Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:56

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


De motie over het uitfaseren van prikkeldraad als omheining van paardenweiden, die 16 april werd voorgesteld door tweede kamerlid Hr. Waalkens, is 21 april door de Tweede Kamer aangenomen. Alle fracties stemden voor, behalve het CDA.

De regering heeft de minister verzocht een maatregelpakket voor het uitfaseren op te stellen, en een leidraad te ontwikkelen voor het gebruik van alternatieven op prikkeldaad, die in het landschap passen. Andere moties zoals een verbod op paardenmarkten en cosmetische ingrepen bij paarden werden verworpen.


He he eindelijk geen prikkeldraad meer bij de paardenweilanden.
Nu snel actief toezicht hierop.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:57

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


De motie over het uitfaseren van prikkeldraad als omheining van paardenweiden, die 16 april werd voorgesteld door tweede kamerlid Hr. Waalkens, is 21 april door de Tweede Kamer aangenomen. Alle fracties stemden voor, behalve het CDA.

De regering heeft de minister verzocht een maatregelpakket voor het uitfaseren op te stellen, en een leidraad te ontwikkelen voor het gebruik van alternatieven op prikkeldaad, die in het landschap passen. Andere moties zoals een verbod op paardenmarkten en cosmetische ingrepen bij paarden werden verworpen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:58

CeesRinko schreef:
mijn pony is er zijn oog door kwijtgeraakt ...

eindelijk nemen ze eens actie :D


Je kunt er als eigenaar ook zelf voor zorgen dat je paard niet achter prikkeldraad komt te staan. In het verleden hebben wij op een pensionstal met stalklanten ook zelf de omheining aangepast.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:01

Tjonge...en wat als je buurman een schapendraad met bovenop prikkeldraad (om de boel te spannen) heeft geplaatst om zijn schapen uit de wei van mijn paarden te houden? Mag ik mijn paarden dan niet meer in mijn wei zetten?

Ik heb trouwens bovenop zijn palen isolatoren gedraaid en er schrikdraad overheen gezet. Paarden komen dus niet aan de prikkeldraad....maar toch...het zit in het hekwerk verwerkt.

Ik heb me trouwens al altijd afgevraagd waarom hij prikkeldraad gebruikte om de schapendraad te spannen. Dat kan tock ook met gewone draad? Zonder prikkels?of zou die soms duurder zijn als prikkeldraad?

Mijn Opa had vroeger de pony's ook in een wei met prikkeldraad staan. Die gingen er gewoon overheen hangen als ze aan de andere kant een lekkerder hapje zagen. Draad lubberde dus uit en uiteindelijk heeft hij toch schrikdraad geplaatst.

Schrikdraad werkt ook afdoende bij koeien, anders zouden de boeren de weien niet kunnen afzetten met zo'n mobiele schrikdraadafrastering (die zie ik hier tenminste wel vaker staan). Daar gaan de koeien echt niet doorheen
tja, alleen als ze in paniek zijn, maar dan gaan ze ook door alles heen. Zo is er bij ons een keer een koe over de omheining gesprongen, op het dak van de paardenstal( die aan de achterzijde van de wei op ca. 1 meter hoogte begon...wij wonen in het heuvelachtige zuiden, dus de schuur liep weg in de heuvel) door het dak zakte, op het stro viel in de strokamer, de strokamer weer uitrende en aan de achterkant de wei weer uitsprong :wow:

Ik denk dus dat als prikkeldraad al verboden gaat worden, dat het voor alle diersoorten gaat gebeuren en niet alleen voor paarden. Misschien met een overgangssituatie van een paar jaar, zodat je het in de winkel bijvoorbeeld niet meer kunt kopen, zodat je op het moment dat je de omheining moet gaan vervangen, vanzelf op een diervriendelijkere omheining gaat uitkomen.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:09

friesiszwart schreef:
CeesRinko schreef:
mijn pony is er zijn oog door kwijtgeraakt ...

