Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:28

en wat als die eigenaren die verantwoordelijkheid dan niet nemen? Als het niet verboden is, kan er ook niet worden opgetreden.
Natuurlijk krijgt de eigenaar de rekening maar het beest heeft daar niks aan!

Wildgirl

Berichten: 11674
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:32

Yvonne86 schreef:
Gelukkig is de motie aangenomen! Prikkeldraad is lelijk in het landschap en gevaarlijk voor de paarden.

Niet gevaarlijker dan draad of lint mits goed bevestigd en strak gspannen en zéker minder opvallend dan wit draad of lint=minder lelijk in het landschap imo.
Ik snap niet waar de politiek zich heden ten dage druk om maakt.....ik heb van draad ergere wonden gezien dan van prikkeldraad :j

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:09

Wildgirl schreef:
Yvonne86 schreef:
Gelukkig is de motie aangenomen! Prikkeldraad is lelijk in het landschap en gevaarlijk voor de paarden.

Niet gevaarlijker dan draad of lint mits goed bevestigd en strak gspannen en zéker minder opvallend dan wit draad of lint=minder lelijk in het landschap imo.
Ik snap niet waar de politiek zich heden ten dage druk om maakt.....ik heb van draad ergere wonden gezien dan van prikkeldraad :j

Wat een onzin.. Als paarden de stroom voelen van het schrikdraad zullen ze terugdeinzen. Op het moment dat je daar prikkeldraad hebt hangen, is het al te laat, want door de prikkels heb je al kleine wondjes.

Wildgirl

Berichten: 11674
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:52

@Tulandro, een paard wat in volle vaart door het draad knalt met zijn benen heeft over het algemeen diepere verwondingen dan bij prikkeldraad.
Daarnaast, als hij ertegen aan komt per ongeluk dan schrikken ze bij beide terug en is het helemaal geen vaststaand feit dat hij gelijk wondjes heeft door de prikkels.
Overigins is het voor mij niet zo'n ramp al mijn paard een prikker van prikkeldraad oploopt.
Liever dat dan een doorgesneden pees.
Ik heb 3 paarden gekent die afgemaakt konden worden door iets dergelijks met de pezen en spieren na een wilde aanvaring met draad.
Daarnaast ken ik meer dan 3 paarden die in het prikkeldraad hebben gezeten, ook erg bloederig (o.a door groter oppervlak van de wond door prikkeldraad)maar géén levensbedreigende situaties.
Mijn paard staat nu nog tussen prikkeldraad en verhuist over een week naar land met dik, wit koord.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:55

Anders_Amigo schreef:
Mocht tijd worden dat ze er wat aan doen. Zo'n prikkeldraad kan veel schade oplopen...


Ja en das best sneu!! (Voor het prikkeldraad :+ )

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:11

uniekhorse schreef:
suus_ schreef:
Gezien de wonden die het kan veroorzaken vind ik dan ook dat ze het voor ander vee idd ook moeten indienen..

Tegen mensen ben ik dan weer niet tegen, je weet zelf ook wel waar je wel en niet hoort te komen :7


Een stier geeft echt niks om gewoon schrikdraad of een houten omheining..
Voor koeien vind ik dat wel een goede omheining (prikkeldraad).


net wat ik ook wilde schrijven
koeien en stieren hou je niet achter lint.
en gezien mijn paarden achter de verweide koeien lopen, kan men niet verwachten dat we om de 3 dagen draad gaan spannen/vernieuwen.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:57

Ik vind het toch wel heel triest dat paarden/dieren houdend nederland weer een wetje nodig heeft om te besluiten hoe onze dieren gehouden moeten worden...........

