Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 06:20

http://www.gelderlander.nl


Afbeelding
Een konikmerrie met veulen.
foto door Roy van Wijk

Een man heeft twee weken geleden een pas geboren konik-veulen meegenomen uit natuurreservaat De Bizonbaai in de Ooijpolder. Mensen die zagen dat het diertje in een paardentrailer werd geladen, hebben dat gemeld aan Fokko Erhart van Free, de stichting die namens Staatsbosbeheer de natuurgebieden in de Gelderse Poort, waaronder de Bizonbaai, beheert.

Erhart heeft het veulen zelf nooit gezien, maar uit verhalen van buurtbewoners maakt hij op dat pasgeboren konikje waarschijnlijk verstoten is door zijn moeder. "Dat komt vaker voor. En misschien heeft die man ook wel te goeder trouw gehandeld. Waar het mij om gaat is dat je dit soort paarden moeilijk als huisdier kunt houden. Ze hebben een heel sterk karakter en de kans is groot dat er ongelukken mee gebeuren."

Konik-paarden komen oorspronkelijk uit Polen. Medio jaren tachtig werden ze in Nederland ingevoerd. Ze worden hier, net als galloway-runderen en Schotse hooglanders, ingezet om natuurgebieden te begrazen. In de Gelderse Poort lopen er zo'n 250 rond. Erhart heeft nooit eerder meegemaakt dat er een veulen verdween.

De politie roept paardenliefhebbers op om naar het veulen uit te kijken.
Wie meer weet over het konikje, kan Fokko Erhart bellen: 06-50415721.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 06:25

Jeempie wat besielt iemand om een veulen mee te nemen wat waarschijnlijk net geboren is 8)7

Lijkt mij wel dat dit dier redelijk makkelijk terug te vinden is, so veel worden se niet als geselschapsdier gehouden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 06:27

Daar ben ik nog niet zo zeker van.
De "nieuwe eigenaar" kan ook gewoon rondbazuinen dat hij een heel jong fjordenveulen heeft gekocht.
De gemiddelde leek ziet het verschil toch niet.

mhollander

Berichten: 2387
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: pekela, groningen

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:03

Jeetje wat erg.

Denk inderdaad dat hij wel zou zeggen dat het een fjorden veulen zou zijn of een kruising van een fjord. Lijkt mij ook dat hij het uitvoortbedachte gedachte heeft gedaan. (Hij had nl een trailer mee.)

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:32

Er wordt toch gezegd dat het veulen waarschijnlijk door zn moeder is verstoten?
Misschien dacht de man dat hij het veulentje zou kunnen redden.

Ik denk juist dat die man heel goed weet waar hij mee bezig is.
Daar laten zou betekenen dat het veulen dood zou gaan.
Meenemen zou betekenen het veulen een kans te geven?
Misschien is de moeder een heel onervaren merrie.

Het valt natuurlijk niet goed te praten, het is pure diefstal!
Maar ik begrijp wél de actie van de man.

Is er trouwens wel toezicht op de kudde daar?
Als er bijv. een merrie in nood is tijdens de bevalling of een veulentje dat in het vlies blijft oid.
Is er dan wel iemand die kan ingrijpen?

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:45

Volgens mij is het de bedoeling dat ze 'wild' leven, dus geen toezicht! Daar was vorig jaar toch een discussie over in de winter, dat de paarden bijgevoerd moesten worden, maar men wilde dat liever niet (was trouwens in de flevopolder vlgns mij, maar dit lijkt mij vanhetzelfde laken een pak), omdat mensen zich dan met de natuurlijk selectie gingen bemoeien (te weinig voeding voor allen alleen de sterksten overleven)

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:01

Het zal niet makkelijk zijn om dat veulen te vinden, misschien moeten ze ook eens de chippers en dierenartsen inlichten. Ik neem aan dat het beestje nog een chip moet krijgen. Maar dan nog kan het veulen doorgaan voor een kruising Fjord. Als het veulen verstoten was is het een goede daad. Wie weet brengt hij het veulen weer terug als het voor zichzelf kan zorgen.

