Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:57

ik vermoed dat als degene die het veulen heeft meegenomen zich meldt, hij het veulen weer terug moet geven, met alle gevolgen van dien

__Kirsten__

Berichten: 1234
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:37

jeetje wat erg
wat bezield zo iemand :?

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:44

Als ik naar mijn gevoel luister en aanneem dat het veulen inderdaad verstoten was en anders dood zou gaan: goede daad.
Maar aan de andere kant is diefstal, met de beste bedoeling van de wereld, nog steeds diefstal...

Ik hoop maar dat het arme veulentje het goed maakt.

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:38

de in het wild geboren konink paarden moeten zichzelf kunnen redden, elk teveel geciviliseerd koninkpaard wordt tegenwoordig domweg afgemaakt.
dus al was het veulen verstoten, hij zou door de beheerder niet geholpen worden. ze laten ze domweg sterven in de wei.
wellicht was de man die het veulen meenam, een erg ervaren paardenman, en ook nog eens goed op de hoogte is van de situatie rondom de barbaarse manier van 'wild'beheer in nederland. in dat geval wist hij dus wel degenlijk dat het veulen ten alle tijden zou sterven, als hij zou melden dat hij verstoten was, en als hij zou melden dat hij hem meegenomen heeft.
in dat geval ga ik er van uit dat hij volledig gehandeld heeft in het belang van het veulen, en wens ik het veulen een mooi en gezond leven toe.

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:13

die barbaarse manier is de natuur.. in de natuur worden veulens ook niet geholpen als ze worden verstoten, en vaak is er wat met het veulen waardoor de merrie het verstoot.. wij vinden dat zielig en barbaars maar zo blijven er in de natuur wel de sterksten over en dat is belangrijk in het wild.. een 'gehandicapt' veulen red het niet in het wild.. zo is de natuur, wij kunnen dat alleen niet aanvaarden..

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:35

ik kan dat prima aanvaarden maar deze dieren worden niet puur natuur gehouden
ze worden vastgehouden op een stukkie omheind met prikkeldraad en kunnen niet verder trekken als het gras op is
wilde grazers trekken over enorme gebieden als het gras schaars is
roofdieren zijn er ook niet om zo'n ziek paard en verstoten veulen gelijk te vangen en op te eten, nee, beestje sterft omdat het verdroogd, lekker dan

wij zijn barbaars bezig met deze dieren en totaal tegen de natuur in moeten ze leven zoals wij vinden dat het hoort 8)7

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:38

de hele dag in een stalletje van 3 bij 3 vind ik erger dan 'in het wild lopen' zouden ze alle veulens redden, dan kunnen die wss toch niet meer terug naar de groep, doen ze dat wel dan komen er nóg meer paarden op dat stuk te lopen en dan heb je al heel snel een te grote populatie lopen.. ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar alles redden kan ook gewoon niet..

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:00

het hoeft van mij niet persé gered te worden maar je hebt ook nog zoiets als een spuitje
als het werkelijk zo is dat een dier ziek is of gewond in die mate dat het het niet redt kun je met een kogel of verdovingsspuit toch op een nette manier de boel oplossen

verder vind ik dat je niet moet vergelijken
een paard in een stalletje van 3 x 3 is waarschijnlijk nog slechter af als zo'n "wild" levend paard, maar daarom mag je beide nog niet toelaten

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:12

Bonita_Bon schreef:
Zodat er voor alle partijen duidelijkheid is, de EIGENAAR van deze paarden (het zijn paarden die 'in het wild' gehouden worden, geen wilde paarden) weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet waar ZIJN paardje is.


Ach, diezelfde eigenaar had het veulen waarschijnlijk toch dood laten gaan, want 'dat is de natuur'. 'Dus missen zal hij 'm niet.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:14

dees_daan schreef:
die barbaarse manier is de natuur.. in de natuur worden veulens ook niet geholpen als ze worden verstoten, en vaak is er wat met het veulen waardoor de merrie het verstoot.. wij vinden dat zielig en barbaars maar zo blijven er in de natuur wel de sterksten over en dat is belangrijk in het wild.. een 'gehandicapt' veulen red het niet in het wild.. zo is de natuur, wij kunnen dat alleen niet aanvaarden..



Klopt. Maar in de échte natuur worden ze vrij snel verslonden door roofdieren. Hier gebeurt dat niet, dus zal het diertje een pijnlijke hongerdood sterven.

