Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 09:09

http://www.ad.nl


Afbeelding
Steffen Peters en Ravel tijdens de Olympische Spelen
in Hongkong

foto: Kit Houghton / FEI

Het recente wereldbekersucces in de dressuur van de tot Amerikaan genaturaliseerde Duitser Steffen Peters en zijn paard Ravel straalde ook af op Henk de Man. De 51-jarige inwoner van Spijk fokte Ravel en geniet op afstand van de prachtprestatie van het dier dat nog steeds aan hem gelieerd is.
Het relaas van de man die zichzelf als een emotiefokker omschrijft.

Terug naar de roots van Ravel, het paard dat met dressuurruiter Steffen Peters geschiedenis schreef door in Las Vegas de wereldbeker te veroveren, betekent een inkijk in het mini-paardenimperium van Henk de Man. Een kleine dertig paarden bevinden zich op het omvangrijke complex dat zich weelderig baadt in de stilte van de vroegere heerlijkheid Spijk.

Het sensationele succes van Ravel heeft geen state of shock in het rustieke dorp in de gemeente Lingewaal veroorzaakt. De attentiewaarde is na de prestatie in Las Vegas, waar Isabelle Werth (met Satchmo) en Anky van Grunsven (met IPS Painted Black) Ravel en berijder Peters voorrang moesten verlenen, weliswaar vergroot, maar de deur in huize De Man wordt niet platgelopen door paardenliefhebbers die de geboortegrond van het paard verkennen. ,,En de telefoon heeft ook niet roodgloeiend gestaan. Het is gebleven bij een enkel mailtje en sms’je en enkele interviewverzoeken,’’ bezweert Henk de Man, die nuchter blijft onder het feit dat zijn naam als fokker door het megaresultaat in het Amerikaanse gokparadijs gevestigd is.

De veehandel noemt De Man, geboren in Asperen en sinds 1986 inwoner van Spijk waar hij met zijn gezin (drie dochters en één zoon) nog steeds met veel plezier vertoeft, een uit de hand gelopen hobby. ,,Het is begonnen met één fokmerrie, Hautain, die ik in bezit kreeg toen ze tweeëneenhalf jaar oud was en die onlangs op negentienjarige leeftijd is overleden. Een collega uit de veehandel, waarin ik toen al - voornamelijk met schapen - actief was, zei toen: ‘Ik heb iets moois voor je’. Het waren twee paarden, waaraan ik Hautain heb overgehouden.’’

De paardenliefhebberij, door zijn vader doorgegeven, groeide uit tot een manier van leven. Want de paardenfokkerij is inmiddels een core business voor Henk de Man geworden. Hij typeert zich als een emotiefokker, die op zijn gevoel vertrouwt en zich niet in hoofdzaak laat leiden door bloedlijnen en stambomen. ,,In de paardenfokkerij is één ding duidelijk: 1+1 is geen twee. Natuurlijk moet je niet de slechte eigenschappen van een merrie en een hengst naast elkaar zetten. Maar ik baseer me ook niet op verwachtingsindexen en pluis de komaf van een paard niet helemaal uit. Ik ga uit van de moeder die ik heb en laat me bij het zoeken naar de vader leiden door het wow!-gevoel. Ik moet een aparte beleving krijgen als ik een nakomeling van een hengst zie, waardoor ik gegrepen word als het gaat om de bouw of de beweging van het paard. Dat wow!-gevoel vertaal ik uiteindelijk naar het fokkersgevoel.’’

Dat gevoel van verrukking ontstond destijds bij Henk de Man toen hij geconfronteerd werd met een nakomeling van Contango, de vader van Ravel. ,,Het blijft een kwestie van geluk hebben, want je hebt nooit de zekerheid dat je een geweldig paard gefokt hebt. Die garantie heb je niet,’’ omschrijft De Man de ongeschreven wet van de paardenfokkerij.

