Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:33

randalinpony schreef:
Wat gebeurt er eigenlijk met de maag tijdens en na een zware sporttraining?


Daar zijn testen mee gedaan. Lieten ze een paard in of op een tredmill lopen en hebben ze ondertussen de maagsap productie gemeten en hoe harder het paard liep, hoe meer maagzuur er geproduceerd werd. Dus in stap het minste maagzuur en in galop het meeste. Een van de redenen waarom ik met mijn maag-gevoelige merrie altijd weinig heb gegaloppeerd. En rengalop op het strand was dus uit den boze.

Ook komen maagproblemen dus zeer veel voor bij dravers/ renpaarden.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:07

lindalieneke schreef:
007? :P



Luchtzuigen, genetisch?? Was ik echt al een hele tijd volledig van overtuigd en idd OOSeven is een hele duidelijke!! Ik heb er zelf 1, jawel een luchtzuiger. Zeg je dat je een OOSeven hebt, 9 van de 10 x vragen ze, luchtzuiger??

Ook denk ik dat buitenlandse stamboeken het al eerder wisten, ze keuren niet voor niks geen luchtzuigers goed. KWPN doet dat wel, wat ik niet goed vind. Hoe goed de hengst dan ook is!!

OOSeven is zelf een top hengst, zijn nakomelingen zijn boven gemiddeld goed. Maar als ik heel eerlijk zou zijn? Hadden ze hem beter niet goed mogen keuren...

Wel denk ik dat het genetisch is, maar het ook wel aan de omgevingsfasctoren ligt en meetellen.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:17

Quir schreef:
lindalieneke schreef:
007? :P



Luchtzuigen, genetisch?? Was ik echt al een hele tijd volledig van overtuigd en idd OOSeven is een hele duidelijke!! Ik heb er zelf 1, jawel een luchtzuiger. Zeg je dat je een OOSeven hebt, 9 van de 10 x vragen ze, luchtzuiger??

Ook denk ik dat buitenlandse stamboeken het al eerder wisten, ze keuren niet voor niks geen luchtzuigers goed. KWPN doet dat wel, wat ik niet goed vind. Hoe goed de hengst dan ook is!!

OOSeven is zelf een top hengst, zijn nakomelingen zijn boven gemiddeld goed. Maar als ik heel eerlijk zou zijn? Hadden ze hem beter niet goed mogen keuren...

Wel denk ik dat het genetisch is, maar het ook wel aan de omgevingsfasctoren ligt en meetellen.


Maar wat als we het omdraaien, misschien hebben de nakomelingen van OO7 wel problemen met hun maag wat wordt doorgegeven door OO7. Als ze daar eens onderzoek naar doen. Dan is het luchtzuigen misschien ook over voor de toekomst.
*D

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:18

Ik bedoel dus eigenlijk dat ze onderzoek doen om de maagproblemen op te lossen.

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:31

Joh, komen ze er ook een keer achter. Het was toch allang overduidelijk dat nakomelingen van sommige hengsten veel meer luchtzogen dan gemiddeld....

Nataliee
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:34

Direcht erfelijk denk het niet. Ik zou eigenlijk zeggen dat paarden gedrag kopieren van hun soortgenoten, maar aangezien 1 paard van stal luchtzuigt en de rest niet, klopt dit ook niet.
Ik denk dat het aan het paard ligt, en dat er naar elk paard apart gekeken moet worden naar de oorzaak.

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:36

Hahahaa sorry moet even lachen hoor. Heb ook een 007 gereden, 3 keer raden wat die doet.... En ja 9 van de 10 vragen "007? Is het een luchtzuiger?"

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:41

Dat 007 luchtzuigers lijkt te leveren zou natuurlijk kunnen. Maar dat soort voor de hand liggende erfelijkheden zijn niet overal terug te vinden.

Mijn luchtzuiger bijvoorbeeld heeft in de bloedlijnen geen luchtzuigers (ik heb het nagevraagd voor zover mensen het zich konden herinneren) en haar halfbroers/zusters zijn ook niet gaan luchtzuigen. Datzelfde geldt voor haar veulens. Die luchtzuigen ook niet. Dus zijn er echt andere factoren die ook een rol spelen. Nu is mijn paard zonder moeder opgegroeid, dat zou een oorzaak kunnen zijn. Ze is gaan luchtzuigen toen ze op stal gehaald werd indertijd.

