Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:25

interessant onderzoek! wens ze veel succes.

Ik denk niet dat het de bedoeling het al de bedoeling is dat er een conclusie wordt getrokken tussen sportpaarden en niet-sportpaarden bij dit onderzoek. Althans zo lees ik het in ieder geval niet. Het gaat om de verschillen tussen de niveau's en tussen de verschillende disciplines, althans zo staat het er.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:27

het zal de bedoeling van het onderzoek niet zijn misschien, maar ik zie de reacties al wel voor me.

Ik vind het positief dat er een dergelijk onderzoek gestart wordt. Hoever straks de eventuele conclusies zullen strekken, zullen de onderzoekers vast wel meewegen in hun uiteindelijke presentatie. Het begin is er in ieder geval.

Lisannaaa
Berichten: 334
Geregistreerd: 08-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:28

Wij zijn hier gisterenavond voor gebeld.. :o was opzich wel grappig en ze stellen normale vragen!
Het ging bij ons niet om blessures bij het paard maar om een blessure bij mij en zijn vorige eigenaar!

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:29

Interessant! Ben benieuwd wat de bevindingen zullen zijn!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:57

Ze hebben mij ook gebeld. Ik dacht eigenlijk dat ze vragen over prakkie zouden stellen, maar het ging over mijn oude merrie Heldin. Zij is ondertussen alweer 20 jaar, dus ze is niet meer in de wedstrijdsport te vinden.
Waren normale vragen, gewoon of ze aan mijn verwachtingen had voldaan en waardoor ze in bep. periodes niet gestart werd. Ben benieuwd.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:02

olijf schreef:
Wat een leuke foto :+


Dacht al dat het jouw mooie ruin op het plaatje was ;)

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:23

Zeer interessant onderzoek, ben benieuwd wat het gaat opleveren :)! Hoop dat we daar ook nog veel van zullen gaan horen :j.
500 paarden lijkt me wel een goede start, maar hoop dat het onderzoek toch uiteindelijk uitgebreid gaag worden om eventuele onnauwkeurigheden eruit te werken.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:01

olijf schreef:
Wat een leuke foto :+


Zeker een leuke foto :+

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:59

ik hOOOOP dat dit alle vooroordelen over sportpaarden eens uit de wereld helpt............ alhoewel ik denk dat er dan nog wel geneuzel kan komen met betrekking tot het betrouwbaarheid van het onderzoek :)

Anoniem

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:21

"Voordeel" vind ik dat het onderzoek wordt gedaan door de KNHS en de Faculteit en niet door een aantal mensen die zichzelf hebben opgeworpen als onderzoeker/wetenschapper.

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:06

Niet zo'n waterdicht onderzoek denk ik. Je onderzoekt paarden uit één jaargang én 500....dat zijn er niet zoveel.
Toch mooi dat het eens onderzocht gaat worden.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:36

Denk dat dit veel kan bijdragen, alleen 500 paarden zijn er idd relatief weinig.

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:42

Fout gelezen :+

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:41

Je kunt beter een vragenlijstje op bokt neerzetten. Hogere respons.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:32

Vijfhonderd is blijkbaar voldoende om statistisch significante uitkomsten te krijgen. Dan heeft het weinig toegevoegde waarde om een groter aantal te gaan onderzoeken.

Via Bokt krijg je misschien wel een veel hogere respons, maar heb je geen aselecte steekproef en daardoor al snel minder betrouwbare resultaten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:14

ah maar die steekproef kun je aselect maken.
500 is niet zo veel als het gaat om dit soort onderzoeken.
Er zit veel en veel te veel ruis.

Want je moet de leefomstandigheden, erfelijkheidsfactoren rijstijlen, rijkunsten van de ruiters, voerregime, mate van weidegang, hoe vaak ze beweging krijgen, passend tuigage e.d. allemaal meenemen om een echt goed beeld te krijgen en andere oorzaken uit te sluiten.

Ik kwam dan in een onderzoek niet weg met een dergelijk aantal (zo gezien het aantal leden).