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:17

dees_daan schreef:
.. een 'gehandicapt' veulen red het niet in het wild.. zo is de natuur, wij kunnen dat alleen niet aanvaarden..
Wie zegt dat dit veulen iets mankeerd? Misschien was de merrie een maiden en wist niet wat ze ermee aan moest? Of is er een andere reden waardoor de merrie het veulen verliet (verjaagd door toevallige voorbijgangers etc etc..). En hoe je het ook went of keert, deze dieren leven niet in het wild.. Ze leven in een afgesloten gebied waar wij ze in los gelaten hebben, en waar wij dus ook verandwoordelijk voor zijn qua voedsel en drinken. En dus ook voor de zorg van geboren veulens, en hebben de plicht deze dus te helpen en niet een uitdrogingsdood te laten sterven als de merrie het verlaat. Zou wat wezen als we dat allemaal zouden doen zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:51

niet mijn woorden gaan verdraaien he, door een klein stukje te quoten ;) er staat vaak is er wat mis met het veulen.. niet altijd..

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:01

dees_daan schreef:
die barbaarse manier is de natuur.. in de natuur worden veulens ook niet geholpen als ze worden verstoten, en vaak is er wat met het veulen waardoor de merrie het verstoot.. wij vinden dat zielig en barbaars maar zo blijven er in de natuur wel de sterksten over en dat is belangrijk in het wild.. een 'gehandicapt' veulen red het niet in het wild.. zo is de natuur, wij kunnen dat alleen niet aanvaarden..


in die "natuur" zijn normaal wilde dieren die snel een einde maken aan een verstoren veulen
ipv langzaam de honger dood sterven

in die "natuur" red een gehandicapt veulen het niet omdat die snel word gedood door vlees eters..
ipv langzaam de honger dood sterven

in die "natuur" staat geen hek met prikkeldraad zodat dieren verder kunnen reizen voor hun maaltje
ipv langzaam de honger dood sterven



weet je als dadelijk een of andere louche handelaar met verwaarloosde paarden roept :

- neeee dit is geen weide . dit is stukje natuur , dus prikkeldraad mag :Y)
- neee dit zijn geen makke paarden dit zijn wilde paarden , die houden we natuurlijk
dus we hoeven niet bij te voeren

en als dat niet werkt noem je het gewoon kunst
dan mag het schijnbaar wel


man man waar gaan we heen met al die dubbelle maatstaven ..


prima dat ze paarden in de duinen of waar dan ook als natuurlijk houden
maar zet er dan veel minder uit , zodat misschien er niet genoeg gemaaid word in lente en zomer
maar er swinters nog wel genoeg te eten is ..

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:03

jij hebt het over natuurlijk houden, zet er dan minder uit, maar wel alle veulens redden? dat is ook meten met 2 maten.. als je alle veulens red kom je uiteindelijk ook op een hoge populatie uit.. ik keur het niet goed hoe het gaat, maar dit is heel wat anders dan een weilandje met prikkeldraad en een paar handmakke pony's..

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:14

Dan moeten ze er geen hengsten tussen zetten, als overbevolking het probleem zou zijn/worden. En anders uitzetten? Er zijn er prachtige gebieden in Rusland waar ze ECHT wild kunnen leven.. En desnoods schiet je er een aantal dood voor de winter, zodat er genoeg voedsel is..

Maar om (jonge) dieren te laten kreperen in naam van natuurbeheer.. nee dat krijg je er bij mij echt niet in..

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:24

deels eens, maar doen ze dat niet, dan zijn alle konikspaarden over een aantal verdwenen, en dat wil het grootste gedeelte ook weer niet.. voor de duidelijkheid, ik keur het niet goed, maar ik keur het zeker niet goed om een veulen te jatten.. niet in 'de natuur' en niet als ze bij iemand achter huis staan, diefstal is diefstal, ongeacht waar een dier loopt..

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:25

Wat mij betreft is het niet de discussie hoe de paarden gehouden worden. Want dan kan ik de paarden van mijn overbuurmeisje ook wel gaan stelen. Die geeft ook geen hol om haar paarden, rijd misschien 2 keer in de week, verder staan ze in een stalletje van 2,5 bij 3. Als ze rijd trekt ze ze in de krul en prikt ze tot bloedens toe met haar sporen. Dus weet je wat, ik haal mijn trailer en haal d'r paarden weg. Snap je, zo kunnen we bezig blijven. het is niet de discussie at zielig is, het is de discussie of je dan opeens WEL een paard mag stelen?

