Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:26

Als je weet hoe het er in die natuurgebiden aan toe gaat soms... Moet je maar eens in een dergelijk gebied gaan kijken in de winter als er geen eten te vinden is, daar wordt je echt niet blij van...
Als ik dan een verstoten veulen zou zien, dan haalde ik de trailer ook op. Het is kiezen: óf het gaat dood en is voer voor de aaseters in het natuurgebied (volkomen natuurlijk), of je neemt het mee....

spook_sunset
Berichten: 46
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:04

het is zieliger dat er iemand zegt " waarom ze zo'n veulen stelen , zal toch niet op hoog niveau komen " hoe hoog is jou niveau qua IQ ?

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:07

Ja echt? Jullie zouden allemaal zonder twijfel een paard stelen?
En als hier een zielige bokker is die in een drama-verhaal verteld dat haar kleine shetlandponietje is gestolen en dat is nog niet her ergste hij was ook nog oud en mager dan is de wereld te klein!!
hypocrietepetiet

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:38

sttatsosheheer moet zich na laten kijken.
hun met hun natuurlijke situatie, die bestaat niet, simpel zat.
in NL kun je geen wilde paarden houden, maar hun doen lekker alsof.
ze zien mensen, er zijn geen wilde beesten, en ze zijn zelf ook niet wild.
ik vidn dat als een veulen wordt verstoten, je als je in kan grijpen, dat moet doen.

heb niets op met staatsbosbeheer.
heb ook zo moeten lachen om dat gezuer om wel of niet bijvoeren.
dat is de natuur, roepen ze hard.
in de natuur was een verzwakt dier al lang opgegeten en had dus geen hongerdood gestorven.
ze zijn echt dom.

mar een paard daarom steeln kan niet, al kan ik me wel vinden in @shan
stel dat dat zo is.

Schuur_

Berichten: 4917
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:59

Bonita_Bon schreef:
Ja echt? Jullie zouden allemaal zonder twijfel een paard stelen?
En als hier een zielige bokker is die in een drama-verhaal verteld dat haar kleine shetlandponietje is gestolen en dat is nog niet her ergste hij was ook nog oud en mager dan is de wereld te klein!!
hypocrietepetiet


Een pony uit de wei halen is een stuk erger dan een verstoten 'wild' veulentje dat sowieso een hongerdood tegemoet gaat op de trailer zetten.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:04

Whinnylando schreef:
Het zal niet makkelijk zijn om dat veulen te vinden, misschien moeten ze ook eens de chippers en dierenartsen inlichten. Ik neem aan dat het beestje nog een chip moet krijgen. Maar dan nog kan het veulen doorgaan voor een kruising Fjord. Als het veulen verstoten was is het een goede daad. Wie weet brengt hij het veulen weer terug als het voor zichzelf kan zorgen.

Maar het kan ook net zo goed een broodje aap verhaal zijn van de mensen daar...


Maar dan zou die man het veulen totaal geen aandacht mogen geven, als hij het zou willen terugzetten in het reservaat, want anders went het aan mensen en overleeft het nog niet.

Doet het dan sowieso niet, omdat het niet is gewend zelf zijn eten te zoeken, omdat het bij die man hoogstwaarscheinlijk hooi en brokken krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:10

max_ruiter schreef:
Haha, ik snap niet dat je zown paard steelt.
Die beesten zijn niets waard, en ik denk dat ze niet hoog qua niveau komen.

Wel zielig voor het veulen, en voor de moeder.

*D


dus zijn ze minder dan een ander paard? sorry hoor maar ik vind jou niveau ook niet zo hoog.. het maakt niet uit wat voor waarde een paard heeft, en op wat voor niveau het kan komen, een paard is een paard.. maakt niet uit hoeveel geld hij waard is..

en nee, ik zou het veulen niet zomaar meenemen, zou eerst bellen en het melden, en als ze er niets aan doen aangeven dat ik het wel mee wil nemen, ik zou het iig niet sneaky mee jatten.. dat die man een veulen mee kon nemen vind ik niet zo raar, het veulen was net geboren.. zoveel hebben ze dan nog niet in te brengen..

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:15

beantsje schreef:
Ja, als je het ziet gebeuren, en je vindt het dan al zó verdacht dat je het gaat melden, waarom onthoudt je het kenteken dan niet?


