Oranje springruiters naar derde plaats in La Baule

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Oranje springruiters naar derde plaats in La Baule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 09:15

http://www.knhs.nl


Het Nederlandse oranje kwartet is in de openingswedstrijd van de Meydan FEI Nations Cup competitie, die in het Franse La Baule werd verreden, als derde geëindigd. "Ik ben heel tevreden met deze prestatie, want dit is het beste resultaat dat we hier in deze badplaats ooit hebben neergezet", aldus bondscoach Rob Ehrens, die ook wilde erkennen dat er meer in had gezeten. Zwitserland won de wedstrijd, dankzij een zinderende barragerit van Markus Fuchs met La Toya III, voor de verrassende Zweden. Harrie Smolders behoorde met Exquis Walnut de Muze tot het selecte groepje van zes ruiters dat dubbel foutloos wist te blijven. "Ik ben tevreden over mijn paard en over mezelf. Toch kan het nog beter, maar dan hebben we het over details", aldus Smolders.

Het leek bij het verkennen van het parcours een wedstrijd die iets te licht was gebouwd. Ook waren de moeilijkheden in de afstanden tussen de hindernissen niet onoverkomelijk en daardoor zijn vaak de iets minder sterke landen in het voordeel en de sterkere landen in het nadeel. Springvermogen en technisch kunnen van paard en ruiter worden dan onvoldoende op de proef gesteld. Eén van de technische problemen zat geheel aan het einde van het parcours, namelijk een imponerende triplebar, gevolgd door een steilsprong op twintig meter. Deze triple stond na de in afstanden iets krappe driesprong en om er passend en mooi recht bij te komen moesten de ruiters na de laatste hindernis van de driesprong een echte knik in hun lijn rijden. De afstand tussen triple en steilsprong zou gemakkelijk in vier galopsprongen overwonnen moeten kunnen worden, maar vijf behoorde ook tot de mogelijkheden, alleen wordt dan vaak een foutje gemaakt op de achterste paal van de triple, omdat de ruiters dan net met te weinig tempo op die hindernis aanrijden. Een andere lastige opgave was de dubbelsprong, die iets ruim stond en dan ook nog eens op een weinig oplopende ondergrond, waardoor de afstand tussen de hindernissen automatisch nog groter wordt.

Nederland had in Angelique Hoorn de eerste starter met de hengst Blauwendraads O'Brian (v. Peter Pan). Op de hindernis na de sloot, een parallel gebouwde oxer, maakte Hoorn een fout. "O'Brien ging overkruist en mede daardoor kreeg ik geen afzet", verklaarde de amazone haar fout. In de tweede manche noteerde zij ook weer één foutje, maar nu op de insprong van de driesprong. "Ik kan nog honderd keer op dezelfde wijze naar die hindernis toerijden en wedden dat dan die paal wel blijft liggen. Ik had daar net even geluk nodig en dat bleef weg", aldus Hoorn. Toch was Rob Ehrens tevreden met haar beide ritten. "Angelique heeft in beide manches gewoon sterk gereden", aldus Ehrens, die natuurlijk lovend was over de ritten van Smolders. "Dat waren in mijn ogen twee sublieme ritten, waar je alleen maar heel blij mee kunt zijn".
Albert Zoer, die in de eerste manche foutloos reed met Sam (v. Calvados), liep in de tweede ronde tegen twee springfouten aan. "De fout op der triplebar was een stomme fout van mezelf. Ik had na de driesprong Sam iets meer op het achterbeen moeten zetten en de wending beter uit moeten rijden, waardoor ik nu te weinig aan het rijden toekwam om foutloos over deze hindernis te komen. Op de sloot maakten we ook een fout, want daar reed ik te groot op aan. Een tweede ronde die ik maar liever gauw vergeet, terwijl de eerste in mijn ogen perfect was", aldus Zoer. Ehrens deelde de mening van de Drent. "De eerste ronde was zeer sterk en met de twee fouten in de tweede manche had ik eerlijk gezegd geen rekening gehouden".
De vierde starter van het Nederlandse team was Marc Houtzager met Opium VS (v. Polydor). In de eerste ronde liep Houtzager tegen drie springfouten aan en in de tweede gingen twee balken uit de lepels. "Ik miste net even de scherpte in de eerste ronde. In de tweede sprong Opium beter, maar ik heb er geen verklaring voor waarom het niet liep zoals het had moeten lopen", aldus Houtzager.

De wedstrijd in La Baule kende een uitermate spannend verloop. Van de tien landen die van start gaan in de eerste manche mogen acht landen terugkomen voor de tweede ronde. Tijdens de eerste manche leek het Duitse team zich niet te kunnen plaatsen voor de tweede ronde, maar dankzij een foutje van de Brit John Whitaker met Peppermill (v. Burggraaf), vorige week nog winnaar van een ton in het Spaanse Valencia. Peppermill tikte een balk uit de lepels, waardoor de Britten als negende eindigden op een puntje achterstand van de Duitsers. Na de eerste manche gingen Zwitserland en de verrassende Zweden gezamenlijk aan de leiding met 0 strafpunten, gevolgd door de Belgen met één strafpunt. Nederland volgde op de vierde plek met vier strafpunten. In de tweede ronde kregen de wegens het overlijden van Jean Claude Vangeenberghe met een rouwband rijdende Belgen de tegenslag te verwerken dat Judy Ann Melchior zich wegens een blessure van haar paard Aktion Pur Z moest terugtrekken. Daardoor gingen alle strafpunten meetellen en vielen onze zuiderburen terug naar de zesde plaats. De Duitsers, die met alle geluk van de wereld de tweede ronde hadden gehaald, toverden nu wel ineens foutloze ronden uit zichzelf en hun paarden en klommen uiteindelijk op naar de met Nederland gedeelde derde plaats. Nederland liet kansen liggen, want ook de Zwitsers en de Zweden noteerden springfouten, waardoor beide landen uiteindelijk op acht strafpunten eindigden en een barrage noodzakelijk was.

In die barrage zetten de Zwitsers routinier Markus Fuchs met La Toya III in, die als eerste starter een foutloze rit realiseerde in een hele snelle tijd. Daarop beet de Zweed Svante Johansson met Saint Amour zijn tanden stuk. Johansson was niet alleen langzamer, maar noteerde ook twee springfouten. Deze goede prestatie van de Zweden was des te meer verrassend, omdat dit land vorig jaar nog degradeerde uit de Samsung Super League. Zweden mocht dit jaar weer meedoen dankzij de hoge klasseringen van de Zweedse ruiters in de individuele FEI rankings.

Verwant artikel:

[VN] Nederland sterk uit de startblokken in eerste manche