Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:42

Kan me een onderzoek van een tijd terug herinneren waarbij niet zozeer genen als wel exterieur van invloed leek op het ontwikkelen van ongelijke voeten. En dan wel zo dat paarden met een klein hoofd en lange benen vaker een voorkeurskant en ongelijke voeten ontwikkelen. Toch fokkerij dan?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:47

ach elk paard heeft wel wat :o

die van mij heeft ongelijke hoeven , scheve voorbeentjes enz enz enz
maar die loopt wel internationaal 1.40m proeven ;)

ik acht de kans alleen wel groter dat het voorbeen het snelst 'opraakt' bij dit soort paarden :j

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:49

LoesjeVis schreef:
Kan me een onderzoek van een tijd terug herinneren waarbij niet zozeer genen als wel exterieur van invloed leek op het ontwikkelen van ongelijke voeten. En dan wel zo dat paarden met een klein hoofd en lange benen vaker een voorkeurskant en ongelijke voeten ontwikkelen. Toch fokkerij dan?


Goede hoefsmid dus, wat het hoofd ermee te maken heeft is me helemaal duister.
Lange benen kan ik me de eerste weken wel wat bij voorstellen, maar ook dat lost zich meestal gewoon op.

Aspect dat hier vergeten wordt is dat een veulen soms helemaal gekreukeld uit de moeder komt en het ene beentje meer tijd heeft om recht te groeien dan de ander. Ook dat zijn zaken die een goede fokker in de gaten houdt.

Nilan

Berichten: 3614
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Hillegom (Z-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:20

En dus blijkt maar weer dat de Belgen helemaal nog niet zulke gekken ideeën hebben... :D (ben trouwens zelf 100% NL)
Volgens mijn hoefsmid binden sommige belgische fokkers 'n staalborstel aan 't veulen om die graasvoeten te voorkomen! Het zorgt ervoor dat als 't veulen z'n favoriete been naar achter zet om te grazen dat deze prikjes krijgt van de staalborstel waardoor hij "vanzelf" 't andere been voorzet. Dit schijnen ze netjes af te wisselen waardoor het veulen leert z'n benen af te wisselen tijdens 't grazen!! Ik vind 't 'n uitkomst!! :)*

LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:07

Klein hoofd --> moeilijk bij de grond kunnen om te grazen...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:09

LoesjeVis schreef:
Klein hoofd --> moeilijk bij de grond kunnen om te grazen...

:') :') _O- wat een onzin

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:18

Paarden met wat te korte halzen, die hebben meestal wel moeite om bij het gras te kunnen komen en dus wordt één van de voorbenen naar voren gezet om bij het gras te kunnen komen, en zo kan er een grasvoet zich ontwikkelen.

Mijn ex paard, had het ook, gewoon op tijd laten bekappen en corrigeren. dus niet te lang wachten met de hoefsmid, maar gewoon netjes om de 8 weken (regelmatig), paard heeft er nergens last van.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:20

sarabande schreef:
LoesjeVis schreef:
Klein hoofd --> moeilijk bij de grond kunnen om te grazen...

:') :') _O- wat een onzin

:n niks onzin Sarabande ,gewoon een kwestie van logisch nadenken.

Lange benen maken dat de aanzet van de hals verder van de grond is verwijderd,als het paard dan ook nog eens een korte hals en een klein(kort) hoofd heeft dan is de totale lengte van hoofd en hals niet (meer ) genoeg om op een normale manier bij de grond te komen om te grazen .
Veulens hebben in het begin ook dit probleem maar later herstelt zich dat omdat de benen relatief niet zoveel meer groeien ,hoofd en hals daarintegen, wel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:37

Lezen Amaze, het ging hier alleen om het hoofd, dat is volslagen onzin.

LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:01

LoesjeVis schreef:
Kan me een onderzoek van een tijd terug herinneren waarbij niet zozeer genen als wel exterieur van invloed leek op het ontwikkelen van ongelijke voeten. En dan wel zo dat paarden met een klein hoofd en lange benen vaker een voorkeurskant en ongelijke voeten ontwikkelen. Toch fokkerij dan?


Lezen sarabande, het ging om de combinatie met lange benen...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:17

LoesjeVis schreef:
Klein hoofd --> moeilijk bij de grond kunnen om te grazen...


Ik lees hier, en daar reageerde ik op, toch echt alleen klein hoofd, niks benen of hals.
Dat is zon ridicule opmerking dat jullie er nu van alles bij zoeken. Dat kan ik wel begrijpen

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:03

2 Weken terug heb ik dit ook gehoord van een kennis van ons, met een workshop bij ons op stal over keuringen. Hij zei ook dat de ongelijke stand kan worden veroorzaakt door het links- of rechtsvoor een pas naar voor te zetten met het grazen, als veulen(/jonge paarden) zijnde. En dat dit ook voorkomen zou kunnen worden om op hoog gras te zetten. Vind het eigenlijk goed dat ze dit hebben onderzocht, persoonlijk had ik er nog niet zo bij stil gestaan dat dat zo er in kon sluipen!

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:33

LoesjeVis schreef:
LoesjeVis schreef:
Kan me een onderzoek van een tijd terug herinneren waarbij niet zozeer genen als wel exterieur van invloed leek op het ontwikkelen van ongelijke voeten. En dan wel zo dat paarden met een klein hoofd en lange benen vaker een voorkeurskant en ongelijke voeten ontwikkelen. Toch fokkerij dan?


Lezen sarabande, het ging om de combinatie met lange benen...