Maar het kan ook net zo goed een broodje aap verhaal zijn van de mensen daar...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:00

Ja, als je het ziet gebeuren, en je vindt het dan al zó verdacht dat je het gaat melden, waarom onthoudt je het kenteken dan niet?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:19

Dus nu gaat ie er maar gewoon vanuit dat dat verhaal waar is dat moeders het dier verstoten is, wie zegt ze weten immers niet eens of er een veulen was.
Daarbij leven ze in het zogenaamde wild.
De mafketel die dat veulen dan mee zou hebben genomen die tikt zowiezo niet, het dier heeft heel weinig kans op overleven als er niet heel goed voor gezorgd wordt.
Ik word hier zo moedeloos van als ik zoiets lees.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:47

Wat gaat er in zo iemand om jo?!

Ik zit momenteel in een apartementencomplex aan de rijn en daartussen ligt de uiterwaarde daar loopt ook een kleine kudde koniks we kijken wel elke dag of er nog 10 lopen, er zijn geen mensen die het in de gaten houden wanneer een merrie gaat bevallen (er lopen nu 2 veulentjes) maar er loopt aventoe wel iemand ter controle het gebied in.

Als zo'n veulen word afgestoten in een kudde lijkt me dat ze die beter bij een andere kudde kunnen proberen te plaatsen als dat iemand m mee neemt?

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:50

beantsje schreef:
Ja, als je het ziet gebeuren, en je vindt het dan al zó verdacht dat je het gaat melden, waarom onthoudt je het kenteken dan niet?



precies dat dacht ik ook gelijk, maar goed is dus niet gebeurd, tsja slecht slecht, dat kan je denk ik pas beoordelen als je die man zijn gedachtengang erachter hoort, goedpraten doe ik niks maar kan een hulp aktie beter begrijpen dan stelen om de heb.

Tumba

Berichten: 866
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:56

Je weet niet wat voor persoon het is.
Misschien wilde hij wel een veulen voor zijn dochter maar kon hij er geenéén betalen? Het is allemaal mogelijk.
Het kan ook zo zijn dat hij het veulen voor veel geld doorverkoopt.

Maar misschien heeft hij het niet gestolen uit hebzucht, maar wilde hij het veulen inderdaad redden, en
zou hij bang zijn geweest dat hij het niet mee mocht nemen als hij het gevraagd had.

Zó veel mogelijkheden. Ze moeten eigenlijk een AmberAlert voor paarden hebben vind ik :+

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:10

als je een veulen uit een natuurgebied haalt (met goede bedoelingen) dan meld je dat zelf toch? dat het dier verstoten is en dat jij de zorg wel op je wil nemen? beetje vaag om het zonder te melden weg te halen..

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:14

beantsje schreef:
Ja, als je het ziet gebeuren, en je vindt het dan al zó verdacht dat je het gaat melden, waarom onthoudt je het kenteken dan niet?


Misschien omdat ze op behoorlijke afstand stonden, en dus wel konden zien wat er gebeurde maar het kenteken niet konden lezen?

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:25

hmm ik weet niet. Diefstal is diefstal natuurlijk, maar als het veulentje op deze manier nog een kans krijgt om te overleven, wat zou er dan mis mee zijn?

Misschien is deze man wel helemaal gek van paarden, en kan hij het niet aanzien dat zo'n beestje het niet kan overleven.

Hmmm ik zit er een beetje tussen...

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:28

En die oplettende mensen hebben geen kenteken onthouden......
Kijk daar altijd als eerste naar.
Er staan ook altijd info-bordjes met telefoonummers erop dus deze man had van het veulen af moeten blijven en moeten bellen!
Echt schandalig

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:32

beantsje schreef:
Ja, als je het ziet gebeuren, en je vindt het dan al zó verdacht dat je het gaat melden, waarom onthoudt je het kenteken dan niet?

