Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight
Citaat:Weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers,
bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van
een motorvoertuig of van een tram, ruiters,
geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders
van een bespannen of onbespannen wagen;
Citaat:Artikel 8
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien
een ruiterpad ontbreekt.
Citaat:Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de
artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan.
Citaat:Deze bestuurders en voetgangers die een
aanhangwagen voortbewegen die kennelijk
bestemd is om door een motorvoertuig te worden
voortbewogen mogen voor het parkeren van hun
voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken,
behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad,
het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
ligfietser schreef:Ach wij ligfietsers zijn de beroerdste niet. Er zijn heel wat ligfietsclubjes in NL. Eentje in Zwolle genaamd Plat Zwolsch is al bezig met een oproep om paardeliefhebbers en ligfietsers bijelkaar te brengen. Tenminste als ik het goed lees op hun website http://sports.groups.yahoo.com/group/PLATZWOLSCH/message/2694
mathes schreef:Beetje banketstaaf weer dat ze niet alles in het nieuwsbericht zetten.
Deze man op de ligfiets maakt er een sport van om paarden te laten schrikken.
Zodra hij een paard tegenkomt begint hij te bleren. Van zijn geschreeuw zijn de paarden geschrokken.
Juut schreef:Ruiterpadaanduidingen zijn meestal kleine ronde plaatjes op lage paaltjes, ong kniehoog. Ik ken de omgeving daar niet, kan dus niet zeggen of ze er daar wel of niet zijn, maar heb je ook op wat lagere plaatjes gelet?
Lijkt mij overigens een breed fietspad.
EuroQuest schreef:Juut schreef:Ruiterpadaanduidingen zijn meestal kleine ronde plaatjes op lage paaltjes, ong kniehoog. Ik ken de omgeving daar niet, kan dus niet zeggen of ze er daar wel of niet zijn, maar heb je ook op wat lagere plaatjes gelet?
Lijkt mij overigens een breed fietspad.
De foto's zijn door iemand anders gemaakt, voor mij is het iets te ver omrijden vanuit Utrecht.
Op deze foto: http://www.pbase.com/hyz/image/113565174 is nergens zo'n paaltje te zien. Het zou er wel moeten staan denk ik, als daar een officieel ruiterpad was.
Op deze foto: http://www.pbase.com/hyz/image/113565175 is te zien dat er voor zowel paard als fietser geen enkele vluchtruimte is. De confrontatie moet (helaas) op korte passeerafstand plaatsvinden. Dus als het een officieel ruiterpad is, zit ook de wegbeheerder fout. Als het niet is toegestaan zou het hier ook niet gedoogd moeten worden.
vorame schreef:Op dit pad is toch meer dan genoeg ruimte om te passeren?
De berm is immers erg breed en geen enge sloot of prikkeldraad waar de ruiter met zijn paard niet in wil komen.
Dus de ruiter kan hier tot tegen de struikjes aan gaan staan zonder enig probleem.
Als zo alle paden waren waarop ik reed dan kneep ik vandaag nog in mijn handjes.
Luxe
EuroQuest schreef:vorame schreef:Op dit pad is toch meer dan genoeg ruimte om te passeren?
De berm is immers erg breed en geen enge sloot of prikkeldraad waar de ruiter met zijn paard niet in wil komen.
Dus de ruiter kan hier tot tegen de struikjes aan gaan staan zonder enig probleem.
Als zo alle paden waren waarop ik reed dan kneep ik vandaag nog in mijn handjes.
Luxe
Dat zal erg afhangen van het paard in kwestie. De ruiter kan nog ongeveer een meter verder uitwijken, het fietspad is iets meer dan twee meter breed. De passeerafstand is dan ruim drie meter. Een beetje meer dan één paardlengte, dus in mijn ogen passeerbaar. Maar een schrikachtig paard heeft véél meer ruimte nodig. En ook het paard zal zich ingesloten voelen door de bossages aan weerszijden. Maar het is goed om de te constateren dat er ook ruiters zijn die zich in zo'n situatie comfortabel voelen. Zo'n laag-bij-de-gronds wezen als ik denkt daar toch anders over...
vorame schreef:Ik vind het eng als er een sloot of prikkeldraad naast is.
Dan "durf" ik niet meer optimaal te corrigeren.
Te bang dat hij in de sloot valt of in de prikkeldraad hangt en het zijn leven ook nog kan gaan kosten en met wat pech ook dat van jezelf als een paard achterover valt de sloot in. Bovenop de ruiter.
Op deze manier heb je als ruiter veiligheid en hoef je niet EN de sloot in de gaten te houden EN de fietser.
Maar kun je je concentreren op alleen de fietser. Wat het voor de fietser ook weer veiliger maakt.
Breder als dit kom je naar mijn idee niet snel tegen.