Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110806
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:31

www.levendehave.nl


Verkopers van diergeneesmiddelen, waaronder ontwormingsmiddelen voor schapen, paarden en geiten, hebben vorig jaar massaal de nieuwe regels voor het verstrekken van receptplichtige medicijnen overtreden. Van de veertien gecontroleerde handelaren voldeed er slechts een aan de administratieve verplichtingen, zo maakt de AID bekend.

De AID gaat de komende periode opnieuw controles uitvoeren om te kijken of de zaak is verbeterd. Is dat niet het geval dan kan er een proces verbaal of inbeslagname volgen. Erkende handelaren mogen sinds vorig jaar alleen op recept van een dierenarts diergeneesmiddelen afleveren. Omdat de middelen in veel gevallen bestemd zijn voor voedselproducerende dieren, kan niet naleving van de regels de voedselveiligheid in gevaar brengen.

Ontwormingsmiddelen voor paarden, schapen, geiten en andere diersoorten behoren sinds 1 juli 2008 tot de zogeheten URA (uitsluitend op recept af te geven) middelen. De bedoeling van deze regelgeving is dat er bewuster met deze middelen wordt omgegaan en dat er ook gekeken wordt naar noodzaak en dosering van de middelen. Sommige handelaren maken gebruik van eigen dierenartsen die via internet een recept verstrekken. Dierhouders kunnen op deze manier vrijwel onbeperkt bij diverse handelaren ontwormingsmiddelen bestellen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15471
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:40

Wel grappig om dit nu te lezen. Ik was maandag op een paardenmarkt waar ook ontwormingsmiddelen voor paarden werden verkocht. Daarbij stond "alleen op recept'', en vervolgens stond er nog "recept is bij ons verkrijgbaar" :+
Dus hoezo recept van een DA?

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:41

op agradi.nl kan je ook gewoon een doos met ontworming bestellen

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:50

lijntje87 schreef:
op agradi.nl kan je ook gewoon een doos met ontworming bestellen


Die zeggen dat ze gebruik maken van een eigen dierenarts, zoals ook in het artikel staat.

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:51

maar dat is dus het zelfde idee als wat coby zegt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:54

ben blij dat ik weer een voorraadje heb tot eind vh jaar. En idd gewoon bij een ruitersportzaak waar een VA een recept voor uitschrijft.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:54

Tjonge wat is nieuw? Het is nog super makkelijk om er aan te komen zonder dat er echt naar het paard gekeken wordt of het wel nodig is dat hij alweer ontwormt wordt. Kijk eens naar de pensionstallen. Die stellen dat alle paarden om de 3/4 maanden moeten en hee...nodig?? geen idee en krijgen voor al die paarden geen probleem. Zonder dat een dierenarts ooit een paard heeft gezien van dichtbij leverd gewoon een doos af voor alle paarden. Dan denk ik wat was nu het nut van het recept? Als de dierenartsen zelf niet eens de moeite nemen om de paarden op een andere manier te controleren of het wel echt nodig is?

Controle? Heel Nederland en alle kleine stallen controleren en alle particulieren? Nee dat gaat niet..dus doel gemist. Mijn vriendin heeft een mest monster laten nemen en hoef ineens nog maar 2x per jaar te ontwormen. Verder klaar...dat kan ook en worden de paarden ook niet immuum ervoor wat nu om de 3 maanden vaak wel het geval is. Want in grote lijnen bevatten de wormenkuren toch veel dezelfde ingredienten dus afwisselen oke..maar dan nog...

Dus ze kunnen beter eerst goed nadenken en goed kijken wat nuttig en handig en controleerbaar is zonder dat het problemen geeft voor de paarden immuum worden. Dus eerst verder kijken en uitdenken en dan pas uitvoeren.

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:57

Kostolany: pensionstal waar ik vroeger stond waren meerdere paarden met bloedwormen. dat is héél besmettelijk.
De mijne stond in dezelfde wei. Moest ik dan om de 3 maanden de DA laten komen om een spuit voor te schrijvan, aan 30 euro voorrijkosten? Als je niet om de 3 maanden ontwormt heeft de hele stal binnen een half jaar bloedwormen, dat geef ik je op een briefje!