Heeft Den Haag geen andere zaken aan hun hoofd??
Ik kan er best nog wel wat zaken verzinnen die vele malen belangrijker zijn dan prikkeldraad...
Sorry, maar dit kunnen we toch zelf wel regelen.....
Als ieder die prikkeldraad in de wei heeft staan dit stukje bij beetje vervangt, dan is er vanzelf geen grote vraag meer naar, en zal dit vanzelf wel x uit het assortiment bij de leveranciers verdwijnen.... Kan even duren....
Maar om hier nu een wet voor nodig te hebben, is mij toch wel beetje overdreven...

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:12

Ik las iets over prikkeldraad lelijk in het landschap. Prikkeldraad zíe je niet van een afstand, die dikke witte linten of witte houten afzettingen, dát is pas lelijk in het landschap. Houd het dan nog bij bruin breed lint ofzo, maar overal van dat witte lint.. Met een beetje geluk is het niet onderhouden en hangt de helft slap en geknapt.. Mooi hoor :j
Daarnaast staat er op prikkeldraad vaak ook stroom, wat paarden dus ook voelen waardoor ze er niet te dicht bij komen.

Afscheren van tastharen ben ik ook tegen, maar valt het afscheren van de vetlok ook onder dierenmishandeling ja? Moet echt niet gekker worden hier.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:13

jessj22 schreef:
tamaramt schreef:
en wat gaat dit dan concreet betekenen?
inspecteurs door het hele land op controle en bij prikkeldraad een boete??
dat zou wel mooi zijn maar ik zie het nog niet gebeuren helaas



ik ook niet
maar mischien wel dat mensen er via internet een soort van aangiifte kunnen doen
zodat er een controleur langs komt
ik vind het wel goed hoor
TOPPIE


jaah idd fijn!
haat aan prikkeldraad!

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:14

Rascha het is ook best belachelijk maar er zijn mensen die totaal niet denken aan het welzijn van hun dieren. Dan heb ik het dus niet over prikkeldraad maar over allerlei zaken.

Daarbij zijn prikkeldraad en lint allebij erg als ze er echt in paniek doorheen gaan. Hele andere wonden maar toch beide verschrikkelijk. Doe mij maar de draad die ik heb die knapt bij een aantal kilos die erin vliegt. Nooit geen wondjes en als ze echt gaan gaan ze overal doorheen.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:11

Ja Munnie, ik begrijp jou zeker wel.
Maar dat komt mede omdat wij gruwelen bij het beeld van de mogelijke verwondingen die prikkeldraad kunnen geven...
De een is door schade en schande wijzer geworden, en de ander heeft geen schade en schande nodig gehad om prikkeldraad te verbannen.....
Toch denk ik dat ook vaak door BV de oude boer uit gemak/gewoonte gekozen wordt voor het prikkeldraad.... Als deze man in de 40 jaar dat hij er mee werkt 3x een flink ongeluk meegemaakt heeft, zal hij zeggen dat hij het vind meevallen....
Terwijl wij zouden zeggen: dat risico alleen al willen we niet lopen..... Begrijp je mijn voorbeeld??

Maar ik denk dat er helemaal geen wet nodig hoeft te zijn om het welzijn van dieren te bepalen.... Eerder goede voorlichting over de gevaren....
Uiteraard zijn er veel meer zaken die aan de orde komen, maar je kunt de boel ook wel heel erg gaan betuttelen....
Maar om nou overal een wetje voor nodig te hebben......
Soms word imo de boel te ver doorgebogen naar het extreme....
En dan word ik wel iets bang dat er met sommige dingen ook onze eigen kuilen gegraven worden....
Den Haag kan zich beter met belangrijkere dingen bezighouden...
(Ons belastinggeld is al duur genoeg)

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:31

Ja maar de oudere boeren kijken ook nooit niet zo nauw. Maar ik ken iemand waarvan het paard was gaan glijden in de wei en in de sloot terecht kwam en de stroom draad in zijn mond had hagen ook niet echt een fijne dood. Er kan altijd vanalles gebeuren. Maar inderdaad als jou dieren respect hebben voor de draad hoeft prikkeldraad geen probleem te zijn maar het kan altijd een keer mis gaan.

