Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:41

Ohohoh, wat lees ik hier toch weer een onzin, gebaseerd op volslagen gebrek aan kennis!

Verschillende zaken:

1. ongelijke voeten.
Dat houdt in dat 1 voet steiler is dan de andere, van opzij gezien. Dat zijn die graasvoeten, waar veel mensen hier het over hebben. Ik ook. De andere onderwerpen die erbij gesleept worden, hebben met ongelijke voeten niets te maken.

2. @ Lisch: verefd schrijf je met een D, de stam is erv-, geen f, dus geen kofschip. Verder schrijf je over maaien. Dat heeft niets te maken met ongelijke voeten, maar komt door een gedraaide stand van de voet, die vanaf de koot, maar ook van hogeraf, kan ontstaan. Als jouw paard maait, staat het met de tonen naar binnen, een toontreder. Van voren gezien. Bij het bewegen zwaait het paard de benen naar buiten uit: maaien. Als de stand frans is, met de tonen naar buiten dus, heb je een hoger risico op strijken omdat het paard dan de benen naar binnen uitzwaait. Dat soort foute standen kan zich goed vererven. Maar het heeft niets met ongelijke voeten te maken.

3. grasmaaien
Meigras bevat niet meer eiwitten, maar fructanen. Koolhydraten dus, geen eiwitten. Dat is waar paarden hoefbevangen van kunnen worden en daarom moet je daar voorzichtig mee zijn. Fructanen ontsaan als het gras veel energie (=licht) krijgt, maar die niet in groei kan omzetten omdat het bv. te koud of te droog is. In mei kunnen de nachten nog behoorlijk koud zijn, en dan kunnen er fructanen ontstaan, waarin de energie wordt opgeslagen. Ook in de zomer, bij hitte en droogte, is het risico hoger. Dat mag nu toch langzamerhand wel algemeen bekend zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:12

Of het nu eiwitten zijn of fructanen maakt niet zo heel veel uit, zolang ik maar weet dat mijn paarden bevangen raken van het hoge gras.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:31

niet van hoog gras bij het jonge korte mei gras is die kans veel groter

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:33

Idd.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:54

niet meer in de wei zetten, veel te slecht ivm ongelijke voeten :D

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:32

Die ongelijke voeten komen niet alleen bij kwpn-ers voor. Mijn fjord heeft het ook. Hij heeft lange benen en korte nek, dus verklaarbaar waarom hij een graasvoet heeft. Hierdoor heeft hij wel hoefkatrolontsteking gekregen.

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:12

piezze schreef:
niet meer in de wei zetten, veel te slecht ivm ongelijke voeten :D


in een glazen huisje natuurlijk :D

met een goede smid kan je al veel oplossen, mijn paard heeft dit ook maar heb dr eigenlijk geen last van.

pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:33

crossmonster schreef:
Jammer dat ze alleen topsportpaarden onderzoeken, die hebben veelal al jaren een goede smid waardoor de ongelijkheid een heel eind opgelost kan zijn.

IMO kunnen ze beter eens dit onderzoek plegen op veulens en die volgen tot ze 3 zijn.

En wat betrefd het graasvoetje... wat zal er dan voor advies komen? Niet meer de wei op :x

Ik heb altijd geleerd dat ongelijke voeten een erfelijksfactor hadden, en dat of het zich verder zou ontwikkelen toch vooral te maken heeft met de frequentie en kwaliteit van de smid die erbij komt...


Ze onderzoeken denk ik juist de topsportpaarden omdat die veelal een goede smit hebben gehad en dan blijkt dus dat ondanks dat de ongelijkheid een heel eind opgelost kan zijn er toch nog veel paarden problemen krijgen door hun ongelijke voeten.
Wat een goede smit niet kan corrigeren zijn spierproblemen door de ongelijke voeten en skeletcompensaties. Een paard met ongelijke voeten is vaak ook ongelijk in de schouders (de ene schouder hoger dan de andere) dit werkt weer door naar achteren naar het bekken en door naar voren in de aanleuning. Ook is de stand van de schouder van het stijle been anders dan de stand van de platte voet.