Dus volgens mij is het gewoon een manier op paardeneigenaren een hoop geld uit de zak te jagen voor nodeloze DA-bezoeken.

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:21

ben ik geheel mee eens..ik ken er genoeg die de moeite niet nemen om aan een wormenkuur te komen nu het via de dierenarts moet met recept. ik weet wat de gevolgen zijn : ooit op een stal een pony gekomen,(op haar vorige stal werden de paarden ontwormt door die stalhouder zelf,gaf dus niet genoeg) pony was verteerd door de wormen, utrecht kon niets meer voor de pony doen!
pony scheet zich letterlijk leeg, stralen diaree,alles was kapot van binnen door de wormen!
dit soort dingen ga je nu ook krijgen met dit beleid!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:24

Rapperijder schreef:
Dus volgens mij is het gewoon een manier op paardeneigenaren een hoop geld uit de zak te jagen voor nodeloze DA-bezoeken.


Zeker als een DA ervoor kiest je een middel in de maag te splitsen waar híj het meeste geld op verdient, ipv te kijken wat het beste middel voor de paarden op dat moment is. Helaas spreek ik uit ervaring, gelukkig ging het hier niet om mijn eigen DA en halen wij de wormenkuren nu bij een ander.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:21

Rapperijder: Ik ben het zeker met je eens..maar als de paarden geen wormen hebben ontworm je vaak teveel dat is weer de andere kant. En bedoel niet dat je helemaal niet moet ontwormen of als paarden al wormen hebben tja...dan moet je iets doen natuurlijk. Maar De manier om te testen of je paard wormen heeft is via mestonderzoek en dan te bepalen wat nodig is. Anders geef je hem vaak. UIteraard als er al een besmetting van wormen is bij andere paarden moet je alle paarden blijven doen...dat hoor je mij niet zeggen....

En daarom zeg ik dus dat het systeem niet werkt. Ik doe wel netjes mijn paard ontwormen, een ander niet...en omdat ze via dierenarts zouden moeten en er nog teveel mazzen zijn sluit het niet om de controle te houden over wormenkuren en ontwormen bij paarden. Dus hoe dan ook is het hetzelfde als daarvoor gebleven..toen je nog geen recept nodig had...mensen die toch al niet logisch dachten over ontwormen doen het nu echt niet beter.

Anoniem

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:26

ik haal de wormenkuren gewoon op bij de praktijk van mn da

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:34

Ik snap de regel, ze zouden nu wat beter in de gaten moeten hebben welke dieren medicatie in hun lijf hebben en welke niet.
Maar ik loop bij mijn dierenarts binnen en vraag om een spuit en krijg m gelijk mee zonder uitleg. Geen vragen of extra kosten.
Maar ik heb daarom ook niet naar de kosten van de spuit gevraagd, die krijg ik per rekening binnen. Hij zal vast wel wat duurder uitvallen dan wanneer ik m bij de boerenbodn haalde.
Dus uiteindelijk pure onzin dat ze alleen nog maar via recept verkocht mogen worden. De enigste manier naar mijn mening voor paarden-ontwormings middelen is dat de dierenarts het moet noteren in het paspoort en dat het getekend moet worden. Op deze manier kan een dierenarts aansprakelijk worden gehouden voor wat ze met de medicatie doen. Maar deze regel gaat dan weer niet op als het op dieren aankomt die niet gechipt zijn!
Dus idd... beetje geldklopperij!!!

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:15

Kostolany schreef:
Rapperijder: Ik ben het zeker met je eens..maar als de paarden geen wormen hebben ontworm je vaak teveel dat is weer de andere kant. En bedoel niet dat je helemaal niet moet ontwormen of als paarden al wormen hebben tja...dan moet je iets doen natuurlijk. Maar De manier om te testen of je paard wormen heeft is via mestonderzoek en dan te bepalen wat nodig is. Anders geef je hem vaak. UIteraard als er al een besmetting van wormen is bij andere paarden moet je alle paarden blijven doen...dat hoor je mij niet zeggen....