En geeft 007 een aangeboren luchtzuigprobleem door dat neurologisch is, of hebben 007 vooral allemaal een zwakke maag? Of komen 007 vooral terecht op prestatiestallen waar de omstandigheden luchtzuigen in de hand werken??

joopie7
Berichten: 537
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:01

Cayenne schreef:
Volbloeds waren met afstand de paarden die het meest lucht zuigen. Zij lopen vijf keer zoveel kans om luchtzuigers te worden dan Arabieren, en drie keer zoveel kans om te gaan luchtzuigen dan Quarter-horses.

90% van de Engels Volbsloeds lopen met een maagzweer rond, dus het verbaast me niks dat die percentage zo hoog is bij Volbloeds. Naar mijn idee heeft dat dus niks met de erfelijkheid te maken. :n

jenga_8

Berichten: 1416
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:03

Het is toch niet zo raar dat Volbloeds dat eerder vertonen, die zijn wat nerveuzer(krijgen vaak in verhouding meer krachtvoer in vergelijking met ruwvoer), kost meer energie, maag eerder leeg, last van maag(zelf tot maagzweren aan toe), proberen zuurgraad van de maag omlaag te brengen(speeksel aanmaken) en dit doen sommige paarden door te kribbenbijten of luchtzuigen (+ door endorfinen worden ze rustiger) vaak omdat er tekort aan ruwvoer is.

Verandering van stal kan luchtzuigen veroorzaken als daar minder ruwvoer wordt gegeven of omdat er oneetbaar stalstrooisel wordt gebruikt.

Er is in verschillende studies aangetoont dat paarden geen gedrag kopieren(anders dan honden en katten).

En dat ze eigenaren vragen naar wat zij denken dat de oorzaak is, vind ik volkomen onrelevant.

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:33

jenga_8 schreef:
Het is toch niet zo raar dat Volbloeds dat eerder vertonen, die zijn wat nerveuzer



Waar baseer je dat op?? Een volbloed is niet anders dan een ander paard.
Wel is het een feit dat er op grote renstallen nog steeds geloofd wordt dat een renpaard (dus volbloed) heel veel haver en weinig hooi moet krijgen. Volstrekte onzin en echt een middeleeuwse opvatting, maar nog steeds komt het veel voor. Een paard op een pension stal krijg vaak brok. Dat is heel licht verteerbaar, waardoor de maag niet zo zwaar belast wordt. Granen zijn voor een paard erg zwaar om te verteren, wat maagzuur kan veroorzaken. Weken van granen helpt daarbij wel enorm.

Dat dat aanleg tot luchtzuigen ras-afhankelijk is, geloof ik niet. Ik heb even veel Arabieren als volbloeden op stal gehad die het deden. Wel geloof ik dat er een genetische aanleg is, zoals eerder gezegd, een zwakke maag zoals dat bij mensen ook voorkomt. Zo lopen mijn vader en ik bijvoorbeeld altijd met rennies op zak en heeft mijn moeder nog nooit last van maagzuur gehad. Dat zal bij paarden niet anders zijn.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:59

Ik vind het een beetje een flutonderzoek. Onderzoek gaat uit van de subjectieve antwoorden van paardeneigenaren. Alsof deze alles goed weten mbt luchtzuigen.
Laatste zin ben ik het wel mee eens. Dat er dus daadwerkelijk eens naar omgevingsfactoren, stalbeleid etc gekeken moet gaan worden en moet worden onderzocht.
Dit onderzoek zou ik niet geheel Evidence Based noemen :n

Ik heb een luchtzuiger van 16 jaar. Daarnaast staat mijn nu 4 jarige en die 4 jarige staat ook weer naast een luchtzuiger! Hij heeft er helemaal niets van.
ik ben het absoluut niet eens met mensen die maar zeggen dat paarden het zomaar van elkaar overnemen. Mijn paard heeft al 13 jaar paarden naast zich staan en geen van allen heeft het ooit "overgenomen".

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:07

Het was toch al lang bekend dat paarden waarvan een (voor)ouder luchtzuigt meer kans heeft om ook te gaan luchtzuigen?? Heeft met name ook met temperament en karakter te maken naar mijn idee en dit is dus ook erfelijk. Een slecht stalmanagement is een absolute trigger, vandaar dat er vaak meerdere paarden met stalgebreken op één stal staan... Ze nemen het dus niet van elkaar over naar mijn idee.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:13

Suzanne F. schreef:
Joh, komen ze er ook een keer achter. Het was toch allang overduidelijk dat nakomelingen van sommige hengsten veel meer luchtzogen dan gemiddeld....