Het blijkt ook dat de stijle voet anders neer wordt gezet dan de platte voet. De ijzers van de stijle voet slijten meer op de buitenkant dan op de voorkant van het ijzer. Waarom dat zo is, moet ik nog eens navragen bij mijn hoefsmit, maar het heeft te maken met de stijlheid en het draagvlak van die voet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:40

Is dat echt zo? Dat de toppaarden van jongs af aan altijd een goede smid hebben gehad?

Ik zie hier in de omgeving gewoon een jaargang aardige veulens opgekocht worden, in het land gezet tot ze iets van 2,5 zijn. En dan gaan ze kijken wat de mogelijk betere paarden kunnen worden. De rest wordt dan verkocht. Dus het lijkt mij niet automatisch zo dat er heel veel wordt geinvesteerd in voor al die enters en twenters een goede smid.

Maar ik kan me goed vergissen hoor. Ik heb geen bal verstand van fokken. Dit is gewoon wat me opgevallen is.

pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:50

Nee, helaas niet, als ze meteen bij veulens al aan de slag waren gegaan met corrigeren dan zouden ze waarschijnlijk niet zulke heel erg verschillende voeten meer hebben en niet in het onderzoek terecht zijn gekomen ;-)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:56

pasdedeux schreef:
Nee, helaas niet, als ze meteen bij veulens al aan de slag waren gegaan met corrigeren dan zouden ze waarschijnlijk niet zulke heel erg verschillende voeten meer hebben en niet in het onderzoek terecht zijn gekomen ;-)

Precies
Ik kreeg een veulen in de kost van 7 maanden met een serieuze bok graasvoet. KWPN gefokte merrie die later in het NRPS stamboek als ster opgenomen is omdat ze te klein was voor het KWPN. Klein koppie lange hals en klein dus totaal niet voldoen aan de voorwaardes zoals hier gesteld.
Mijn hoefsmid heeft dat geleidelijk aan opgelost, juist die voet neerzetten dat het voorwaarts neerzetten tegen gegaan werd.

Daarom moet ik ook zo lachen om al die zogenaamde uitkomsten van die zogenaamde onderzoeken.

Nilan

Berichten: 3614
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Hillegom (Z-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:10

Maar niet alleen de steile voet is minder, ook de voet die achter de steile voet staat heeft last van de steile voorvoet.
Bijv. mijn paard heeft als graasvoet rechtsvoor, deze voet is al behoorlijk steil en zijn rechter achtervoet heeft 'n rare vorm gekregen. Dit komt omdat de steile voet niet snel genoeg weg is waardoor mijn paard z'n eigen oplossing heeft gezocht voor 't probleem waar hij dan zijn achtervoet laat. In zijn geval zwaait hij 'm als 't ware iets naar buiten zodat hij enigszins naast z'n voorvoet komt. Dit geeft uiteraard weer problemen in de achterhand en zo is 't cirkeltje weer rond. Gelukkig heb ik 'n hele goede smid die hier veel verstand van heeft en mij inzicht geeft. Doordat mijn paard 'n ontstoken tussenpees had moest hij tijdelijk op ijzers. Dankzij deze ijzers is de rechter achtervoet weer 'n klein beetje gecorrigeerd en staat z'n voet tot nu toe gelukkig weer netjes recht. Het is me opgevallen dat veel paarden met 'n steile voet zo'n aparte achtervoet hebben (binnenkant gesleten, buitenkant "plat").
Tja en niet te vergeten de overbening waar je paard op latere leeftijd last van zal krijgen... Erg jammer! Ik heb namelijk 'n goed springpaard, behoeft ook eigenlijk geen ijzers, maar als we meer dan 3x per week gaan springen en dan hindernissen van 1 meter of hoger zal hij toch echt op ijzers moeten voor het behoud van 'n goede beenstand dmv correctie.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:23