Mss stond de combinatie in hoog gras en was het niet te lezen? En stond hij op grote afstand? Of bedacht hij pas later dat het niet klopte wat hij zag gebeuren? Het is makkelijk om vanachter je computer direct de juiste actie te bedenken, irl valt dat niet altijd mee. :)

Verder is het gewoon diefstal, niet ok dus. Als je helemaal de moeite neemt om met een trailer t dier op te halen kun net zo goed de moeite nemen om de beheerder van het gebied in te schakelen en die zijn werk te laten doen. Belachelijk actie van die kerel. En als je het dan al opgehaald heb meld je dat toch?

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:43

Pff ik geef die man groot gelijk, de eigenaar had het veulentje nog niet eens gezien.
Kan je dus nagaan hoevaak er even wordt gekeken naar de paarden.
+ dat de konikspaarden er bij mij in de buurt altijd onwijs slecht uitzien. Onder de wormen brood mager en onwijs lange/gescheurde hoeven. Ik vind het belachelijk dat dat überhaubt nog mag, wilde konikspaarden. Wij hebben hier ook al is de dierenbescherming gebeld voor de konikspaarden.
Nee, ik ben maar wat blij dat er iemand is een keer actie onderneemt.
Dat veulentje had het anders zoieso niet gered!

femmiel
Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Limburg

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:53

Jeetje.....welke lul steelt er nu een pasgeboren veulen :S

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:58

Ik vraag me af of het veulen wel daadwerkelijk was afgestoten door de moeder. Als je daardan toevallig tegenaan loopt en je hebt dan ook nog heeel toevallig je trailer bij je. Das wel toevallig hoor :+
Ik geloof er helemaal niks van, het veulen is gewoonweg gestolen.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:01

Je kan toch ook zien dat het veulen is verstoten en dan een trailer gaan halen?
Die persoon hoeft niet eens zo ver weg te wonen. Zeg dat het een Fjord is of een fjordkruising en niemand komt er achter dat het een konik is...

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:02

mootjah schreef:
Pff ik geef die man groot gelijk, de eigenaar had het veulentje nog niet eens gezien.
Kan je dus nagaan hoevaak er even wordt gekeken naar de paarden.
+ dat de konikspaarden er bij mij in de buurt altijd onwijs slecht uitzien. Onder de wormen brood mager en onwijs lange/gescheurde hoeven. Ik vind het belachelijk dat dat überhaubt nog mag, wilde konikspaarden. Wij hebben hier ook al is de dierenbescherming gebeld voor de konikspaarden.
Nee, ik ben maar wat blij dat er iemand is een keer actie onderneemt.
Dat veulentje had het anders zoieso niet gered!


En dus gaan we maar paarden stelen, mooie boel!!
Je blijft met je poten van andermans eigendommen af. punt. Hij had de eigenaar kunnen bellen, wat mij betreft de politie of de dierenbescherming etc. Of de beheerder van het reservaat of w/e.

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:03

beantsje schreef:
Ja, als je het ziet gebeuren, en je vindt het dan al zó verdacht dat je het gaat melden, waarom onthoudt je het kenteken dan niet?


het kan ook zijn dat diegene die hem zag inladen dat ie te verweg stond om het kenteken te zien

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:04

Situatie: pompidom ik fiets lekker door de polder, heeeee wat zie ik nu? een kalfje wat door een koe word weggejaagd, weet je wat? ik haal vlug mijn veewagen, duw het kalf erin en rij snel weg zonder aan iemand iets te melden...

Juist. Als iemand zich in dat verhaal kan vinden, spoor je niet

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:14

pluklief schreef:
Je kan toch ook zien dat het veulen is verstoten en dan een trailer gaan halen?
Die persoon hoeft niet eens zo ver weg te wonen. Zeg dat het een Fjord is of een fjordkruising en niemand komt er achter dat het een konik is...


Dan nog. Dan ga je toch niet het veulen meenemen? Dan neem je idd contact op met de opzichters ofzo.