Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:46

www.destentor.nl


Bij een ongeval met een paard en wagen in de bossen bij Loenen, is zondagmiddag een 42-jarige vrouw Apeldoorn gewond geraakt.
Ze werd per ambulance met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Twee medepassagiers, een 17-jarig meisje en een 43-jarige man, beiden uit Apeldoorn, zijn door de politie voor nader medisch onderzoek naar het ziekenhuis gebracht

Het ongeval deed zich rond 12.00 uur voor op een bospad in de bossen van Natuurmonumenten nabij de Groenendaalseweg.

De 42-jarige koetsier uit Lieren, reed -met zijn drie passagiers op de wagen- een vrij steile helling af. Hierbij kantelde de wagen, waarbij het viertal op het bospad viel en het paard met de wagen achter zich op hol sloeg. Het dier rende vervolgens door een soort slagboom de Groenendaalseweg op, waarna het door omstanders kon worden gekalmeerd. Een toevallig passerende paardenkenner heeft het dier met de wagen vervolgens overgebracht naar de woning van de eigenaar.

_1Guusje1_

Berichten: 59
Geregistreerd: 04-05-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:54

Wooow!!

Dat gebeurd echt vaak he zo'n ongelukken met koetsen..
Ik heb zelf een keer zien gebeuren! Echt verschrikkelijk!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:20

Jahah gebeurd echt vaak :roll:
Elk ongeluk met een aangespannen paard staat ook ongeveer op bokt.
Enig idee hoeveel ruiters er dagelijk van hun paard donderen.......

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:26

beetje onverandwoord om toch van die heling af te gaan!
Gevaarlijk voor het paard maar ook voor die mensen
Maar ik vind het paard het zieligst!

Lynn_Nikita

Berichten: 25532
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:27

abigailabby schreef:
beetje onverandwoord om toch van die heling af te gaan!
Gevaarlijk voor het paard maar ook voor die mensen
Maar ik vind het paard het zieligst!


Misschien was diegene al vaker van die helleing afgegaan of was het een route voor menners?

Sterkte aan de betrokkenen

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:29

Ja het is echt erg! Je hoort het steeds meer. Ik vond ook dat je de een paar weken terug heel veel hoorde over trailer ongelukken. Het lijkt me echt vreselijk om het te moeten meemaken.

Hoop dat ze er gauw weer boven komen.

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:32

Oeiii. Ik hoorde de sirene inderdaad al erg dichtbij stoppen. Heb nog niet gehoord over wie het gaat, ben benieuwd.

Hopelijk knapt ze snel op en gaat het ook goed met het paard.

Romaj62

Berichten: 48
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:19

Hallo allemaal,
Voor dat dit verhaal een eigen leven gaat leiden zal ik vertellen wat er is gebeurd.
Die toevallig passerende 'paardenkenner' was ik.
Wij (mijn man en ik) reden daar toevallig omdat we met de mountainbike over de weg naar Hoenderloo op weg waren.
Ik zag een alleenstaande politiemotor raar geparkeerd op het fietspad staan. Ik keek het bos in en daar stond de motoragent tegen een boom geleund met een paard voor de koets aan de hand. Mijn man reed door en ik riep hem terug. Ik ben naar de agent gegaan en gevraagd of hij hulp nodig had. Ik vertelde hem dat ik zelf koetsier ben. Hi was erg opgelucht, want hij kende alleen paarden met een zadel zei hij.
Hij vertlede wat er gebeurd was en opdat moment kwam de ambulance voorbij.
Deze mensen waren verkeerd gereden en kwamen zo bij een gevaarlijk stuk zwaar ge-erodeerd pad. De koestier heeft alles gedaan wat hij kon. Omkeren was daar niet mogelijk. Het paard schrok van het diepe zwarte gat en aarzelde. Op dat moment sloeg de wagen om en ging het paard ervan door. Die denderde dwars door een pad-afzetting heen. Men heeft het dier kunnen vangen en daar stond ze dan.
Een daar toevallig aanwezige boswachter heeft alarm hulptroepen opgeroepen.
De koetsier is een oudere man. Hij heeft een gebroken rib en een gekneusde heup. Het 17-jarig meisje heeft rugklachten, die zij daarvoor ook al had door een val van het paard eerder dit jaar. De 43-jarige mannelijke passagier heeft een bult op zijn hoofd en een pijnlijk lijf. De 42-jarige vrouw is er enstiger aan toe. Zij heeft waarschijnlijk een beschadigd evenwichtsorgaan en zij is de enige die nog in het ziekenhuis verblijft. Het paard heeft alleen iets gevoelige voorbenen door de klap van de boom van de pad-afzetting. Ik heb het thuisfront laten opdraven met de trailer om het paard en later de marathonwagen naar het huis van de eigenaar te brengen>

Rani007

Berichten: 323
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:29

Een pluim voor jou, Roma! Hopelijk gaat het met de gewonden weer goed.

dym_whis2

Berichten: 381
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:33

heel veel sterkte, voor de gewonden :(:)
en hopelijk worden ze snel weer beter

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:38

Petje af voor je kordate optreden Roma! Ik zou je ook dankbaar zijn in zo'n situatie.

