Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maxxlover

Berichten: 154
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:20

Ik vind het echt heel erg voor die man en voor de ruiters. Dit blijft je je hele leven bij. Niemand doet dit expres. Maar je paard kan je niet altijd onder controle houden het is en blijft een levend wezen. Zelfs Anky gaat wel eens aan de kletter. Ik denk dus dat het verstandig is om meer ruiterpaden te maken, er komen n.l steeds meer paarden. En laten we met zijn allen leren van dit verschrikkelijke ongeluk en nog verzichtiger worden.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:23

Ik moet zeggen dat die ligfietsen, vooral de 'dichte' versies ook heel eng zijn voor paarden. Ze maken vrijwel geen geluid, maar flitsen supersnel voorbij. Mijn paard vind ze doodeng, terwijl motors knetterhard langs kunnen scheuren zonder dat z emet haar ogen knipperd..

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:24

Ach wij ligfietsers zijn de beroerdste niet. Er zijn heel wat ligfietsclubjes in NL. Eentje in Zwolle genaamd Plat Zwolsch is al bezig met een oproep om paardeliefhebbers en ligfietsers bijelkaar te brengen. Tenminste als ik het goed lees op hun website http://sports.groups.yahoo.com/group/PLATZWOLSCH/message/2694

Misschien dat andere clubs het over kunnen nemen.


Groeten van ligfietser die liever met dit warme weer niet door paardemest vol met vliegen op fietspaden rijdt :D :D

rosantjuh_16

Berichten: 255
Geregistreerd: 25-06-07
Woonplaats: Schalsum/Franeker

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:20

zou mooi zijn als ik hier niet op het fietspad mag rijden.
dan kon ik niet eens mijn eigen erf af.
laat staan de weg uit.
want om nou over de 80 km weg te gaan rijden met mijn paard??

verder hoop ik dat die man snel weer opknapt.
ik kom 1 ligfietser vaak tegen.
dat is net een banaan op wielen vind ik (A).
maar die man stopt altijd netjes om te wachten tot dat paardje voorbij is.
dat vind ik wel erg goed en aardig van die man

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:25

Ik denk dat er in de wet nog te veel wordt uitgegaan van paard en wagen. Die kunnen natuurlijk niet worden toegestaan op het fietspad. Ik weet niet hoe oud die wet is...

Misschien moeten ze de wet eens herzien en onderscheid maken tussen paarden onder het zadel en paarden voor de kar.

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:17

De regels zijn aangepast waarbij één en ander anders geformuleerd is.

In de wet wordt gesproken over ruiters. In dat geval spreekt men volgens mij over iemand die op de rug van het paard zit.

De 'bespannen wagens' wordt bijna niet meer genoemd in de wet behalve bij de definitie 'weggebruikers':
Citaat:
Weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers,
bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van
een motorvoertuig of van een tram, ruiters,
geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders
van een bespannen of onbespannen wagen;


Verder is de term 'bespannen wagen' niet echt meer terug te vinden. Maar de bespannen wagen wordt niet uitgesloten in de wet:

Citaat:
Artikel 8
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien
een ruiterpad ontbreekt.

Hier spreekt de wet dus echt over mensen die op de rug van een paard zitten.
Citaat:
Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de
artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan.


Hieronder vallen dus de bespannen wagens.
Citaat:
Deze bestuurders en voetgangers die een
aanhangwagen voortbewegen die kennelijk
bestemd is om door een motorvoertuig te worden
voortbewogen mogen voor het parkeren van hun
voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken,
behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad,
het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

En daarmee worden bespannen wagens dus uitgesloten van het ruiterpad.

Maar goed, de wet is dus in de jaren wel gewijzigd waarbij 'onbespannen wagen' niet meer apart genoemd wordt maar de ruiter dus nog wel. Maar wordt dus nog altijd onderscheid gemaakt zoals je ziet.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:22

Quemo schreef:
En daarmee worden bespannen wagens dus uitgesloten van het ruiterpad.

Dat lijkt me niet. Aanspanningen mogen gewoon op het ruiterpad.

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:30

Citaat:
Dat lijkt me niet. Aanspanningen mogen gewoon op het ruiterpad.


Een ruiterpad is voor wie 'onder het zadel' rijdt, een menpad is voor een aanspanning.

