Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:39

Nieuwsredactie


In de EU is het vanaf 1 juli 2009 verplicht een medisch inlegvel in het paardenpaspoort te hebben.
Paspoorten die voor 2004 zijn uitgegeven hebben deze bladzijde niet en zullen dan ook ongeldig zijn vanaf volgende maand.
Om onnodig hoge kosten te besparen kun je bij je eigen paspoort uitgevende instantie, Stamboek of KNHS een inlegvel aanvragen. Dit kost €7,50 ex BTW.

Voor meer informatie kun je in de Wiki kijken : Medisch inlegvel

Verwant artikel
[VN] Nieuwe EU-regelgeving inzake paardenpaspoort

Golan

Berichten: 707
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Ooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:02

oeps verkeerde account

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:18

Ik heb al voor verschillende mensen van die inlegvellen aangevraagd, maar ik heb er nog geen enkele gezien :n terwijl ze wel allemaal bevestigings mail hebben gehad.

saskiaojan

Berichten: 7263
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:21

ahhhhhhhh, heb net zelf een topic geplaats over wanneer precies enz,

heb hem ook aangevraagd bij het stamboek 2 maanden geleden al maar nog niks gezien of gehoord en krijg het stamboek niet te pakken(heb een fjord)

Anoniem

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:22

Geldt dit trouwens ook voor buitenlandse paspoorten of alleen voor Nederlandse?

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:31

Goed kijken of het er echt niet in zit!!! Bij mijn paard met paspoort VOOR 2004 zit wel degelijk een vel in dus.......

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:00

Bij die van mij (paspoort van 2000) zit wel een hoofdstuk medische behandeling. Tenminste, ik ben een bladzijde tegengekomen met als titel: Medische Behandeling.

Ania

Berichten: 6110
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:23

ja indd.. maar dat is iets anders?? :?

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:27

Niels schreef:
Geldt dit trouwens ook voor buitenlandse paspoorten of alleen voor Nederlandse?

De nieuwe regels gaan in vanwege een nieuwe Europese verordening die vanaf 1 juli geldig wordt, het geldt dus niet alleen voor Nederlandse paspoorten maar voor alle paspoorten binnen de EU.

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:58

Ania schreef:
ja indd.. maar dat is iets anders?? :?


Dat lijkt me toch niet? Een hoofdstuk Medische Behandeling in het paspoort is toch hetzelfde als het inlegvel?

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:06

Voor zover ik heb begrepen is dat inderdaad hetzelfde. In sommige (oude) paspoorten zit het medische hoofdstuk er standaard in, maar bij degenen waar dat niet is is dat inlegvel dus nodig.

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:09

Hmm, ik zal het fjordenpaardenstamboek eens mailen.. Men verzint ook iedere keer weer wat nieuws om de paardeneigenaar weer geld uit de zak te kloppen he.. :n

Oh wacht, wat ik begrijp uit het wiki stukje zou het gaan om alle entingen die in het paspoort komen te staan? Dat staan ze bij mijn paard namelijk al jaren ;)

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:13

Ik heb het inlegvel een paar weken geleden al ontvangen. :D

benj
Berichten: 325
Geregistreerd: 05-12-07

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:16

Mijn da zecht ook dat het er bij mij gewoon in zit in de paspoorten voor 2004 maar een jury zei laats dat die niet geldig zijn ofzo daar moet ik nog over bellen wat nu waar is.