De eerste nakomeling van Contango en Hautain blijkt op elfjarige leeftijd een multi-getalenteerd paard, dat zich prima heeft ontwikkeld. ,,Ravel had toen hij jong was geen mooie bouw,’’ herinnert Henk de Man zich. ,,Zijn naam is aan de keukentafel bedacht, zoals dat zo vaak met paardennamen gaat. Het paard Ravel is enorm gegroeid door de jaren heen. Dat is ten eerste een grote verdienste van Tim Coomans uit Oud-Beijerland, die eigenaar van Ravel is geworden toen hij twee jaar oud was en alle eer verdient. Voor Ravel verschijnen daardoor nog wel eens de initialen TC, die nog verwijzen naar Coomans. Vervolgens is Ravel het eigendom geworden van de erkende Nederlandse dressuurruiter Edward Gal. Als een paard bij een ruiter met een dergelijke status belandt, dan moet hij wel wat in zijn mars hebben. Coomans heeft het paard toen verkocht aan Steffen Peters. Of ik rijk ben geworden van de verkoop van Ravel? Laat ik het erop houden dat ik destijds een mooie prijs heb gekregen.’’

Na de verkoop van Ravel werd het paard lange tijd aan het blikveld van De Man onttrokken. ,,Toevalligerwijs liep ik het paard enkele jaren geleden tijdens het CHIO in Rotterdam, waar ook de Zuid-Holland Cup werd gehouden, tegen het lijf. Ik herkende het dier aan enkele opmerkelijke kenmerken. Nu volg ik het door de prestaties vanzelfsprekend heel nadrukkelijk. Tijdens de Olympische Spelen ging dat zelfs zo ver dat we met z’n allen rond een laptop hebben gezeten.’’

Momenteel is Ravel in het bezit van Akiko Yamazaki, die samen met haar man Jerry Yang het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo oprichtte. ,,Op termijn zal Ravel dan de naam Yahoo’s Ravel krijgen’’, verwacht De Man, die in de toekomst zijn paarden van de initialen HM wil voorzien. ,,Om zo een verwijzing naar de fokker tot stand te brengen. Niet uit ijdelheid, maar gewoon als aanduiding van herkomst.’’

Contango en Hautain zorgden naast Ravel voor nog meer nageslacht: de broers Showtime en Don Divo en Vameda, de zus van Ravel die binnenkort een veulentje ter wereld zal brengen. De Man: ,,Of dat een opvolger oplevert van Ravel? Dat weet geen mens. Het paard moet net de juiste ruiter treffen en de juiste instelling hebben.’’

Hoewel de paardenfokkerij boo- ming business is die gepaard gaat met grote bedragen, haast Henk de Man zich om de veronderstelling dat hij door het succes van Ravel ‘binnen’ is naar het rijk der fabelen te verwijzen. ,,Nee, ik zit niet op rozen. Maar als fokker is het wel een eer als je zoiets overkomt. Ik heb een fokkerspremie van de KWPN (Koninklijk Warmbloed Paarden-stamboek Nederland, red.) ontvangen omdat Ravel behoort tot de eerste tien in Nederland gefokte paarden. Plus de eeuwige roem. Je hoopt dat je een paard fokt dat het later uitstekend doet, maar die garantie heb je nooit. Ik heb altijd geroepen: ‘ik wil een goedgekeurde hengst fokken’. Dat wat er nu met Ravel gebeurt, dat overtreft die hoop van destijds vele malen.’’

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:24

leuk artikel maar volgens mij is Ravel direct verkocht door TC aan sponsor Steffen Peeters en is Edward Gal "alleen" ruiter geweest.

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:34

Volgens mij niet hoor Jury.

Hij's verkocht toen aan Coomans, toen ging Edward Gal hem rijden, en toen verkocht Coomans hem aan Amerika.
(site tijdje bijgehouden van edward gal, daar stond dat op)

Rijan_

Berichten: 1429
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:36

heeel leuke stukje :D
het is ook echt een geweldig paard :~

hij is inderdat eerst verkocht aan coomans ;) en toen naar amerika ;)

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:49

Mooi stukje van een bevlogen fokker en het succes dat hij heeft. helemaal te gek

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:26

Zeker een leuk stukje, had het ook al in het AD gelezen. Zie Ravel nog zo voor me op de PAVO-selectie in Heerjansdam, wat een geweldig paard was het toen al!