Ik ben meer een voorstanderd van niet goed voor je beesten afpakken en verbod op houden van bepaalde dieren opleggen. Je ziet genoeg dierenleed maar daar doen ze niks aan.

Maar toch ben ik het wel een beetje eens met prikkeldraad ik zou het zelf ook niet kiezen. Al hoewel ik de haflinger van mijn zus wel in prikkeldraad zou zetten want die loopt echt overal door heen en die zou bij prikkeldraad meer respect krijgen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:11

Vetlokken afscheren... Maar volledig scheren mag dan weer wel? :') _O- 8)7

Oei, ik hoop maar niet dat Den Haag ooit gaat horen van.... Manen Trekken...

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:14

Ha ha ha tjha zo kunnen ze wel vanalles gaan verbieden....

Sporen, zweepjes niet passende zadels.... Maar ik zie liever een paard achter prikkeldraad dan elke dag te worden gereden met een niet passend zadel denk ik zo.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:33

Tja ik denk eigenlijk dat je dat misschien ook per individueel paard moet bekijken.
Over het algemeen ben ik tegen. Sommige foto's die ik daarvan heb gezien is echt bizar eng, mijn paard heeft (gelukkig MAAR) een snee aan dr achterbeen aan over gehouden, omdat een stalgenote van mij (van wie het is) te nalatig is om haar hek overeind te zetten/houden.
staat nou btw ons eigen lint voor

Wij hebben op stal ook een shethengst die maar al te graag bij mijn merrie komt, maar het (opnieuw gemaakte) hekwerk houd hem ook niet lang tegen, schriklint geen respect. Ik denk dat je in zo'n geval best een prikdraadje neer kunt hangen, maar betwijfel of bij hem dat werkt. :7

Als paard daar wel respect voor heeft en verder voor niets zou ik het misschien ook overwegen. Alleen een slippertje en de gevolgen zijn misschien niet te overzien.
}:0


Is het btw mogelijk om stroom op prikkeldraad te zetten?

Berdien

Berichten: 64533
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:36

Ja hoor, op mijn vorige stal stond op al het prikkeldraad een flinke dot stroom.

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:42

Mijn paard zit helemaal onder dr littekens om de kogel bij het achterbeen en langs haar uiers en ja eigenlijk best veel. Weet niet wat er allemaal in spanje is gebeurd maar ik heb ook een vermoeden dat het prikkeldraad was. Maar dat kwaad is al geschied dus kan me er niet druk om maken gelukkig heeft ze er geen last van.

Suus: zoals jij het zegt denk ik er dus ook over. Soms zou prikkeldraad wel handig zijn maja dan heb je de gevolgen nog. Alleen achter ons huis waar de paarden eerst stonden had je dus een drukke weg met vooral veel vrachtwagens dus dan zeg ik liever draad wonden dan een paard onder een vrachtwagen.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:57

tamaramt schreef:
CeesRinko schreef:
mijn pony is er zijn oog door kwijtgeraakt ...

eindelijk nemen ze eens actie :D



dat is dan ook wel je eigen verantwoording als dit op de weide gebeurd is
ik zou mijn paard nooit in een weide zetten met prikkeldraad



Maar soms heb je geen keus!!! Al zou je nog zo graag willen!
Ik heb een pony verloren omdat ik naar de pijpen van de landeigenaar moest dansen!
Nu heb ik er ziek vanwege hetzelfde! EN WAT ZOU IK GRAAG ANDERS WILLEN!
Maar helaas heb ik geen keus |( |( ;(

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:58

Overigens kijk ik er niet van op dat het CDA niet meedeed!
Stelletje............

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:08

Tja, nu kun je de paarden niet meer in de winter weiden op koeienweides....

Lekker de hele winter binnen in een stal van 3 bij 3.....

