Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:14

Anne_GTI schreef:
Ik las ook een ligfietser die er op een paardlengte achter bleef. Dat vind ik wel heel dichtbij. Als het paard onrustig is zou ik die afstand vergroten tot zeker 10 meter.


Helaas word ik hier weer onjuist geciteerd. Als ik een paard zie houd ik altijd afstand, al vanaf 50 meter ga ik langzaam rijden en zoek contact met de ruiter. Ik schreef dat de minimumafstand om te passeren in mijn ogen minsten een paardlengte is. Dat zou betekenen dat de rijbaan dan al een meter of vijf breed moet zijn om dat voor elkaar te krijgen. De meeste fietspaden zijn aanzienlijk smaller...

We hebben nu kunnen zien dat het overgrote deel van de ruiters en de (lig)fietsers in praktijk veel moeite doet om elkaar te kunnen passeren. De moeilijkste situatie blijft daarbij die op een smalle rijbaan waar ruiter en fietser in dezelfde richting gaan. Ik realiseer me dat ook een paard geen ogen aan de achterkant heeft en mogelijk juist angstig wordt van rare gebeurtenissen in het perifere deel van het zicht.
Maar ook op dit podium wordt door enkelen de volgende redenering gebruikt: op de rijbaan is het gevaarlijk want die auto's en trekkers rijden zo hard, daarom gaan we maar op het fietspad, en iedereen moet maar weten dat een paard nou eenmaal een (vlucht)dier is dat niet (altijd) onder controle is te houden, dus moet iedereen op een plek waar ik niet mag komen maar rekening houden met mij. En als er problemen van komen is het dan dus de schuld van de ander.
En op dat laatste punt ben ik compromisloos. Ik ga niet aan een ander uitleggen waarom ik met een fiets op een fietspad rijd. Ik schrijf het hier scherp op om duidelijk te maken dat het begint met een goede attitude: als je je begeeft op plekken waar je niet mag komen is het je plicht om zo min mogelijk overlast te bezorgen en je dus maximaal in te spannen om conflicten te voorkomen. Zoals ik nu al enkele keren heb uitgelegd doe ik er alles aan om illegale gebruikers van mijn domein, het fietspad, zo veilig en beleefd mogelijk te passeren. Toch krijg ik weer verwijten dat ik een asociale idioot ben die zo'n arm beest de stuipen op het lijf jaagt. En ik geloof nog steeds dat de meerderheid goedwillend is, maar helaas moet ik constateren dat ik op het fietspad pakweg een op de drie keer zelf maar moet uitzoeken hoe ik mijn weg kan vervolgen langs die hindernis.

Om het nog eens op een andere manier te zeggen: mijn openingsbod is "samenwerking", mijn volgende antwoord is gelijk aan het tegenbod van de andere partij. En als dat "geen samenwerking" is op een fietspad heb je aan mij een slechte.

Of als variant op een bekend spreekwoord: "Met de cap in de hand kom je door het ganse land".

EuroQuest

Afbeelding

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:30

Je zal mij nauwelijks op het fietspad tegenkomen EuroQuest, maar wel in de berm ernaast. Alleen als door de wegbeheerder er allerlei obstakels in de berm zijn opgeworpen moet ik er toch ergens langs om verderop mijn weg te kunnen vervolgen in de berm. Dan is de keuze rijbaan of fietspad. Op het fietspad kan je makkelijker contact maken als je op problemen stuit. De meeste automobilisten snappen de signalen die een ruiter aangeeft niet eens en door de afgesloten ruimte van de auto is verbaal contact maken ook lastig. Dus de keuze voor het fietspad ligt dan voor de hand omdat dat toch een veiligere optie is voor de ruiter.

Ik kan me je ergernis heel goed voorstellen; ik op mijn beurt erger me kapot aan mountainbikers op het ruiterpad die ineens om de hoek komen stuiven en je paard bijna als fietsenstalling gebruiken.

;) En ik erger me ook kapot aan paardemest op de fietspaden.

EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:03

LindyH schreef:
EuroQuest schreef:
De psychologie van de koude grond dat je een paard zou belonen door af te stappen is niet relevant. Als ruiter is je eerste en enige verantwoordelijkheid de veiligheid van anderen en van jezelf. En als afstappen daarbij zou helpen (wat ik inderdaad niet goed kan beoordelen of dat nodig is, maar met de ruiter erop ziet het resultaat er soms ook niet geweldig uit) dan doe je dat gewoon!
EuroQuest

Dit is weer een bevestiging daarvan...
Psychologie van de koude grond? Dus je weet het (alweer) beter?


Blijkbaar ben je zo vol van je eigen gelijk dat je iemand anders be/veroordeeld zonder goed te lezen of na te denken.
a) Ook in deze discussie zijn blijkbaar niet alle ruiters het met je eens dat je een paard daarmee beloont, maar daar wil ik me vooral niet mee bemoeien.

b) Ik schreef dat zo'n overweging niet relevant is. Veiligheid prevaleert boven alles. En dan is het helemaal niet belangrijk of een paard veiligheidsprocedures al dan niet als een beloning ervaart. Je behoort gewoon dat te doen wat nodig is om een onwillig paard op dat moment onder controle te krijgen in de openbare ruimte en zeker als dat gevaar oplevert voor omstanders die er ook niks aan kunnen doen. En (lees het nogmaals wat boven staat): "als afstappen daarbij zou helpen..."

Ik constateer dat je met half lezen mij nog steeds veroordeeld en zelf toegeeft dat je er in praktijk nooit bij bent geweest. Ik beoordeel jou alleen maar op mijn oordeel over mij.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:58

Je ziet in dit topic wel weer regelmatig waar het eigenlijk om draait, zolang men beleeft blijft naar elkaar is er veel respect en zogauw dat weg is heb je direct conflict.
Motorrijders zijn als zwakkere minderheid op de weg altijd extreem beleefd. Al lach ik ermee dat ze op zo`n enorme afstand echt niet stil hoeven te gaan staan en de motor afzetten en dat mn paard geen watje is, toch doen ze dat steeds weer, omdat ze weten hoe belangrijk het is dat ze als groep zijnde als beleefd bekend staan. Zo krijgen zij als groep zijnde gewoon veel meer respect terug.
Als een ruiter medeweggebruikers gaat lopen afsnauwen, ipv altijd op een beleefde manier naar een oplossing blijven zoeken, zullen de volgende ruiters die door diezelfde weggebruikers gepasseerd worden daar veel nadeel aan ondervinden. Want doordat ale ruiters toch snel als 1 grote groep beschouwd worden is het respect al verdwenen en het geduld al weg.

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:00

Ik zie iets héél herkenbaars in de bovenstaande posts.

"Ohjee, weg kwijt, even op de kaart kijken. Waar zet ik mijn auto neer? Aan de kant van de weg, op het fietspad. Daar hinder ik het verkeer niet"
"Autopech.... balen.... auto maar even aan de kant zetten op een veilige plek: op het fietspad"
"Ik moet m'n vrachtwagen laden en lossen. Op de rijbaan hinder ik het verkeer en het is te gevaarlijk met die hardrijdende auto's. Dus op het fietspad"
"Parkeren? Ik ga geen 50 meter lopen vanaf dat vrije parkeervak... de straat hier is handiger. Ik zet hem dan maar niet helemaal op de rijbaan maar gewoon op het trottoir voor de helft, neemt minder ruimte in beslag, zo kunnen andere auto's er nog langs"

Hinderen? Zet je (vracht)auto op het fietspad en je hindert net zo goed verkeer: fietsverkeer. Gevaarlijk? Zet je auto op het fietspad en je maakt het gevaarlijk voor fietsers omdat die door de berm moeten of de rijbaan op, waar ze allerlei doodwensen krijgen omdat ze zich durven te begeven op het domein van de auto. Fiet is wel dat een auto niet op het fietspad mag komen. Niet parkeren, niet rijden, etc.
Minder ruimte? Jammer alleen dat je met je actie wel voetgangers met rolstoel of kinderwagen hindert omdat je daarvoor niet genoeg ruimte overlaat op het trottoir.
Er zijn legio aan voorbeelden te noemen die in de praktijk veel voorkomen, veroorzaakt door automobilisten. Parkeren op kruisingen bij scholen om hun kids veilig uit te laten stappen.... waarmee ze het zicht voor wandelende kinderen op de kruising hinderen en daarmee die kinderen in gevaar brengen. Parkeren aan het einde van de weg... de weg stopt daar dan wel maar het fietspad gaat daar verder maar wordt zo wel geblokkeerd. Dagelijkse praktijk.

