Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110896
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 07:45

http://www.volkskrant.nl


Afbeelding
Jeroen Dubbeldam
foto: http://www.sjoert.com

Nederlands beste ruiter van afgelopen decennium verovert eindelijk de nationale titel.

Als een ‘blij mens’ bekeek Jeroen Dubbeldam de medaille om zijn nek, nadat hij het NK voor springruiters naar zijn hand had gezet. Het klonk misschien vreemd uit de mond van een voormalige olympisch kampioen. Maar wie de voorgeschiedenis kende, wist dat hij zonder overdrijving over de trofee sprak.

Alleen een individuele wereldtitel en een nationale titel ontbraken tot zondag op zijn erelijst. Met name het laatste hiaat riep vraagtekens op, dat wist hij zelf ook wel. Hoe kon het dat de succesvolste springruiter van het afgelopen decennium in eigen land steeds buiten de prijzen viel?

Dubbeldam droeg de verklaringen zelf aan. Natuurlijk, er gingen jaren voorbij dat het NK midden in het seizoen werd gehouden en hij met zijn olympische kampioenspaard De Sjiem de voorkeur gaf aan het prestigieuze CHIO in Aken. En als er wel tijd was deel te nemen, kon dat niet altijd met zijn beste paard van stal.

Er waren, kortom, verzachtende omstandigheden voor zijn absentie op de erelijst. ‘Maar Nederlands kampioen word je niet zomaar. Als het allemaal zo makkelijk zou gaan bij een NK, had ik wel eerder gewonnen’, gaf de 36-jarige Twent tegelijk toe.

Dubbeldam had zich misschien ook nog nooit zo grondig voorbereid op de strijd om de nationale titels als de afgelopen weken. Al in januari had hij bij Jumping Amsterdam de planning voor de aanloop naar het toernooi op het landgoed van collega Eric van der Vleuten in zijn hoofd geprent. ‘Ik wilde dit NK beheersen’, verwoordde hij het gisteren in retrospectief.

Hij wist dat hij ondanks zijn ruime ervaring de titel niet in de schoot geworpen zou krijgen. Tot zijn verrassing bleken behalve collega’s uit de wereldtop als Albert Zoer en Gerco Schröder ook ruiters van minder naam en faam de afgelopen vier dagen te hebben uitgekozen om op hun top te presteren. ‘Ruiters nemen het NK steeds serieuzer’, stelde bondscoach Rob Ehrens vergenoegd vast.

Na twee foutjes in de eerste twee dagen dacht Dubbeldam weer een jaar met een gemankeerd palmares verder te moeten. Maar omdat de ruiters in de topvijf fouten bleven maken, stond hij na een wonderlijke opmars (van de 14de, via de 11de, naar de 1ste plek) uiteindelijk op de hoogste podiumtrede, samen met de eigenaren van zijn winnende paard.

Dubbeldam was Erik en Wilco van Grunsven en zijn sponsor BMC veel dank verschuldigd na alles wat er gebeurd was, vond hij. De twee broers van Anky van Grunsven hadden hem in december aan Whisper en Simon geholpen, waarmee hij zich in een onmogelijk korte tijd terugvocht naar de top.

Bestuursvoorzitter Albert Jansen van BMC was volgens Dubbeldam in de meest complexe periode uit zijn loopbaan ‘vierkant’ achter hem blijven staan. ‘Hij is naast een sponsor ook een vriend en dat zie je niet altijd in de paardenwereld. Albert heeft steeds gezegd: al duurt het anderhalf jaar voor je weer in de piste staat, wij blijven je steunen.’

Met een nationale titel betaalde de ruiter zondag het vertrouwen alvast terug. Hij durfde weer vooruit te kijken naar het EK in het Engelse Windsor, eind augustus, en naar de Wereldruiterspelen, volgend jaar in het Amerikaanse Kentucky. Met de inmiddels weer fitte Up and Down heeft hij al weer wat wedstrijden durven rijden.

