Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spook_sunset
Berichten: 46
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:19

Er zijn velen mensen die vechten voor de koniks in het wilde tegen staatsbosbeheer , het zijn geen wilde paarden alleen sobere paarden die met wienig eten toe kunnen net als een berber , maar staatsbosbeheer verdomd het om ze bij te voeren met hooi plekken te maken voor in de winter dus liggen er per jaar jaar dode koniks die het niet haalde .
En als je als hengstje geboren wordt wordt je verkocht op de markt , niet verkocht gaan ze naar de slacht rechtstreeks en dan heb het niet over 1 veulen maar echt een kudde veulens .Zelf hebben we ook al jaren een koniks merrie , met liefde en geduld worden ze je maatjes voor het leven en onze spooky is bomproef vrij zo koel .
Dus wat is erger .

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:20

Citaat:
maakt hij op dat pasgeboren konikje waarschijnlijk verstoten is door zijn moeder. "Dat komt vaker voor.


Vind niemand dit aantstootgevend?? Ik bedoel, dan is er toch imo echt wel wat mis met je kudde/leefomgeving of wat dan ook, maar dit lijkt me geen normale situatie. Al helemaal niet bij zogenaamde 'wilde' paarden.

ayo

Berichten: 1338
Geregistreerd: 08-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:23

Ik keur het niet goed, maar ik denk ook niet dat, mocht een veulen daadwerkelijk worden verstoten, je het mee mag nemen wanneer je dat meldt. Volgens mij moet ie dan heel natuurlijk doodgaan daar.

Maar hoe weet je nou in godsnaam of het is verstoten als je niet eens wist dat er een veulen was...

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:56

Hoe heeft hij dat veulen gevangen als Koniks wild of semi wild leven?

Pops

Berichten: 2649
Geregistreerd: 28-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:18

juniper schreef:
Hoe heeft hij dat veulen gevangen als Koniks wild of semi wild leven?


Dat vroeg ik me ook af.
Een man, helemaal alleen, die een veulen, zonder moeder, die dan nog eens in het wild leeft, zo een trailer op krijgt. Mooi...
Dan mag die bij ons ook de veulens op de trailer komen zetten ;-)
Altijd een lastig karwei...

Ik heb zo mijn bedenkingen bij het verhaal en ik hoop dat er duidelijkheid komt.

ilseshad

Berichten: 177
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Ooij (bij Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:37

Ik woon hier 5 minuten vandaan! Ik vind het echt niet kunnen dat iemand zomaar wilde paarden steelt. Hoe hij een veulen zomaar in de trailer heeft weten te krijgen vraag ik me ook af...
Laatst bijgewerkt door ilseshad op 01-06-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

rozahorse

Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:39

Ik begrijp het wel dat hij het veulentje wil redden maar het kan niet zomaar.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:47

oh misschien had de man een merrie die het veulen was verloren? Vreemde actie, vraag me af of het waar is. Misschien ligt dat veulen wel gewoon dood ergens in dat natuurgebied. Volgens mij laad je een veulen ook nog niet zo heel makkelijk op een trailer of het moet wel heel erg verzwakt zijn en dan kan die ook wel in de kofferbak.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:52

Ik denk wel zeker dat het een verstoten veulen is geweest, wat al zwakker was. Hoe wil je zo'n veulen anders gaan vangen? Dat gaat echt niet 'ff makkelijk' hoor. Tuurlijk mag je een veulen niet zomaar mee nemen, maar als die mensen niet eens wísten dat er een veulen was .....

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:19

kainda schreef:
Er wordt toch gezegd dat het veulen waarschijnlijk door zn moeder is verstoten?
Misschien dacht de man dat hij het veulentje zou kunnen redden.

Ik denk juist dat die man heel goed weet waar hij mee bezig is.
Daar laten zou betekenen dat het veulen dood zou gaan.
Meenemen zou betekenen het veulen een kans te geven?
Misschien is de moeder een heel onervaren merrie.

Het valt natuurlijk niet goed te praten, het is pure diefstal!
Maar ik begrijp wél de actie van de man.