Inderdaad, niets nieuws. Dat paarden het luchtzuigen van elkaar zouden overnemen is echt niet meer van deze tijd. Bijna iedereen weet inmiddels toch dat dit een broodje aap verhaal is.

Loezoe
Berichten: 1234
Geregistreerd: 30-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:16

Whinnylando schreef:
Hahahaa sorry moet even lachen hoor. Heb ook een 007 gereden, 3 keer raden wat die doet.... En ja 9 van de 10 vragen "007? Is het een luchtzuiger?"


mijn 007 heeft er gelukkig geen last van, maar je hoort het inderdaad wel vaak bij 007's, dus het zou me niet verbazen als het gedeeltelijk genetisch is. Maar ook van Painted Black's heb ik het al vaker gehoord. Ik vermoed dat het te vergelijken is met roken. Als de ouders roken is de kans ook groter dat de kinderen er mee beginnen. Verder ben ik er ook van overtuigd dat het gedeeltelijk aan omgevingsfactoren ligt.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:28

Het is natuurlijk ook een soort verslaving aan de endorfines. Het is bij mensen ook bewezen dat sommige mensen gevoeliger zijn voor verslavingen dan anderen. En dat het ook echt iets met erfelijkheid te maken, geloof met de activiteit van een bepaald deel van de hersenen.

Lijkt me wel veel geld om uit te geven aan een studie over iets bij paarden dat relatief gezien helemaal niet zo ergstig is. Het is wel neurotisch gedrag maar het paard houd er verder toch geen gezondheids problemen aan over.(Ja ze zeggen wel eens koliek maar als je dan bedenkt dat andere mensen zeggen dat het aan het voer ligt dat ze uberhaubt beginnen is dat natuurlijk ook zo verklaard)

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:32

Het zijn vaak de maagklachten die uiteindelijk wel eens koliek klachten kunnen geven. het luchtzuigen zelf is geen oorzaak van koliek. Dit is wat mij door artsen wordt verteld.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:13

Oh gelukkig, luchtzuigen is dus erfelijk. We hoeven dus niet meer in de spiegel te kijken, of ons af te vragen wat ons paard ons probeert te vertellen. Hij is gewoon genetisch mislukt.

We gaan gewoon net zo lang doorfokken totdat luchtzuigen verdwenen is en houden onze paardjes gewoon lekker 23/7 op stal. Tenslotte is luchtzuigen toch erfelijk en heeft het niets met opsluiting te maken. Gelukkig maar, het ligt dus niet aan ons.

Stalgebrek, een gebrekkige stal? Nee joh, gewoon een mislukt fokproduct met de verkeerde genen waardoor ie zo lastig gaat doen. Stom paard _-:(

Anoniem

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:18

Ik vind het ook eh... beetje boel bullshit Arabesk...
Ik moet wel even zeggen dat ik het erg generaliserend vind dat je de uitspraak doet, dat paarden doorgaans 23/7 op stal staan want dat is onderhand eerder uitzondering dan regel.
Als ik mijn paarden 23 uur per etmaal zou moeten "ophokken" kapte ik ermee, zeker weten...

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:28

mywayzidane schreef:
Best goed dat ze zo iets onderzoeken. Er is toch 1 hengst (bij het KWPN) die toch heel veel luchtzuigers als nakomeling geeft (de fokkers onder ons zouden vast weten over wie ik het heb) dus genetisch zou dit dan heel goed kunnen.


mijn gevoel zegt altijd dat het aanleg is, wat ik hier al meer lees hoe heeft het paard het gehad als veulen.
maar ik denk ook het temperament en tsjah dit is erfelijk.
Ik kan me voorstellen dat een heel zenuwachtig paard eerder gaat zuigen dan een rustig paard.
dus als je een hengst hebt die temperament door fok snap ik dat er meet zuigers uit komen.
(mijn mening)

Anoniem

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:30

Even over de bewering dat het wordt veroorzaakt door opsluiting in een stal, hoe kan het dan dat wij vroeger een pony hebben gehad die 24 uur per dag, 12 maanden per jaar, op de wei stond, samen met een andere pony en toch een fanatiek luchtzuiger was?

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:37

suleilitha schreef:
Even over de bewering dat het wordt veroorzaakt door opsluiting in een stal, hoe kan het dan dat wij vroeger een pony hebben gehad die 24 uur per dag, 12 maanden per jaar, op de wei stond, samen met een andere pony en toch een fanatiek luchtzuiger was?


