Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janella
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:25

Mijn paard had ook een peesblessure,
Ik haalde haar uit de box en stokkreupel, 3 dagen aangezien
en toen naar de d.a gegaan want het werd niet beter.
Moest 3 weken op boxrust met een steunverband omdat ze zich had verstapt en als je dan gaat bewegen kan het erger worden.
Na die 3 weken was er verbetering, maar nog niet genoeg dus weer 3 weken op boksrust. Toen weer naar de dierenarts en weer een peesscan gemaakt, ze liep goed en alles zag er goed uit .. dus nu hebben we een heel opbouw schema mee en zijn we aan het opbouwen! en ze heeft nog geen pas weer onregelmatig gelopen, maar we doen lekker rustig aan!

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:39

Als het over 'rust' voor een pees hebt, dan is boxrust niet áltijd het handigste. In een box beweegt een paard nog steeds, en die bewegingen zijn allemaal in een ruimte van 3x3m (gemiddeld genomen). Korte draaien dus, en bij het liggen en opstaan weinig ruimte. Voor paarden die niet als een dooie op stal staan, kan een afgezette paddock dan voor de pees 'rustiger' zijn, als het paard daar rondscharrelt heeft ie tenminste de ruimte om wat ruimer te draaien. Vergelijk het maar met het opbouwen ná de rustperiode. Dan kies je ook voor lange lijnen en vloeiende wendingen, niet voor keertwendingen.
Tuurlijk, paarden die als een gek door de paddock heen scheuren, en net voor het draad op de rem gaan, daar werkt 't niet voor.
Tsja, het is dus helemaal afhankelijk van het karakter van het paard, de stalomstandigheden én de blessure. Er zijn geen vaste richtlijnen, revalideren is maatwerk.
Er is overigens ook steeds meer bewijs dat in de acute fase (laten we zeggen de eerste 2 maanden), het gebruik van shockwave de genezing zou doen vertragen.

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:26

Mijn paard moest ook rust hebben en mocht gewoon in de groep de wei op. Ik kon niet voorkomen dat ze natuurlijk allemaal wel eens gingen rennen en dan hield ik mijn hart vast. Daarnaast stapte ik aan de hand op het harde. Ik denk dat het ook aan ligt wat voor peesblessure je paard heeft. De mate van hoe erg. Mijn vriendin haar paard had een afgerafelde pees en mocht gewoon in de groep de wei op.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:30

Knavia schreef:
Er is overigens ook steeds meer bewijs dat in de acute fase (laten we zeggen de eerste 2 maanden), het gebruik van shockwave de genezing zou doen vertragen.


De herstelfases van peesweefsel zijn heel nauwkeurig gedefinieerd. Op de gok 2 maanden nemen en dat "acuut" noemen heeft niet zoveel zin. Je hebt een acute ontstekingsfase, die duurt niet heel lang (hooguit een dikke week), daarna slaat het lichaam al aan het repareren. Bij peesweefsel moet je je dat voorstellen als dat nieuwe vezels kris-kras neergegooid worden. In deze fase is het belangrijk dat er belast bewogen wordt zodat het peesweefsel niet kris-kras blijft liggen en in die vorm vaste verbindingen maakt, maar zich weer richt in de richting waarin de pees belast wordt, en dan pas "uithard". Het is dus helemaal niet erg dat een paard zich in z'n box omdraait, maar een sliding stop kan weer heel veel schade toebrengen en weet jij vantevoren of jouw paard rustig blijft staan?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:54

Ik ben van mening dat als een paard beweegd alles veel beter doorbloed is dan als ze stil staan.
Aangezien het been vaak toch al wat slechter doorbloed is is het stimuleren hiervan juist beter.
Ooit moet zo'n paard toch weer naar buiten en wat denk je dat die gaat doen na 2-3-4 maanden boxrust.
Bij mij komt er dan ook nog bij dat ik fel tegen paarden in een box, ben 24/7 maar daar gaat het nu niet om.
Maar dit beinvloed wel mijn keuze mijn paarden niet voor maanden in een box te zetten.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:15

Daar heb je gelijk in maar als je in de acute fase een paard lekker zijn gang laat gaan buiten kan je hem gelijk wel opgeven. Het ligt er dus ook wel aan wat voor soort paard qua karakter je hebt. En het is natuurlijk niet zinnig om je paard toch maar buiten te gooien als je weet dat het een grote kans heeft dat het misgaat terwijl het met boxrust misschien toch op te lossen is.

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:26

Boxrust zal best goed zijn maar als je paard gek wordt van het hele dag in een stal opgesloten staan komt dat de genezing ook niet ten goede. Ik had een heel rustig paard maar toen ie met z'n peesblessure op stal moest werd ie al helemaal gek na 3 dagen. Ik heb toen een stukje in de wei afgezet en ben er elke dag een anderhalf uur (met een boek :D ) bij gaan zitten om te controleren dat ie niet zot deed. Dat heeft bij hem geholpen (buiten het stappen op het harde) en toen was de rest van de tijd in de box ook niet erg meer. Het kost wel veel tijd maar na 5 maanden kon ik weer rustig beginnen met opbouwen.
Ik denk dat je dus bij elk paard moet kijken wat het beste voor hem/haar werkt.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:17

Equimotion, bedankt voor het lesje.
Ik denk niet dat dit topic bedoeld is om definities van peracuut, acuut, chronisch-actief en chronisch-inactief te geven ;)
Mijn bedoeling was om te communiceren dat er steeds meer bewijs komt dat shockwaven in de fase dat het lichaam zelf nog actief aan het herstellen is, meer schade dan voordeel oplevert.

Verder blijf ik erbij dat een onrustig paard op stal zichzelf erger de verdommenis inwerkt, door de krappe bewegingsruimte en het toch constant blijven draaien en lopen. Maar meningen mogen verschillen, daarom zijn het ook meningen...