Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:24

http://www.knhs.nl



Hoe lang lopen paarden in Nederland in de sport? Is er een verschil tussen de diverse disciplines? Is er een verschil tussen de verschillende niveaus? Om welke redenen verdwijnen paarden uit de (top)sport? Welke blessures komen het meeste voor?

Deze en andere vragen over de loopbaan van het sportpaard zullen de KNHS en de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht (UU) de komende jaren samen proberen te beantwoorden.
Wetenschappelijk onderzoek naar de loopbaan van paarden staat genoemd in het Plan van Aanpak Welzijn in de sector Paardenhouderij. De KNHS en de UU willen hier op korte termijn invulling aan geven en daarom is op 15 mei het eerste deel van het onderzoek gestart. Een laatstejaars studente diergeneeskunde, drs. Wanda Genzel, begeleid door dr. Marianne Sloet, gaat met hulp van KNHS medewerksters Selma Schreuder en Marleen Ras zo’n 500 paarden ‘nazoeken’.

Hoe gaat dat in zijn werk: van alle in 2004 bij de KNHS geregistreerde paarden worden er 500 aselect aangewezen. Van deze paarden wordt hun hele loopbaan onder de loep genomen, zowel van de periode voor 2004 als van de periode daarna. Als paarden gedurende meerdere maanden niet gestart zijn of helemaal niet meer starten, wordt de ruiter van de betreffende combinatie gebeld. Deze ruiter of amazone wordt dan verzocht een aantal vragen te beantwoorden zoals ‘waarom wordt er niet meer met dit paard gestart’ en ‘heeft het paard aan uw verwachting beantwoord’. Als het paard om gezondheidsredenen niet meer start, dan wordt er verder gevraagd naar de veterinaire problemen. Als het paard verkocht is, wordt gevraagd om de contactgegevens van de nieuwe eigenaar. Als het paard gestorven of voor de dood verkocht is, wordt dit ook genoteerd. Vervolgens worden alle gegevens, natuurlijk anoniem, verder verwerkt.

De onderzoekers en de KNHS hopen (en verwachten) dat alle ruiters en amazones die gebeld worden enthousiast en eerlijk aan het onderzoek zullen meewerken, want alleen op die manier kan een goed overzicht verkregen worden van de loopbaan van sportpaarden in Nederland. Dat heeft ook nog bijkomende voordelen: als we een goed inzicht krijgen in de soort blessures die het meeste voorkomen, dan kan daar in de toekomst in het onderzoek meer aandacht aan worden geschonken en kunnen misschien preventieve maatregelen worden getroffen.

Getup

Berichten: 8330
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:30

Dat is wel een interessant onderzoek, wat aardig wat tijd in beslag gaat nemen, zeg! Al vind ik persoonlijk 500 niet echt veel....weet niet, hoeveel paarden er gemiddeld ingeschreven staan? Snap ook wel, dat ze geen 1000enden paarden kunnen volgen.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:45

dat is idd een interessant onderzoek!
Ik ben benieuwd

Maar idd 500 is niet echt heel veel als je je bedenkt dat er best heel veel geregristreerde combinaties zijn.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:48

Wel een goed onderzoek, ik hoop dat ze dan ook inventariseren bij welke stamboeken de paarden ingeschreven staan. :)

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:48

waarom 2004?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:50

Ik denk dat ze da een uitloop periode hebben naar 2009, zodat ze dan kunnen zien of de paarden die 5 jaren nog in de sport lopen en hoe de carriere is gegaan van zo'n paard.
In 5 jaar kan er natuurlijk een hoop gebeuren.

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:56

maar als je alleen kijkt naar paarden in de topsport (z en hoger ofzo?) wordt het aantal ingeschreven paarden al een heel stuk minder. daar treden volgens mij ook de meeste blessures op, omdat er meer van de paarden verlangd wordt.

maargoed, heel veel weet ik er natuurlijk ook niet van. wel super interresant en ben super benieuwd naar de uitkomst!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:57

erg boeiend! ben ook benieuwd of er dan verschil uitkomt mbt eventing vs de andere disciplines.

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:58

Heel goed iniatief! denk dat het goed is om te weten welke fysieke problemen vaak voorkomen.Al moeten ze wel fysieke problemen onderscheiden van rijkunst en uitwendige trauma's,erfelijke gebreken etc.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:00

Hmmm, misschien dat ze nu eindelijk eens naar de kwaliteit van de rijbodem gaan kijken! Sommige accommodaties... 8)7

_Denise

Berichten: 2411
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:28

Oh dit is wel erg interessant! Zie het om me heen ook steeds vaker gebeuren dat naarmate hoe hoger de paarden lopen des te sneller ze iets krijgen. Ben benieuwd naar de uitslag :P

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:40

Koppig schreef:
waarom 2004?

De paarden die in 2004 zijn geregisteerd zijn nu 5 en daarvan is van de meeste nu al wel de carrière begonnen.
Als je kijk naar de paarden die geregisteerd zijn vanaf 2009 zitten daar veel onbeleerde paarden bij.

Maartje86

Berichten: 245
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:41

Ik ben ook heel benieuwd naar de uitslag. Vind 500 ook wel weinig maar willen ze er meer onderzoeken kost het natuurlijk meer tijd en geld en dat is er dan weer altijd te weinig.
Heb zelf al wat verwachtingen van de uitkomst dus ben benieuwd of mijn verwachtingen een beetje in de richting van de uitkomst komen.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:48

Chrissie_ schreef:
Koppig schreef:
waarom 2004?

