeds niet helemaal de oude waren geloof ik ook wel. Tuurlijk is er al de spanning van de 'gewone' koninginnedag, maar dan die paniek...tja, dan hebben paarden even de tijd nodig weer geheel tot rust te komen. Ook tuurlijk doordat emoties van de ruiters meespelen, die zijn die angst ook niet meteen kwijt.

Zensation
Berichten: 590
Geregistreerd: 24-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:16

Sorry hoor, ik heb op 3 meter afstand gestaan van de plek waar de suzuki het publiek in reed.
Ten eerste heb ik geen paarden gezien die "dichtbij" waren, hoogstens konden ze gestaan hebben op de oprit van Paleis het Loo, maar echt niet op het kruispunt zelf.
Daarbij lijkt het mij zeer sterk dat een paard die qua "nuchterheid" mee kan lopen in de historische stoet op Koninginnedag, 60 kg afvalt door het geziene leed!
Je moet je dan denk ik af gaan vragen of deze paarden wel geschikt zijn voor zulke optochten, de afgevallen kilo's zullen eerder veroorzaakt zijn door de stress en de spanning van die dag, en niet doordat de paarden "de ramp" hebben zien gebeuren.

Dit is mijn mening en visie op het verhaal.