eindelijk nemen ze eens actie :D


Je kunt er als eigenaar ook zelf voor zorgen dat je paard niet achter prikkeldraad komt te staan. In het verleden hebben wij op een pensionstal met stalklanten ook zelf de omheining aangepast.

zoals je al 2 keer eerder kunt lezen was ceesrinko nog niet gebeboren toen dat gebuerde.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:13

Ben benieuwd of de natuurorganisaties een uitzondering op de regel gaan vormen... anders ben ik benieuwd waar zij hun Konikjes achter gaan houden - want ze hebben een paar kilometertjes prikkeldraad staan. :Y)

En tja, prikkeldraad is geen prettige omheining. Schriklint en -kabel hebben ook zo hun nadelen, en zelfs houten hekken kunnen een paard akelig beschadigen, maar bij prikkeldraad heb je dan nog het nadeel dat een paard er weinig respect voor heeft en erin gaat hangen.

En dat doen ze bij degelijke stroomdraad echt niet.

Toch, ik vind dit weer een voorbeeld van vergaande betutteling. Er lijken me op dit moment wel belangrijkere zaken aan de hand die de politiek op moet lossen, maar nee, we gaan kostbare tijd verspillen aan of paarden wel of niet de oortjes geschoren mogen worden.... :roll: >;)

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:23

Persoonlijk wil ik mijn paarden ook niet achter prikkeldraad hebben staan.
Ik vind het wel een eigen verantwoordelijkheid.
Vroeger stond mijn paard in een wei met schrikdraad (geen lint) en dat geeft ook niet zo'n mooie wond als ze uitbreken, wat altijd eens kan gebeuren. Gelukkig nog geen nare ervaringen met schriklint gemaakt, al begrijp ik uit verhalen dat de huid helemaal kan afschaven, kan ik me idd wel iets bij voorstellen, soort van brandwonden lijkt het me ook te kunnen veroorzaken.
Maar goed, dat risico neem ik dan wel, want vind het wel belangrijk dat mijn paarden elke dag de wei op gaan.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:26

de combinatie van een mooie houten omheinig met een schikdraad is denk ik het veiligst maar dat is op grote stukken niet te betalen. en dan het onderhoud nog...

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:45

hehe eindelijk :D

CoonArt

Berichten: 23295
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:46

Heb altijd al een hekel aan prikkeldraad gehad... en dan al die verschrikkelijke foto's van paarden die erin verstrikt raken. Gatsie! (Ik laat ze maar liever niet zien hier!)

Echt heel goed dat het verboden wordt!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:54

Het is inderdaad triest dat een overheid kostbare tijd moet besteden aan dit soort zaken en zou de verantwoording van het welzijn bij de diereigenaar moeten liggen.
Helaas bewijst de mens keer op keer dat het die niet aankan en moet dit soort zaken wel in wetten vastgelegd worden voor het verandert. Dus ik zeg; 't is een mooi begin!

Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:55

Onze paarden staan er sinds een jaar ook achter, gaat prima.
Het is eerst met schapengaas (van die vierkanten van zo'n 15 cm bij 15 cm) en daaroverheen een lijntje prikkeldraad.
Het zou inderdaad lelijke wonden kunnen veroorzaken, dat risico moet ik helaas maar voor lief nemen :).
Wie weet win ik die prijs nog eens, zodat ik wél een houten hek kan plaatsen met een draadje eroverheen.

owens-mama

Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-01-09

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:06

mag dat gladde draad dan nog wel, of wordt dat ook verboden.

Wij hebben gelukkig de paarden ook niet achter prikkeldraad staan, maar achter glad draad en lint

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:09

Mocht tijd worden dat ze er wat aan doen. Zo'n prikkeldraad kan veel schade oplopen...