En daarom zeg ik dus dat het systeem niet werkt. Ik doe wel netjes mijn paard ontwormen, een ander niet...en omdat ze via dierenarts zouden moeten en er nog teveel mazzen zijn sluit het niet om de controle te houden over wormenkuren en ontwormen bij paarden. Dus hoe dan ook is het hetzelfde als daarvoor gebleven..toen je nog geen recept nodig had...mensen die toch al niet logisch dachten over ontwormen doen het nu echt niet beter.


In mijn ervaring zijn er op een grote stal waar gehandeld wordt en dus altijd een komen en gaan is van paarden, ALTIJD wormen.

En de mensen die hun eigen paarden slecht ontwormen zijn altijd dezelfden, met maar één motief nl ontwormen is te duur.

Dus door het ontwormen nog een 2 à 3 keer zo duur te maken als het nu al is (kosten voor bezoek van de DA en mestonderzoek) ga je alleen nog maar meer eigenaren hebben die het véél te weinig gaan doen, of helemaal voor bekeken houden. Ten koste van hun eigen paard. En ten koste van de paarden van anderen, die erger besmet worden hierdoor.

Dus volgens mij gaat dit alles een héél erg averechts effect hebben. Je zal weer meer paarden met ernstige wormbesmettingen krijgen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:50

Helemaal waar. Maar zowiezo deden ze het toen het nog gewoon te halen was ook niet vaak genoeg omdat het toen ook geld kosten.

Ik betaal nu echt niet meer voor die wormenspuit als toen voor de recepten invoer. Dus het verhaal van te duur was dan daarvoor ook al zo..dus doen ze hoe het ook veranderd of aangepast wordt en niet afgedwongen wordt doen die mensen het nog niet.

Op mijn huidige stal ontwormen ze verplicht en betaal je 10 euro en bij 2x per jaar 20 euro..

tja dat is paardensport het kost altijd geld voor alles om je paard heen.

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:54

Rapperijder schreef:
En de mensen die hun eigen paarden slecht ontwormen zijn altijd dezelfden, met maar één motief nl ontwormen is te duur.
Onzin.
Dat er teveel ontwormd wordt is al veel langer bekend, maar op sommige stallen nu eenmaal een must.
Veel paardeneigenaren met dieren aan huis (dus een beschermde omgeving), zullen veel minder last hebben van een hoge wormdrukinfectie en kunnen dus met minder 'gif' af.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:01

Zo'n onzin, he die nieuwe regel. Lang leve Europa!!!! (morgen allemaal stemmen, he?)
In Duitsland is het al jaren op recept, en juist daar komt resistentie voor. Ik regel mijn wormkuren ook altijd via bijv. Agradi of iemand die ze importeert (notabene uit Duitsland). Ik ontworm ook altijd alle paarden tegelijk. Niet onnodig vaak, maar zeker ook niet te weinig en met regelmatig een andere stof (afhankelijk van de tijd van het jaar). Bij mij zit het gewoon in de pensionprijs, dus niks geen geneuzel. Hoe vaak je moet ontwormen is zo afhankelijk van het 'milieu' waarin je de paarden houdt. Maar risico's nemen door te weinig, is dom en kost uiteindelijk veel meer. Voor de time being haal ik m'n wormkuren wel via de nu beboete handelaren. :D

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:03

Ik heb ze laatst ook bij de DA besteld, nou was hij toevallig op stal voor inentingen en keek hij dus wel even hoeveel paarden er werkelijk stonden en hoeveel we dus nodig hadden. Maar of ze eerder ontwormd waren oid heeft hij niet naar gekeken.
Daarnaast zijn die dingen bij onze DA ontzettend duur :oo terwijl dat merk eigenlijk een van de goedkopere was. :( Nu waren we duurder uit dan voorheen met de duurdere merken die we gebruikten.

Ik denk dat ik dus voortaan mooi ergens anders die kuren ga bestellen.

Wij ontwormen overigens 3 keer per jaar. Voor ze het land op gaan (voorjaar), als ze er weer af gaan (eind herfst) en nog een keer tussendoor.