Ja inderdaad dat vroeg ik mee ook al af.
Ik neem aan dat als je iets verdachts zoals dat ziet je als 1e naar het kenteken gaat kijken althans lijkt mij..

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:26

reininglover schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ja echt? Jullie zouden allemaal zonder twijfel een paard stelen?
En als hier een zielige bokker is die in een drama-verhaal verteld dat haar kleine shetlandponietje is gestolen en dat is nog niet her ergste hij was ook nog oud en mager dan is de wereld te klein!!
hypocrietepetiet


Een pony uit de wei halen is een stuk erger dan een verstoten 'wild' veulentje dat sowieso een hongerdood tegemoet gaat op de trailer zetten.


Van hetzelfde laken een pak. Uit de wei halen, mooi verwoord. Zal ik anders vannacht jouw paarden 'uit de wei halen' omdat ik het ergens niet mee eens ben? het dier IS van iemand, het terrien waar het op loopt IS van iemand. Het moederdier IS van iemand. Daar hoor je vanaf te blijven. Ik kan er echt met de kop niet bij dat deze man hier word verdedigt, weljaaaa neem maar mee ne vooral tegen niemand zeggen. Ordinaire diefstal.
Als hij het nou nog voor of na zijn daad had gemeld of whatsoever dan zou ik nog zeggen 'vooruit' maar dit....

plukliefJarig

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:37

SHALALA schreef:
Misschien zouden ze zulk soort veulens in de buurt daar kunnen controleren op hun chip-nummers. Als het wilde dieren zijn, neem ik aan dat zij geen chip-nummer hebben. Veulens die door de mens gefokt worden wel?

Ik ken het verhaal er achter natuurlijk niet. Maar als ze het echt zo kostbaar vinden, had ik er toch naar gezocht enzo. :)

Als het veulen daadwerkelijk door de moeder is verstoten is het nog heel jong anders zou het al dood zijn geweest, ik denk niet dat veel mensen zo'n jong veulen al hebben gechipt.

Ik kan ergens wel begrijpen wat die man gedaan heeft, maar zelf zou ik staatsbosbeheer willen aanspreken dan kunnen zij het zelf oplossen.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 01-06-09 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:38

het is ook een pasgeboren veulen staat er in de titel.. het is 2 weken geleden gebeurd..

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:55

Denk dat het veulentje snel weer ergens boven water komt, is toch een apparte verschijning.

Onali

Berichten: 18516
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:22

reininglover schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ja echt? Jullie zouden allemaal zonder twijfel een paard stelen?
En als hier een zielige bokker is die in een drama-verhaal verteld dat haar kleine shetlandponietje is gestolen en dat is nog niet her ergste hij was ook nog oud en mager dan is de wereld te klein!!
hypocrietepetiet


Een pony uit de wei halen is een stuk erger dan een verstoten 'wild' veulentje dat sowieso een hongerdood tegemoet gaat op de trailer zetten.



Leken hebben dat gezegd. We weten helemaal niet zeker of het diertje verstoten was door de moeder. Maar dan nog, zo is de natuur dier zou misschien niet voor niets verstoten worden.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:17

Misschien bedoeld die man het wel erg goed, omdat het verstoten zou zijn, en hij niet wil dat de natuur de gang laat gaan, waardoor hij het heft in eigen handen nam, zou kunnen.

Nu iets anders: Konikpaarden zouden moeilijk als rijpaarden/huisdieren kunnen zijn, waarom worden ze dan weleens te koop aangeboden als rijpaardjes, echt sneu hoor, een hengst wordt binnen 1 week na vangst zo pardoes een zadel opgezet en mee gereden in de binnenbak, dat was in een filmpje te zien, dat soort dingen, en ze kwamen uit natuurgebieden in nederland, jaarlijks zouden er een aantal gevangen worden om als rijpaarden van te maken??????????????? en nu lees ik dat het gevaarlijk kan zijn????

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:28

Het feit dat hij hem zo met een trailer mee kon nemen, geeft mij het idee dat we het over een verzwakt dier hebben die zelf niet meer kon/wou staan.

