Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 20:09

http://www.knhs.nl


De Duitse paardensportfederatie (FN) heeft donderdag tijdens een bijzondere vergadering in Warendorf de befaamde springruiter Ludger Beerbaum met onmiddellijke ingang geschorst. Het bestuur van de bond reageerde met die straffe maatregel op de omstreden uitlatingen van de viervoudig olympisch kampioen over het omgaan met medicatie voor zijn paarden.

Beerbaum deed afgelopen weekeinde even laconiek als eerlijk over toediening van medicijnen. ,,In het verleden had ik een houding van: Wat niet gevonden wordt, is toegestaan'', zei hij onder meer.

Beerbaum zal tot nader order niet worden geselecteerd voor landenwedstrijden. In het kader van de hernieuwde discussie over doping in de paardensport en de onthullingen daarover besloot de FN tevens de nationale ploegen voor de olympische disciplines springen, dressuur en eventing (military) voorlopig op te heffen.

FN-voorzitter Breido Graf zu Rantzau zei in een persverklaring dat zijn organisatie en het nationaal olympisch comité voor de paardensport (DOKR) nu een heldere daad hebben gesteld. ,,Met het opheffen van de nationale kaders willen we een belangrijke stap zetten richting geloofwaardigheid.''

Graf zu Rantzau voegde er nog aan toe dat voortaan iedere ruiter of amazone die een plek wil in de Duitse selectie eerst voor een speciale commissie dient te verschijnen om zijn of haar instelling en werkwijze als topsporter toe te lichten. Dat gaat ook gelden voor bondsfunctionarissen. Het Duits olympisch comité zal een onafhankelijke commissie formeren. De eerste opdracht is de topsport te analyseren en aanbevelingen te doen om dopingproblematiek in de paardensport aan te pakken.

De Duitse tv-zenders ARD en ZDF hadden de FN woensdag onder druk gezet door te dreigen met opschorting van de onderhandelingen over de uitzendrechten van concoursen. ,,We wachten af hoe de FN reageert op deze zaken'', zei sportcoördinator Axel Balkausky. Naast de recente opmerkingen van Beerbaum heeft ook de dopingaffaire van Christian Ahlmann tijdens de Olympische Spelen voor grote ophef gezorgd in Duitsland.

Verwant artikel:

[VN] Duitse paardensportfederatie stort zich op Ludger Beerbaum

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:55

als ze alle ruiters schorsen die in hetzelfde schuitje als ludger zitten blijft er geen ruiter meer over ben benieuwd hoe dit verder gaat. Maar ach even positief bekijken nu heeft Gotha weer even een adempauze ze is nog jong zat.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:36

jongens jongens.
waar zijn we toch mee bezig. mijn hemel.
triest.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:52

Dat de Duitse federatie zo gevoelig geworden is kan ik begrijpen,
Zelf deel ik niet deze mening, hij heeft in het intervieuw alleen duidelijk willen maken, dat toen er nog geen 0 optie was en nog geen duidelijk antidoping´s beleid, men er ietje makkelijker mee omging.
Dit wil niet zeggen dat ik zijn mening deel, maar het klinkt logisch.

Dat de Duitse TV zenders (Offentlich Rechtliche) zo reageren is ook weer druk door geld.
Zo hebben ze het ook bij de Tour de France gedaan.
Dat is meer wassen in onschuld, maar niet het probleem oplossen.

Het probleem is volgens mij, dat de druk op de ruiters te groot is, ze moeten met hun paarden (meestal paarden van rijke bezitters) presteren anders worden de paarden bij hun weggehaald.
Het grote geld verdienen ze niet direkt door wedstrijden, wedstrijden zijn hun visitekaartje.
Goed presteren heet makkelijk paarden verkopen niet de toppaarden maar de andere paarden in stal, want dan heb je een naam, en provicie bij de verkoop van de duurdere paarden.
Het is eigenlijk handel, je geeft je naam aan een confectielijn of aan een zadel of wat dan ook.
Die inkomsten zijn weg als je niet meer wint.

Daardoor zijn er veel te veel wedstrijden die de toppaarden moeten gaan.
Ze hebben bijna geen enkele pause in het wedstrijd ritme van deze tijd.
En denk maar eens aan de stress die ze hebben op transport.
Dus wordt er voor gezorgd dat ze geen stress hebben, niet door lekker eens te dollen op de wei, nee even een chemisch middeltje spuiten.
Wanneer het paard niet helemaal rad is een pijnstillertje, en ga maar door.
Dat er nog velen zijn die denken dat de ruiters dat niet zouden doen met hun toppaarden, dat is al lang achterhaald, lees maar de vele berichten die er nu los komen in de pers, en die er nog komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:10

Citaat:
De Duitse nationale federatie FN heeft vanaf heden alle kaders van de drie olympische disciplines opgeheven, zowel het kampioens-, B- als B2-kader.

