Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110739
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:00

Nieuwsredactie / http://www.tidningenridsport.se


Afbeelding
Karen Offield en Lingh
foto: http://www.susanstickle.com

De in Nederland geboren KWPN dekhengst Lingh wordt sinds 2009 gebruikt voor de Zweedse fokkerij en is momenteel gestationeerd op Stoeterij Flyinge.

Onlangs werd ontdekt dat de hengst last heeft van verminderde sperma kwaliteit.
Sinds januari werd er van Lingh sperma van uitstekende kwaliteit verzameld, maar in de eerste week van mei daalde de kwaliteit van zijn sperma opeens tot 35 procent, aldus fokkerij manager Karl Henrik Heimdahl.

Volgens de manager is het op zich niet ongebruikelijk dat de kwaliteit af en toe een daling kent, en komt dit voor bij de meeste hengsten. Volgens eerdere controles was dit echter nog nooit bij Lingh het geval.

De kwaliteit van het sperma daalde zelfs nog verder, maar Flyinge wacht met het verzenden van het sperma naar fokkers tot het weer rond de normale kwaliteit zit.

Flyinge heeft dit voorval gemeld bij alle fokkers die een veulen van Lingh wilden fokken en hebben het tevens gemeld op hun website.

joopie7
Berichten: 537
Geregistreerd: 23-02-09

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:14

Wel netjes dat ze het naar buiten brengen, maar als dit bij alle hengsten wel eens het geval ik vraag me af waarom ze het naar buiten brengen en alle andere hengstenhouders niet?

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:42

joopie7 schreef:
Wel netjes dat ze het naar buiten brengen, maar als dit bij alle hengsten wel eens het geval ik vraag me af waarom ze het naar buiten brengen en alle andere hengstenhouders niet?


Omdat het nog verder daalde, en ze nu ook (tijdelijk) geen sperma verzenden.

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:45

Als het nu daalt, dan is er ongeveer 6 weken geleden iets in het lijf anders dan anders geweest, ze schijnen maar eens in de ong 6 weken nieuw sperma aan te maken.

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:47

Netjes dat ze dit, en ergens ook wel logisch, naar buiten brengen! Hoop dat de kwaliteit van het sperma van Lingh snel weer goed is...

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:53

Denk dat er genoeg hengstenhouders zijn die gewoon de merries vol blijven stoppen met pudding van zeer lage kwaliteit.
Als het dan niet pakt hebben ze wel inkomsten. Ligt aan de merrie, 't weer, slechte tijd van het jaar, ..........

Brengen ze het wel naar buiten, hebben ze ook geen inkomsten en zullen veel merriehouders volgend jaar een andere keuze maken.
Dus weer geen inkomsten.

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:55

Ik weet niet welke hengstenhouder jij hebt cjb ;)

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:58

cjb schreef:
Denk dat er genoeg hengstenhouders zijn die gewoon de merries vol blijven stoppen met pudding van zeer lage kwaliteit.
Als het dan niet pakt hebben ze wel inkomsten. Ligt aan de merrie, 't weer, slechte tijd van het jaar, ..........

Brengen ze het wel naar buiten, hebben ze ook geen inkomsten en zullen veel merriehouders volgend jaar een andere keuze maken.
Dus weer geen inkomsten.


Inderdaad, dit gebeurt ook, dan ligt het aan de merrie.
Weet ook dat ze bij een bepaalde hengst het gingen vermengen/verdunnen.
Geen merrie raakte meer drachtig van die hengst.

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:26

Hopen dat het wel weer goed komt!

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:34

Hopelijk komt het snel weer goed. Vindt het ook netjes dat het naar buiten wordt gebracht.

MamboBeach; alle sperma wordt verdund :j

Libbylib

Berichten: 110
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:56

liliputter schreef:
Ik weet niet welke hengstenhouder jij hebt cjb ;)

inderdaad ..als je met "erkende " HH werkt dan wordt gedurende het seizoen diverse keren controle uitgevoerd ..verleden jaar was het sperma van ZĂ©lote bvb afgekeurd voor verzending ..merries moeten dan verplicht daarheen om te insimineren ..of de hengst dekt op de bok en de HH gaat een ronde doen in de buurt om de merries te insimineren

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:08

malloesje schreef:
Hopelijk komt het snel weer goed. Vindt het ook netjes dat het naar buiten wordt gebracht.

MamboBeach; alle sperma wordt verdund :j


In die mate verdunnen dan dat merries er niet drachtig van worden!

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:36

Inderdaad Libbylib, zo werkt het nou eenmaal...

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:39

Issie soms begonnen met roken ;) ?

Wel vervelend voor ze..... netjes dat het naar buiten gebracht wordt..

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:03

Is dit nou voorpaginanieuws? Het is natuurlijk enorm boeiend voor fokkers maar die horen het dus toch wel. Ik weet neti hoor maar heb hier een beetje zo'n 'nou ja zeg' gevoel bij!

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:11

Lees anders de regels even door... Dit is wel degelijk voorpagina nieuws hoor ;)

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:34

joopie7 schreef:
Wel netjes dat ze het naar buiten brengen, maar als dit bij alle hengsten wel eens het geval ik vraag me af waarom ze het naar buiten brengen en alle andere hengstenhouders niet?



Ik denk dat het niet echt veel uitmaakt. Daar de meeste grote hengsten stations wel garantie geven op drachtigheid. sommige tot de geboorte andere tot een bepaalde maand.

Het is wel fijn als fokkers het weten, zodat ze geen kostbare tijd verliezen, want voor hun geldt "tijd is geld".

andere moeten anders blijven proberen.

wel gek dat het kwaliteit zo erg daald, nu weet ik niet hoe het zit, maar kan het niet dat een hengst te veel "gemolken" is geweest, de kracht niet meer heeft om goede sperma te leveren, het lichaam moet het volgens mij ook aan kunnen, hij kan in uitstekende conditie verkeren maar het lichaam heeft misschien op dat vlak rust nodig? stom voorbeeld is ook bv. een merrie (of vrouw)kan meteen na haar vorige kind zwanger worden, maar als dat aan de gang blijft, dan gaat de kwaliteit van de baarmoeder ook achteruit. (bij veelvuldigheid)... misschien bij hengsten ook?

tis maar een een gedachte :)

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Spermakwaliteit KWPN-hengst Lingh daalt plotseling drastisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:54

Misschien een virusje onder de leden o.id.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:39

Libbylib schreef:
liliputter schreef:
Ik weet niet welke hengstenhouder jij hebt cjb ;)


Ik heb alle vertrouwen in mijn hengstenhouder. Merries komen ook bijna altijd drachtig terug.
Of hij zorgt voor een goede regeling het jaar daarop.

Maar ook bij het niet drachtig zijn ben je geld verschuldigd aan de hengstenhouder.
Het toegeven dat een hengst slechte kwaliteit sperma heeft. Zal meerdere fokkers er van weerhouden die hengst te kiezen misschien ook voor volgend jaar. Waardoor de hengstenhouder wat minder beleg tussen zijn boterham kan doen. Daar waar geld omgaat wordt er gesjoemeld.

Moet wel toegeven dat ik dit een goede aktie vind om het in de openbaarheid te brengen.