Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:22

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl


De motie over het uitfaseren van prikkeldraad als omheining van paardenweiden, die 16 april werd voorgesteld door tweede kamerlid Hr. Waalkens, is 21 april door de Tweede Kamer aangenomen. Alle fracties stemden voor, behalve het CDA.

De regering heeft de minister verzocht een maatregelpakket voor het uitfaseren op te stellen, en een leidraad te ontwikkelen voor het gebruik van alternatieven op prikkeldaad, die in het landschap passen. Andere moties zoals een verbod op paardenmarkten en cosmetische ingrepen bij paarden werden verworpen.

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:36

Heel goed! :)

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:38

Pfff, echt weer het CDA! _-:( Maar gelukkig is de motie aangenomen! +:)+

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:39

en wat gaat dit dan concreet betekenen?
inspecteurs door het hele land op controle en bij prikkeldraad een boete??
dat zou wel mooi zijn maar ik zie het nog niet gebeuren helaas

CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:40

mijn pony is er zijn oog door kwijtgeraakt ...

eindelijk nemen ze eens actie :D

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:41

tamaramt schreef:
en wat gaat dit dan concreet betekenen?
inspecteurs door het hele land op controle en bij prikkeldraad een boete??
dat zou wel mooi zijn maar ik zie het nog niet gebeuren helaas



ik ook niet
maar mischien wel dat mensen er via internet een soort van aangiifte kunnen doen
zodat er een controleur langs komt
ik vind het wel goed hoor
TOPPIE

clim_bling

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:41

tamaramt schreef:
en wat gaat dit dan concreet betekenen?
inspecteurs door het hele land op controle en bij prikkeldraad een boete??
dat zou wel mooi zijn maar ik zie het nog niet gebeuren helaas


ja... Ik zie het nog niet zomaar gebeuren.
Dan zouden ze bij mij in de buurt bijna alle hekken moeten verwijderen...

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:43

Jeeuj. Fijn!

Als het dan niet weggehaald wordt, kun je er dan voor bekeurd worden?

Zou nogal mooi zijn, hier staan veel paarden omheind met prikkeldraad %)



OH, laatmaar, zie net andere reacties!

Peelie

Berichten: 13422
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:43

Bij mij is lekker alles schrik draad. Geen gemiep met schrikdraad... Ik vind het maar niks :(

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:43

CeesRinko schreef:
mijn pony is er zijn oog door kwijtgeraakt ...

eindelijk nemen ze eens actie :D



dat is dan ook wel je eigen verantwoording als dit op de weide gebeurd is
ik zou mijn paard nooit in een weide zetten met prikkeldraad

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:50

Dit schrijft Henk Jan Ormel (dierenarts en 2de Kamerlid CDA) in zijn blog en ik geef hem groot gelijk !! Je moet de verantwoording bij de eigenaar leggen.... die betaalt de DA kosten toch ook?

Citaat:
Ik zal het JSF debat niet mee kunnen maken omdat ik namens het CDA deelneem aan een tegelijkertijd plaatsvindend dierenwelzijndebat met de minister van LNV. Het dierenwelzijndebat zal wel weer heftig en vol tegenstellingen zijn. Verleden week hadden we alvast een voorproefje in het debat over de paardenhouderij. De Partij voor de Dieren diende een motie in om prikkeldraad tegen alle dieren te verbieden. PvdA , SP en VVD(!) dienden een motie in om prikkeldraad rond paardenweiden te verbieden. We hebben hier 20 minuten in de plenaire zaal over gebakkeleid! Gezegend het land dat het zich kan veroorloven om 20 minuten in 's landsvergaderzaal over prikkeldraad te debatteren! nu weet ik als dierenarts dat prikkeldraad rotwonden kan veroorzaken, maar dat geldt zeker ook voor schriklint. Dat snoert zich om een paardenbeen en zorgt voor totaal ontvelde paardenbenen. ook maar verbieden? Prikkeldraadpolitie ter controle? Is dit niet gewoon de verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar zelf en zouden we hier ons als overheid eens niet mee bemoeien? Is de VVD door het prikkeldraad in de verkeerde wei beland? Ik vroeg Krista van Velzen (SP) waarom ze niet ook nog een motie in wilde dienen om prikkeldraad helemaal te verbieden. Daarop antwoordde ze dat ze in haar achtertuin last had van insluipers en die wilde ze weren met prikkeldraad. Daarop concludeerde ik:
de SP is dus tegen prikkeldraad voor dieren en voor prikkeldraad tegen mensen!
Inderdaad, mijnheer Ormel, antwoordde Krista van Velzen......
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 13-05-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lidy

Berichten: 392
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:51

en wat gebeurd er als ze van staats bosbeheer je wei komen omheinen met prikkeldraad omdat je dat zelf niet mag?
(begrijp me niet verkeerd, ik ben het er absoluut mee eens!
maar ik hoop ook dat ze dan van staatsbosbeheer de weide opnieuw komen omheinen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:02

Nah lekker dan, en wat als je een gemengde wei hebt van paarden en/of koeien en/of schapen?