Of het fructanen zijn of eiwitten doet er heel veel toe: als je het mechanisme niet begrijpt, kun je hele erge fouten maken. Zie bv. je opmerking over lang gras. Wat heb ik nu net geschreven? Als het gras om de een of andere reden niet kan groeien, is het gevaarlijk. Dus KORT gras is gevaarlijk!!!!! Zoals enige oplettende lezertjes, die misschien ook al iets beter geinformeerd waren, al hebben aangegeven. Kijk, als je neit kunt lezen, kun je ook niet beoordelen, of iets er wel of niet toe doet. Zorg er eerst eens voor, dat je geinformeerd bent voor je dat soort losse flodders rondstrooit.

En oh ja, iemand gooide ook nog even het woord bokhoef in de ring. Een bokhoef heeft helemaal niets met een graasvoet te maken. Een bokhoef ontstaat door een ongelijke groei van pezen en bot. Daardoor trekken de pezen de toon naar achteren. Het gevolg is een voet, die een gebroken as heeft als je opzij kijkt van kogel tot zool. Er zit een knik op de kroonrand. Dat is bij een graasvoet niet het geval, die is vanaf de kogel wat steiler, maar in geen geval is de voetas gebroken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 01:23

Oh maar ik begrijp het heel goed hoor en het is ook plausibel. Maar...als het meigras hier schiet wordt het eerst gemaaid en dan pas de paarden erop. Het bevangen paard op het LANGE gras heb ik ook al meegemaakt dus het maaien hou ik er maar in. Al zou het niet uit moeten maken;-)

SpankerFK
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Soest

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:13

En oh ja, iemand gooide ook nog even het woord bokhoef in de ring. Een bokhoef heeft helemaal niets met een graasvoet te maken. Een bokhoef ontstaat door een ongelijke groei van pezen en bot. Daardoor trekken de pezen de toon naar achteren. Het gevolg is een voet, die een gebroken as heeft als je opzij kijkt van kogel tot zool. Er zit een knik op de kroonrand. Dat is bij een graasvoet niet het geval, die is vanaf de kogel wat steiler, maar in geen geval is de voetas gebroken.

Excuse me for existing! Niet iedereen is zo intelligent. Maar u begrijpt wat ik bedoel, het voetje dat altijd voorstaat is plat, diegene die achter staat is steil.
Zo dat is weer begrijpelijke taal.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:31

Correcte terminoligie gebruiken is essentieel als je in een forum iets wilt bespreken, waar je niet met plaatjes of tekeningen of aan een levend paard duidelijk kunt maken wat je bedoelt. Correcte terminologie krijg je niet door intelligentie, maar wel door leren en aan dat laatste ontbreekt het helaas maar al te vaak.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:37

bterlaan schreef:
Correcte terminoligie gebruiken is essentieel als je in een forum iets wilt bespreken, waar je niet met plaatjes of tekeningen of aan een levend paard duidelijk kunt maken wat je bedoelt. Correcte terminologie krijg je niet door intelligentie, maar wel door leren en aan dat laatste ontbreekt het helaas maar al te vaak.

:roll: Bokt is dan ook waarschijnlijk onder jouw niveau :Y)

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:38

Waar is mijn woordeboek of is het woordenboek?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:43

bterlaan schreef:
Correcte terminoligie gebruiken is essentieel als je in een forum iets wilt bespreken, waar je niet met plaatjes of tekeningen of aan een levend paard duidelijk kunt maken wat je bedoelt. Correcte terminologie krijg je niet door intelligentie, maar wel door leren en aan dat laatste ontbreekt het helaas maar al te vaak.

En als je dan de moeite neemt om jouw kennis met ons te delen wordt dat eerder geaccepteerd als je de belerende en neerbuigende toon weg laat ;)