De paarden die in 2004 zijn geregisteerd zijn nu 5 en daarvan is van de meeste nu al wel de carrière begonnen.
Als je kijk naar de paarden die geregisteerd zijn vanaf 2009 zitten daar veel onbeleerde paarden bij.


Het gaat om paarden geregristreed bij het KHNS, dus paarden die een startkaart hebben en dus minimaal 3 jaar zijn en gestart in het B
En dus nu na 5 jaar best Z kunnen lopen of hoger. Of niet en waarom dan??

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:50

Ga ik zeker volgen ben benieuwd wat eruit komt.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:54

Ik ben ook wel benieuwd hoe de verdeling gemaakt wordt binnen de groep van 500 paarden en het niveau van deze paarden. Het is natuurlijk wel interessant als alle niveau's met het zelfde aantal paarden gevolgd worden zodat je kunt zien of blessure's inderdaad meer voorkomen op hoog niveau of dat het niet uitmaakt of dat er andere blessures een rol spelen. Goed initiatief!

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:02

Het lijkt me handig om ook de huisvesting mee te nemen in het onderzoek. De manier van huisvesten heeft ook nogal wat invloed op de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van het paard.

En hoe weet je of het paard correct gereden is geweest of juist kapot gereden is als het paard langdurig geblesseerd is geraakt.

Het lijkt me een nogal complex onderzoek worden. Je kunt namelijk niet maar naar 1 ding kijken, er is zoveel wat invloed heeft, je hebt met een levend wezen te maken en niet met een brommer.

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:09

Ja daar heb je gelijk in esther maar eigenlijk heeft zo`n beetje alles invloed op het paard en ik denk zelf dat voeding een veel grotere rol speelt dan er wordt gedacht.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:12

Lijkt me ondanks dat je niet alles eruit kunt halen erg boeiend. :j

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:19

Lijkt me een zeer informatief onderzoek, maar verwacht dat het een compleet onderzoek meerdere jaren in beslag gaat nemen.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:21

@Sjoert: Wat een mooie foto weer van deze mede-boktster en haar paard :-)

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:37

Volgens mij gaat het gewoon om paarden die in 2004 bij de KNHS waren ingeschreven. Dus ook paarden die al veel eerder ingeschreven waren.

Daarbij denk ik dat het waarom (hoe is de blessure ontstaan) niet het doel van deze studie is. Ze willen allereerst eens weten hoe een gemiddeld paard functioneert in de sport. Ik ben namelijk wel eens benieuwd of al die vooroordelen wel kloppen (oa in dit topic)
Stalling, voeding etc. meenemen is veel te uitgebreid voor zo'n onderzoek. Daarbij is een blessure vaak door meerdere factiren ontstaan of is de oorzaak niet zo eenvoudig vast te stellen.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:51

Statistisch gezien is 500 waarschijnlijk wel voldoende om de resultaten met 95% betrouwbaarheid te interpreteren (op een aantal van meer dan 2000 actieve sportcombinaties)

Ik neem aan dat deze onderzoekers hebben de minimale steekproefomvang hebben onderzocht... Indien er uitsplitsing in de resultaten naar discipline is neem ik aan dat ze hebben gekeken naar het totaal aantal actieve combinaties per discipline zodat ze voldoende combinaties benaderen om algemene uitspraken per discipline te doen...


malloesje schreef:
Lijkt me een zeer informatief onderzoek, maar verwacht dat het een compleet onderzoek meerdere jaren in beslag gaat nemen.
.

Volgens mij hoeft zo'n onderzoek geen jaren te duren hoor... Ze kunnen binnen enkele maanden volgens mij al met resultaten komen over de huidige stand van zaken. Om trends te kunnen signaleren zullen ze alleen het onderzoek periodiek moeten herhalen.

Wat ik alleen wel een aandachtspuntje vindt: nu worden alleen dus alleen sportpaarden onderzocht (logisch, want die zijn geregistreerd bij de KNHS en dus zijn gegevens van paarden en eigenaren makkelijk te achterhalen) Echter: zolang er GEEN onderzoek gedaan wordt naar blessures onder NIET-sportpaarden (dus paarden die NIET aangemeld zijn bij de KNHS en uitkomen in een sportdiscipline. Denk daarbij aan recreatiepaarden, manegepaarden, NH/knuffel/koetelpaarden etc) kan er dus GEEN vergelijking worden gemaakt.

Stel dat het onderzoek onder sportpaarden het resultaat oplevert: 20% van de sportpaarden wordt door blessures voor het 10e levensjaar afgeschreven, dan zegt dat nog niets over of sport slechter voor een paard is dan recreatie. Dit, zolang er dus geen inzicht is in/onderzoek gedaan is naar blessures onder recreatiepaarden.

(even ter info voor degene die zicht wellicht verheugen op de resultaten om sport met paarden eens flink onderuit te halen ten opzichte van NH/recreatie/lol met je knol) :)

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:06

Wat een leuke foto :+

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:22

Nou veel recreatieruiters zijn ook lid van de KNHS, die gegevens kunnen ze dus ook makkelijk achterhalen. Alleen is misschien daarbij lastiger een blessure te achterhalen. Paarden met bepaalde blessures zijn misschien niet meer voor de wedstrijdsport geschikt maar wel nog prima als recreatiepaard. En ik vraag me soms af hoeveel lichte peesblessures en artrose gevallen er gewoon niet opgemerkt worden als een paard alleen maar recreatief of bijna niet bereden wordt.
Stalling en voeding is misschien lastig mee te nemen, maar een van de grote vooroordelen is wel dat sportpaarden (bijna) nooit op de wei mogen, 23 uur per dag op stal staan etc.