Vanuit de beleving van de automobilist is het héél normaal en héél verstandig om op het fietspad te gaan staan.

Die redenering moeten een paar paardrijders ook proberen achterwege te laten. Ja, ik kan me indenken dat je niet graag een 80-km-weg op gaat (of zelfs een 60-km-weg of desnoods 50-km-weg). En tja, als je wel in de berm rijdt en je kan niet verder door een obstakel en je kiest dan liever voor het fietspad dan voor de rijbaan, kan ik helemaal inkomen.

Met mijn velomobiel doe ik ook wel dingen die niet horen. Bij mijn huis rijd ik vaak 30 meter over de stoep om de doodeenvoudige reden dat ik daarlangs fatsoenlijk mijn achterpad kan oprijden zonder bijna om te slaan of met de bodem over de rand van het opritje te schuren door de ongelukkige constructies in deze nieuwebouwwijk. Maar als er wel toevallig wel voetgangers zijn op het trottoir

Maar wat Euroquest terecht aangeeft, is dat een paard simpelweg niet op het fietspad MAG komen. Doe je het toch, dan is het denk ik niet meer dan normaal dan dat je je daarna volledig aanpast aan het 'legale' verkeer. Door met een paard op een fietspad te komen, maak je het voor jezelf en het paard wel veiliger maar niet voor de aanwezige fietsers (vergelijk het even met de diverse autovoorbeelden).

Argumenten als dat een paard soms schrikt en onberekenbaar kan worden en dat je daarom als andere partij daar maar rekening moet houden is ook wat erg kort door de bocht.
Dit klinkt mij hetzelfde als de automobilist die mij levensmoe vindt als ik met m'n velomobiel de rijbaan op ga (waar ik legaal mag rijden!) met een snelheid van 40 km/h of meer, ze vinden het een levensgevaarlijke actie van mij. De redenatie is vaak dat ik een zwakkere partij ben en dat ik daarom niets te zoeken heb op de rijbaan tussen die zware auto's, dat is een gevaarlijke actie van mij volgens hun. Volgens mij is het juist zo dat de automobilist zich dubbel en dwars bewust moet zijn van het feit dat hij met het gevaarlijke apparaat rijdt waarmee je iemand dood kan rijden.

Elke verkeersdeelnemer moet zich bewust zijn van de eventueel zwakkere positie of het eventueel meer risicovolle/gevaarlijke voertuig waarmee hij zich in het verkeer begeeft.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:05

EuroQuest: Hoewel ik je toon niet zo sympathiek vind, heb je heus wel een punt. Ruiters zouden graag zien dat de hele wereld rekening met ze hield, maar dat kan je nou eenmaal niet van iedereen verlangen. Daarom zorg ik ervoor dat ik mijn paarden het grootste deel van de tijd onder controle heb. Ik zeg met nadruk 'het grootste deel van den tijd', want hoe graag we het misschien ook zouden willen, een paard wordt nooit een brommer. Paarden blijven nou eenmaal één van de enige 'vervoermiddelen' die kunnen schrikken (en daarmee behoorlijke ongelukken veroorzaken). Auto's en fietsen heb je altijd onder controle. Paarden hebben nou eenmaal een extra onzekerheid. Dat is gewoon een feit.

Voor mij hoeft echt niet de hele wereld rekening met me te houden. Ik kan heel goed mezelf redden. Maar soms heb ik heel even wat meewerking van iemand nodig, een ligfiets, iemand met een enge hond, een kind met vlaggetjes op z'n fiets, wat dan ook. Ik kom er altijd prima uit door even aan te geven wat ik fijn zou vinden als de 'enge persoon zou doen'. Ik geef aan wat mij zou helpen, bv even stilstaan, en dan kunnen we meestal heel snel onze weg weer vervolgen.

EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:16

Anne_GTI schreef:
Voor het paard is toch het engste als hij van achteren ineens geruisloos genaderd wordt. Hij schrikt zich de tandjes.


