Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:36

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie


Afbeelding
foto door Skippy1

Paarden zouden het al genetisch in zich kunnen hebben om luchtzuigers te worden, aldus recentelijk onderzoek uit de Verenigde Staten.

Julia Albright en collega's van de Cornell Veterinaire Universiteit lieten paardeneigenaren een enquete invullen. Zij krijgen respons van 401 mensen over 3500 paarden. De enquete werd gevolgd door een tweede, meer gedetailleerde enquete, waarbij factoren zoals ras, contact met andere paarden, en de opinie van eigenaren over de oorsprong van het gedrag, werden besproken en ondervraagd.

Ruim 4.5% van de 3500 paarden bleken luchtzuigers.
Volbloeds waren met afstand de paarden die het meest lucht zuigen. Zij lopen vijf keer zoveel kans om luchtzuigers te worden dan Arabieren, en drie keer zoveel kans om te gaan luchtzuigen dan Quarter-horses.

Wat dachten de eigenaren over de mogelijke oorzaak van dit gedrag?
Leren paarden deze ondeugd aan door naar hun buurpaarden te kijken, of zit het in hun genen?

Een meerderheid (54.5%) van de eigenaren van luchtzuigende paarden geloofde dat factoren uit omgeving de schuld zijn van dit gedrag. 40.9% van de eigenaren denkt dat de omgeving in combinatie met genetische factoren de oorzaak is, terwijl 3.4% van mening is dat het gedrag puur en alleen te wijten is aan genetische factoren.

Bijna de helft van de eigenaren (49%) gelooft dat paarden abnormaal gedrag kunnen kopieren. Daarom is het juist erg opvallend dat slechts 1% van de paarden uit de enquete dit gedrag begon te vertonen nadat een andere luchtzuiger op dezelfde stal kwam te staan.

De onderzoekers zijn van mening dat het grote verschil bij de verschillende rassen niet alleen kan worden verklaard door de omgeving waar de paarden in verkeren. Volbloeds worden namelijk vaak intensief getraind, maar dat geldt ook voor paarden van andere rassen en/of disciplines.

Daarom zijn zij van mening dat verder onderzoek naar de specifieke genen verantwoordelijk voor het luchtzuigen, management van de paarden en de sociale factoren, zou kunnen helpen om dit gedrag verder te leren begrijpen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Kribbebijten zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:38

Genetisch... hmm.
Hebben ze ook direct gekeken welke paarden ervan op de wei staan en welke op stal ed.? :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kribbebijten zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:39

Ik neem aan dat dit ook in de enquetes heeft gestaan.

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:41

Dat gaat een duur grapje worden dan, 'even' testen aan welke genen het kan liggen :D
Opzich geloof ik wel dat het genetisch kan zijn, maar het kan ook te maken hebben met hoe snel een paard zich verveelt. Misschien hebben volbloeds wel meer prikkels nodig dan arabieren en quarters om zich niet te gaan vervelen...

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Kribbebijten zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:47

ik sluit me hier volledig bij aan... als je paard heel de dag op de wei staat, of op stal en zich verveelt, maak ook veel verschil

troi
Berichten: 17037
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:59

Tja, wat is de oorzaak van kribbebijten, stressgevoeligheid? vermoen om goed te kunne presteren waardoor weer stress ontstaat?? Al met al natuurlijk niet even aan een gen te koppelen, maw hier zal nooit of te nimmer een genetische test voor komen. Het enige, als het idd in bepaald bloedlijnen veel meer voorkomt dan in andere en dus een genetische basis heeft, wat je kan doen is niet meer fokken met kribbebijters. Maar ja als een paard goed presteerd in de sport kan het de fokkers niks meer schelen of het misschien een kribbebijter is (want die veulens zijn toch wel veel geld waard), op die wijze kribbebijten kwijtraken is dus volkomen onrealistisch..