Op de vlaktes in mongolie (waar er veel wilde kuddes leven) heb je verdomt weinig roofdieren trouwens. Vleeseters....(op een paar plekken kleine vosjes en wezels) Leeuwen.... poema's.... beren.... nope. Een veulen daar sterft ook een hongersdood. Dus dat argument mag van mij van tafel.
In Texas waar ook veel 'wilde' paarden rondlopen heb je ook minder roofdieren dan je zou denken. Je moet vreselijk je best doen om een roofdier tegen te komen.. Daar zie je ook allemaal verdroogde karkassen liggen. ipv aangevreten dieren.
Paardenkuddes in scandinavie hebben dan ook pech, heb je ook al zo weinig roofdieren...
Ik ben het verder met jullie eens. De leefomstandigheden van deze zogenaamde 'wilde paarden' zijn niet zoals ze moeten zijn, maar deze aanpak vind ik te sneu en vooral erg illegaal. Waar ligt de grens?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:31

dees_daan schreef:
jij hebt het over natuurlijk houden, zet er dan minder uit, maar wel alle veulens redden? dat is ook meten met 2 maten.. als je alle veulens red kom je uiteindelijk ook op een hoge populatie uit.. ik keur het niet goed hoe het gaat, maar dit is heel wat anders dan een weilandje met prikkeldraad en een paar handmakke pony's..


ja minder paarden , geen hengsten of ruin ze
en verkoop de jonge paarden , hebben ze gelijk geld om bij te voeren indien nodig :)*

of schiet ze af , niet leuk voor de paardemens om het te weten maar stukken
vriendelijker dan verhongeren

tot voor kort mocht een boswachter
als een ree vast zit of zat in het prikkeldraad
en dodelijk verwond was ook niet afschieten omdat het quota al was behaald
en het was tegen de natuur .. alsof die draad natuurlijk is

bij gebrek aan roofdieren
en door de mens opgelegde beperkingen (ruimte/voer)
mag/moet de mens kunnen ingrijpen
dat is stukken diervriendelijker

@ bonita-bon en als daar iemand een veulen "red"
hoe word daar gereageerd ?

verder eens dat diefstal = diefstal

maar keur de manier van houden hier in nl ook niet goed

en kan me , hoe fout ook , wel iets voorstellen bij de actie van deze meneer
MITS het idd om die reden gedaan is ..

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:36

@Bonita_Bon: En wat als jij daar nou langsloop/rijdt en een veulen ziet liggen dat duidelijk niet verzorgd wordt door de merrie, en waarschijnlijk als jij niets doet met een dag (hooguit 2) sterft aan uitdroging.. Zou jij dan gewoon verder kunnen gaan en het gewoon laten liggen? Wetende dat als je de eigenaar van het gebied belt, deze er ook niets aan zal doen?

Misschien was het idd het beste geweest als die persoon een grote steen had gepakt en het veulen de kop had ingeslagen ofzo..

Eigenlijk is het toch wel apart... Voor alles is er opvang: Vogelopvang, egelopvang, jonge wilde katjes opvang... maar jonge 'wilde' paarden laten we sterven..

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:48

Tuurlijk zou mij dat niet koud laten, ik zou de eigenaar waarschijnlijk thuis opzoeken ;-)
Maar zonder iemand ergens van op de hoogte te hebben gesteld (want vooraf is er NIEMAND gebelt, geen dierenarts voor advies, geen eigenaar, geen terreinbeheer, geen politie, geen dierenbescherming etc) de trailer halen en het veulen stiekem inladen en met de noorderzon vertrekken, is niet eerlijk. Dat is geen redden..

Anoniem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:51

@ mariska, een normaal denkend mens belt dan de dierenbescherming, meld het bij de eigenaar of belt een andere instantie, die jat niet zomaar een veulen.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:54

ik weet niet of er overleg is geweest, dat staat nergens vermeldt

wat ik me wel afvraag is het volgende
het veulen heeft waarschijnlijk geen biest gekregen dus hoe hebben ze het diertje opgevangen
hadden ze een merrie zonder veulen of een merrie die een ander veulen er bij acepteerd
zijn ze met de fles bezig
het kan volgens mij niet anders dan dat er een dierenarts bij betrokken is en is die nu zo gek dat die niet door heeft dat dit een gestolen veulen is?

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:55

Staat er wel....

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:10

dees_daan schreef:
@ mariska, een normaal denkend mens belt dan de dierenbescherming, meld het bij de eigenaar of belt een andere instantie, die jat niet zomaar een veulen.

Tuurlijk niet.. tegen de tijd dat er dan wat ondernomen wordt is het al te laat... En iedereen weet de mening van de DB en de eigenaar van het gebied ("de natuur moet zijn gang gaan"). Niemand had het diertje gemist, als het niet gezien was.

Ik denk dat ik precies hetzelfde gedaan zou hebben. Tegenwoordig is er prima paardenbiest te koop, en kost het een boel geld en nog meer tijd, maar een veulen is goed te flessen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Konik-veulen gestolen uit natuurreservaat De Bizonbaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:41

misschien heeft deze meneer vorig jaar bij een idem geval
wel gebeld en ondervonden dat het dier aan lot word overgelaten

en mede daarom nu direct ingreep

(al met al nog steeds alles onder een hele grote MITS
voor het zelfde geld was veulen niet verstoten en gaat het wel om ordinaire diefstal)