Leuke uitdrukking (daar vallen de tanden van uit mijn bek :D )!
Quesjer (even googlelen...) woont in de buurt van Zwollywood. Wellicht dat hij wel een keer bij een manege langs wil gaan.
Als er ruiters rond Utrecht belangstelling voor hebben: ook EuroQuest wil wel een keer bij een manege langs komen. Kost je een kop koffie en vriendelijk woord.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:22

Ik weet bijna zeker dat er hier op bokt ooit een topic heeft gestaan waarbij al eerder ligfietsers op een manege gingen rondrijden om de paarden te trainen.

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:36

Anoeska schreef:
Maar soms heb ik heel even wat meewerking van iemand nodig, een ligfiets, iemand met een enge hond, een kind met vlaggetjes op z'n fiets, wat dan ook.

Ha! Fijn! Eindelijk iemand (van wie ik meen dat) die géén directe liefhebber is van vlaggetjes. Begrijp ik goed dat jij liever een ligfiets zonder dan met vlaggetje ziet? ;) (je wil niet weten hoe vaak wij te horen krijgen dat we een vlaggetje moeten monteren omdat we zo slecht zichtbaar zijn)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:38


EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:44

Anoeska schreef:
EuroQuest: Hoewel ik je toon niet zo sympathiek vind, heb je heus wel een punt.


Dag Anoeska,
Jammer dat het zo overkomt, maar als fietsers zijn we nu eenmaal een 'zwakke' verkeersdeelnemer en moeten we 'ons' domein, het fietspad, delen met parkerende auto's, lossende vrachtauto's, skaters, vanuit uitritten opdoemende auto's, moeders met kinderwagens, steigers, kliko's en (daar komt-ie) paarden.

Met ware doodsverachting laveren we ons langs alle obstakels, maar vanuit het lage perspectief van zo'n ligfiets is zo'n paard wel hééél hoog... En dan voel ik me ook niet zo happy wanneer daar door de lucht vliegende hoeven langs komen.
Om een punt te maken moet je het soms scherp formuleren, maar ik probeer wel steeds duidelijk te maken dat ik uit ben op samenwerking. Omdat jij en ik vanuit twee verschillende uitgangspunten starten is evenzo bij mij de sympathie voor sommige reacties ook wat minder. Maar zolang het niet op de vouw of man wordt gespeeld probeer ik mij daar niet aan te storen.

EuroQuest
Laatst bijgewerkt door EuroQuest op 01-06-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:44

Quemo schreef:
Anoeska schreef:
Maar soms heb ik heel even wat meewerking van iemand nodig, een ligfiets, iemand met een enge hond, een kind met vlaggetjes op z'n fiets, wat dan ook.

Ha! Fijn! Eindelijk iemand (van wie ik meen dat) die géén directe liefhebber is van vlaggetjes. Begrijp ik goed dat jij liever een ligfiets zonder dan met vlaggetje ziet? ;) (je wil niet weten hoe vaak wij te horen krijgen dat we een vlaggetje moeten monteren omdat we zo slecht zichtbaar zijn)


Mijn engste ervaring met een ligfiets was er eentje met meerdere vlaggetjes! Dat werd zelfs voor mijn rotsvaste paard een beetje te veel. Was overigens een prima fietser hoor. Hij vertelde alleen heel vrolijk dat hij onderweg al 2 paarden op hol had laten slaan. Maar wilde best even meewerken door stil te blijven staan. Vlaggetjes zijn dus met mijn paard geen succes!

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:35

Ik begrijp de irritatie van 'het fietspad afgepest worden' bij de ligfietsers. Het klopt ook dat de paarden daar illegaal zitten, maar zoals eerder gepost; paarden die netjes in de berm náást het fietspad lopen, kunnen ook schrikken. En een 80 klmweg mógen we niet op ;)

Verder kunnen andere wegen met recht levensgevaarlijk zijn voor ruiters. Ik ben zelf eens een keer met pony en al de sloot in gereden door een buschaufeur met haast, op een 50 klm weg! Ik ben er verdomd blij mee dat we er beiden met wat schaafplekken en een dik been voor pony er van af zijn gekomen. Dat geroep van 'jullie horen niet op de weg' is dus ook bij ruiters bekend, maar ook nog eens met de pech dat kwaadwillende chaufeurs een paard op hol kunnen laten slaan of erger.
Zie je het probleem? Stranden met een gedeukte fiets, of stranden met een dode pony... Het is een extra leven waar een ruiter verantwoordelijkheid voor heeft.
Tuurlijk horen ruiters niet op het fietspad, en dienen ze zo min mogelijk overlast te bezorgen, maar je kunt niet overal, ten aller tijde verwachten dat het paard op de weg kán ivm regelgeving en veiligheid.

