Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:06

http://www.nrc.nl


"Schilderen met levende vissen, knuffeldieren maken van kadavers, een hond laten verhongeren in een museum. Hoever kunnen kunstenaars gaan? „Je mag je huisdier doden.”

Kunstenaar Marco Evaristti stelde in 2000 in een Deens museum goudvissen tentoon in blenders. Twee werden er door bezoekers vermalen. De Costa Ricaanse kunstenaar Guillermo Vargas liet in 2007 een hond verhongeren in een museum. De brokjes stonden net buiten bereik. De Frans-Algerijnse kunstenaar Adel Abdessemed trekt momenteel langs galeries met een video-installatie waarin te zien is hoe zes dieren (waaronder een paard) de schedel wordt ingeslagen met een hamer.

Hoever kan men in de kunst gaan bij het gebruik van dieren? Kunstenaars tasten ethische en juridische grenzen af. Is het strafbaar wat ze doen? Waar ligt de verantwoordelijkheid van musea?

Vragen die ook bij recente exposities in Nederland gesteld kunnen worden. De museumsector voelt zich vooralsnog niet geroepen om dit soort kunstwerken te weren. Dat blijkt uit een advies van de zogenoemde Ethische Codecommissie voor Musea, die is ingesteld door onder meer de Nederlandse Museumvereniging. Deze commissie toetst ethische kwesties aan een gedragscode waaraan musea zich dienen te houden.

De code stelt onder meer dat musea hun publiek moeten beschermen tegen „onethisch en strafbaar gedrag”. Aan de andere kant moeten musea de authenticiteit van kunstenaars en kunstwerken respecteren en waarborgen.

In 2004 boog de commissie zich over een klacht van de Stichting Vissenbescherming, die vond dat het Stadsmuseum in Woerden een tentoonstelling had moeten verbieden en aangifte had moeten doen van dierenmishandeling door de kunstenaar, Theo van Meerendonk. Deze had een goudvis ingesmeerd met verf en laten spartelen tot de dood. De vis en een video van zijn doodstrijd waren te zien in het Stadsmuseum.

Tot teleurstelling van de Vissenbescherming stelde de commissie dat het noch aan haarzelf noch aan het museum was om een oordeel te vellen over het gedrag van de kunstenaar. Een „ronduit verwerpelijk” advies, volgens de Vissenbescherming. „De commissie wenst ten opzichte van dierenmishandeling kennelijk zelf geen ethische normen te hanteren. Ze stelt zich volstrekt passief op ten aanzien van datgene wat in de musea wordt tentoongesteld.”

Een andere ethisch en juridisch interessante ‘casus’ is kunstenares Katinka Simonse. Zij maakte een handtas van haar kat, dreigde 61 eendagskuikentjes in de shredder te doden als haar publiek ze niet kocht, sloot honderd hamsters op in plastic speelballen waarin ze urenlang rond renden en verwerkte katten- en hondenlijkjes tot speelgoedbeesten.

De Partij voor de Dieren heeft meermaals Kamervragen gesteld over haar projecten. „Zonder effect helaas”, zegt partijleider Marianne Thieme. „De minister van Landbouw vindt dit iets dat zoveel mogelijk aan de markt moet worden overgelaten. Ze wil er geen ethische beoordeling over geven.”

„Voor huisdieren gelden in Nederland veel minder regels dan voor productiedieren”, zegt Peter Koolmees, bijzonder hoogleraar diergeneeskunde in historische en maatschappelijke context aan de Universiteit van Utrecht. „In de wet staat alleen hoe koeien, varkens en kippen gehuisvest moeten worden, en op welke manier ze gedood moeten worden voor de slacht. Kleine huisdieren mag je in Nederland ongestraft doden, mits je het op een zorgvuldige en deskundige manier doet.” Pas als het doden gepaard gaat met pijn of vermijdbaar lijden bij het dier, kan de politie optreden. Niet het doden is dan strafbaar, maar het toebrengen van pijn.

Een rechterlijke uitspraak laat zien dat kunstenaars toch niet helemaal ongestraft hun gang kunnen gaan. De kunstenaar uit Woerden waarover de ethische commissie zich boog, is door de politierechter in 2004 schuldig verklaard aan het „zonder redelijk doel mishandelen van een goudvis”.

De kunstenaar kreeg echter geen straf opgelegd, omdat hij volgens de rechter al genoeg gestraft was door de negatieve media-aandacht en bedreigingen die hij had ontvangen.

Vooralsnog trekt de Frans-Algerijnse kunstenaar Adel Abdessemed met zijn video ongestoord verder.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:39

Blijkbaar is dierenmishandeling tot kunst verheven, musea moeten zich afvragen wat voor boodschap je hier mee uitdraagt.

Het is nu wachten op de eerste moord op een mens in een museum onder de noemer kunst 8)7

Phillipa
Berichten: 1996
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:42

Wat gestoord zeg! Bah hier heb ik echt geen andere woorden voor!

|o

Naast dat ik hiet niet vind kunnen tegenover de dieren, is het ook nog een slecht voorbeeld voor kinderen. Gelukkig komen er niet zoveel kinderen in museau (niet dit soort tentoonstellingen, wel kindermusea natuurlijk) .. want dan denken ze vast ook dat je de poes wel door de wc mag spoelen of de vissen uit de kom mag halen.

Achterlijk...