En vreemd dat de andere partijen alleen diervriendelijk (ahum) zijn naar paarden.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:47

Tulandro schreef:
Wildgirl schreef:
Niet gevaarlijker dan draad of lint mits goed bevestigd en strak gspannen en zéker minder opvallend dan wit draad of lint=minder lelijk in het landschap imo.
Ik snap niet waar de politiek zich heden ten dage druk om maakt.....ik heb van draad ergere wonden gezien dan van prikkeldraad :j

Wat een onzin.. Als paarden de stroom voelen van het schrikdraad zullen ze terugdeinzen. Op het moment dat je daar prikkeldraad hebt hangen, is het al te laat, want door de prikkels heb je al kleine wondjes.

Dan kan ik je uit die droom helpen.
Onze jaarling heeft te dicht langs het schriklint liggen rollen, gevolg, draad maakt een slag om het achterbeen heen, jaarling raakt in paniek, zet het op het lopen, maar zit vast, begint te trekken en te doen, tot het draad (uiteraard te laat!) kapot knapt.
Gevolg, op het onderbeen zat nog 10% huid vast, de rest was er tot op het bot afgestript door het lint.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:54

Tja, dat dunne lint knapt nog wel, maar dat is zo waardeloos omdat het bij harde wind al snel gaat klapperen en oprekken, waardoor de ijzerdraadjes erin doorbreken - en dan heb je dus geen stroom meer.

Wij zijn ook overgestapt op dik lint, en later zelfs op van dat dikke schrik-koord. Maar mocht daar ooit een paard in terechtkomen, dan kan het zich behoorlijk beschadigen.

Regelmatig de stroom controleren helpt, maar als ze in paniek toch in het draad lopen, of bij spelen een keer doorschieten, dan ben je zuur.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:54

_rosita_ schreef:
Ik heb een Bels van 1050 kilo ;)
En die laat zich wel degelijk tegehouden door lint. Zelfs door lint waar geen stroom op staat.. dus dat argument ben ik het helemaal niet mee eens!
Wel dat lint ook lelijke wonden geeft, maar dat neemt niet weg dat prikkeldraad in de vacht vast blijft houden door al die prikkels en ze veel moeilijker los kunnen komen...
Ik ben over het algemeen ook niet vóór regeltjes en wetjes over elke poep en scheet, maar als eigenaar zelf geen verantwoordelijkheid (kunnen) nemen, tsja..ik kan er wel inkomen dat hier wat over op papier gezet wordt. Overigens ben ik het wel met je eens dat er zéker dringerende zaken zijn zoals jij hierboven beschrijft, alleen vind ik het allang fijn dat er over meerdere zaken nagedacht wordt..
(dat zelfde geldt imo voor sloten, hoevaak moet de brandweer niet uitrukken voor een paard in de sloot, wat kost dat allemaal niet? Terwijl een simpelem omheining dit oplost)


Idd en je kan ook nog altijd kiezen om een houten hek neer te zetten, met stroomdraad.
Volgens mij zijn de meeste tegenstanders er tegen omdat een andere oplossing veel geld kost.
Dat is natuurlijk ook vervelend, maar imo gaat veiligheid voorop.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:55

slimmerik schreef:
Tja, nu kun je de paarden niet meer in de winter weiden op koeienweides....

Lekker de hele winter binnen in een stal van 3 bij 3.....

En vreemd dat de andere partijen alleen diervriendelijk (ahum) zijn naar paarden.


Je kan ook een paardenwei maken of zoeken... :?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:03

edit: ben ik wel van mening dat er uitzonderingen zijn. Paarden die het gewend zijn en juist achter prikkeldraad goed blijven staan.
Echter denk ik dat het verstandig is om veulens niet in aanraking te laten komen met prikkeldraad en dus de nieuwe generatie opvoeden met andere omheining.
Mijn veulen liep toen zelfs tegen een paaltje aan, die er staan om de wei te verkleinen wanneer nodig. Ze kunnen gewoon nog niet goed sturen en moeten alles ontdekken (met of zonder hulp :P )