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:56

Juut schreef:
Tuurlijk horen ruiters niet op het fietspad, en dienen ze zo min mogelijk overlast te bezorgen, maar je kunt niet overal, ten aller tijde verwachten dat het paard op de weg kán ivm regelgeving en veiligheid.

Laten we samenspannen, ligfietsers en paardrijders tegen de grote boze auwtomobilisten die onbenullig hard over de weg rijden en geen rekening houden met ander, trager verkeer }>

Goed, dat was generaliserend en zeker niet 100% terecht. Toch zit er wel een kern van waarheid in.
Brommerrijders die op de rijbaan moeten maar toch soms bewust het fietspad kiezen (niet het (brom)fietspad waar ze op moeten maar het fietspad, waar ze niet mogen komen) omdat ze hun leven niet zeker zijn tussen de auto's (mede door het gedrag van de brommerrijder zelf overigens; ze moeten wel 'brutaal' zijn en gewoon midden op de rijbaan rijden in plaats van aan de kant van de weg). Er is een fors aandeel automobilisten die gewoon hun gemak niet weten te houden. Zelfs al rijd ik de maximaal toegestane snelheid of daarboven, dan nog MOETEN sommige automobilisten me met alle geweld inhalen. Liefst luid toeterend en naar hun voorhoofd wijzend dat ik het gore lef heb om op de rijbaan te rijden.

Die houding (die overigens niet alleen bij automobilisten voorkomt maar ook bij (lig)fietsers, motorrijders, brommerrijders, etc. en vast ook bij ruiters) maakt het juist zo ellendig. Dat zorgt voor problemen en gevaar, waarmee ze artikeltje 5 overtreden. Met groot snelheidsverschil op korte afstand een trager voertuig inhalen (waarbij ik ook paarden even op lompe wijze reken onder 'voertuig') is dus gewoon not-done maar wordt wel veel gedaan.

Bij automobilisten (en bestuurders van andere grote, zwaardere gemotoriseerde voertuigen) vind ik dat een kwalijkere zaak omdat zij met hun voertuig een dodelijk apparaat in handen/onder hun gat hebben.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:04

^ Helemaal 100% mee eens!

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:31

Nessah schreef:
Anoeska schreef:
Kan je je paard nog zo goed voorbereiden, maar ooit komen er dingen die je niet hebt kunnen voorbereiden. Dingen die gewoon nieuw zijn voor het paard, en daar kunnen paarden nou eenmaal van schrikken.

Huiswerk maken is prima, maar het geeft geen garanties dat je paard niet meer zal schrikken.


Oftewel ook met een verkeersmak paard niet rijden op een smal fietspad en alleen rijden op hele brede stukken waar je paard de ruimte heeft te schrikken zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen en niet direct naast een fietspad oid.


Gelukkig zijn hier in Nederland kilometers brede weg en is het zo rustig dat je niet bang hoeft te zijn dat je op een smal fietspad moet rijden om te overleven.....

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:43

Heb trouwens geen flauw idee hoe mijn paard zal reageren op een 'banaan', heb ze zelf amper gezien dus ben benieuwd wie van ons 2 harder schrikt..
Vind het zelf altijd superfijn om met 'enge' weggebruikers te communiceren en samen zullen we best een goed oplossing kunnen vinden en als het echt niet gaat, stap ik af.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:20

kamsel schreef:
Gelukkig zijn hier in Nederland kilometers brede weg en is het zo rustig dat je niet bang hoeft te zijn dat je op een smal fietspad moet rijden om te overleven.....