Maar ik geef toe de theorie is voor mij lang geleden ;) ;) en ik lig nu meer...........

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:47

ligfietser schreef:
Ach wij ligfietsers zijn de beroerdste niet. Er zijn heel wat ligfietsclubjes in NL. Eentje in Zwolle genaamd Plat Zwolsch is al bezig met een oproep om paardeliefhebbers en ligfietsers bijelkaar te brengen. Tenminste als ik het goed lees op hun website http://sports.groups.yahoo.com/group/PLATZWOLSCH/message/2694


Bedankt voor de link. Daar ga ik wat mee doen.

EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:27

mathes schreef:
Beetje banketstaaf weer dat ze niet alles in het nieuwsbericht zetten.
Deze man op de ligfiets maakt er een sport van om paarden te laten schrikken.
Zodra hij een paard tegenkomt begint hij te bleren. Van zijn geschreeuw zijn de paarden geschrokken.

Het lijkt er toch op dat dat het gaat om een fietspad waar geen enkele aanduiding ruiterpad is. Het is wel duidelijk dat het op een deel van het traject veel ruiters zijn.
Op de ligfietslijst (http://groups.google.nl/group/ligfiets) kun je lezen (volg de link voor de foto's):
------------
Vandaag kwam ik er toch langs, dus:
http://www.pbase.com/hyz/wbp
71. Net na de afslag Kreekpad - Bord verboden voor motorvoertuigen -
geen ruiterpadaanduiding
72. Net na de laatste woningen - Bord fiets-brommerpad - geen
ruiterpadaanduiding
73. Eindje verder, tussen de twee "hoofdbochten" (voorruit) -
Linkerzijde wordt veel door paarden gebruikt
74. Zelfde plek, kant van de weg - "ruiterpad" (zonder aanduiding dus)
75. Zelfde plek (achteruit) - idem
----------------

Daarmee wordt een negatieve reactie van een fietser wel begrijpelijker.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:13

Ruiterpadaanduidingen zijn meestal kleine ronde plaatjes op lage paaltjes, ong kniehoog. Ik ken de omgeving daar niet, kan dus niet zeggen of ze er daar wel of niet zijn, maar heb je ook op wat lagere plaatjes gelet?
Lijkt mij overigens een breed fietspad.

EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:00

Juut schreef:
Ruiterpadaanduidingen zijn meestal kleine ronde plaatjes op lage paaltjes, ong kniehoog. Ik ken de omgeving daar niet, kan dus niet zeggen of ze er daar wel of niet zijn, maar heb je ook op wat lagere plaatjes gelet?
Lijkt mij overigens een breed fietspad.

De foto's zijn door iemand anders gemaakt, voor mij is het iets te ver omrijden vanuit Utrecht.
Op deze foto: http://www.pbase.com/hyz/image/113565174 is nergens zo'n paaltje te zien. Het zou er wel moeten staan denk ik, als daar een officieel ruiterpad was.
Op deze foto: http://www.pbase.com/hyz/image/113565175 is te zien dat er voor zowel paard als fietser geen enkele vluchtruimte is. De confrontatie moet (helaas) op korte passeerafstand plaatsvinden. Dus als het een officieel ruiterpad is, zit ook de wegbeheerder fout. Als het niet is toegestaan zou het hier ook niet gedoogd moeten worden.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:06

EuroQuest schreef:
Juut schreef:
Ruiterpadaanduidingen zijn meestal kleine ronde plaatjes op lage paaltjes, ong kniehoog. Ik ken de omgeving daar niet, kan dus niet zeggen of ze er daar wel of niet zijn, maar heb je ook op wat lagere plaatjes gelet?
Lijkt mij overigens een breed fietspad.

De foto's zijn door iemand anders gemaakt, voor mij is het iets te ver omrijden vanuit Utrecht.
Op deze foto: http://www.pbase.com/hyz/image/113565174 is nergens zo'n paaltje te zien. Het zou er wel moeten staan denk ik, als daar een officieel ruiterpad was.
Op deze foto: http://www.pbase.com/hyz/image/113565175 is te zien dat er voor zowel paard als fietser geen enkele vluchtruimte is. De confrontatie moet (helaas) op korte passeerafstand plaatsvinden. Dus als het een officieel ruiterpad is, zit ook de wegbeheerder fout. Als het niet is toegestaan zou het hier ook niet gedoogd moeten worden.