Wat mij betreft een onderzoek wat op zich best interessant is maar waar je praktisch gezien bijster weinig mee kunt

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:04

Er zal wel een genetische factor zijn, die vervolgens tot uiting komt door omstandigheden. Dat is bij al dit soort aandoeningen zo, bij allerlei dieren (en mensen).
Ik ken iemand in Amerika die onderzoek doet naar de genen die soortgelijk (stressgerelateerd) dwangmatig gedrag veroorzaken bij muizen. Daar zijn ze al best ver mee. Dat zou voor paarden ook mogelijk moeten zijn, maar dat zal nog wel even duren.

Ik vind dit artikel trouwens erg gedateerd klinken. Als ik geen publicatiedatum zou weten dan zou ik zeggen dat het van een jaar of 10 jaar geleden is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:07

x_Marr schreef:
Genetisch... hmm.
Hebben ze ook direct gekeken welke paarden ervan op de wei staan en welke op stal ed.? :=


en of veulens van luchtzuigers zijn gaan luchtzuigen.
en wat die paarden deden (sport, recreatie en wat voor sport).
Flut onderzoek ;)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kribbebijten zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:07

Ik geloof wel in een genetische factor.. maar niet in directe erfelijkheid

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:09

amber_steph schreef:
ik sluit me hier volledig bij aan... als je paard heel de dag op de wei staat, of op stal en zich verveelt, maak ook veel verschil

Ken anders ook paarden die lekker de hele dag in de wei staan met soortgenoten, en dan op hun dooie gemak op een weidepaaltje gaan staan kribbebijten.

Het had bijna wel wat weg van roken: Even een sigaretje op steken, maar dan een weidepaaltje af zuigen zeg maar :D

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Kribbebijten zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:19

er zijn wel bepaalde hengsten die snel een kribbenbijter geven,zoals matterhorn,casco,odermus niet dat ze het allemaal doen natuurlijk,maar dat zijn wel hengsten die wel eens een kibbenbijter geeft,allemaal uit moeders die niet kribben bijten en deze hengsten doen het zelf ook niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kribbebijten zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:22

Skippy heeft een keer een onderzoek gepubliceerd waarbij niet zozeer luchtzuigen erfelijk was, alswel de receptoren die tot luchtzuigen kunnen leiden. Maar dan nog waren het omstandigheden die ervoor zorgden dat een paard ging luchtzuigen.

En dat wil ik wel ondersteunen. Mijn merrie luchtzuigt. Maar haar drie nakomelingen (waarvan de oudste inmiddels 12 jaar oud is en de jongste 6) zijn het nooit gaan doen.

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:25

Wij hebben 2 paarden met dezelfde vader uit verschillende moeders en ze doen het allebei..... en de rest niet. Ook de buurvrouwen niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kribbebijten zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:28

luchtzuigt de vader?
En hoe zijn je stalomstandigheden?

Ik heb er wel op gelet dat de veulens van mijn luchtzuiger zo snel mogelijk dag en nacht naar buiten gingen. Altijd ruim voldoende hooi hadden en pas brok na het hooi. Het is goed gegaan.

Verder heb ik wel het vermoeden dat mijn luchtzuiger is gaan zuigen omdat ze een moederloos veulen was. Ze was de fles al gewend. Zuigt ook nog af en toe op haar tong alsof het een speen is.

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:31

Mijn merrie zuigt lucht door maagproblemen, zodra ze iets anders dan ruwvoer krijgt ? hup dan gaan die tanden ergens op en zuigt ze lucht naar binnen om vervolgens zo haai als een garnaal naar me te kijken van : dat lucht op !

Of het erfelijk is ? nee dat denk ik niet :n misschien dat het wel te maken heeft met het temperament van je paard, een zenuwachtig paard heeft eerder aanleg voor stalondeugden dan een vrij relaxed paard, maar ik denk dat het kibbebijten zelf niet erfelijk is, wel het feit hoe je een temperamentvol paard huisvest etc :j

EllyC

Berichten: 8156
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:58

Ik vind de in het artikel genoemde cijfers te vrijblijvend om richting zo'n conclusie gaan.
Eigenaar denkt en vindt is dus niet wetenschappelijk bewezen maar zijn uitingen van een gedachtegang/mening.