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:16

Heel goed!
IK huur weide van een boer die zijn koeien erin gehad heeft. Hieromheen staat dus nog wel prikkeldraad. we hebben het zo aangepast dat alle losse stukken prikkeldraad sowieso weg zijn. Alles zit strak tegen de palen en op 1,5 meter voor het prikkeldraad is alles afgezet met palen en schriklint. Voor mij een goede oplossing, ze kunnen zo met geen mogelijkheid bij het prikkeldraad.
Voor de mensen die mopperen over het niet te betalen, tsja... wat denk je dat operaties en antibioticakuren en wat dan ook niet kosten? Én de pijn en ellende wat je paard eraan over kan houden ( en jij zelf, tenminste, ik zou mezelf altijd schuldig voelen als mijn paard enstig gewond raakt omdat ik niet wat geld wil uitgeven)?

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:22

Pfff, kan het nóg Nederlandser? :roll:
Citaat:
nu weet ik als dierenarts dat prikkeldraad rotwonden kan veroorzaken, maar dat geldt zeker ook voor schriklint. Dat snoert zich om een paardenbeen en zorgt voor totaal ontvelde paardenbenen. ook maar verbieden?

Júist. Bij mijn vorige stal zijn alle vaste weiden omheind met prikkeldraad. Denk je dat een shetland hengst zich tegen laat houden door wit lint? Om van een Bels van tegen de 1000 kilo maar niet te spreken. Paarden weten dondersgoed dat ze erbij uit de buurt moeten blijven. En in de tientallen jaren dat die boer al paarden heeft lopen, is er nooit wat gebeurd met prikkeldraad.
Zomerweides worden afgezet met wit lint, en heb al menig paard zien denken 'dat doen we even', buffelt er door heen (stroom genoeg ;) ) om dan vervolgens mijn zijn benen in het draad verstrikt te raken. Krijg je ook nare dingen van.

Het is nog altijd je éigen verantwoording wat voor omheining je hebt, zolang die veilig is voor mensen die er langs moeten of dieren aan de andere kant van dat draad, en je dieren niet de openbare weg op komen.

What's next? Komt er iemand met me meefietsen als ik buiten rijd om te kijken of ik wel aardig ben tegen mijn paard? Of ik mijn tuig wel regelmatig invet, want uitgedroogd tuig is immers ook gevaarlijk?

Een nota voor dierenwelzijn vind ik prima, maar laten ze dan de écht dringende problemen aanpakken. Manegepaarden die dag en nacht in een stand staan en hoogstens twee weken per jaar gras onder hun voeten hebben. Wandaden op wedstrijden. Bloed je paard op wedstrijd? Volledige uitsluiting. Dát noem ik dierenwelzijn. Maar paarden in een kudde die op 5 hectare lopen omheind door prikkeldraad, en dát mag niet? Kom op zeg.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:27

Ik heb een Bels van 1050 kilo ;)
En die laat zich wel degelijk tegehouden door lint. Zelfs door lint waar geen stroom op staat.. dus dat argument ben ik het helemaal niet mee eens!
Wel dat lint ook lelijke wonden geeft, maar dat neemt niet weg dat prikkeldraad in de vacht vast blijft houden door al die prikkels en ze veel moeilijker los kunnen komen...
Ik ben over het algemeen ook niet vóór regeltjes en wetjes over elke poep en scheet, maar als eigenaar zelf geen verantwoordelijkheid (kunnen) nemen, tsja..ik kan er wel inkomen dat hier wat over op papier gezet wordt. Overigens ben ik het wel met je eens dat er zéker dringerende zaken zijn zoals jij hierboven beschrijft, alleen vind ik het allang fijn dat er over meerdere zaken nagedacht wordt..
(dat zelfde geldt imo voor sloten, hoevaak moet de brandweer niet uitrukken voor een paard in de sloot, wat kost dat allemaal niet? Terwijl een simpelem omheining dit oplost)

GerdaR
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: in de kop van drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:33

Geweldig wat een reacties, ik ben het helemaal eens met Berdien. Als je er gewoon goed stroom op hebt staan dan is er niets aan de hand met prikkeldraad, wat een gezeur. Ik vind het te belachelijk voor woorden dat dit door de regering moet worden geregeld.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:39

Ik ben al een aantal jaar bezig de eigenaar van mijn vz-pony's te overtuigen dat het prikkeldraad écht weg moet.
Inmiddels staat mijn eigen pony er ook, maar is gelukkig ook het meeste prikkeldraad weg.