Precies, goeie opmerking.

Ik blijf van mening dat ze eens goed moeten onderzoeken naar wat er gevoerd wordt bij luchtzuigers en de samenhang met maagzweren/zuurgraad. Problemen met de maag kan vererfd worden (lijkt mij), dus dat zou een hoop verklaren naar de samenhang van genetische aanleg en luchtzuigen. Ook zou ik mij kunnen voorstellen dat bepaalde rassen misschien gevoeliger zijn voor maagproblemen doordat ze sneller stressen en/of andere voer krijgen. (Denk aan voorbeeld volbloed)

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:57

Dat luchtzuigen over genomen wordt door andere paarden is absoluut niet zo. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een andere het overneemt.

Verder zeg ik niet dat een paard die misschien genetisch een luchtzuiger is maar door omstandigheden nooit gaat luchtzuigen. Veel van de écht erfelijke gevallen doen het al van veulen af aan. Mijn merrie is het gaan doen op het moment dat ze door acute tandpijn niet at en toen is gaan luchtzuigen. Mijne staat echter de gehele dag (van 9 tot 6) op de wei, dus 23/7 op stal is echt niet zo.

Ook zijn er zeker gevallen die het zijn gaan doen uit verveling en meestal ontstaat luchtzuigen door maagzweren (of verveling), dus inderdaad OOSeven (even een duidelijk voorbeeld) kan ook zeer zwakke magen door vererven, maar eigenlijk ruw gezegd vererfd hij dus luchtzuigen.

Ook denk ik dat binnenvetters eerder luchtzuigen, dus de volbloeden en paarden die hoog in het bloed staan. Dat zijn meestal de binnenvetters. Ook vind ik veel OOSeven's binnenvetters, ogen heel rustig en nuchter, maar eigenlijk zijn ze dat niet.

Ik denk dat het meer het kip en ei verhaal is. Wat het dus precies is, de zwakke magen waardoor ze gaan luchtzuigen, of luchtzuigers die zwakke magen hebben.

Verder is het ook zo dat veel mensen zeggen dat luchtzuigers koliek krijgen door het luchtzuigen, terwijl het juist andersom is. Luchtzuigers zijn koliekgevoelig door dezelfde reden waardoor ze luchtzuigen. Een zwakke maag of maagzweer bijvoorbeeld. :)

Wanted2003

Berichten: 2661
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:15

Nee, 24/7 buiten daar doe je alle paarden een plezier mee? Hoevaak kom ik langs paarden die 24/7 buiten staan, die daar maar een beetje staan. Daar krijg ik pas een ongelukkig beeld bij. Iedereen houdt zijn paard zo als die dat zelf wil, en dat sommige paarden een paar uur per dag op de wei staan wil dat nog niet meteen 23/7 zijn. Ik ben altijd maar wat blij dat ik mijn paard een koel stalletje kan bieden bij 30 graden.

Tuurlijk zijn er ook veel luchtzuigers, waarbij het komt door een gebrekkige stal. Maar dat is lang niet overal zo, mijn paard kon het haast niet beter treffen (ja er zaten geen goude knoppen aan de stal) en toch stond die doodleuk te zuigen. Je kan niet iedere luchtzuiger over één kam scheren.

Edit: En waarom praat je eigenlijk over een mislukking Arabesk? Ik denk dat er heel veel mensen met ervaringen met een luchtzuiger daar totaal anders over denken. Er is namelijk prima mee te leven.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:55

Edit: En waarom praat je eigenlijk over een mislukking Arabesk? Ik denk dat er heel veel mensen met ervaringen met een luchtzuiger daar totaal anders over denken. Er is namelijk prima mee te leven.

Wij kunnen daar prima mee leven maar hoeveel pijn heeft het dier in kwestie, zowel mentaal als fysiek?
Of één van twee?

Dit komt in het wild niet voor, hoor!

En als dieren luchtzuigen die 24/7 in de wei lopen kan het dier in de opfok al te kort zijn gekomen; endorfine aanmaken werkt verslavend, ze hebben steeds meer nodig om de pijn te stillen in de maag en daardoor is een luchtzuiger die al een tijd bezig is, minder makkelijk te helpen om het weg te krijgen.

Ik geloof er niks van dat een dier in perfecte paardvriendelijke omstandigheden vanaf jongs af aan(met alles wat het nodig heeft) gaat luchtzuigen op het land.. :n