Rechtszaak om dvd van Duitse dierenarts Gerd Heuschmann

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110805
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Rechtszaak om dvd van Duitse dierenarts Gerd Heuschmann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:11

www.horses.nl


Een dressuuramazone is een rechtszaak gestart vanwege de dvd ‘Stimmen der Pferde’ van de Duitse dierenarts Gerd Heuschmann. De amazone denkt dat haar imago schade oploopt omdat haar paard in enkele fragmenten in beeld is. Ze eist dat de fragmenten uit de dvd worden verwijderd. Een Oostenrijkse rechtbank onderzoekt de aanklacht.

Gerd Heuschmann behandelt op de dvd - dat een verfilming is van het boek ‘finger in der wunde’ - de lichamelijk gevolgen van zware trainingsmethoden, waaronder de rollkür. De dressuuramazone denkt dat haar imago beschadigd raakt door de beelden. De rechtbank kan besluiten dat de verdere verkoop van de dvd wordt verboden. Uitgever Wu Wei weigert op dit moment de beelden te verwijderen. Zij stelt dat ze de beelden op een legale manier hebben verkregen. Wu Wei vreest bovendien dat meer ruiters om het verwijderen van beelden gaat vragen als ze het verzoek van deze amazone inwilligen.

De dvd van Heuschmann heeft zowel veel volgelingen als tegenstanders. Een aantal dierenartsen en osteopaten verklaren deze week in het Duitse magazine Reiter Revue dat zij vrezen dat de dvd makkelijk verkeerd kan worden opgevat. Volgens hen klopt de uitleg niet volledig en ontbreekt er veel essentiële informatie. De uitgever van de dvd van Gerd Heuschmann wil juist een demonstratierit organiseren om aandacht te vragen voor het welzijn van paarden. Ze roept bovendien de film- en boekbezitters op om een reactie te sturen naar Reiter Revue.

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:24

Ben best benieuwd naar deze dvd, ga hem eens bestellen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:24

Hij is zeer interresant. Maar je moet eigenlijk alle twee de kanten van het verhaal kunnen horen.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Rechtszaak om dvd van Duitse dierenarts Gerd Heuschmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:10

Ben ook erg benieuwd naar de dvd.. Maar wat zeurt die ´amazone´ nou.. ?
Als je het ´verhaal´ van twee kanten wil zien neem je er toch gewoon een postief verhaal / boek / dvd over rollkur bij? Liefst een fatsoenlijk onderbouwd verhaal (niet: dit is goed want de jury geeft me hoge punten). Weet niet of dat bestaat.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:52

De onderzoeken naar het schadelijk of nut van de rollkuur zijn volgens mij nog in volle gang. Het is niet allemaal zwart wit. :o Wanneer je het van beide kanten hoort zit er aan allebei wel een logica.
Mijn gevoel zegt echter bij een rolkuur kijkt een paard niet echt lekker dus lijkt het me ook niet zo ideaal. Dat men op de video duidelijk te herkennen is en dat op een negatieve manier vindt ik nu ook weer niet kloppen. Ga dus snel de dvd weer bekijken :o :D

Frekja
Berichten: 179
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:38

Het boek 'finger in der wunde’ is ook in het Nederlands vertaal: Dressuur onder vuur.
Het zou voor veel ruiters verplichte literatuur moeten zijn, - helaas!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Rechtszaak om dvd van Duitse dierenarts Gerd Heuschmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:48

Nog los van het onderwerp, en of je het nou wel of niet met rolkur eens bent. Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat ik er beelden van mij op de DVD van iemand anders terecht komen. Kan hij 100x legaal aan de beelden zijn gekomen. Op deze DVD worden ze in een andere context getoond.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:49

Frekja schreef:
Het boek 'finger in der wunde’ is ook in het Nederlands vertaal: Dressuur onder vuur.
Het zou voor veel ruiters verplichte literatuur moeten zijn, - helaas!


vind ik ook
beetje kip en het ei verhaal, de amazone denkt dat haar imago schade oploopt, volgens Gerd haar paard :D
ik heb het boek en de dvd al en wordt sinds deze week ook bestookt met mails van de uitgever, fijn dat er mensen zijn die zich inzetten voor waar ze in geloven.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:51

Anoeska schreef:
Nog los van het onderwerp, en of je het nou wel of niet met rolkur eens bent. Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat ik er beelden van mij op de DVD van iemand anders terecht komen. Kan hij 100x legaal aan de beelden zijn gekomen. Op deze DVD worden ze in een andere context getoond.


ook mee eens en aan de andere kant, als ze achter haar eigen trainingsmethode zou staan dan zou ik de discussie opzoeken met Gerd Heuschmann, dan heb je ballen

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:55

Je hebt wel gelijk hoor. Maar je kan op een DVD met knippen en plakken, en een voice-over zoveel doen. Ik zou het niet willen omdat je het zelf niet in de hand hebt.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Rechtszaak om dvd van Duitse dierenarts Gerd Heuschmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:59

als dat zo zou zijn dan klopt het niet en dan zou het een hele slechte zaak zijn

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: Rechtszaak om dvd van Duitse dierenarts Gerd Heuschmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:11

Ik zou mijn paard of mijzelf ook niet zonder toestemming in een dvd willen, waar het onderwerp dan ook over zou gaan.

Het zou goed zijn dat ruiters eens realiseren dat ze niet het plaatje moeten kopiëren van "de grote" ruiters of "paarden fluisteraars" maar dit jarenlange training, in eerste plaats van jezelf vereist. Begin dan eerst maar eens met al die dvd's de prullenbak in te gooien en de juiste begeleiding te krijgen in welke tak van de paardensport/recreatie dan ook. Want ook een recreatie ruiter moet zijn paard trainen.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:38

als je gaat weggooien dan niet de dvd van gerd, die is harstikke leerzaam ;)