Dan geldt het immers niet, want het is geen paardenwei maar een koeienwei, of schapenwei... :)*

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:07

slimmerik schreef:
Dit schrijft Henk Jan Ormel (dierenarts en 2de Kamerlid CDA) in zijn blog en ik geef hem groot gelijk !! Je moet de verantwoording bij de eigenaar leggen.... die betaalt de DA kosten toch ook?

Citaat:
Ik vroeg Krista van Velzen (SP) waarom ze niet ook nog een motie in wilde dienen om prikkeldraad helemaal te verbieden. Daarop antwoordde ze dat ze in haar achtertuin last had van insluipers en die wilde ze weren met prikkeldraad. Daarop concludeerde ik:
de SP is dus tegen prikkeldraad voor dieren en voor prikkeldraad tegen mensen!
Inderdaad, mijnheer Ormel, antwoordde Krista van Velzen......

Moordwijf :D

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:09

Maar gaat het dan zo dat je helemaal geen prikkeldraad meer mag hebben?
Ook bv. niet dit met daarvoor nog schrikdraad?

Afbeelding

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:09

Gezien de wonden die het kan veroorzaken vind ik dan ook dat ze het voor ander vee idd ook moeten indienen..

Tegen mensen ben ik dan weer niet tegen, je weet zelf ook wel waar je wel en niet hoort te komen :7

Yvonne86

Berichten: 354
Geregistreerd: 21-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:11

Gelukkig is de motie aangenomen! Prikkeldraad is lelijk in het landschap en gevaarlijk voor de paarden.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:11

_O- wat een opmerking, maar ik vind dan dat ze prikkeldraad in het geheel voor dieren weides moeten verbieden, ik vind het je eigen verantwoording of je je dier in een wei zet met prikkeldraad máár er kunnen nog zo veel meer ongelukken gebeuren. Paard waar je mee buitenrijd die schrikt en het prikkeldraad in rent.
Ze moeten het gewoon helemaal als afzetting voor dieren verbieden.

Denk dat dat wel mag Sannn aangezien het bijna onmogelijk is dat een dier zich daaraan verwond

Anoniem

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:12

Je zal ze de kost moeten geven die toch gaan proberen daarover heen te springen :) Een beest in het nauw kan gekke sprongen maken.

uniekhorse

Berichten: 985
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Onna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:16

suus_ schreef:
Gezien de wonden die het kan veroorzaken vind ik dan ook dat ze het voor ander vee idd ook moeten indienen..

Tegen mensen ben ik dan weer niet tegen, je weet zelf ook wel waar je wel en niet hoort te komen :7


Een stier geeft echt niks om gewoon schrikdraad of een houten omheining..
Voor koeien vind ik dat wel een goede omheining (prikkeldraad).

juffienaat
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:17

Ik vind het goed, ik heb eens wonden gezien van prikkeldraad, das niet mis!

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:18

De verantwoording voor wel/geen prikkeldraad ligt toch echt bij de eigenaar zelf vind ik.
En andere dieren mogen wel verwondingen oplopen?

En idd, wie gaat het controleren? Als ik zie in wat voor erbarmelijke toestand dieren moeten zijn voor ze eindelijk eens worden weggehaald bij hun eigenaar, dan zal zullen we die prikkeldraadcontrole helemaal wel met een korreltje zout moeten nemen.

Ik zou er zelf niet over peinzen om mijn paarden achter prikkeldraad te zetten trouwens.

bolhoed
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-02-09

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:43

Als iedereen nu eens goed keek naar verwondingen van schrikdraad en schriklint dan zou hier niet over puntdraad gepraat worden.Landschappelijk vind ik ook al die witte hekken en lint geen gezicht met subsidie hagen aanleggen dat is een alternatief

Ro0sj

Berichten: 492
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Kapel-avezaath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:59

Ik ben van mening dat de overheidsbemoeienis hier wel erg ver gaat. De meeste mensen hier juichen de aangenomen 'motie' (wat verder nog helemaal geen gevolgen in het leven roept) toe. Maar ik vrees dat zij zich niet realiseren hoe ver dit gaat, en waartoe dit in de toekomst kan leiden.. Als al gesproken wordt over het afschaffen van paardenmarkten, wat 10 jaar geleden absoluut nooit aan de orde van de dag zou zijn gekomen (laat staan in de plenaire vergadering....), wat verwacht met dan dat er over 10 jaar verboden gaat worden!? Op deze manier zal de hippische sport (alle takken inbegrepen) binnen nu en 50 jaar verboden worden.

Daarnaast ben ik van mening dat schrikdraad/lint even 'gevaarlijk' is. Wanneer een paard hierin vast komt te zitten en zich probeert los te trekken kunnen de gevolgen ook vreselijk zijn! Tenslotte denk ik dat er in de plenaire vergadering van de Tweede Kamer en het Kabinet wel belangrijkere dingen besproken kunnen worden dan een motie zonder enig rechtsgevolg!

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:03

En wat dan als je weet ik hoeveel hectare land hebt, verspreid over een hele stad? Overal maar schrikdraad gaan plaatsen? dat kost klauwen geld.

Daarbij, ik vind dat iedereen voor zichzelf mag beslissen wat geschikt is voor zijn of haar dier. Ik zou mijn paard nooit achter prikkeldraad zetten, maar ieder heeft eigen keuze.