Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:53

http://www.dehoefslag.nl


Afbeelding
Jurgen Stenfert en BMC Sarina
foto: http://www.agnes-tenwolde.nl

Op 22 maart werd de aanwezigheid van reserpine vastgesteld in het bloed van BMC Sarina (v. Larino), een paard dat Jurgen Stenfert inzette tijdens Indoor Brabant. In de zoektocht naar verklarende scenario’s hoe en door wie het middel is toegediend, kwam vorige week onverwacht een einde. Een leerlingtrainer, die voor een korte periode de paarden van Stenfert trainde, heeft aan Stenfert toegegeven dat hij, uit frustratie van het uitblijven van voldoende erkenning, het middel heeft toegediend om zo Stenfert te benadelen.

Reserpine is een medicijn dat paarden rustiger maakt en niet is toegestaan bij de inzet van wedstrijdpaarden. Het veterinair recept was door de vaste dierenarts uitgeschreven en bestemd voor een ander paard uit de Stenfert stallen. Overtuigd van het feit dat het middel niet door, of in opdracht van, Stenfert is toegediend, werd aanvankelijk gezocht naar mogelijke externe factoren zoals het voer en de zuiverheid van het gebruikte samplemateriaal. Een contra-expertise is uitgevoerd om zeker te zijn van een zuivere meting.

Stenfert heeft aangifte gedaan bij de Algemene Inspectie Dienst (AID) die de zaak inmiddels in behandeling heeft genomen.

Hoewel van een werkgever- en werknemerrelatie tussen Stenfert en de leerling geen sprake is en vaststaat dat Stenfert niet schuldig is, blijft Stenfert verantwoordelijk voor de gezondheid en inzet van zijn paard. Stenfert is in afwachting van de hoorzitting van de FEI geschorst van alle deelname aan events. De zitting zal waarschijnlijk in juni 2009 plaatsvinden.

Verwant artikel

[VN] BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen

Nils_010

Berichten: 1144
Geregistreerd: 22-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:58

Dat is best wel klote voor hem. Hoe kan hij nou verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van zijn paard, moet hij zelf het bloed elke keer testen als hij weet dat hij geen verboden middelen gebruikt dan? zo kan elk paard doping worden toegediend.

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Re: Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:04

zo...dat is balen!!
Wel sneu voor hem...
wat zou die leerling zich schuldig voelen als hij nu zo in t nieuws komt...maarja...had ie maar niet zo stom moeten zijn!
Blijkt maar weer dat je niemand kunt vertrouwen!

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:04

Tja dat is einde carriere van die leerling trainer.

En dit is idd een scenario waar iedereen bang voor is. Zelf testen lijkt me erg lastig, omdat het doorgaans zeer dure tests zijn.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:04

And there you go..
Pff, wat een misselijke streek!

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:16

Wat dom om zo je eigen toekomst te vergooien.
Vind het absurt dat hij nu geschort moeten blijven, ze weten nu toch dat hij niet zelf schuldig is. Al blijf je verantwoordelijk voor je eigen dier, dit kun je toch onmogelijk altijd voorkomen?

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:17

Zo, echt lullig dit!!! Die leerling zal zich niet schuldig voelen, want hij heeft het bewust toegediend om Jurgen te benadelen. Hij zal hooguit balen dat hij betrapt is!!!! En terecht!!!!

Moorke

Berichten: 651
Geregistreerd: 14-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:19

Dat is erg dat hij nu geen wedstrijden meer mag rijden! Hij kon er toch niets aaan doen:S???

Nils_010

Berichten: 1144
Geregistreerd: 22-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:21

nobbygaard schreef:
Wat dom om zo je eigen toekomst te vergooien.
Vind het absurt dat hij nu geschort moeten blijven, ze weten nu toch dat hij niet zelf schuldig is. Al blijf je verantwoordelijk voor je eigen dier, dit kun je toch onmogelijk altijd voorkomen?

lijkt me niet, je kan niet voor elke wedstrijd bloedmonsters nemen, en je kan ze zeker niet zelf testen. Als jij niet verwacht dat er iets in het bloed zit ga je niet controleren en weet je het wel zelf dan nog niet. Vind het maar vreemd dat ze hem nu verantwoordelijk houden

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:22

Jeetje wat frusterend moet dat zijn voor stenfert

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:24

Wat ontzettend rotte actie! Dat je iemand niet mag, vooruit, maar om dan met zijn paarden te gaan klooien.... :(

gomir

Berichten: 25570
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:26

Dat is mooi balen dan!

Het lijkt misschien een domme regel, maar door de ruiter altijd eindverantwoordelijke te laten blijven voorkom je wel contstructies waarin dopinggebruik bewust wordt toegepast en er bij betrappen (tegen betaling) een zondebok wordt gezocht voor een dergelijke bekentenis...

Laulau1986

Berichten: 1023
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Noord-Nederland

Re: Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:32

Jeetje wat belachelijk! Is ie mooi klaar mee!

petraaken

Berichten: 44235
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:35

In dat geval kan ik het begrijpen maar dan ben je als onschuldige wel de dupe van degene die in het verleden zo gehandeld heeft.

die leerling heeft zijn eigen toekomst nu wel mooi verpest.