Is er trouwens wel toezicht op de kudde daar?
Als er bijv. een merrie in nood is tijdens de bevalling of een veulentje dat in het vlies blijft oid.
Is er dan wel iemand die kan ingrijpen?


Wakker worden!!! Verstoten of niet, dat is niet zeker er staat waarschijnlijk!!
en dan nog heb je er met je fikken af te blijven, als er iets is kun je staatsbosbeheer bellen, of voor mijn part de lokale veterinair of de politie (als die al iets doen daarmee) maar je haalt 't beestje niet weg!

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:34

Ben benieuwd of ze m nog terugvinden. Bisonbaai is bij mij achter. 5 minuten lopen.

xX_manon_Xx
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:42

ik zich vind ik die man niet heel erg dom, want hij heeft wel het leven van die veulen gered als die verstoten was, niet gezegt dat hij het nu wel over leeft maar die man wil het veulentje dan wel een kans geven, en dat vind ik best wel lief van die man.

maar ik ben het ook wel eens met de mensen die zeggen dat het niet zomaar kan want het is natuurlijk nog altijd gewoon diefstal. hoe die man dat gedaan heeft vind ik wel egt heel knap... hoe kan je weten dat het veulentje verstoten is als die in het wild leeft? dat kan je dan tog niet weten volgens mij is het wild dat je er niet bij kan kan komen tog? en zowiezo een veulentje zomaar even in de trailer zetten? hoe wil je dat doen? dat is nog een hele klus vooral als het paard ook nog wild was dan vind ik het helemaal knap! hoe heeft hij dat paard eigelijk gevangen? zal wel heel toevallig zijn als hij zomaar alle spullen +trailer bij zich had tog? en ik denk niet dat het veulen nog op de zelfde plek is als die al die spullen even gaat halen... ofhij moet egt net geboren zijn maar ik neem aan dat het paardje wel al kon lopen...

ik weet niet wat ik er van moet vinden. tot nu toe vind ik het een raaar verhaal. hoop dat er snel een beetje duidelijk heid over komt. maar ik denk niet datje dat veulentje zomaar trug vind, hij lijkt best wel op een fjordje dusja het is niet moeilijk voor die man om te zeggen dat hij een fjordje heeft gekocht toch?

Diana_14

Berichten: 3905
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Oude Pekela ♥

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:09

Ik heb vorige week een dood Konik veulen gevonden in het natuurgebied in Midwolda. Zat nog in het vlies. Arm ding..

Ik vind, ook al is het veulen verstoten door de moeder, dat je niet zomaar een paard/pony/veulen mee kunt nemen..

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:11

Als ik een veulen zou vinden wat verstoten is, in een groep wilde paarden in een natuurgebied, en je zou niet weten wie je hierover moet berichten, had ik misschien wel het zelfde gehandeld. Om het diertje te redden, maar ik zou het dan wel overal bekend maken zodat de beheerders het te weten zouden komen.
Kan natuurlijk best dat deze man niet met boze bedoelingen heeft gehandeld.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:14

Als het veulen niet verstoten zou zijn, Martina, zou de moeder van het veulen het heus niet toelaten dat haar kind meegenomen zou worden. Ik herinner mijn eigen merrie nog erg goed met haar eerste veulen, ze was niet gevaarlijk hoor, maar wel heel duidelijk dat ik op de tweede plaats kwam en dat ik maar moest oppassen als ik in de buurt van haar veulen kwam. En hier gaat het zelfs om een wild paard, deze zal waarschijnlijk een stuk aggressiever reageren

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:32

Stel je nu eens voor dat de man meerdere malen geklaagd heeft bij staatsbosbeheer, dat het veulen verstoten werdt door de moeder en dat staatsbosbeheer heeft gezegd dat dit nu eenmaal de natuur is en hun beleidt.
zou je je dan kunnen voorstellen dat de man het veulen heeft weggehaald?

Ik beweer niet dat dit zo is, maar hypotetisch gezien zou het kunnen, of niet soms.

Evanescence8
Berichten: 556
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Verwegistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:20

Dat is wel erg :(:)
Ik ben benieuwd wat die man met het veulen van plan is....

