Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:31

www.megastadFM.nl


Een 62-jarige man uit Rockanje is donderdagmiddag rond half vier zwaar gewond geraakt na een ongeval op het Waterbospad.

Het slachtoffer reed op een ligfiets over het fietspad en zag twee ruiters op hun paard naderen. Hij week om nog onbekende redenen uit en reed de berm in.

De paarden begonnen te steigeren en om zich heen te trappen. De 62-jarige fietser liep ernstig hoofdletsel op en is met een spoedtransport overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam.

De Technische Ongevallendienst van de Verkeerspolitie stelt een nader onderzoek in.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:33

Ochjeetje... arme man.. hopelijk komt ie er weer helemaal bovenop!

Rody01

Berichten: 3176
Geregistreerd: 07-08-07

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:34

Ach, vreselijk!
Zul je even lekker gaan fietsen...

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:35

Pffff, dat is nogal wat. Het zal je maar gebeuren :s Hopelijk komt hij er snel weer bovenop!

Wat ik me wel afvraag, wat wilt de technische ongevallendienst van de verkeerspolitie hieraan onderzoeken.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:36

Die paarden liepen ergens waar ze niet mochten, nl het fietspad. Dus misschien moet daar het eea over uitgezocht worden.
Zal ook wel een aansprakelijksheidkwestie gaan worden. Dan is onderzoek ook wel fijn/nodig denk ik.

Lailaa

Berichten: 3025
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:36

Wat erg. :o
Hopelijk komt het goed.

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:36

Wat vreselijk. Ik moet er niet aan denken dat het mij overkwam..... Lig je te fietsen, krijg je een klap voor je hoofd.

Ik hoop dat uitgevonden word waarom het nou zo mis ging.

oh_oh

Berichten: 1425
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: In het groene hart van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:36

Ojee dat is ook vrezelijk zeg! Arme man ik hoop

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:42

Ik denk ook altijd: Ik hoop dat ik nooit zo'n ding tegen kom met mijn paard. Vinden ze doodeng. Zo'n banaan bedoel ik dan. Ze zijn er ook te weinig om ze eraan te laten wennen. Maarja, daar kan zo'n fietser niets aan doen. Ik hoop dat hij er snel weer bovenop komt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:45

Jeetje, wat een narigheid voor beide partijen.
Of de ruiters fout zaten... vaak kun je niet anders dan het fietspad, is de berm te slecht en de weg te gevaarlijk.

Ligfietsers worden over het algemeen doodeng gevonden door paarden , als ik er een tegenkom vraag ik altijd om even te stoppen en evt te gaan staan .

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:47

De ruiters zitten 'fout': die behoren hun paard onder controle te hebben. Het is hun verantwoordelijkheid.
Echt afschuwelijk voor die man, denk je even lekker te fietsen, lig je zwaargewond in het ziekenhuis!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:49

LindyH schreef:
Ik denk ook altijd: Ik hoop dat ik nooit zo'n ding tegen kom met mijn paard. Vinden ze doodeng.


Is niet moeilijk; je gewoon aan de verkeersregels houden en met je paard niet op fietspaden komen.
Dit tragische ongeval illustreert duidelijk waarom die regel er is.
@crossmonster; dat geleuter over "de berm te slecht" en "de weg te gevaarlijk" is volledig irrelevant. Het gaat op het gevaar dat de ruiter voor de fietsers oplevert. Onder dat soort onzinnige logica kunnen bv. ook moterrijders het fietspad onveilig gaan maken.
@Welshcob; de aanwezigheid daar is illegaal, maakt niet uit of het paard goed onder cotrole is of niet, sowieso fout..
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 29-05-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:51

Heeft hij een trap gehad en is daardoor gewond aan het hoofd?
Of is hij "gevallen" omdat hij de berm in reed en daardoor gewond geraakt?