Libbylib

Berichten: 110
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:39

ik vind het wel een beetje raar ..elkens "ze " betrapt worden is het niet hun schuld maar iemand anders , de groom , de leerling , de voerfabrikant ...erg vreemd allemaal ..zie voorheen Beerbaum en consoorten ..ik krijg daar een beetje een gevoel bij dat men iemand wat geld toestopt zodat deze de "schuld " opzich neemt en zo de ruiter strafvermindering krijgt en vroeger mag starten ..
zo Komt BB nu ook in opspraak ivm belasting ontduiking ..invoeren van paarden uit niet EU landen ..en dan geen invoerkosten en BTW betalen..zo'n groot bedrijf die deze regeltjes niet kent :n

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:47

Ja en al diende de paus het toe dan was Stenfert nog verantwoordelijk, wie hij ook met zijn paarden laat werken hij blijft verantwoordelijk, ook voor zijn personeel! Als dat personeel dus niet betrouwbaar is is dat zijn probleem, het is lekker met modder gooien naar een ander maar als de relatie tussen eigenaar, ruiter, groom, trainer en de rest die er mee te maken hebben niet deugd dan moet je geen topsport bedrijven want dan kun je niet presteren zo simpel is dat! Er is inmiddels een heel leger aan ruiters en amazones die paarden voor hem getraind hebben en dat zegt denk ik behoorlijk wat over Stenfert, niemand blijft echt lang. How comes?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:49

libbylib: ik heb precies het zelfde gevoel/idee als jou hierbij.
Geloof er niks van om eerlijk te zijn.

Cyruss_

Berichten: 2111
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:54

Fijne leerling dan... Hoe idioot kun je zijn?
Wel balen dat hij nu gelijk het FEI op zn dak heeft. En de kans groot is dat hij geschorst word.
Maarja het is idd zijn eigen verantwoordelijkheid...

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:56

nobbygaard schreef:
Wat dom om zo je eigen toekomst te vergooien.
Vind het absurt dat hij nu geschort moeten blijven, ze weten nu toch dat hij niet zelf schuldig is. Al blijf je verantwoordelijk voor je eigen dier, dit kun je toch onmogelijk altijd voorkomen?

Nee idd.

__Sanne__

Berichten: 664
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:37

Insider schreef:
Er is inmiddels een heel leger aan ruiters en amazones die paarden voor hem getraind hebben en dat zegt denk ik behoorlijk wat over Stenfert, niemand blijft echt lang. How comes?


Dat is dan nog geen reden om zoiets te doen... Als het niet bevalt moet je weg gaan.

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:41

Maar het is alsnog vervelend voor 'm, natuurlijk. Het duurt nog wel even voor er meer bekend is voor 'm. Tja, mensen doen dat soort dingen. Niet goed... :n

Libbylib

Berichten: 110
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:47

timokyana schreef:
libbylib: ik heb precies het zelfde gevoel/idee als jou hierbij.
Geloof er niks van om eerlijk te zijn.

:o
Sammie schreef:
Een leerlingtrainer, die voor een korte periode de paarden van Stenfert trainde,


Hoewel van een werkgever- en werknemerrelatie tussen Stenfert en de leerling geen sprake is ..

Verwant artikel

[VN] BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen

ook al zo dubbel ..bedoelen ze dat ie niet betaald werd om te rijden ?
wth is leerlingtrainer ?
bovendien ..een tranquilizer blijft niet heel lang in het bloed zitten ..de kans dat op 500 deelnemende paarden juist deze eruit genomen wordt is klein zeker als je net na het toedienen iemand wil "pakken " ..zeker als je iemand iets wil flikken is dat nogal dubbelzinnig allemaal

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:48

Maar wat ik niet snap?

Die leerling heeft hier zo spijt van gekregen dat hij nu zijn eigen toekomst gaat vergooien door het vrijwillig te komen melden of zo?
Of is hij derdegraads verhoord?

Raar verhaal.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:50

Ik heb ook nog wel mensen die ik niet zo mag, en ze hebben ook nog paarden, en ze rijden ook nog op hoog niveau... kom, laat ik al die paarden eens wat gaan geven. :? Om het vervolgens even toe te gaan geven dat ik het was.
Het zal aan mij liggen dat ik het niet meer begrijp allemaal.
Mensen mensen waar gaat dit heen.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:56

nobbygaard schreef:
Wat dom om zo je eigen toekomst te vergooien.
Vind het absurt dat hij nu geschort moeten blijven, ze weten nu toch dat hij niet zelf schuldig is. Al blijf je verantwoordelijk voor je eigen dier, dit kun je toch onmogelijk altijd voorkomen?


Het is natuurlijk zwaar K dat hij door deze idioot nu geschorst is. Echter moet het wel een eerlijke sport blijven en als dit paard nu beter presteerd door het toegediende middel is dit niet fair tegenover andere ruiters.

Wel echt heel erg balen voor Jurgen, vind het een symphatiek persoon.