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:18

Veel paspoorten hebben inderdaad het vel "medische behandeling" er al in zitten. Als je dat hebt, hoef je geen inleg vel te bestellen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:25

Tallie_Ho schreef:
Hmm, ik zal het fjordenpaardenstamboek eens mailen.. Men verzint ook iedere keer weer wat nieuws om de paardeneigenaar weer geld uit de zak te kloppen he.. :n

Oh wacht, wat ik begrijp uit het wiki stukje zou het gaan om alle entingen die in het paspoort komen te staan? Dat staan ze bij mijn paard namelijk al jaren ;)


Nee Tal het gaat niet om dat stukje met entingen :n dat had ik namelijk ook in mijn paspoort staan. Het is een inlegvel waarop staat wat voor medicijnen je paard toegediend heeft gekregen en of je paard bestemd is voor de slacht (consumptie) of niet. Oude paspoorten hebben die pagina niet in het paspoort staan. Mijn paspoort was ook ouder en ik heb dus zo'n inlegvel besteld bij AVS. Vraag het wel op tijd aan want anders kun je meteen een nieuw paspoort gaan bestellen en dat is nog veel duurder!

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:29

:roll: Wat een gezeik weer, ben ik even blij dat ik het toevallig zie staan.. :roll:

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:33

IK heb de NRPS erover gemaild en als de bladzijde 'medische behandeling' standaard in het paspoort zit (wat bij mij het geval is) is dat inderdaad voldoende. Blijft echter de vraag hoe je die bladzijde moet invullen?! Als je aan wilt geven dat je paard bestemd is voor de slacht, moet je bij een DA langs om dat in te laten vullen, maar als je nou juist niet wilt dat je paard voor menselijke consumptie is, wie moet die bladzijde dan autoriseren? Volgens het NRPS kon ik dat gewoon zelf invullen, maar er staat op die bladzijde dat iemand/iets dat moet autoriseren?! Wie weet raad?

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:34

_janet_ schreef:
Veel paspoorten hebben inderdaad het vel "medische behandeling" er al in zitten. Als je dat hebt, hoef je geen inleg vel te bestellen.


Nou inderdaad, dan ga ik daar ook vanuit. Ik heb het ook nog bij de dierenarts nagevraagd.

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:36

Ik zit bij 't NRPS en dan moet ik mijn paspoort opsturen. Hoop dan niet dat ik hem pas na een maand terugkrijg ofzo >;)
Iemand al opgestuurd naar het NRPS?

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:37

Wat ik wel ergerlijk vind is dat je NU een keuze moet maken wat je met je paard wilt laten doen.. Ik wil mijn paard misschien wel laten schieten, maar niet op laten eten.. Maar als hij niet op zijn benen staat word hij ingeslapen, hoe zit dat dan? Weet iemand dat?

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:40

Je kan een paard altijd naar de slacht brengen om te laten schieten en niet weg gaat voor menselijke consumptie.
Maar als je hem dus naar de slacht wil brengen om hem te laten schieten en wel voor menselijke consumptie, dan moet je dus bijhouden welke medicijnen je paard heeft gehad.


heb even nagekeken. Als het in je paspoort zit, is het pagina 27.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:42

Ik heb mijn paspoort niet op moeten sturen. Ik zit bij het AVS (arabische volbloeden). Ik moest gewoon dat inlegvel invullen en opsturen. Kreeg het na zo'n week of 2 weer retour. Kosten waren geloof ik 8.50 euro ofzo.

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:44

Dit staat er bij het NRPS:
Graag willen we u eerst vragen om het paspoort goed te bekijken. Als er na blz. 26
nog een ABCD gedeelte zit, met de tekst ‘medische verklaring’, dan heeft u geen
inlegvel nodig.
Wanneer deze pagina niet in het paspoort zit, dan hebben wij ervoor gekozen om het
inlegvel in het paspoort te bevestigen. Het paspoort kunt u opsturen naar ons
kantoor:

Ik heb al gekeken maar ik heb het inlegvel niet maar zou wel vervelend zijn als je je paspoort opstuurt en m pas na een maand terugkrijgt omdat ze 'm "vergeten".

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:58

Ik heb bij het fjordenpaardenstamboek goede ervaringen, ik had de eerste keer mijn paspoort binnen 3 dagen terug bij de tenaamstelling en later ook nog eens binnen een paar dagen nadat ik mijn paard heb laten chippen :) Dus daar maak ik mij geen zorgen over :)