Vind het beetje onduidelijk (maar ligt misschien aan mij). Zoals ik het nu lees reed hij de berm in en zijn daarop de paarden beginnen steigeren .. waardoor het mij niet lijkt dat ruiters er schuld aan hebben .. Maar misschien staat het er gewoon een beetje moeilijk ;)

Blijft het feit dat het nooit leuk is zo'n ongeluk .. Kon natuurlijk ook gebeuren zonder paarden in de buurt (als hij geen trap gehad heeft dan) ;)



Ik ben ze trouwens ook wel eens tegengekomen, zowel de gewone versie als de banaanversie .. Ja, reed toen ook illegaal op het fietspad :o Paard keek er nog niet eens naar :Z

Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:54

Jemig, wat erg voor die man.. Ik vind alleen niet dat je van schuld kunt spreken.. Natuurlijk waren de paarden op een plek waar ze eigenlijk niet hoorden, maar het is een naar ongeluk.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:55

Ik vind het er heel duidelijk staan: hij reed de berm in en daar is hij geraakt door de paardenhoeven.
Dus de paarden zijn de veroorzaker en aangezien je een paard niet verantwoordelijk kunt houden voor de daden... zijn de eigenaren verantwoordelijk (dat hoeven niet per se de ruiters te zijn, als het bv verzorgpaarden zijn)
De man fietste waar hij hoorde te fietsen. Die heeft in mijn ogen absoluut niets fouts gedaan. Zoiets mag gewoon niet gebeuren...

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:55

Ik hoop dat die man er snel weer boven op komt..

Het is niet zo heel ver bij mij vandaan maar had het nog niet gehoord

scappa

Berichten: 101
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:56

Maar reden ze nou op het fietspad of in de berm.
Want de fietser is in de berm beland als hier die paarden al liepen zou die van mij ook gaan stijgeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:56

Kuggur schreef:
LindyH schreef:
Ik denk ook altijd: Ik hoop dat ik nooit zo'n ding tegen kom met mijn paard. Vinden ze doodeng.


Is niet moeilijk; je gewoon aan de verkeersregels houden en met je paard niet op fietspaden komen.
Dit tragische ongeval illustreert duidelijk waarom die regel er is.


Ik ben zo'n bananenligfiets eens op de weg tegengekomen met mijn paard. Er was daar geen fietspad dus reed de man op de weg met dat ding. Ikzelf reed in de berm naast dezelfde weg.
Met als gevolg dat ik bijna met paard en al in de sloot lag en in de haast ook nog eens een buitenspiegel van een auto mee nam.
Soms heb je die keuze dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:57

Welshcobfan schreef:
Ik vind het er heel duidelijk staan: hij reed de berm in en daar is hij geraakt door de paardenhoeven.
Dus de paarden zijn de veroorzaker en aangezien je een paard niet verantwoordelijk kunt houden voor de daden... zijn de eigenaren verantwoordelijk (dat hoeven niet per se de ruiters te zijn, als het bv verzorgpaarden zijn)
De man fietste waar hij hoorde te fietsen. Die heeft in mijn ogen absoluut niets fouts gedaan. Zoiets mag gewoon niet gebeuren...


Er staat:

Citaat:
Het slachtoffer reed op een ligfiets over het fietspad en zag twee ruiters op hun paard naderen. Hij week om nog onbekende redenen uit en reed de berm in.

De paarden begonnen te steigeren en om zich heen te trappen.


Wat ik dus lees als: man komt aan, man wijkt uit om onbekende reden en rijdt berm in, paarden beginnen raar te doen..

Maar zoals ik al zei: ligt misschien gewoon aan mij ;)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:57

Volgensmij heeft het helemaal geen nut om te speculeren, niemand was erbij.

Laten we hopen dat de man er gauw weer bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:59

crossmonster schreef:
Volgensmij heeft het helemaal geen nut om te speculeren, niemand was erbij.

Laten we hopen dat de man er gauw weer bovenop komt.