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:01

Ik denk ook niet dat het erfelijk is hoor? Heb een Quarter staan en ook beide ouders zijn geen luchtzuigers zover ik weet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:10

jury schreef:
Ik vind de in het artikel genoemde cijfers te vrijblijvend om richting zo'n conclusie gaan.
Eigenaar denkt en vindt is dus niet wetenschappelijk bewezen maar zijn uitingen van een gedachtegang/mening.


ja precies.
Het enige dat je nog enigszins kunt objectiveren is het percentage paarden van een bepaald ras dat luchtzuigt. Maar als het niet is gekoppeld aan gebruik, stallingsomstandigheden of percentage waarin die groep paarden voorkomt in dat land dan zegt dat nog niets.

Wat nou als de populatie Arabieren gewoon vele malen groter is dan de populatie shetjes? Kortom: hoe komt zij aan haar cijfers.
Je kunt prachtig liegen met statistiek :j

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:25

Ik denk dat het toch voor het grootste deel aan de omgevingsfactoren ligt, niet bij ieder paard maar bij mijn paard ben ik er van overtuigd. Mijn paard, engels volbloed, was een luchtzuiger toen hij vroeger manegepaard was en in een stand stond. Toen hij in een stal kwam en 9 uur per dag op de wei kwam was het binnen een maand over. Hij doet het nu al tien jaar niet meer, terwijl hij voorheen haast heel de dag niets anders deed dan luchtzuigen op stal. Qua ras kan ik het me wel voorstellen dat een volbloed er gevoeliger voor is, mijn paard is wat minder gericht op eten(enige andere bezigheid op stal) en wat meer gericht op bezig zijn (spelen met andere paarden in de wei).

mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:01

Best goed dat ze zo iets onderzoeken. Er is toch 1 hengst (bij het KWPN) die toch heel veel luchtzuigers als nakomeling geeft (de fokkers onder ons zouden vast weten over wie ik het heb) dus genetisch zou dit dan heel goed kunnen.

lindalieneke

Berichten: 704
Geregistreerd: 18-05-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:56

007? :P

Anoniem

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:02

Genetisch ja hoor, wat een goeie!!
De veulens kijken het van mams af en gaan het ook doen. Enige manier om dit nader te onderzoeken is veulens direct na de geboorte te spenen en aan de melkbar te zetten. Grote kans dat je dan ook luchtzuigers krijgt maar schuif het dan maar op verveling.

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:04

suleilitha schreef:
Genetisch ja hoor, wat een goeie!!
De veulens kijken het van mams af en gaan het ook doen. Enige manier om dit nader te onderzoeken is veulens direct na de geboorte te spenen en aan de melkbar te zetten. Grote kans dat je dan ook luchtzuigers krijgt maar schuif het dan maar op verveling.


Waar zou jij het onderscharen dan?

Anoniem

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:06

Luchtzuigen komt voort uit frustratie en verveling en de andere factor is dat paarden stalondeugden van elkaar overnemen.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:27

Ik geloof niet dat ze het van elkaar overnemen. Paarden met een te hoog maagzuur gaan luchtzuigen. Als de manier van houden en voeren ervoor zorgt dat er bij alle paarden op een stal steeds een aanslag wordt gedaan op de maag heb je wel kans dat paarden die er gevoelig voor zijn gaan luchtzuigen als ze dat nooit gedaan hebben.

Vergelijk het gemakshalve met erfelijke aandoeningen bij mensen: in sommige families komt een zwakke maag voor. Niks mis mee als je te vet eten uit de weg gaat, dan krijg je geen last. Als deze mensen echter elke dag speklappen gaan eten krijgen ze wel last. Een paard kan niet praten en probeert vanalles om aan de buikpijn te ontkomen. Als ie gaat luchtzuigen maakt ie een natuurlijke pijnstiller aan en heeft ie even geen last. Voor paard betekent dit probleem opgelost. Voor de eigenaar begint dan het probleem.

Bij sommige hengstenlijnen is idd weleens de eerste vraag na het horen van de afstamming: "Oh, doet ie ook kribbebijten?" Het zou te toevallig zijn als erfelijke aanleg geen rol zou spelen.