Er stond vroeger wel stroom op het prikkeldraad, maar dat deed ook niet veel. Nu zijn er een aantal stukken en de poorten van wit koord, en het overige glad RVS draad. Ook niet helemaal ideaal, omdat het niet zo goed zichtbaar is, en niet knapt als ze er in zouden hangen, maar toch een goed compromis, aangezien zichtbaarder draad het landschap teveel 'aantast'. Onze weiden zijn namelijk van Limburgs Landschap, en zij maakten bezwaar tegen teveel wit draad.

Ik ben blij dat er nu eindelijk wat gaat gebeuren aan al dat prikkeldraad wat je nog veel te vaak ziet. Maar waarom alleen voor paarden? Koeien en schapen kunnen er toch net zo goed in terecht komen? Al zijn het maar schrammen, (of kapotte dekens) prikkeldraad moet nu echt weg!

freeHorses
Berichten: 28
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:51

als je op iets wilt reageren wat iemand eerder heeft geschtreven hoe doe je dat dat je dan ziet wat die persoon eerder heeft geschreven?

voorbeeld:

haha schreef:
kdujyfckiehyfkuehfgkuy


ja is ook zo haha maar bla bla

thanks xx

Evanescence8
Berichten: 556
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Verwegistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:19

Mooi dat ze het hebben aangenomen. Het werd ook wel een beetje tijd. Bijna al de paarden die ik heb gehad hebben blijvende wondjes van prikkeldraad ;(

Evanescence8
Berichten: 556
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Verwegistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:20

freeHorses schreef:
als je op iets wilt reageren wat iemand eerder heeft geschtreven hoe doe je dat dat je dan ziet wat die persoon eerder heeft geschreven?

voorbeeld:

haha schreef:
kdujyfckiehyfkuehfgkuy


ja is ook zo haha maar bla bla

thanks xx


Dan druk je bij het bericht waarop je wilt reageren rechsonder op "quote" ;)

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:21

freeHorses schreef:
als je op iets wilt reageren wat iemand eerder heeft geschtreven hoe doe je dat dat je dan ziet wat die persoon eerder heeft geschreven?

voorbeeld:

haha schreef:
kdujyfckiehyfkuehfgkuy


ja is ook zo haha maar bla bla

thanks xx


Op "quote" klikken onder aan het bericht. Zulke dingen kun je beter op forumzaken vragen. (Correct me if im wrong)


Was me iemand voor;)

Odieta

Berichten: 345
Geregistreerd: 03-02-09

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:01

Nou vind het helemaal goed geen prikkeldraad meer, ik vind het een goed plan zeker ook om andere dieren, vind dat ze het helemaal door moeten voeren!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:17

Tsjonge, jonge, Nederland weer op z'n best hoor! Kunnen ze nou in Den Haag hun tijd niet anders besteden!?

Eigenaren van dieren hebben een eigen verantwoordelijkheid, vind ik en als ze die niet nemen, is dat hun probleem. Er zijn zat paarden achter prikkeldraad waar nooit wat mee gebeurd en er zijn zat paarden aan schrikdraad verwond geraakt en dat geeft ook lelijke wonden. Eigenaar is verantwoordelijk en betaalt uiteindelijk de rekening, vind ik.

En dan over die cosmetische ingrepen.... ik dacht dat het daarbij over cornageoperaties oid ging (die zíjn namelijk officieel verboden als het dier geen last heeft van de cornage), gaat het over afscheren van vetlokken!! Echt, kom op zeg Den Haag! |o :x 8)7 _-:( %)