Dat kan plaatselijk en tijdelijk zéér sterk verschillen... ;)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:23

De meesten ruiters gaan niet langer als noodzakelijk over de weg. Zo gauw ze ergens de bossen in kunnen zijn ze al van de weg af. Het gaat vaak om maar een klein, maar heel gevaarlijk stukje.

uipko
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:58

Vandaag nog een enge situatie gehad. wij twee ligfietsers reden op een brede weg, we kwamen daar een groepje paarden tegen. Vaart minderen benen stil en achter elkaar rijden leek een goede oplossing tot dat ........ er een automobilist het nodig vond juist op dit moment te passeren. Gelukkig ging het allemaal goed maar, je moet re toch niet aan denken dat op z'n moment het paard schrikt en een vreemde beweging maakt.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:05

uipko schreef:
Vandaag nog een enge situatie gehad. wij twee ligfietsers reden op een brede weg, we kwamen daar een groepje paarden tegen. Vaart minderen benen stil en achter elkaar rijden leek een goede oplossing tot dat ........ er een automobilist het nodig vond juist op dit moment te passeren. Gelukkig ging het allemaal goed maar, je moet re toch niet aan denken dat op z'n moment het paard schrikt en een vreemde beweging maakt.


Wat een eikel dan.... Ik kan me voorstellen dat je hem het internationale gebaar van vriendschap toegezwaaid hebt.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:54

Tja, mischien ben ik als ruiter zijnde erg lomp, maar zolang ik met mijn paard de weg op ga, of dat nou het fietspad is, een berm of de gewone weg (smalle weggetjes hier zonder fietsstroken of bermen met max. snelheid 60 en in de praktijk prima oefencircuit), ben ik zelf verantwoordelijk dat ik geen anderen hinder.

Ik waardeer het zeer als achteropkomend verkeer tijdig aangeeft dat ze eraan komen zodat ik mijn paard kan laten kijken en de tijd heb een oplossing te zoeken, maar vind dat ik niet kan verlangen van andere weggebruikers als (lig)fietsers dat ze hun snelheid maar aan moeten passen of zelfs af moeten stappen omdat hare koninklijke hoogheid Mick daar toevallig met haar paard rondsjouwt, zeker als ik op het fietspad rij. Ik wil paardrijden, ik wil op de weg rijden, dus heb ik maar voor een oplossing te zorgen waarbij ik de ander niet hinder. Maar ik heb geen ogen in mijn rug hoewel ik vaak achterom kijk, ook ik kan verrast worden. Daarom dus even een tijdig signaal geven is wat mij betreft voor iedereen het veiligst, lijkt me ook voor voetgangers, mede-fietsers die breeduit over het pad slingeren, mensen met kinderwagens en ouderen prettig. En hoe ik dat dan oplos beslis ik ter plekke wel, hangt af van de situatie ter plekke en het humeur van mijn paard. Zijn er uitwijkmogelijkheden als opritten (naar weilanden), vluchthavens, brede bermen of kan ik beter afstappen.

Gemotoriseerd verkeer is door het snelheidsverschil een ander verhaal, maar die houden (als het goed is) ook in voor fietsers of voetgangers, dan kunnen ze dat ook voor mij en mijn paard.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:26

Beetje lullig weer dat ze niet alles in het nieuwsbericht zetten.
Deze man op de ligfiets maakt er een sport van om paarden te laten schrikken.
Zodra hij een paard tegenkomt begint hij te bleren. Van zijn geschreeuw zijn de paarden geschrokken.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:29

mathes schreef:
Beetje banketstaaf weer dat ze niet alles in het nieuwsbericht zetten.
Deze man op de ligfiets maakt er een sport van om paarden te laten schrikken.
Zodra hij een paard tegenkomt begint hij te bleren. Van zijn geschreeuw zijn de paarden geschrokken.

ik vraag me nu af of dit niet dezelfde man is als waar ik het over had :+
was niet echt een `doorsnee` aardige man :n
hij riep bij ons wel dat hij niets van paarden moest hebben, omdat hij laag bij de grond zat en paarden zo groot waren. :+

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:32

Zou best dezelfde man kunnen zijn. Een hele nare, onaardige man. Iedereen moet wijken als hij aan het fietsen is. Niet alleen ruiters, maar ook fietsers en al het andere verkeer.
Gaat dat niet snel genoeg, gaat hij lopen schelden en tieren.

Daar zijn deze paarden van geschrokken. De man is trouwens door 1 van de paarden tegen zijn hoofd geschopt.
Ik vindt het sneu, maar misschien leert hij hiervan.