Idd ,daar gaat het hier toch over ;de combinatie van lange benen/grootpaard met korte hals en klein hoofd.
In dit geval is vorkomen ook beter dan genezen .
Een ieder die hoogbenige paarden met korte halzen wil fokken moet dat vooral blijven doen ;ik pas ervoor. :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:05

SHALALA schreef:
2 Weken terug heb ik dit ook gehoord van een kennis van ons, met een workshop bij ons op stal over keuringen. Hij zei ook dat de ongelijke stand kan worden veroorzaakt door het links- of rechtsvoor een pas naar voor te zetten met het grazen, als veulen(/jonge paarden) zijnde. En dat dit ook voorkomen zou kunnen worden om op hoog gras te zetten. Vind het eigenlijk goed dat ze dit hebben onderzocht, persoonlijk had ik er nog niet zo bij stil gestaan dat dat zo er in kon sluipen!

Maar als je in mei je merrie met veulen in het hoge gras zet kun je in ieder geval de merrie waarschijnlijk zo wegbrengen met een hoef bevangenheid. Dat is de reden waarom ze eerst maaien, er zitten teveel eiwitten in dat jonge hoge gras.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:27

janderegelaa schreef:
SHALALA schreef:
2 Weken terug heb ik dit ook gehoord van een kennis van ons, met een workshop bij ons op stal over keuringen. Hij zei ook dat de ongelijke stand kan worden veroorzaakt door het links- of rechtsvoor een pas naar voor te zetten met het grazen, als veulen(/jonge paarden) zijnde. En dat dit ook voorkomen zou kunnen worden om op hoog gras te zetten. Vind het eigenlijk goed dat ze dit hebben onderzocht, persoonlijk had ik er nog niet zo bij stil gestaan dat dat zo er in kon sluipen!

Maar als je in mei je merrie met veulen in het hoge gras zet kun je in ieder geval de merrie waarschijnlijk zo wegbrengen met een hoef bevangenheid. Dat is de reden waarom ze eerst maaien, er zitten teveel eiwitten in dat jonge hoge gras.

Juist in het hoge/lange (relatief schralere) gras zitten minder eiwitten en meer ruw celstof dan in het korte gras,al is het gras in het voorjaar idd het meest eiwit/energie rijk.
Van een merrie dat een veulen zoogt valt normaalgesproken niet te verwachten dat ze vatbaar is voor hoefbevangenheid. Die heeft juist veel eiwitten nodig.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:14

nou ongelijke voeten word zeker wel vererft.
mijn merrie vereft ook maaibenen 2 veulen zelfde been vanaf de knie linksvoor.
merrie zelf heeft dit en tevens haar moeder.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:19

Ik kan eigenlijk alleen maar bevestigen dat een paard met ongelijke voeten gevoeliger is voor blessures. Maar dat was in zijn geval echt niet de enige reden voor zijn artrose.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:26

Je kunt ook gewoon vanaf het begin zorgen voor een goede smid.
Wiz was ook een hoogbenig veulen. Hij begon een graasvoetje te ontwikkelen. De smid is een jaartje wat vaker geweest. Geen graasvoet meer te zien :D Keurige gelijke hoeven.

Maar het veronderstelt wel dat je als eigenaar je paard gewoon in de gaten houdt. Ook als ie in de opfok staat ergens.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:54

Anya schreef:
Je kunt ook gewoon vanaf het begin zorgen voor een goede smid.
Wiz was ook een hoogbenig veulen. Hij begon een graasvoetje te ontwikkelen. De smid is een jaartje wat vaker geweest. Geen graasvoet meer te zien :D Keurige gelijke hoeven.


Dan heeft hij vast een groot hoofd :+

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:00

De smid bedoel je?
Jazeker :+ :P 8-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:35

@Amaze: in het meigras dat net omhoogschiet zitten juist erg veel eiwitten. Daarom mogen de paarden er niet in voordat er gemaaid is.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:00

janderegelaa schreef:
@Amaze: in het meigras dat net omhoogschiet zitten juist erg veel eiwitten. Daarom mogen de paarden er niet in voordat er gemaaid is.

In het korte gras wel,maar hoe langer het wordt ,hoe minder eiwit en meer ruw celstof(=structuur) het bevat.
Hier gaat de merrie zo de wei in ,zonder dat het eerst is gemaaid ,maar dat is het al wat langer . Ook de jonge paarden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:13

Leg mij eens uit waarom iedereen hier het meigras om deze reden maait?

SpankerFK
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Soest

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:34

Interessant! Mijn paard heeft ook links een bokhoef en rechts een platvoet. Al zijn hele leven. Ik heb hem vanaf zijn 4de jaar en voor mij dus te laat om er nog iets aan te doen. In stap maakt ie met rechtsvoor ook een grotere pas.
Ook al graast ie altijd met het rechterbeentje voor hij gaat gewoon van 10 tot 7 de wei in. Ik schrijf toch ook altijd met rechts.
Helaas is het wel zo dat ie kwetsbaarder is op zijn altijd belaste been. Maar ik heb al 2 jaar géén blessures meer gehad! (afkloppen!)
Verder doe ik alles met hem, dressuur, springen en lange afstanden rijden. Ieder paard heeft wel wat.

Overigens denk ik ook wel dat de KWPN ers inderdaad te sportgefokt zijn en dat de "mislukkelingetjes" met lange benen/ korte hals dus inderdaad zo het graasprobleem moeten oplossen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:57

janderegelaa schreef:
Leg mij eens uit waarom iedereen hier het meigras om deze reden maait?

Ik weet het niet ?