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:57

Anya, Dat willen ze nog helemaal niet weten. Ze willen volgens mij gewoon weten hoe een paard in de sport loopt.
Iiemand meld zich aan bij de KNHS, en dan? Rijden ze dan 1 jaar wedstrijden? Of jaren? stoppen ze er tussentijds mee? zo ja, waarom?
Je gaat er nu al van uit dat het alleen gaat om blessures. Misschien worden die paarden om heel andere redenen niet meer uitgebracht. Amazone zwanger, geen tijd, geen zin etc. etc. Als je meer weet van dit soort dingen kun je je pas een idee gaan vormen óf er problemen zijn, en in welke richting je ze moet zoeken.

Je moet eerst een IETS kunnen zeggen voor je weer verder gaat zoeken. Zoals ik al eerder gezegd heb: de zaken die jij noemt zijn veel te complex. Blessures zijn vaak multi factorieel en daardoor vaak niet te achterhalen wat nu precies de oorzaak is.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:09

Voor iedereen die 500 te weinig vindt: verdiep je eens in de statistiek... Niemand geeft verder een goede onderbouwing WAAROM 500 te weinig is... Behalve dat het zo weinig lijkt.

Ik heb pas nog een onderzoek gedaan onder 1350 medewerkers. Om de uitkomsten met een betrouwbaarheid van 95% te kunnen interpreteren moest ik een minimale respons/steekproefomvang van 300 medewerkers hebben, wat 22% is van de totale populatie. Ik ben zelf geen statistiscus, maar werk hier wel mee samen. gevoelsmatig lijkt het weinig, maar dat is het dus niet.

Anya schreef:
500 is niet zo veel als het gaat om dit soort onderzoeken.

Kun je dit nader (statistisch) toelichten?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:34

De onderzoeksvragen staan in het openingsbericht vermeld en er wordt niet uitgezocht wat de oorzaak van blessures is, dus hoef je daar met de grootte van je populatie ook geen rekening mee te houden.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Onderzoek naar het verloop van de carrière van sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:55

Ik verbaas me er echt een beetje over hoe weinig mensen begrijpen van statistiek. Denken jullie soms dat ook heel NL gebeld word door Maurice de Hond om het aantal kamerzetels iedere week/maand te peilen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:24

pol013 schreef:
Anya, Dat willen ze nog helemaal niet weten. Ze willen volgens mij gewoon weten hoe een paard in de sport loopt.
Iiemand meld zich aan bij de KNHS, en dan? Rijden ze dan 1 jaar wedstrijden? Of jaren? stoppen ze er tussentijds mee? zo ja, waarom?
Je gaat er nu al van uit dat het alleen gaat om blessures. Misschien worden die paarden om heel andere redenen niet meer uitgebracht. Amazone zwanger, geen tijd, geen zin etc. etc. Als je meer weet van dit soort dingen kun je je pas een idee gaan vormen óf er problemen zijn, en in welke richting je ze moet zoeken.

Je moet eerst een IETS kunnen zeggen voor je weer verder gaat zoeken. Zoals ik al eerder gezegd heb: de zaken die jij noemt zijn veel te complex. Blessures zijn vaak multi factorieel en daardoor vaak niet te achterhalen wat nu precies de oorzaak is.


ja dat klopt, maar als je dit soort dingen niet meeneem of heel duidelijk uitsluit dat krijg je van die onderzoeken waarmee je van alles kunt bewijzen al naar gelang de politieke/beleidsmatige wens.

Ik kan best heel goed bewijzen dat paarden die 24/7 op stal gehouden worden heel gezond zijn en het welzijn van deze dieren dus super voor elkaar is. Of juist het tegenover gestelde :j
Gewoon laboratoriumjasje aan en een bepaalde reeks vragen niet stellen of juist wel ;)

Ik snap statistiek heel goed. Het is de studie waar je prachtig mee kunt liegen |( :+
check de onderzoeken van het toenmalige armoedebestreidingsprogramma van The Great Society (Johnson-era ;) ).