Ik denk dat er weinig bokkers zijn die als ze zo`n verzwakt veulen zien liggen, wetende dat als je natuurbeheer beld die niet ondernemen omdat het bij de natuur hoort, zich om kunnen draaien en weg kunnen lopen zonder er nog een tel bij na te denken.. Ik weet bijna zeker dat ik hetzelfde had gedaan, als zo`n verzwakt veulenkoppie je aankijkt, wetende als je niets doet gaat ie dood..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:13

Mariska_28 schreef:
Het feit dat hij hem zo met een trailer mee kon nemen, geeft mij het idee dat we het over een verzwakt dier hebben die zelf niet meer kon/wou staan.

Ik denk dat er weinig bokkers zijn die als ze zo`n verzwakt veulen zien liggen, wetende dat als je natuurbeheer beld die niet ondernemen omdat het bij de natuur hoort, zich om kunnen draaien en weg kunnen lopen zonder er nog een tel bij na te denken.. Ik weet bijna zeker dat ik hetzelfde had gedaan, als zo`n verzwakt veulenkoppie je aankijkt, wetende als je niets doet gaat ie dood..


lees de beginpost nog een goed.. het was een pasgeboren veulen voor iedereen die dus niet leest.. een pasgeboren heeft sowieso niet veel in te brengen, kunnen ze nog heel gezond zijn.. tegen een volwassen man is geen enkel veulen dan al opgewassen..

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:50

reininglover schreef:
Millanka schreef:
Het zal wel heel hard klinken maar ik zou inderdaad me omdraaien, zeker het veulen niet mee nemen. De boswachter er op attent maken. Maar een veulen weg halen uit de natuur waar die in woont, ook al is die verstoten, vind ik niet goed. Stel dat er nou iets ernstig mis is met het veulen, dan besteed je zoveel tijd, geld en moeite, en gaat hij alsnog dood. En het veulen heeft dan alleen maar geleden.


Nee want de hongerdood is wel zonder lijden }:0
Ik zou waarschijnlijk het beestje ook mee hebben genomen, maar dat dan wel aan de grote klok gehangen.
Moest ik zien dat iemand een wild veulentje (hoe doe je dat trouwens?) eventjes inlaadt, dan ga ik toch eens vragen wat er aan de hand is..


dat dier sterft binnen 2 dagen omdat het geen eten krijgt en er mogelijk wat mis mee is. Met mensen bemoeial duurt het nog veel langer.

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:19

dees_daan schreef:
Mariska_28 schreef:
Het feit dat hij hem zo met een trailer mee kon nemen, geeft mij het idee dat we het over een verzwakt dier hebben die zelf niet meer kon/wou staan.

Ik denk dat er weinig bokkers zijn die als ze zo`n verzwakt veulen zien liggen, wetende dat als je natuurbeheer beld die niet ondernemen omdat het bij de natuur hoort, zich om kunnen draaien en weg kunnen lopen zonder er nog een tel bij na te denken.. Ik weet bijna zeker dat ik hetzelfde had gedaan, als zo`n verzwakt veulenkoppie je aankijkt, wetende als je niets doet gaat ie dood..


lees de beginpost nog een goed.. het was een pasgeboren veulen voor iedereen die dus niet leest.. een pasgeboren heeft sowieso niet veel in te brengen, kunnen ze nog heel gezond zijn.. tegen een volwassen man is geen enkel veulen dan al opgewassen..

Je hoeft niet zo te schreeuwen, ben niet blind..
Wat is de definitie van een pasgeboren veulen? Een dier dat een dag oud is is ook nog een pasgeboren veulen voor vele. Of heeft die persoon rondgereden in zijn trailen om te wachtten tot die merrie ging bevallen. Moet je er wel snel bijzijn, die veulen staan binnen een uur, en zo`n merrie laat je er dan echt niet zomaar bij.. Ik ben in ieder geval van mening dat die persoon hoogstwaarschijnlijk een veulen gered heeft dat anders een 'natuurlijke' dood gestorven was. Nou weet ik dat ze daar van houden in die 'nep' natuurgebieden, maar ik blijf het onnodig dierenleed vinden. En die persoon dus schijnbaar ook.

Zou mooi zijn als die even hier zou possten over het hoe en waarom..