Neen, is ook .. Maar er worden weer meteen beschuldigingen uitgedeeld terwijl ik het heel anders interpreteer.
Natuurlijk maakt het niet uit hoe het is gebeurd, het is een vreselijk iets. Hopelijk komt het nog goed met die man.

Mag ik misschien ook niet maar: fietshelmen .. zijn deze verplicht of ook een vrije keuze? Gewoon even voor de weet .. ;)

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:00

En was het wel een echt fietspad? Hier langs de provinciale weg loopt een parallelweg met een maximum van 60 km/u waar alle verkeer mag komen (auto's, tractors, fietsers, ruiters). Een B-weg die in de volksmond 'het fietspad' wordt genoemd, maar waar ruiters net zo veel recht hebben op de weg als (lig)fietsers en waar van beide groepen verwacht wordt dat ze uitkijken en zich aan de regels houden. De term 'fietspad' zorgt in berichtgeving nog wel eens voor verwarring, heb ik al een paar keer gemerkt.

Neemt niet weg dat het een naar ongeluk is. Paarden worden niet vaak met ligfietsen geconfronteerd, zo vaak zie je ze gewoon niet. De mijne zag er laatst ook twee in de verte en hoewel hij hartstikke verkeersmak is reageerde hij niet alsof het dagelijkse kost voor hem was.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:02

Uppojono schreef:
Jemig, wat erg voor die man.. Ik vind alleen niet dat je van schuld kunt spreken.. Natuurlijk waren de paarden op een plek waar ze eigenlijk niet hoorden, maar het is een naar ongeluk.


Dus als ik bv met m´n auto door een rood stoplicht scheur en iemand dood rijd vind je ook dat je niet van schuld kunt spreken...?
Ruiters negeren hier een duidelijke verkeersregel, met als gevolg ernstig ongeluk. Schuldvraag kan niet duidelijker liggen.

@ Cayenne; ook jij moet het verkeersregelement nog maar eens doorlezen, daarbij ook als je je wél aan de verkeersregels houd kun je speciaal met paarden óók gevaarlijke situaties meemaken, maar dit is niet relevant in deze situatie.

fannetje

Berichten: 3558
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:15

Ik vind al die beschuldigingen nogal wat.
Misschien reden de ruiters wel in de Berm tussen de weg en het fietspad en hoorden daar dus wel thuis. En als zo een ligfiets op jou en je paard afkomt, dan kan dat wel een verkeerd aflopen. Die van mij is heel nuchter, maar ben bang als hij aangereden word, dat hij toch ook in paniek om zich heen kan trappen.
Ik denk dat je pas echt iets nuttigs kan zeggen als je erbij bent geweest en voor die tijd geen beschuldigingen moet uiten.
De situatie is zoals die is al vervelend genoeg lijkt mij.
Hopelijk herstelt die man snel en houdt hij er geen blijven letsel aan over.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:18

Kugger, er zijn heel veel ruiterpaden in bermen langs fietspaden dus ik vind niet dat je meteen hoeft te roepen dat ze een verkeersregel hebben overtreden.

Ik ken het betreffende pad niet waar er is gereden, maar in de omgeving van rockanje zijn er wel heel veel 'ruiterpaden' die de berm van een fietspad vormen, oftewel er staat dan een paaltje met een hoefijzer in de berm langs het fietspad. (ik fiets altijd naar m'n werk langs zo'n 'ruiterpad'). Dus in zo'n geval zouden de ruiters niet ergens gereden hebben waar ze niet hoorden te komen. en dus niet een verkeersovertreding begaan.

Het lijkt me gewoon een naar ongeluk, veroorzaakt doordat de fietser opeens om onbekende oorzaak van het fietspad af de berm in rijdt, en de ruiters die hun paarden niet onder controle konden houden omdat ze daarvan schrokken.

Hopelijk komt de man in kwestie er weer bovenop.