Het betreft in totaal 78 ruiters. Daarbovenop is boegbeeld Ludger Beerbaum voorlopig uitgesloten van deelname aan landenwedstrijden. De reden voor de draconische maatregelen zijn de voortsluimerende dopingproblematiek, uitspraken van Beerbaum over zijn zienswijze betreffende doping in het verleden en de dreiging van de nationale TV-zenders het aflopende contract met de FN niet te verlengen.
Alle ruiters en de nodige bondsfunctionarissen zullen onder de loep worden genomen door een onafhankelijke commissie van de Duitse Olympische Sportbond (DOSB). FN-president Breido Graf zu Rantzau: 'Voordat een ruiter weer in een kader wordt opgenomen, moet hij zich voor deze speciale commissie verantwoorden betreffende zijn instelling en werkwijze als topruiter. Na de uitkomst van de commissie kan deze de betreffende ruiter weer voordragen als kaderlid. Ook kunnen er straffen uit voortvloeien.' Pas als Beerbaum zich voor de nog bekend te maken personen van de commissie heeft verantwoord kan eventueel zijn schorsing worden opgeheven. Over enkele dagen zal de commissie in werking treden, na vier weken verwacht Graf zu Rantzau de eerste resultaten.


www.dehoefslag.nl

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:24

wat een stelletje kinderen daar in duitsland!

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:08

Waar gaan we toch heen met de wereld...
Dit lost toch niks op?
Ik word echt ziek van dat doping gedoe allemaal...
Zo langzamerhand blijft er geen ruiter meer over, aangezien je helemaal niks meer mag gebruiken, zelfs een onschuldig zalfje niet meer, de ene dag mag iets nog, en de andere dag niet meer... het is ook niet duidelijk allemaal...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:01

Idd, waar gaat dit in vredesnaam heen? Is dit nog in het belang van de sport?
Dat paarden straks niet meer behandeld worden voor buikpijn of spierpijn maar "er maar doorheen moeten lopen" omdat de ruiters als de dood zijn ook aan de schandpaal genageld te worden?
Dit lijkt meer op een ouderwetse heksenjacht met brandstapel dan op volwassen mensen die het belang van het paard voor ogen hebben.

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:43

Een TV-zender hoort op deze manier geen partij in de discussie te zijn, dat vond ik toen ze het wielrennen boycotten en nu ook. Het is gewoon hun taak om uit te zenden wat de kijkers willen zien en als ze aandacht aan de dopingproblematiek willen geven, dan moeten ze daar een thema-avond over gaan houden of zo. Op deze manier oefenen ze ontzettend veel oneigenlijke invloed op een sport uit.

Ik vraag me trouwens af hoe ze dat morgen in Rome gaan doen, nu ze geen kader meer hebben? Mogen hun ruiters nog starten of hebben ze die ook teruggetrokken?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:58

Nou ja, wat een rare situatie.
Ze kunnen iemand toch niet schorsen om wat hij zegt? En al helemaal niet als het gaat om gedachte's van vroeger die hij uitspreekt, vager kan het bijna niet worden.

Wat een belachelijk idiote situatie, als de dat met iedereen gaan doen blijft er straks weinig over.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:30

Ach, zie het van de zonnige kant, minder concurentie voor Nederland :D
Even serieus, het enige wat ze doen is zichzelf in de vingers snijden. Als je nu al je stand punten van enkele jaren geleden niet meer mag benoemen.
Ik wens ze veel succes met het samenstellen van de nieuwe landenteams....

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:39

Het verbaasd me dat de reacties tot nu uitgaan van ''goede'' ruiters en en''slechte bond''.
De ruiters gaan de fout in volgens mij. Komer er geen maateregelen is het niet goed, gaat men serieus optreden zijn de ruiters opeens zielig en slachtoffer. Vreemd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:40

sneu! op alle fronten!

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:46

:D Wel makkelijk dat de concurrentie zichzelf uitschakeld. Dan hoef je dat in de ring niet meer te doen. :+

Libbylib

Berichten: 110
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:22

Tja ..koekje van eigen deeg ..hij was zo "blij " toen Christian Ahlmann meer dan 8 maanden geschorst werd ..
Als ruiter alle lof ..hij kan met alles rijden ..maar als persoon :n

Myfairytale
Berichten: 5420
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:46

Moet eerlijk zeggen dat ik zijn uitspraak ook zeker niet handig vindt en bedenk eens wat hij zijn paarden allemaal gegeven kan hebben!! :(
Het is jammer dat hij het zo goed deed altijd, want om heel eerlijk te zijn vind ik het een h*fter... :o

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:05

Laat ze maar even door ruzieen in duitland ze zijn normaal echt wel concurrentie voor nederland. En nu kan Clausen weer even laten zien wat hij kan. Ben benieuwd wat het team van duitsland doet in Rome vandaag.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:36

pfffff..... ik vind het nogal wat.... in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie in de toekomst...

en dan ruiters voor een commissie laten verschijnen om wat hun standpunt nu is?
dan kunnen ze Beerbaum ook weer aannemen... immers verklaarde hij dat hij er in het verleden zo over dacht...

Of een zender partij mag zijn.... die betaald immers voor de uitzendrechten en als die niet meer willen betalen, is het wel zo netjes dat ze dat op voorhand melden...

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Duitse paardensportfederatie schorst Ludger Beerbaum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:20

Weetje wat ik me dan wel afvraag eigenlijk?
Waarom hij bij de uitslegen van gisteren staat en dus gewoon gestart is?