Op dit pad is toch meer dan genoeg ruimte om te passeren?
De berm is immers erg breed en geen enge sloot of prikkeldraad waar de ruiter met zijn paard niet in wil komen.
Dus de ruiter kan hier tot tegen de struikjes aan gaan staan zonder enig probleem.

Als zo alle paden waren waarop ik reed dan kneep ik vandaag nog in mijn handjes.
Luxe :D

EuroQuest

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:44

vorame schreef:
Op dit pad is toch meer dan genoeg ruimte om te passeren?
De berm is immers erg breed en geen enge sloot of prikkeldraad waar de ruiter met zijn paard niet in wil komen.
Dus de ruiter kan hier tot tegen de struikjes aan gaan staan zonder enig probleem.
Als zo alle paden waren waarop ik reed dan kneep ik vandaag nog in mijn handjes.
Luxe :D

Dat zal erg afhangen van het paard in kwestie. De ruiter kan nog ongeveer een meter verder uitwijken, het fietspad is iets meer dan twee meter breed. De passeerafstand is dan ruim drie meter. Een beetje meer dan één paardlengte, dus in mijn ogen passeerbaar. Maar een schrikachtig paard heeft véél meer ruimte nodig. En ook het paard zal zich ingesloten voelen door de bossages aan weerszijden. Maar het is goed om de te constateren dat er ook ruiters zijn die zich in zo'n situatie comfortabel voelen. Zo'n laag-bij-de-gronds wezen als ik denkt daar toch anders over...

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:42

EuroQuest schreef:
vorame schreef:
Op dit pad is toch meer dan genoeg ruimte om te passeren?
De berm is immers erg breed en geen enge sloot of prikkeldraad waar de ruiter met zijn paard niet in wil komen.
Dus de ruiter kan hier tot tegen de struikjes aan gaan staan zonder enig probleem.
Als zo alle paden waren waarop ik reed dan kneep ik vandaag nog in mijn handjes.
Luxe :D

Dat zal erg afhangen van het paard in kwestie. De ruiter kan nog ongeveer een meter verder uitwijken, het fietspad is iets meer dan twee meter breed. De passeerafstand is dan ruim drie meter. Een beetje meer dan één paardlengte, dus in mijn ogen passeerbaar. Maar een schrikachtig paard heeft véél meer ruimte nodig. En ook het paard zal zich ingesloten voelen door de bossages aan weerszijden. Maar het is goed om de te constateren dat er ook ruiters zijn die zich in zo'n situatie comfortabel voelen. Zo'n laag-bij-de-gronds wezen als ik denkt daar toch anders over...

Ik vind het eng als er een sloot of prikkeldraad naast is.
Dan "durf" ik niet meer optimaal te corrigeren.
Te bang dat hij in de sloot valt of in de prikkeldraad hangt en het zijn leven ook nog kan gaan kosten en met wat pech ook dat van jezelf als een paard achterover valt de sloot in. Bovenop de ruiter.

Op deze manier heb je als ruiter veiligheid en hoef je niet EN de sloot in de gaten te houden EN de fietser.
Maar kun je je concentreren op alleen de fietser. Wat het voor de fietser ook weer veiliger maakt.
Breder als dit kom je naar mijn idee niet snel tegen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:09

vorame schreef:
Ik vind het eng als er een sloot of prikkeldraad naast is.
Dan "durf" ik niet meer optimaal te corrigeren.
Te bang dat hij in de sloot valt of in de prikkeldraad hangt en het zijn leven ook nog kan gaan kosten en met wat pech ook dat van jezelf als een paard achterover valt de sloot in. Bovenop de ruiter.

Op deze manier heb je als ruiter veiligheid en hoef je niet EN de sloot in de gaten te houden EN de fietser.
Maar kun je je concentreren op alleen de fietser. Wat het voor de fietser ook weer veiliger maakt.
Breder als dit kom je naar mijn idee niet snel tegen.

Inderdaad. En er is ook vooral geen ander verkeer dus dat komt ook niet in gevaar.

De kans dat een paard uithaalt naar een fietser is veel kleiner dan dat een paard er vandoor gaat en verderop een ongeluk veroorzaakt of zichzelf verwondt.

Dit lijkt mij ook een veilig pad bij uitstek.