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:25

mariska precies!

de mensen in de buurt wisten al dat het veulen geboren was dus het was niet terplekke geboren
verder kan het best zijn dat het het eerste veulen was van de merrie en het uier te gevoelig was en ze daarom het veulen niet laat drinken, dat komt wel vaker voor
gaat er een volledig gezond veulen dood omdat er geen begeleiding is
ik geloof er ook niks van dat de eigenaar een paar keer per dag komt kijken als er merries moeten veulenen
"dat moet de natuur maar regelen" :\

spook_sunset
Berichten: 46
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:02

Je kunt het melden bij de dierenbescherming , staatsbosbeheer of politie , maar geen van allen doen er iets aan ! Aan welke situatie dan ook voor deze paardjes ! En een paard stelen in het wild is anders dan van iemand die hem wel verzorgd , dat is natuurlijk de nachtmerrie voor een ieder die een paardje bezit !Wat zouden jullie doen als het op jullie pad zou komen , jij komt regelmatig in het gebied bij die paardjes en ziet dit aan na een paar dagen ,, ik neem het mee als ik vanuit mijn hart spreek .
En dat mensen bemoeial zijn ,, als er een veulen op stal wordt geboren doe je er ook van alles aan om hem te redde .

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:16

Misschien brengt hij hem na 4 maanden wel weer terug; dan heeft hij hem even 'geleend' zonder toestemming welliswaar. ;)

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:27

@ Mariska. dit was niet alleen tegen jou bedoeld, maar iedereen blijft maar roepen hoe het kan dat iemand een veulen alleen in de trailer krijgt.. zo moeilijk is dat niet als het net geboren is.. een dag oud noem ik ook pasgeboren.. ook dan heeft het veulen niet veel in te brengen, met een week oud ook nog niet zoveel.. hoe hij er bij kon komen lijkt me ook niet moeilijk als de merrie het veulen verstoten heeft.. ze beschermd het dan niet meer...

Schuur_

Berichten: 4917
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:31

dees_daan schreef:
Mariska_28 schreef:
Het feit dat hij hem zo met een trailer mee kon nemen, geeft mij het idee dat we het over een verzwakt dier hebben die zelf niet meer kon/wou staan.

Ik denk dat er weinig bokkers zijn die als ze zo`n verzwakt veulen zien liggen, wetende dat als je natuurbeheer beld die niet ondernemen omdat het bij de natuur hoort, zich om kunnen draaien en weg kunnen lopen zonder er nog een tel bij na te denken.. Ik weet bijna zeker dat ik hetzelfde had gedaan, als zo`n verzwakt veulenkoppie je aankijkt, wetende als je niets doet gaat ie dood..


lees de beginpost nog een goed.. het was een pasgeboren veulen voor iedereen die dus niet leest.. een pasgeboren heeft sowieso niet veel in te brengen, kunnen ze nog heel gezond zijn.. tegen een volwassen man is geen enkel veulen dan al opgewassen..


Maar de mama zal een pasgeboren veulen wel keihard verdedigen, zeker als het wilde paarden zijn.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:02

Als het niet verstoten/in de steek gelaten is wel ja. :)

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:49

spook_sunset schreef:
Je kunt het melden bij de dierenbescherming , staatsbosbeheer of politie , maar geen van allen doen er iets aan ! Aan welke situatie dan ook voor deze paardjes ! En een paard stelen in het wild is anders dan van iemand die hem wel verzorgd , dat is natuurlijk de nachtmerrie voor een ieder die een paardje bezit !Wat zouden jullie doen als het op jullie pad zou komen , jij komt regelmatig in het gebied bij die paardjes en ziet dit aan na een paar dagen ,, ik neem het mee als ik vanuit mijn hart spreek .
En dat mensen bemoeial zijn ,, als er een veulen op stal wordt geboren doe je er ook van alles aan om hem te redde .


In zoverre ben ik het met je eens dat staatsbosbeheer etc erg laks zijn, maar als je dan toch de held uit wilt hangen, zeg het dan iig. Zodat er voor alle partijen duidelijkheid is, de EIGENAAR van deze paarden (het zijn paarden die 'in het wild' gehouden worden, geen wilde paarden) weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet waar ZIJN paardje is. Vind dan niemand het stuitend dat de man niets van zich heeft laten horen en het dus in niets op een reddingsactie lijkt, maar gewoon op een goedkope diefstal van een jong veulen?