Tja, paarden blijven beesten, die onvoorspelbaar kunnen reageren. En bossen zijn altijd een aparte hobby. Ik rijd ook graag paard door de bossen en op deze wijze zijn we ook al eens flink verdwaald met een prikkeldraadeinde op een bospad. Was gedaan tegen de ruiters, zonder waarschuwing of zo vooraf, alsof we dat expres zouden doen. duh! Gelukkig hadden we de dieren allemaal goed onder controle en is het goed afgelopen. Je kunt je oriëntatie zelfs op bekend terrein wel eens helemaal kwijt raken. Hopelijk houden ze er alledrie geen blijvend letsel aan over!

Naar aanleiding van zo'n berichtje is een oordeel snel geveld, dat zien we dan idd weer.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:50

Het gebeurd té vaak!
(even Apeldoorn bellen...)

Lynn_Nikita

Berichten: 25532
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:18

hafjelinger schreef:
Het gebeurd té vaak!
(even Apeldoorn bellen...)


waar slaat dit op????

super dat je die mensen geholpen hebt door het paard op te vangen!!!

maarten_dees
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:03

Hoi
Wij waren nog net iets voor Roma bij dit ongeluk. We reden met de auto langs het paard wat keurig rechts van de weg zonder koetsier liep! Een wonder dat er geen ongelukken op die weg waren gebeurd. De auto stilgezet, waarna mijn vrouw hem aan het halster heeft stilgezet. Hij stond nog uit te hijgen.
Samen met een gestopt wielrennersstel hebben we hem naar een parkeerplek naast het tolhuis gebracht. Daar de politie gebeld. Ondertussen was er ook een stel gestopt waarvan de vrouw paardenkenner was. Die hield hem vast en rustig.
Vervolgens ben ik met de auto en de wielrenner teruggereden en zagen dat de boom voor een bospad door midden was gereden. Het paard is er dus vol gas door heen gevlogen en de weg op geschoten...
Met de auto en wielrenner het pad in gereden, waarbij de wielrenner een zijweg afzocht. Ik vond de mensen liggend op de helling. De vrouw vond ik er niet goed uitzien, bloed uit haar oor en op haar gezicht. De man had de hulpdienst aan de lijn maar kon niet goed vertellen waar hij zat. Mijn vrouw had het adres gevraagd bij omwonenden en dit gaf ik aan hulpdienst door.
Ik ben geen paardenkenner, maar vond de helling niet erg steil. Wel smal, rul zand en losse takken op het pad.
Verder gebeurde er nog iets mafs; de boswachter die snel na mij ter plaatse kwam begon te vertellen dat ze daar nooit met paard en wagen hadden mogen rijden. Daar maakte ik mij nog boos om, omdat er gewonden op het pad lagen behoorlijk onbelangrijk..
Ik ben toen terug gegaan naar de weg om de politie/ ambulance het juiste bospad te wijzen . Eerst politieauto erin en toen kwamen 2 motoragenten. Als laatste de ambulance die het pad in stoof.
Een van de politieagenten schepte nog tegen me op dat hij goed was met paarden en naar het paard zou gaan. Toen ik daar later kwam bleek dat hij het paard bruut van de paardenkenner had overgenomen. Het paard was weer gaan bokken en met zijn hoofd tegen een boom opgelopen. Deze motoragent was begrijpelijk later blij dat Roma het overnam, want kon er niets van.
Wij zijn nog benieuwd hoe het met de slachtoffers is afgelopen, weet iemand daar meer van?
Wielrenners en paardenkenners ; samen mooi gedaan!
Groeten Maarten en Desiree

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:56

manie schreef:
Jahah gebeurd echt vaak :roll:
Elk ongeluk met een aangespannen paard staat ook ongeveer op bokt.
Enig idee hoeveel ruiters er dagelijk van hun paard donderen.......

Het is net even sensationeler dan een valpartij OHZ en dus haalt het de krant!