Lynn_Nikita

Berichten: 25528
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:04

aangezien ik aan de grens woon van Duitsland en ook in de buurt van Belgie zou het ook zonder al die zaken in Nl makkelijk zijn om wormenkuren zonder recept te halen

maar dat is gelukkig niet eens nodig, elke winkel waar ik kom, worden ze nog gewoon verkocht zonder recept

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:12

Volcane: Goed lobbieen kan helpen met de prijs. Want merk inderdaad dat de dierenartsen verschillende prijzen vragen. Gelukkig valt het bij ons allemaal wel mee met de prijzen tot nu toe. En nu ik op de nieuwe stal sta wil ik wel weten wat hij krijgt en wanneer. Ben er altijd bij. doordat er voor veel paarden tegelijk ingekocht wordt ook goedkoper. Doen we ook met entingen. Voor veel paarden tegelijk laten enten is de prijs veel lager. Laatste keer 16 euro betaald voor de influenza spuit. Erg fijn hoor.

Maar vind dat er ook een kern zit in wat Dubbeldun zegt paarden ide weinig in contact komen met andere paarden en weinig wissels hebben zijn minder vaak besmet. Daar is ooit al een onderzoek naar geweest bij Utrecht...dus er zit iets in hoor. Waar het verloop hoger is is de kans dat een paard wormen mee neemt hoger en als er wedstrijden zijn ook. En als je goed voor je land zorgt en deze niet besmet kan raken of al is..is het ook geen probleem laatst nog een uitgebreide lezing gehad van de DA kliniek hier in de buurt.

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:20

DubbelDun schreef:
Rapperijder schreef:
En de mensen die hun eigen paarden slecht ontwormen zijn altijd dezelfden, met maar één motief nl ontwormen is te duur.
Onzin.
Dat er teveel ontwormd wordt is al veel langer bekend, maar op sommige stallen nu eenmaal een must.
Veel paardeneigenaren met dieren aan huis (dus een beschermde omgeving), zullen veel minder last hebben van een hoge wormdrukinfectie en kunnen dus met minder 'gif' af.


Niks geen onzin.
Sta jij op een pensionstal Dubbeldun?

Op mijn vorige stal stonden er zo meerdere eigenaren: nooit in orde met ontworming. Dat was allemaal véél te duur en niet nodig voor hun paard. Totdat ze daar stonden met vreselijke diarree en vel over been van de bloedwormen.
Als je grote groepen paarden samenbrengt dan stikt het daar automatisch van de wormen en als je niet ontwormt krijgen ze het allemaal, gewoon via het gras, de voerbakken, elkaars mest,....
Dus een pensionstal waar ontwormen niet verplicht is is een stal waar ze niet goed voor de paarden zorgen.

Een paard dat aan huis staat krijgt gewoon veel minder parasieten binnen en kan dus met minder toe.

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:25

@Rapperijder : als je mijn post goed leest zijn we het dus eens ;)
Alleen ben ik wat minder zwart/wit in mijn uitspraken :D

Ik vind het een goede trend om tegenwoordig éérst een mestonderzoek te laten doen en dan pas te ontwormen áls het nodig is.
Let wel: ook hier heb je dus bij pensionstallen een goed management voor nodig en zijn aan-huis-eigenaren in het voordeel.

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:28

DubbelDun schreef:
Alleen ben ik wat minder zwart/wit in mijn uitspraken :D

Als je met woorden als "onzin" begint te gooien vind ik dat anders best wel hard. Dan zet ik ook even mijn stekels op :D
Maar goed, ik denk dat we elkaar wel begrijpen.
Pensionstal met 60 paarden is gewoon een heel andere situatie dan paardjes aan huis.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:57

wat mij verbaast is dat de AID wel tijd heeft hier over te controleren.....en dat terwijl er veel verwaarloosde paarden te staan wachten...

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:04

Goh, dat wist ik niet eens joh. Vroeger haalde mijn vader zijn ontwormingsspuiten ook altijd gewoon bij de plaatste molen :P (zij verkochten heel veel paardenvoer/spullen).
Voro de getien haal ik het altijd bij de DA, dus dat is niet veranderd.

Ik begrijp de regel wel, maar ik denk dat er voor sommige mensen ook het risico is dat ze nu geen ontworming meer halen omdat het 'teveel moeite' kost. (niet in mijn ogen, maar tja...ik ken dr wel een paar...hopeloos!)