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:54

Hij is nooit van Edward geweest die heeft m alleen gereden voor TC.
En omdat TC inzag dat Ravel nooit een eerste paard van Edward zou worden heeft hij hem naar Amerika verkocht, hij had een goed gevoel bij Steffan als ruiter voor dit paard.
En dat heeft hij goed gevoelt denk ik :D
Echt zo gaaf, niemand zag wat in dat paard.. te hectisch zeiden ze... TC was de enige die erin geloofde dat dit paard de top kon halen.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:35

Ik ken een halfbroertje van hem. Een super paard!!!! Met een super karakter... Het verhaal van hem is niet mooi en helaas wordt dit zeer goede paard door de man verzwegen. Jammer ............. Het paard loopt super in de dressuur en wie weet is hij nog beter dan Ravel!!!!!!!!

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:37

olijf schreef:
Hij is nooit van Edward geweest die heeft m alleen gereden voor TC.
En omdat TC inzag dat Ravel nooit een eerste paard van Edward zou worden heeft hij hem naar Amerika verkocht, hij had een goed gevoel bij Steffan als ruiter voor dit paard.
En dat heeft hij goed gevoelt denk ik :D
Echt zo gaaf, niemand zag wat in dat paard.. te hectisch zeiden ze... TC was de enige die erin geloofde dat dit paard de top kon halen.


te hectisch?
in een ring vind ik hem juist eén van de meest ontspannen paarden ogen!

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:41

Jord schreef:
Zeker een leuk stukje, had het ook al in het AD gelezen. Zie Ravel nog zo voor me op de PAVO-selectie in Heerjansdam, wat een geweldig paard was het toen al!

Daar had ik hem ook voor het eerst gezien, Kippenvel kreeg ik van de galop.
Later tijden hengstenshow bij TC heb ik samen met een vriending bijna zitten jenken zo geemotioneerd raakten we van dit paard.
Toen ie net bij SP zag je echt dat ie "geleden" had onder castratie enzo. In Hong Kong was dat nog goed te zien.
In Las Vegas was het al beter maar ik miste nog de "sprankling". Hij kan nog beter......

hebben jullie dit artikel van TC ook al gezien?
http://webservice.holland-safari.nl/?Ac ... ce=HSW-1.0

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:45

olijf schreef:
Hij is nooit van Edward geweest die heeft m alleen gereden voor TC.
En omdat TC inzag dat Ravel nooit een eerste paard van Edward zou worden heeft hij hem naar Amerika verkocht, hij had een goed gevoel bij Steffan als ruiter voor dit paard.
En dat heeft hij goed gevoelt denk ik :D
Echt zo gaaf, niemand zag wat in dat paard.. te hectisch zeiden ze... TC was de enige die erin geloofde dat dit paard de top kon halen.


Juist, dat dacht ik nou ook.
En dat gevoel van Tim komt wel meer voor, hij had meerdere paarden op Olympische Spelen lopen waar hij eigenaar van was geweest of betrokken bij de verkoop/koop.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:57

Mooi verwoord, heb het met plezier gelezen, en toch heerlijk dat hij er zo nuchter onder blijft, ondanks dat hij een voor vele fokkers zo langgekoesterde droom uit ziet komen: je zelfgefokte paard zien meelopen aan dat top!

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:11

macke schreef:
Ik ken een halfbroertje van hem. Een super paard!!!! Met een super karakter... Het verhaal van hem is niet mooi en helaas wordt dit zeer goede paard door de man verzwegen. Jammer ............. Het paard loopt super in de dressuur en wie weet is hij nog beter dan Ravel!!!!!!!!


Is dit een paard van dezelfde fokker? Wat is er niet mooi aan het verhaal dan? Als dat ook een superpaard is hoef je 'm niet te verzwijgen lijkt mij...

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:48

Jord schreef:
macke schreef:
Ik ken een halfbroertje van hem. Een super paard!!!! Met een super karakter... Het verhaal van hem is niet mooi en helaas wordt dit zeer goede paard door de man verzwegen. Jammer ............. Het paard loopt super in de dressuur en wie weet is hij nog beter dan Ravel!!!!!!!!