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18045
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:44

Om te :r, dát is het! :(

pinuts
Berichten: 6865
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:47

wat is kunst? Alles is kunst..
Verschrikkelijk dit, dit is gewoon walgelijk.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:47

Misschien moeten ze die "kunstenaars" maar eens tentoonstellen, vastbinden, heerlijk geurend eten net buiten bereik leggen, en voor de bezoekers rotte eieren, stenen etc neerleggen om ze mee te bekogelen :(

LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:49

Kan me niet voorstellen dat dit soort 'kunst' verkoopt. Wanneer dit soort tentoonstellingen wel grote getalen bezoekers trekken, zouden we ons eens hard moeten gaan afvragen in wat voor maatschappij we leven!

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:49

walgelijk!!! :(

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18045
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:50

crossmonster schreef:
Misschien moeten ze die "kunstenaars" maar eens tentoonstellen, vastbinden, heerlijk geurend eten net buiten bereik leggen, en voor de bezoekers rotte eieren, stenen etc neerleggen om ze mee te bekogelen :(

Offehh..aanschieten en kijken hoe kunstig het bloed in het rond sproeit... >;)

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:50

Blijkbaar hebben die mensen aandacht nodig..
Nou alsjeblieft hoor.
.. arme dieren ;(

pinuts
Berichten: 6865
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:50

ik snap ook niet hoe een hond heeft kunnen verhongeren etc.. Ik snap dat gewoon niet.. Al die mensen die voorbij lopen...

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:50

Citaat:
Aan de andere kant moeten musea de authenticiteit van kunstenaars en kunstwerken respecteren en waarborgen.


En sinds wanneer zijn dode dieren of het doden van dieren kunst?
Respect?! Laat me niet lachen. Wat is dit voor een kl*teland als je gewoon te pas je huisdier kan vermoorden of sex kan hebben met je huisdier. Echt ze zouden heel de 1ste en 2de kamer eens moeten opsluiten zonder eten, laten rondrennen in een plastic bal, hoofden inslaan met hamers, of kamerleden in blenders stoppen. Kijken of ze het dan nog toestaan in naam van kunst :r

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18045
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:51

pinuts schreef:
ik snap ook niet hoe een hond heeft kunnen verhongeren etc.. Ik snap dat gewoon niet.. Al die mensen die voorbij lopen...

Ja...misschien vind ik dát nog wel erger; dat "iedereen" het gewoon toe laat!

AnkeFoto

Berichten: 483
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:52

Die mensen zijn echt psychisch gestoord...

oh_oh

Berichten: 1425
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: In het groene hart van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:53

Het is niet te geloven! Hoe zit het rechtsysteem in elkaar!

Het is absurd! Het is mishandeling!

Opzettelijke mishandeling of doden van een gezond dier dat niet bestemd is voor consumptie, moet gestraft worden naar mijn mening!

Ik zou graag zien dat nederland het rechtsysteem zou gaan volgen dat in de vereningde staten wordt gehanteerd. Daar staan gevangenis straffen op het opzettelijk laten lijden en doden van gezonde dieren die niet bestemd zijn voor consumptie.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 17-05-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:53

Laat ze een mens verhongeren in musea zeg :( Afschuwelijk dit en totáál BELACHELIJK :( Pure dierenmishandeling en ik keur dit zeer zeker af. BAH! :(

knockout1
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:56

Ongelooflijk dat er zulke idioten bestaan.....
Te erg voor woorden...

KimmH
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:58

Nouja, serieus.. dit vind ik dus echt nergens op slaan!!

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:59

Hmm doden is niet strafbaar maar mishandelen wèl. Dus ligt aan lakse rechters hier. :(

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:59

:r :r :r

Geen woorden voor.. belachelijk, KUNST? Over kunst valt te twisten, maar dit kan IK geen kunst noemen. Gatverdamme. :n

Leeuwnie

Berichten: 915
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:03

Citaat:
De code stelt onder meer dat musea hun publiek moeten beschermen tegen „onethisch en strafbaar gedrag”. Aan de andere kant moeten musea de authenticiteit van kunstenaars en kunstwerken respecteren en waarborgen.


De authenciteit van kunstenaars respecteren???? Pardon??? Wat een waanzin! Walgelijk, onethisch én estethisch donker duister gedrag van de kunstenaars.

GAT-VER-DAM-ME

En dit kan dus gewoon in Nederland.

LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:09

MamaMiesje schreef:
pinuts schreef:
ik snap ook niet hoe een hond heeft kunnen verhongeren etc.. Ik snap dat gewoon niet.. Al die mensen die voorbij lopen...

Ja...misschien vind ik dát nog wel erger; dat "iedereen" het gewoon toe laat!


Misschien dat dat ook wel het statement is wat de kunstenaar wilde maken. Dat mensen makkelijk de andere kant opkijken. Toch kan ik me niet voorstellen dat je daar een dier zo voor martelt :( . Wees dan werkelijk creatief en verzin iets anders! Hij had beter zichzelf kunnen laten opsluiten!

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Kunst: Paard doodslaan met een hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:11

diep diep heel diep triest zeg...

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:12

Onvoorstelbaar dat kunst belangrijker wordt gevonden dan dierenleed.
Gelukkig begrijp ik het niet... :n

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:13

Dierenkwelling vind ik echt geen kunst, dat wordt alleen gedaan door mensen die niet goed bij hun hoofd zijn.
De kunstenaar slaat zichzelf toch ook niet zijn schedel 8)7 in tbv de kunst, of zet eten net buiten zijn bereik neer? ^)
Of ik snap niet wat hedendaagse kunst inhoud -:(-