Steffen Peters en Ravel tijdens de Olympische Spelen
in Hongkong
foto: Kit Houghton / FEI
Het recente wereldbekersucces in de dressuur van de tot Amerikaan genaturaliseerde Duitser Steffen Peters en zijn paard Ravel straalde ook af op Henk de Man. De 51-jarige inwoner van Spijk fokte Ravel en geniet op afstand van de prachtprestatie van het dier dat nog steeds aan hem gelieerd is.
Het relaas van de man die zichzelf als een emotiefokker omschrijft.
Terug naar de roots van Ravel, het paard dat met dressuurruiter Steffen Peters geschiedenis schreef door in Las Vegas de wereldbeker te veroveren, betekent een inkijk in het mini-paardenimperium van Henk de Man. Een kleine dertig paarden bevinden zich op het omvangrijke complex dat zich weelderig baadt in de stilte van de vroegere heerlijkheid Spijk.
Het sensationele succes van Ravel heeft geen state of shock in het rustieke dorp in de gemeente Lingewaal veroorzaakt. De attentiewaarde is na de prestatie in Las Vegas, waar Isabelle Werth (met Satchmo) en Anky van Grunsven (met IPS Painted Black) Ravel en berijder Peters voorrang moesten verlenen, weliswaar vergroot, maar de deur in huize De Man wordt niet platgelopen door paardenliefhebbers die de geboortegrond van het paard verkennen. ,,En de telefoon heeft ook niet roodgloeiend gestaan. Het is gebleven bij een enkel mailtje en sms’je en enkele interviewverzoeken,’’ bezweert Henk de Man, die nuchter blijft onder het feit dat zijn naam als fokker door het megaresultaat in het Amerikaanse gokparadijs gevestigd is.
De veehandel noemt De Man, geboren in Asperen en sinds 1986 inwoner van Spijk waar hij met zijn gezin (drie dochters en één zoon) nog steeds met veel plezier vertoeft, een uit de hand gelopen hobby. ,,Het is begonnen met één fokmerrie, Hautain, die ik in bezit kreeg toen ze tweeëneenhalf jaar oud was en die onlangs op negentienjarige leeftijd is overleden. Een collega uit de veehandel, waarin ik toen al - voornamelijk met schapen - actief was, zei toen: ‘Ik heb iets moois voor je’. Het waren twee paarden, waaraan ik Hautain heb overgehouden.’’
De paardenliefhebberij, door zijn vader doorgegeven, groeide uit tot een manier van leven. Want de paardenfokkerij is inmiddels een core business voor Henk de Man geworden. Hij typeert zich als een emotiefokker, die op zijn gevoel vertrouwt en zich niet in hoofdzaak laat leiden door bloedlijnen en stambomen. ,,In de paardenfokkerij is één ding duidelijk: 1+1 is geen twee. Natuurlijk moet je niet de slechte eigenschappen van een merrie en een hengst naast elkaar zetten. Maar ik baseer me ook niet op verwachtingsindexen en pluis de komaf van een paard niet helemaal uit. Ik ga uit van de moeder die ik heb en laat me bij het zoeken naar de vader leiden door het wow!-gevoel. Ik moet een aparte beleving krijgen als ik een nakomeling van een hengst zie, waardoor ik gegrepen word als het gaat om de bouw of de beweging van het paard. Dat wow!-gevoel vertaal ik uiteindelijk naar het fokkersgevoel.’’
Dat gevoel van verrukking ontstond destijds bij Henk de Man toen hij geconfronteerd werd met een nakomeling van Contango, de vader van Ravel. ,,Het blijft een kwestie van geluk hebben, want je hebt nooit de zekerheid dat je een geweldig paard gefokt hebt. Die garantie heb je niet,’’ omschrijft De Man de ongeschreven wet van de paardenfokkerij.
De eerste nakomeling van Contango en Hautain blijkt op elfjarige leeftijd een multi-getalenteerd paard, dat zich prima heeft ontwikkeld. ,,Ravel had toen hij jong was geen mooie bouw,’’ herinnert Henk de Man zich. ,,Zijn naam is aan de keukentafel bedacht, zoals dat zo vaak met paardennamen gaat. Het paard Ravel is enorm gegroeid door de jaren heen. Dat is ten eerste een grote verdienste van Tim Coomans uit Oud-Beijerland, die eigenaar van Ravel is geworden toen hij twee jaar oud was en alle eer verdient. Voor Ravel verschijnen daardoor nog wel eens de initialen TC, die nog verwijzen naar Coomans. Vervolgens is Ravel het eigendom geworden van de erkende Nederlandse dressuurruiter Edward Gal. Als een paard bij een ruiter met een dergelijke status belandt, dan moet hij wel wat in zijn mars hebben. Coomans heeft het paard toen verkocht aan Steffen Peters. Of ik rijk ben geworden van de verkoop van Ravel? Laat ik het erop houden dat ik destijds een mooie prijs heb gekregen.’’
Na de verkoop van Ravel werd het paard lange tijd aan het blikveld van De Man onttrokken. ,,Toevalligerwijs liep ik het paard enkele jaren geleden tijdens het CHIO in Rotterdam, waar ook de Zuid-Holland Cup werd gehouden, tegen het lijf. Ik herkende het dier aan enkele opmerkelijke kenmerken. Nu volg ik het door de prestaties vanzelfsprekend heel nadrukkelijk. Tijdens de Olympische Spelen ging dat zelfs zo ver dat we met z’n allen rond een laptop hebben gezeten.’’
Momenteel is Ravel in het bezit van Akiko Yamazaki, die samen met haar man Jerry Yang het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo oprichtte. ,,Op termijn zal Ravel dan de naam Yahoo’s Ravel krijgen’’, verwacht De Man, die in de toekomst zijn paarden van de initialen HM wil voorzien. ,,Om zo een verwijzing naar de fokker tot stand te brengen. Niet uit ijdelheid, maar gewoon als aanduiding van herkomst.’’
Contango en Hautain zorgden naast Ravel voor nog meer nageslacht: de broers Showtime en Don Divo en Vameda, de zus van Ravel die binnenkort een veulentje ter wereld zal brengen. De Man: ,,Of dat een opvolger oplevert van Ravel? Dat weet geen mens. Het paard moet net de juiste ruiter treffen en de juiste instelling hebben.’’
Hoewel de paardenfokkerij boo- ming business is die gepaard gaat met grote bedragen, haast Henk de Man zich om de veronderstelling dat hij door het succes van Ravel ‘binnen’ is naar het rijk der fabelen te verwijzen. ,,Nee, ik zit niet op rozen. Maar als fokker is het wel een eer als je zoiets overkomt. Ik heb een fokkerspremie van de KWPN (Koninklijk Warmbloed Paarden-stamboek Nederland, red.) ontvangen omdat Ravel behoort tot de eerste tien in Nederland gefokte paarden. Plus de eeuwige roem. Je hoopt dat je een paard fokt dat het later uitstekend doet, maar die garantie heb je nooit. Ik heb altijd geroepen: ‘ik wil een goedgekeurde hengst fokken’. Dat wat er nu met Ravel gebeurt, dat overtreft die hoop van destijds vele malen.’’