'Ik wil mijn leven echt niet veranderen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Ik wil mijn leven echt niet veranderen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:33

www.pzc.nl


Alles lag al netjes in de tas voor de wedstrijd van de volgende dag.

Haar paardrijlaarzen had ze opgepoetst en ook haar cap lag al klaar. De dressuuramazone Tessa Baaijens-Van de Vrie (29) moest die avond in september, nu zeven jaar geleden, alleen nog even snel collecteren voor de nierstichting. Op haar paard Mai Tai ging ze op weg. De avond ging alles behalve gepland toen haar paard domweg uitgleed over een kiezelsteentje en zijn berijdster meesleurde naar de grond.

Na een coma van tien dagen bleek niets meer hetzelfde. Hoewel er op het eerste gezicht niks te zien was, liep de amazone blijvend hersenletsel op. Zo heeft ze nu coördinatie- en concentratiestoornissen en reageert haar lichaam niet altijd zoals ze wil. ,,Ik moest na mijn coma alles weer leren: eten, praten lopen."

Vrij snel na haar ongeluk, tegen advies van alles en iedereen in, was de Goese vastberaden ook weer te leren paardrijden. ,,Je bent net een klein kind als je uit zo'n coma komt, je kent geen gevaar."

Een tijdje ging het goed, maar na meerdere ups en downs besloot ze dat het zo niet verder kon. ,,Het ging gewoon echt niet meer. In je koppie weet je allemaal wel hoe het moet maar als je lichaam niet mee werkt is dat heel frustrerend'', vertelt Tessa Baaijens-Van de Vrie over het besluit dat ze minder dan een jaar geleden nam.

Haar paard stond al te koop toen ze in januari via de paardensportbond KNHS een uitnodiging kreeg voor de para-equestrian wedstrijd: dressuur voor mensen met een beperking. Baaijens: ,,Hierin is iedereen in vier grades opgedeeld, afhankelijk van de mate van je beperkingen. In grade een heb je de meeste beperkingen, ik rij in grade drie." De wedstrijd ging boven verwachting goed. ,,Ik had er meteen weer zin in."

De dressuuramazone blijkt talent te hebben, want twee weken geleden reed ze al haar eerste internationale toernooi in België. Met succes, ze behaalde een derde plek. Een groot verschil met de reguliere sport is er volgens de amazone niet. ,,Je mag hulpmiddelen gebruiken als dat nodig is, zoals speciale beugels en een zweep. Het grootste verschil zit hem in de verhoudingen tussen de ruiters. Men is veel opener en je helpt elkaar echt door de strijd. Alleen als je op je paard stapt, ga je natuurlijk wel vol voor de winst."

Hoewel alle veranderingen na het ongeluk een enorme invloed hebben gehad op haar leven, zou ze het niet meer willen veranderen. ,,Natuurlijk denk je wel eens hoe het zou zijn geweest als alles niet gebeurd was, maar ik ben tevreden zo. Ik ben zelf ook veranderd. Zo is mijn vertrouwen in het geloof sterker geworden. In mijn coma heb ik een aantal dingen meegemaakt waardoor ik nu bepaalde zaken over het leven zeker weet. Ik sta veel meer open voor mensen en doe veel vrijwilligerswerk."

Naast haar geloof en de liefde voor haar man, oud-voetballer Jan Baaijens, is ook hoop belangrijk. ,,Je moet hoop in het leven hebben, zo hoop ik in 2012 mee te doen aan de Paralympische Spelen in Londen. Het is misschien hoog gegrepen maar je moet jezelf doelen stellen in het leven."

,,Nu komen er eerst nog een EK en een WK om naar toe te werken, maar daarna hoop ik dat het zover komt dat de bondscoach mij selecteert voor Londen. Ik zal in daarvoor nog wel vooruitgang moeten maken maar ik heb goede hoop. Ik ben een echte doorzetster."

Klik hier voor een foto.

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:30

Oooh eigelijk wel slecht en goed verhaal.
En door dat kiezelsteentje is wel vaag }:0
maar vind het wel leuk dat ze nu nog kan rijden in een andere 'niveau'
alé als je het echt graag doet, moet je er voor gaan!

Nog veel geluk voor haar gewenst!

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: 'Ik wil mijn leven echt niet veranderen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:54

idd wel erg vaag van het kiezelsteentje
super dat ze nu nog altijd kan rijden !
fijn dat je dan doorzettingsvermogen hebt !

Veel geluk nog :j

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:57

Tessa staat bij ons een stal verderop. Echt knap dat ze dat allemaal doet!

wake_up

Berichten: 2413
Geregistreerd: 03-07-08

Re: 'Ik wil mijn leven echt niet veranderen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:04

Respect daarvoor, dat je dan bij zoveel tegenslagen toch door gaat :j Hoop echt voor d'r dat ze aan de Olympische Spelen mee mag doen over 3 jaar! :)

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: 'Ik wil mijn leven echt niet veranderen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:49

Volgens mij heeft dit verhaal hier een paar dagen/weken geleden ook al gestaan?

Blijft knap!

xRoossie95

Berichten: 1378
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: 'Ik wil mijn leven echt niet veranderen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:48

opzich zonde dat je door n.b een kiezelsteen onderuit gaat maar gelukkig is het zo afgelopen dat je nog kan rijden!

Anoniem

Re: 'Ik wil mijn leven echt niet veranderen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:49

Volgens mij stond haar verhaal ook in de Mijn Geheim ( ja die lees ik ja en het is geen flutboekje!)