Langzaam vervagen de herinneringen aan het desastreuze jaar dat in januari 2008 werd ingeluid met een pijnlijke nek. Een knie- en beenbreuk volgden na een val, verschillende van zijn toppaarden werden verkocht, gingen de dekkerij in of raakten geblesseerd.

Dubbeldam kon de aaneenschakeling van tegenslagen amper bevatten.‘Het was klap op klap. Dit had ik nog nooit meegemaakt.’

Het voelde alsof een hogere macht het op hem had gemunt. Hij herstelde weliswaar op tijd om als kapitein van de Nederlandse ploeg mee te kunnen naar de Olympische Spelen, maar nog voordat hij in Geesteren zijn rentree wilde maken scheurde zijn toppaard Up and Down een pees. ‘Dan ben je wel even klaar met de sport.’

Pessimisme past niet in de aard van Dubbeldam. Dus zei hij dat de malheur ook ergens goed voor was geweest. Hij was uit de cirkel gestapt waarin hij altijd had rondgedraaid zonder aan andere dingen te denken. ‘Ik heb nieuwe eigenaren gevonden, nieuwe paarden en heb een nieuw team om me heen. En ik ben Nederlands kampioen’, stelde hij vast nadat er op veel stappen achteruit eindelijk een grote voorwaarts volgde.

Verwant artikel:

[VN] Jeroen Dubbeldam nieuwe Nederlands Kampioen Springen

lexa

Berichten: 759
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:29

tegek ik ben een grote van jeroen ik heb het jammer genoeg niet kunnen zien ik vond het jammer dat hij niet op de olimpishe spelen was

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:30

fantastisch!!!..echt zo verdient.

Pantykous

Berichten: 10503
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:44

Verdiend en gegund! Gefeliciteerd! :j

ontherun
Berichten: 4972
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:07

Echt dubbel en dwars verdiend! :j
Die man kan aan de top blijven met verschillende paarde, dat is een topruiter.

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:40

*\o/* Heb het gezien, wat reed hij super zeg! +:)+

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:21

Super ruiter, leuk dat hij ook eens de titel heeft gewonnen :) Denk dat het altijd goed is om elk succes als een nieuw begin te vieren :)

Selima

Berichten: 634
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:29

Wat een fantastische erelijst heeft hij nu zeg! Alleen geen individueel wereldkampioen....:list:

Ik denk dat er weinig ruiters zijn, ook uit de internationale top en gerekend over tientallen jaren, die hem daarin evenaren.

Geweldig, dus deze titel is meer dan verdiend. Gefeliciteerd! *D

mairead

Berichten: 3216
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:28

Dit kwam best wel als een verrassing voor mij; ik dacht naar aanleiding van eerdere nieuwsberichten zeker dat Albert Zoer of Nathalie van der Mei er met de titel vandoor zou gaan. Maar als je kijkt naar de goede resultaten die Dubbeldam onlangs heeft geboekt, is het misschien toch niet zo heel erg verbazingwekkend.
Het is in elk geval zeker terecht en welverdiend dat hij eindelijk een keer het NK wint! En nu alleen die wereldtitel nog, hè? Maar eerst maar op naar het EK; als het zo doorgaat, maakt hij daar ook vast weer een goede kans! +:)+

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:29

Zo fijn voor jeroen en het is fijn om zo`n sponser en vriend achter je te hebben staan dat maakt echt een wereld van verschil. Dat is net al Jo van Schijndel en Piet.

ontherun
Berichten: 4972
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:54

Idd nowornever, daar kan hij heel blij mee zijn. Heeft ie veel steun aan en zijn sponsor geeft hem ook alle kansen.

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:58

Wat geweldig voor hem! Inderdaad echt super fijn dat ie veel steun heeft en dat z'n sponsoren hem deze kans geven :)

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:36

zeker dubbel en dwars verdiend!!!

DafneH

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-04-09
Woonplaats: in twente

Re: Dubbeldam viert na zoveel pech elk succes als nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:15

Hij verdiend het zeker, als je als ruiter zoveel pech hebt gehad in zo'n korte tijd is het moeilijk om die knop weer om te draaien en gewoon door te gaan. Maar zijn geduld is beloond!