Is dit een paard van dezelfde fokker? Wat is er niet mooi aan het verhaal dan? Als dat ook een superpaard is hoef je 'm niet te verzwijgen lijkt mij...



Wie A zegt kan ook beter B zeggen... Anders blijft het speculeren! :7

Anneloudeman
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:01

Het verhaal is zoals het is gegaan, ik ken alle nakomelingen omdat ze bij ons vandaan komen. Ik ben nu toch wel benieuwd welk paard je hebt.. Ik denk dat je geen halfbroertje bedoelt maar een nakomeling, zie op je profiel namelijk dat je een aantal paarden van Ravel hebt. Waar hij de vader dus van is..

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:16

Annelou het is niet Poehee die het schreef maar Macke. Poehee heeft idd nakomelingen van Ravel zie ik.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:51

Waar gaat dit over? Dit stukje gaat toch over Ravel en niet over zijn halfbroertjes en weet ik veel nog meer? Er wordt dan toch niks verzwegen? Het is gewoon niet aan de orde!
Gaaf paard hoor die Ravel!! Ik zou als fokker ook apetrots zijn!!

Anneloudeman
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:44

Jord schreef:
Annelou het is niet Poehee die het schreef maar Macke. Poehee heeft idd nakomelingen van Ravel zie ik.


Ik mis het hele principe van Bokt nog even haha! Lees alleen de discussies normaal, maar reageer niet.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Emotiefokker Henk de Man is op zoek naar het wow!-gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:28

olivi

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:56

Jord schreef:
Annelou het is niet Poehee die het schreef maar Macke. Poehee heeft idd nakomelingen van Ravel zie ik.


;)

Ik ben blij met mijn nakomelingen, ben er groos mee! En dat papa paard het zo goed doet is alleen maar erg GAAF! Heb hem zelf gekend toen hij nog bij Tc stond, erg indrukwekkend en wat een uitstraling! Ik denk dat we nog veel meer van hem gaan horen..... *D

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:31

Beaux schreef:
Waar gaat dit over? Dit stukje gaat toch over Ravel en niet over zijn halfbroertjes en weet ik veel nog meer? Er wordt dan toch niks verzwegen? Het is gewoon niet aan de orde!
Gaaf paard hoor die Ravel!! Ik zou als fokker ook apetrots zijn!!


Er wordt alleen vermeld dat Contango en Hautain een succesvolle combinatie is. Het paard van Macke is een Olivi dus wordt ook niet vermeld. Op paardenfokken is te zien dat Hautain al veel meer nakomelingen gebracht heeft dan de 4 van Contango en de Olivi, dus worden er dan nog meer verzwegen ;)

Dit gaat inderdaad over Ravel en dat is een topper!

Anneloudeman
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:31

macke schreef:
olivi

Udo-kid bedoel je? Heb ik zelf ook nog gereden, is inderdaad ook een topper. Hebben het zeker over hem gehad, maar helaas niet vermeld in de krant.

Anneloudeman
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:36

Jord schreef:
Beaux schreef:
Waar gaat dit over? Dit stukje gaat toch over Ravel en niet over zijn halfbroertjes en weet ik veel nog meer? Er wordt dan toch niks verzwegen? Het is gewoon niet aan de orde!
Gaaf paard hoor die Ravel!! Ik zou als fokker ook apetrots zijn!!


Er wordt alleen vermeld dat Contango en Hautain een succesvolle combinatie is. Het paard van Macke is een Olivi dus wordt ook niet vermeld. Op paardenfokken is te zien dat Hautain al veel meer nakomelingen gebracht heeft dan de 4 van Contango en de Olivi, dus worden er dan nog meer verzwegen ;)

Dit gaat inderdaad over Ravel en dat is een topper!


Klopt, we hebben veel nakomelingen van Hautain. Helaas lag ze een aantal weken geleden dood in haar box.. Gelukkig hebben we nog wel merries uit dezelfde stam (contango,houston,) waar we mee verder kunnen om de stam voort te zetten!