Gelukkig is het nog redelijk afgelopen en kwam Roma op het juiste tijdstip voorbij.
Je kunt daar trouwens erg mooi MTB-en (en rijden natuurlijk).
Wij hebben in Hoenderloo 2x op de camping gestaan ;)

Romaj62

Berichten: 48
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:14

Hey Maarten en Desiree,
Wat een bizar verhaal zeg.
Goed dat jullie samen met het wielrennerstel het paard hebben kunnen opvangen. En natuurlijk de hulptroepen bijstaan.
Blijkbaar zijn wij net na elkaar gekomen. Wij waren met de mountainbike en hebben het niet gezien. De motoragent was trouwens wel heel blij dat ik vroeg of hij hulp nodig had. Hij heeft net daarvoor geprobeerd het paard aan het bit aan een boom te binden. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat dit de grootste fout is die je kunt maken. (Ik had mijn twijfels over zijn paarden kennis). De agent kreeg een oproep van een schuurbrand in Loenen. Hij verklaarde dat hij daar eigenlijk naar toe moest. Ik heb toen het paard van hem overgenomen en gezegd dat hij maar moest gaan. Het paard werd snel heel rustig. De paniek ging er uit en ze droogde mooi op. Daar stonden we dan met en vreemde aanspanning in het bos. We wisten toen nog helemaal niets, behalve dan het verhaal wat die agent over het ongeluk vertelde. Ik heb onmiddellijk mijn dochter gebeld en gevraagd of zij met reserve materiaal naar Loenen kon komen, want de teugels waren aan gort. En het span moest toch op een of andere manier naar huis. Ik dacht dat de aanspanning uit de buurt kwam. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet stond te springen om met een paard dat net een traumatische ervaring heeft gehad op pad te moeten gaan, maar ja. Someone has got to do it. Nadat ik naar huis had gebeld, kwam er een politieauto met 2 agenten en de eigenaar en het meisje naar ons toe. Deze 2 mensen moesten nog naar het ziekenhuis voor een check. Toen kreeg ik ook te horen dat meneer in Lieren woont. Daar had ik helemaal geen zin in om zover met dit vreemde (getraumatiseerde) paard naar toe te moeten. Dus maar weer mijn dochter gebeld dat ze met de trailer moest komen. (VEEEEL verstandiger). En zo is het verder gegaan.

Fionne

Berichten: 12
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:09

hoi, ik wilde graag een tekst toevoegen aan dit bericht, ik ben namelijk de gewonde vrouw die naar het ziekenhuis is overebracht.
heb daar tot gisteren gelegen en kon dus niet eerder een berichtje achterlaten.
met vriendelijke groet, Fionne

Rani007

Berichten: 323
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:52

En hoe gaat het nou met je, fionne? Alweer een beetje opgeknapt? Beterschap!

Fionne

Berichten: 12
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:00

tja, vorige week ontslagen uit het ziekenhuis de rest zal thuis moeten. Al met al ben ik er nog lang niet klaar mee ben ik bang. Maar, ik ga er gewoon voor zo snel m ogelijk weer naar het paard te kunnen :-)

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:18

Fionne, beterschap, ik hoop echt dat het uiteindelijk helemaal goedkomt met je!

Wat heerlijk om te lezen dat er mensen klaarstaan voor hun gewonde medemens en er niet van uitgaan dat een ander het wel oplost!!!

Dikke pluim voor Roma, Maarten en Desiree!

Fionne

Berichten: 12
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:30

ik was er niet 'echt' bij (buiten bewustzijn) maar ben inderdaad iedereen erg dankbaar!

maarten_dees
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-05-09

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:50

Ook wij zijn blij te horen dat je weer thuis bent. Wij waren dat weekend met onze kleine kinderen in Beekbergen op vakantie en het voorval met loslopend paard en jullie gewond op bospad maakte indruk
Veel geluk Maarten en Desiree

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:01

Toch mooi dat het dan weer hier staat. Fijn te lezen dat iedereen het na kan vertellen! En Fionne beterschap en hopelijk herstel je helemaal!

XrastaX

Berichten: 102
Geregistreerd: 30-11-08

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:04

oei wat een schrik voor allen...
hopelijk komt iedereen er zonder er iets aan over te houden weer op de been.
sterkt en beterschap allemaal.
en een pluim voor roma!!

Fionne

Berichten: 12
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Gewonde na ongeval met paard en wagen in bos bij Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:28

wat ik nog helemaal niet gemeld heb, met het paard is alles OK!. Ook niet onbelangrijk. Mijn bijrijdster heeft haar maandag meteen een kleine ronde laten stappen. Dat ging zonder ook maar een spoor van pijn. protest of andere aanwijzing dat ze er iets van had overgehouden. Donderdag heeft ze dan ook weer gewoon de wekelijkse rijles gedaan.