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:27

xX_manon_Xx schreef:
ik zich vind ik die man niet heel erg dom, want hij heeft wel het leven van die veulen gered als die verstoten was, niet gezegt dat hij het nu wel over leeft maar die man wil het veulentje dan wel een kans geven, en dat vind ik best wel lief van die man.

De schat! dat hij zo hoppakee een paard jat... Nou, IK hoef hem niet op de thee, zullen we maar zeggen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:26

als ik een veulen zou zien in een natuurgebied waarvan ik de indruk zou hebben dat het verstoten was,ging het ook mee hoor.
als je daar melding van maakt is het al dood voordat er iemand komt kijken....

ik vind het natuurlijk houden van deze koniks al een schijnvertoning....of zet er ook een paar wolven neer,dan begint het op natuur te lijken...dan word z'on veulen gewoon opgegeten en sterft niet een langzame hongerdood.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:30

Ik ben benieuwd wat iedereen zou doen die nu zo hard roepen dat je het veulen maar gewoon kapot had moeten laten gaan.

Als je daar staat en je ziet dat het veulen verstoten wordt, je weet dat de eigenaar het veulen gewoon laat sterven maar jij weet dat het nog een kans heeft als je het meeneemt en bij een andere merrie plaatst of met de fles groot brengt.

Als je daar staat, zou je het dan over je hart kunnen verkrijgen om je om te draaien?

Of zou je staan vloeken omdat dit niet hoeft en na overdenking bedenken dat het de eigenaar toch niks uitmaakt dat het hier voor dood ligt en opgevreten wordt of wegrot en dat het dus ook niet uitmaakt dat je het meeneemt en probeert te redden.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:53

Het zal wel heel hard klinken maar ik zou inderdaad me omdraaien, zeker het veulen niet mee nemen. De boswachter er op attent maken. Maar een veulen weg halen uit de natuur waar die in woont, ook al is die verstoten, vind ik niet goed. Stel dat er nou iets ernstig mis is met het veulen, dan besteed je zoveel tijd, geld en moeite, en gaat hij alsnog dood. En het veulen heeft dan alleen maar geleden.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:07

Waar ik versteld van sta, is het feit dat er getuigen hebben staan toekijken en niks hebben gedaan. Wie is er dan fouter? Het zou je eigen paardje maar zijn, waar ze het veulen zo van meenemen. Ik zou dankbaar zijn als zo'n omstander dan wat doet i.p.v. kijkt én niet eens een kenteken noteert.

Hoe natuurbeheer handelt, tja, daarom ben ik geen donateur. :+ Dat zegt al genoeg. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

max_ruiter

Berichten: 465
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:18

Haha, ik snap niet dat je zown paard steelt.
Die beesten zijn niets waard, en ik denk dat ze niet hoog qua niveau komen.

Wel zielig voor het veulen, en voor de moeder.

*D

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:20

Misschien zouden ze zulk soort veulens in de buurt daar kunnen controleren op hun chip-nummers. Als het wilde dieren zijn, neem ik aan dat zij geen chip-nummer hebben. Veulens die door de mens gefokt worden wel?

Ik ken het verhaal er achter natuurlijk niet. Maar als ze het echt zo kostbaar vinden, had ik er toch naar gezocht enzo. :)

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:23

Millanka schreef:
Het zal wel heel hard klinken maar ik zou inderdaad me omdraaien, zeker het veulen niet mee nemen. De boswachter er op attent maken. Maar een veulen weg halen uit de natuur waar die in woont, ook al is die verstoten, vind ik niet goed. Stel dat er nou iets ernstig mis is met het veulen, dan besteed je zoveel tijd, geld en moeite, en gaat hij alsnog dood. En het veulen heeft dan alleen maar geleden.


Nee want de hongerdood is wel zonder lijden }:0
Ik zou waarschijnlijk het beestje ook mee hebben genomen, maar dat dan wel aan de grote klok gehangen.
Moest ik zien dat iemand een wild veulentje (hoe doe je dat trouwens?) eventjes inlaadt, dan ga ik toch eens vragen wat er aan de hand is..